Asset 14

Nederlanders houden niet van aardappels

Nederlanders houden niet van aardappels

Waarom toch dat dedain van Nederlanders voor hun eigen keuken? Julius Koetsier leert ons de essentiële vaardigheid die we door een eeuw fantasieloze huishoudscholen zijn vergeten: aardappels koken.

Het cliché luidt dat we hier niets kunnen koken behalve een aardappel. Het tegenovergestelde is waar. Een ingewikkeld gerecht hoeft voor de Nederlander geen probleem te zijn. Voor die ene speciale gelegenheid fietsen we kilometers af voor de beste ingrediënten en we volgen nauwkeurig het recept.

Maar de basisvaardigheden die ook de dagelijkse maaltijden lekker maken, die ontberen we. Waarom bereiden wij onze aardappel niet met dezelfde trots als de Italianen hun pasta?

Het heeft waarschijnlijk te maken met de huishoudscholen die eind negentiende eeuw opgericht werden om meisjes uit de arbeidersklasse te leren koken. Goedkoop, snel en voedzaam waren de enige criteria. Als hun mannen maar genoeg brandstof hadden om de fabrieksschoorsteen te doen roken. Die scholen werden vervolgens vooral bezocht door meisjes uit de middenstand, waardoor het al snel gedaan was met onze burgerkeuken. Als je je ooit hebt afgevraagd waarom Nederlanders zo weinig doen met al die kruiden die we van heel de wereld roofden: daar ligt het antwoord.

Als je je ooit hebt afgevraagd waarom Nederlanders zo weinig doen met al die kruiden die we van heel de wereld roofden: daar ligt het antwoord

Hoe kook je een aardappel?
We moeten leren onze eigen keuken te waarderen. Hartstikke leuk, al die Nederlandse hobbykoks die fantastische sambal maken, maar leer ook eens een aardappel koken. Dat doe je zo:

Ten eerste: aardappelen bewaar je officieel op dezelfde “koele, donkere plek” als eieren en medicijnen. Maar die heb je niet in huis, dus: koop niet meer aardappels dan je in een paar dagen eet. Je aardappels moeten ongeveer even groot zijn. Bewaar ze in een juten of papieren zak in een kast; zolang het maar niet de koelkast is en zolang je ze maar niet vlak naast de uien legt.

Niet schillen voor je ze kookt. Op die manier bewaar je de meeste voedingsstoffen én smaak. Zet de aardappels op in weinig water met een takje rozemarijn. Als het water kookt, gooi je er veel zout bij, ongeveer net zoveel als bij pasta. (“Dat is ongezond,” sputtert de Nederlander die alles in ongezouten water kookt, om even later de spaghetti te verdrinken in zoete saus of de aardappels in vette jus – dát is ongezond, en helemaal niet nodig als je je eten gewoon op smaak brengt tijdens het koken.)

Verder: als je stevige aardappelen wilt een scheut azijn, als je kruimige wilt een schep dubbelkoolzuurhoudende soda. Je weet of ze gaar zijn door een mes tot in het midden te steken en op te tillen: een ongare aardappel til je zo uit de pan, een gare blijft liggen. Houd de deksel verder op de pan.

Het is mooi als de aardappels bijna droog staan als ze gaar zijn (het kookwater zit vol smaak en kun je gebruiken voor soep).

Schil de aardappels en droog ze af. Daar heb je je perfecte gekookte aardappel, nog meer op smaak te brengen met bijvoorbeeld een paar druppels worcestershiresaus of aceto balsamico (wat niet hetzelfde is als balsamicoazijn – maar daarvoor zijn we hier niet).

Hartstikke leuk, al die Nederlandse hobbykoks die fantastische sambal maken, maar leer ook eens een aardappel koken

En daarna?
Ga je puree maken, dan is het belangrijk dat de aardappels warm zijn als je ze pureert. Een stamper is prima, een pureepers is beter. In elk geval moeten de aardappels eerst in hun eentje gepureerd zijn, voordat je het vocht toevoegt. Dat vocht mag alles zijn, als het maar warm is, en het vermengen moet in een hete pan gebeuren.

Gebakken aardappels zijn het lekkerst als je ze een dag van tevoren kookt. Haal ze nét voordat ze gaar zijn uit de pan en laat een nacht in de koelkast staan. Dan snijd je ze in plakken en bak je ze in geklaarde boter – als het teveel gedoe is om zelf boter te klaren en je een flinke portemonnee hebt, koop je een pot ghee.

Goed, de meest verfoeide Nederlandse klassieker: hutspot. Ook dat kan lekker zijn. Mijn methode, met een verwijzing naar de Spaanse oorsprong van het gerecht: maak een soort sofrito van ui, knoflook, peper, wortel en pastinaak, en roer daar de gepureerde aardappels doorheen. Eventueel boter, worcestershiresaus, tabasco, en/of natuurlijk jus.

Het is goed om af en toe decadent te dineren, maar het is belangrijker dat het gewone voedsel dat je elke dag eet van hoge kwaliteit is. Zie je de aardappel als een obligaat en saai verschijnsel in je AVG'tje? Deze tips zullen je leven verbeteren.

Beeld: Rebecca Siegel via Flickr

Mail

Julius Koetsier is columnist, filmcriticus, vertaler, video-editor en zo af en toe iets anders.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Een cactus in een zompig moeras

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus kan toch niet groeien in een zompig moeras? In dit essay schetst Jam een realistisch beeld van de autistische ervaring in een kapitalistisch systeem dat productiviteit als het hoogste goed beschouwt. Lees meer

Lieve buren

Lieve buren

Ze hebben dezelfde brievenbus en dezelfde supermarkt, maar Nienke Blanc vraagt zich in deze nooit verzonden brief af of dat het enige is dat ze met haar buren deelt. Lees meer

Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Jorne Vriens bezocht een tentoonstelling in Parijs en dit leidde tot een prachtige uiteenzetting over tekst, smartphones, connectie en fotografie. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

:Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

In dit persoonlijke essay ontrafelt Laura Korvinus de draden die haar met haar oma verbinden. Langs welke verhalen of assen kan verbondenheid tussen verschillende generaties ontstaan en worden vastgehouden? Deel 1. 
 Onderweg naar mijn grootouders glipt een herinnering mijn gedachten binnen. Op een oude video ben ik aan het spelen aan de rand van... Lees meer

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Aucke Paulusma ging op studiobezoek bij kunstschilder Koen van den Broek. In de hoop inspiratie op te doen voor zijn eigen kunstenaarscarrière, bespreken ze de kunst. Lees meer

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 7

Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje?

Waarom blijft prachtige kunst soms onbekend? Janke Boskma kreeg kippenvel van Sōsaku hanga en dook in de Japanse kunstgeschiedenis. Lees meer

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ettie reageert voor een laatste keer op een brief van Jochum, door te schrijven over verdriet, kwetsbaarheid, woede en het belang van actief luisteren. Lees meer

:'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

Juul Kruse bekijkt de Zomergasten-aflevering van Sana Valiulina, waarin zij bovenal probeert hoop te houden en overeind te blijven tegen de achtergrond van immer grimmig Rusland. Lees meer

Een excuus in een klein restaurant

Een excuus in een klein restaurant

Ettie schreef een brief aan Jochum, die hem ontroerde. Hij besloot een brief terug te sturen over excuses, ouders en wat het betekent om zowel een cis-man én queer te zijn. Lees meer

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Vorige week schreef Jochum een brief aan Ettie over zijn ervaring met queer-zijn, biseksualiteit en identiteit tijdens zijn jeugd. In deze brief reageert Ettie met haar eigen ervaring en vraagt ze zich af of iedereen queer zou kunnen zijn. Lees meer

De schipperende kameleon: zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

De schipperende kameleon: Zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

Eric van der Burg was op bezoek bij Zomergasten. Marthe van Bronkhorst geeft in dit artikel haar scherpe analyse op de aflevering. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - Brief 2

Wie wil nou een slachtoffer zijn?

Jochum ontving een brief van Ettie over zijn nooit-verstuurde brief aan zijn jeugdliefde. Ettie vindt dat Jochum de vrijheid van de queeridenteit niet goed beschrijft. Hij besluit Ettie een brief terug te sturen en op haar kritiek in te gaan. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - brief 1

Het privilege van lesbisch-zijn

Een nooit verstuurde brief die door Jochum Veenstra op Hard//Hoofd gepubliceerd werd, begon een eigen leven te krijgen in het hoofd van Ettie, die niet zo goed wist wat ze ervan moest vinden en er toen maar over besloot te schrijven. Het resultaat is een niet-verstuurde brief die ze toch besloot op te sturen. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar