Asset 14

Kopstuk 3: Ellen Parren

Podcast: Kopstuk 1: Arnon Grunberg 1

Hard//hoofd en Vrij Nederland presenteren met trots Kopstuk. In deze maandelijkse podcast gaan Mea Dols de Jong (filmmaker) en Rutger Lemm (schrijver) op losse, open wijze in gesprek met mensen die ze bewonderen (onder bezielde begeleiding van redacteur Juul Op Den Kamp en in de thuisstudio van Rob Veugelaers). In deze 'mentorgesprekken', voorafgegaan door een tune van Herman in een bakje Geitenkwark, leggen de hosts om beurten hun kwetsbaarheid en onzekerheid als jonge makers op tafel en hopen ze dat de gast hen iets kan leren, hen kan inspireren of zelfs kan troosten in deze verwarrende tijden.

In deze derde aflevering gaat Rutger in gesprek met actrice Ellen Parren.

Meer luisteren? Abonneer je dan op Kopstuk in iTunes of Stitcher (Android).

'Acteurs doen toch altijd / alsof er iemand naar ze kijkt', zingt Spinvis licht smalend in zijn nummer ‘Club Insomnia’. Op zich is het een goede vraag: gedragen acteurs zich altijd zo zelfbewust door hun beroepskeuze of worden zelfbewuste mensen vaker acteur? Het is hoe dan ook duidelijk dat je goed naar jezelf moeten kunnen kijken en je lichaam, stem en uitstraling moet kunnen inzetten om een goede acteur te kunnen zijn. En waarom maakt zelfbewustzijn je eigenlijk zo ongemakkelijk?

Ellen Parren (1987) kan perfect een ongemakkelijk persoon spelen. In Jeuk, de serie die een remake is van Deense serie Cløvn, die weer een imitatie was van Larry David’s ongemakkelijke meesterwerk Curb Your Enthusiasm, speelt ze Ellen, de secretaresse van Peter Heerschop. Ellen de secretaresse is een dom personage, maar Parren kiest niet de makkelijke weg: in haar spel benadrukt ze vooral de voortdurende verwarring van Ellen, haar geveinsde zelfvertrouwen als ze weer een verkeerd besluit uitlegt. Ellen Parren staat daar dan met opgetrokken schouders, de lippen samengeknepen. Het is moeilijk om uit te leggen, maar het is hilarisch.

Toen zag ik Treurteevee, de absurdistische VPRO-serie van theatergezelschap Circus Treurdier, en was ik definitief verkocht. Parren speelt hierin verschillende rollen, maar ze leidt ons de wereld van Treurdier in als Yolanda, een neurotische psychiater. Wederom een tragikomisch personage dat ze met verve speelt. 'Ik overweeg om een poster van Ellen Parren boven mijn bed te hangen', schreef ik op Facebook. In de VS heb je voor comedians twee routes: ofwel je bent stand-up comedian, waarna je een rol krijgt in TV-series of films, waarna je een ster wordt. Ofwel je bent improv comedian, waarna je terecht komt bij sketchprogramma Saturday Night Live, waarna je een filmster wordt. Ellen Parren zou bij die laatste groep horen, ze doet me denken aan Kristen Wiig, de grappigste vrouw op aarde.

In een impuls vroeg ik haar daarom of ze te gast wilde zijn in onze mentor-podcast. Dat leverde meteen al een ongemakkelijke situatie op, die ik niet zal spoilen. Bovendien bleek het een uitdaging om een (iets) jonger iemand om levensadviezen te vragen, die bovendien erg zelfbewust is. Het interview duurde ruim twee uur – we moesten allebei hard werken.

Gek genoeg zal je daar in de teruggesneden versie niks van merken. Ze vertelt over haar vader, die als patholoog-anatoom is gaan werken om mensen te vermijden, en van wie ze ooit een foto zag waarop hij lachend in ingewanden aan het snijden was. Als ze uitlegt hoe ze haar weg vond op de toneelschool in Maastricht, lijkt ze andere aspirant-acteurs geruststellend toe te spreken. Ze durft over haar angst voor vergankelijkheid te praten, maar vertelt ook hoe ze de stemmetjes en maniertjes van personages als Ellen de secretaresse van echte mensen jat.

Oh ja, we hebben het niet gehad over de vraag of vrouwen grappig zijn. Net zoals we niet hebben gepraat over de vraag of Snickersijsjes superlekker zijn. Sommige discussies moet je negeren.

Ellen Parren is zelfbewust, ongemakkelijk en sceptisch. Dat zijn essentiële kwaliteiten, want als ze dan opeens het juiste spoor vindt, als ze op dreef is, dan is ze ongelofelijk slim, ontroerend kwetsbaar en hilarisch. Ik ben erg trots op deze derde aflevering. Lang leve de acteurs. En lang leve Ellen Parren.

Mail

Mea Dols de Jong en Rutger Lemm gaan in de podcast Kopstuk in gesprek met iemand die ze bewonderen, en van wie ze iets hopen te leren. Losse, troostende mentorgesprekken waarin de hosts hun eigen kwetsbaarheid op tafel leggen.

Rosanne van Leusden is illustrator, wonend en werkend in Amsterdam.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomChef Magazine
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
De slag om Lützerath: beeldvorming over solidariteit en geweld

De slag om Lützerath: beeldvorming over solidariteit en geweld

Er is jarenlang gestreden, maar onlangs werd bruinkooldorp Lützerath hardhandig door de Duitse politie ontruimd. Een gesprek over representatie, politiegeweld en de kernboodschap van ‘Lützi Lebt'. Lees meer

Onthouden dat ik het even moet vergeten 1

Onthouden dat ik het even moet vergeten

Heeft iedereen zo'n fabelachtig goed geheugen voor schijnbaar onbenullige details, of ligt het aan Eva? Lees meer

Stuur je pitch in voor Hard//hoofd Magazine #3! 2

Stuur je pitch in voor Hard//hoofd Magazine #3!

Stuur uiterlijk 28 februari je pitch in voor de derde editie van Hard//hoofd Magazine, met als thema: ‘Aaah!’. Lees meer

 1

Onze gratis, tweede masterclass illustratie

Kom op 17 februari vanaf 18:30 gratis naar 'Voorbij Het Zwarte Gat', een avond voor beginnende illustratoren over ondernemerschap, werken met opdrachtgevers en hedendaagse beeldcultuur. Lees meer

Vriendschapsverdriet

Vriendschapsverdriet

Marthe van Bronkhorst worstelt met de abrupte beëindiging van een vriendschap. Lees meer

Objectivering van een grote teen 2

Objectivering van een grote teen

Na een pedicure neemt kunstenaar, acteur en fotograaf Lisa Schamlé wat foto’s van haar grote teen. Vijf jaar later is er een fotoproject, een tentoonstelling en een OnlyFans, waarop voetfetisjisten grof geld betalen voor Schamlés ongecensureerde teen. Lees meer

Automatische concepten 86

De lelijke waarheid van het wachten

Wachten is niet Eva's sterkste kant, zeker wanneer er hartstocht in het spel is. Lees meer

tekeningen geldstelsel carlijn kinema

Ignorance isn’t bliss: ons geld ontleed

Een interview met Carlijn Kingma over haar gigantische tekening, waarmee ze ons geldstelsel in kaart bracht. Lees meer

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Illustratie 4

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Illustratie

Hard//hoofd zoekt een getalenteerde, assertieve, breed onderlegde beelddenker (x/v/m) die de redactie wil komen versterken als nieuwe Chef Illustratie! Lees meer

‘Ik begrijp niet waar de ongeschreven regels van de kunstwereld worden gemaakt’

Kunstenaar Aukje Dekker laat zich leiden door interesses en enthousiasme. Haar atelier is haar speelplaats. "Eerlijk gezegd snap ik geen reet meer van de kunstwereld momenteel." Lees meer

Het is net alsof ze zeggen: ‘Houd maar op met kunstenaar zijn.’ 2/3

Het is net alsof ze zeggen: ‘Houd maar op met kunstenaar zijn’

Wat Koos Buster betreft gaan kunstacademies veel meer aandacht besteden aan de wereld ná de opleiding. Het delen van ervaringen zou al helpen: 'De kunstwereld zit vol ongeschreven regels, wat ook betekent dat niemand echt weet hoe het werkt.' Lees meer

22 dingen om te onthouden uit 2022

22 dingen om te onthouden uit 2022

Marthe van Bronkhorst combineert plaktivisten, het WK en boze boeren in haar muzikale terugblik op 2022. Lees meer

Rode sloffen

Rode sloffen

Soms begint het afscheid nemen al voordat het verlies er is. Een kort verhaal van Werner de Valk over het afscheid nemen, het gesprek daarover aangaan, en wat te doen met alles dat achterblijft. Lees meer

'Schim' - krijt op fotoprint, 2022, Jelly Hogendorp

Leven van de kunst? ‘Het kapitalistische systeem is doorgeschoten’

Het gros van de kunstenaars zal nooit het grote publiek bedienen. Niet iedere kunstenaar is even goed voorbereid op deze deceptie. Een interview met Jelly Hogendorp, die in haar kunst liever zoekt naar zingeving dan naar geld. Lees meer

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Literair!

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Literair!

Hard//hoofd zoekt een enthousiaste, creatieve en assertieve verhalenveellezer (x/v/m) die de redactie wil komen versterken als nieuwe Chef Literair. Lees meer

Automatische concepten 84

Het probleem van degenen met een baarmoeder

Eva denkt terug aan alle keren dat haar bedpartners ervan uitgingen dat zij wel maatregelen zou treffen ter voorkoming van een zwangerschap. Lees meer

Automatische concepten 83

Je bent onironisch goed

Een muzikaal jaaroverzicht drukt Marthe van Bronkhorst met haar neus op het feit dat ze een onironische wansmaakhebber is. Lees meer

Automatische concepten 81

Een extatische ruimte-odyssee

'In the 30th century, everybody wants to come.' Maar wat als je van het ene op het andere moment niet meer klaar kunt komen? Lees meer

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren! 2

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren!

Hard//hoofd is op zoek naar scherpzinnige eindredacteuren (fictie/non-fictie) die ons tijdschrift structureel willen komen versterken. Lees meer

Meander (maar ook weer wel)

Meander (maar ook weer wel)

In het park achter het huis van haar ouders staat een plakkaatje met een gedicht van Marte Hoogenboom, dat ze schreef toen ze nog anders heette. Zo nu en dan gaat ze erlangs om het te herlezen, maar of ze er ooit écht naar terug kan? Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Sluit je nu aan en ontvang jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel