Een documentaire over al die spullen die je in je leven verzamelt en wat je daarmee aanmoet." /> Een documentaire over al die spullen die je in je leven verzamelt en wat je daarmee aanmoet." />
Asset 14

Overal spullen

Niet zo lang geleden verscheen er een opvallende documentaire op televisie: 'Overal Spullen'. Een film over spullen en mensen, en hoe het kan dat je zoveel spullen kan hebben. Spullen zijn handig, nodig en onvermijdelijk. Ze maken het leven makkelijker. Maar het zijn er veel en ze zijn overal. Hardhoofd deed een kort interview met de maakster van de film: Judith de Leeuw.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Hoe kwam je op het idee om deze film te maken?
Toen ik op mezelf ging wonen, kocht ik een pan en een bord. Ik had toen bijna geen spullen, maar ik dacht: "op een zeker moment heb ik alles". Maar toen was het twaalf jaar later en had ik er een vriend en een kind en heel veel spullen bij, maar nog steeds had ik niet alles. Ik vond dat gek, dat we zoveel spullen hebben dat we helemaal niet weten wat, maar dat ik toch steeds het gevoel heb dat ik nog iets nodig heb.

In de film tel je al je spullen, wat was je conclusie?
Dat onze spullen niet in ons huis passen. Ze nemen acht en een half keer de oppervlakte in beslag als ik ze tegelijkertijd wil kunnen zien. Ik kwam ook tot de conclusie dat de spullen samen niet een identiteit uitstralen die ik graag wil neerzetten. toen ik mensen vroeg van wie ze dachten dat al deze spullen waren zeiden ze: oude hippies op duffe schoenen die nog steeds zo leven, met een kil interieur, ongezellig en vier kinderen die zichzelf moeten vermaken.

Ik kwam er ook achter dat we in een vicieuze cirkel zitten, collectief. Als je iets ziet, een ding, dat je graag wilt hebben of dat je echt nodig hebt, dan koop je het en dan ben je even gelukkig, maar heel snel is dat gevoel alweer verdwenen en dan heb je weer iets nieuws nodig. Zo komen er steeds meer spullen in huis die samen een soort wild beest vormen dat je voortdurend in bedwang moet zien te krijgen. Heel vermoeiend. Bijna een extra baan: manager van spullen. Het idee dat je iets altijd nog kunt wegdoen fungeert als een soort nooduitgang. Je kunt het altijd nog gewoon weg doen, denk je. Maar weg is in zekere zin natuurlijk gewoon 'ergens anders'. Er komen dan toch steeds meer spullen bij. Dat zegt een verhuizer ook in de film. Mensen met een groter huis hebben ook meer spullen, zegt hij, lege ruimte ga je vanzelf weer vullen.

Zou iedereen zijn spullen moeten tellen?
Wat wel handig is, is dat als je in een winkel staat je jezelf ineens bedenkt: wat als ik voor de rest van m'n leven met dit specifieke ding zit opgescheept, wil ik het dan nog steeds hebben? Heel vaak is dat dan niet zo, heb ik zelf ervaren. In de film zegt Tim Jackson dat we de groeidynamiek van de economie moeten aanpassen. Dat er daardoor de hele tijd heel veel spullen in de wereld komen. Volgens hem, en trouwens ook volgens veel andere economen hoeft de economie helemaal niet te groeien, maar vooralsnog zitten we wel vast in het groeimodel. Je hoort steeds dat we meer geld moeten uitgeven, moeten gaan shoppen, om de economie er weer bovenop te helpen. Misschien kunnen we beter gaan shoppen voor immateriële dingen: lezingen, kennis, theaterkaartjes. Alles behalve meer spullen, wat mij betreft.

Heb je nu ook minder spullen?
Nee, helaas, ik heb er inmiddels al weer veel meer. Mijn moeder bracht laatst een olifant mee van de Ikea. Ik heb zelf ook een theepot gekocht want de vorige ging stuk. En mijn vriend heeft gisteren de platencollectie van iemand die op het punt stond die weg te gooien, mee naar huis genomen. Dus nu hebben we heel veel dubbele. Als er iemand nog een plaat van Bob Dylan wil?

Mail

Videoredactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer