Asset 14

Jazz

Deze mixtape werd eerder in april 2013 gepubliceerd.

 

"Als we een Jazz-mixtape maken, welke nummers mogen dan niet ontbreken?" De suggesties en hartverwarmende motivaties stroomden binnen en Tirza maakte een selectie. (Zodoende ontbreken er alsnog een hoop platen die niet mochten ontbreken.) Luister de mixtape hier via Spotify.

Illustratie: Joost Dekkers

Luister de hele mixtape hier via Spotify.

1. Louis Armstrong & His Hot Five – Louis Armstrong (Tirza)
"Satchmo laat je in een luttele 15 seconden alle hoeken van de emotionele kamer zien. En dan moet het echte nummer nog beginnen."

2. Donald Byrd – Cristo Redentor (Philip)
"Dat moment dat Byrd aanvangt, die eerste noten van die trompet - en dan dat gevoel dat je hart even wacht met kloppen, dat je ruggewervel een schok krijgt en dat de haartjes op je armen recht op gaan staan - dat moment is het klaar. Of zoals DTRUTH365 het zegt: 'It's beautiful and haunting, it lingers in your soul...it reminds me of a very slow stroll in the park at night with a broken heart.'"

3. Duke Ellington – Take The A Train (Mees)
"Elke keer als ik mijn geboortestad New York aandoe, land ik op JFK. Dan sleep ik mijn bagage naar de altijd winderige metrohalte en wacht op de A train. Deze brengt me niet naar Harlem, maar naar Broadway Junction, voor de overstap op de L train. In de metro begint Duke Ellingtons nummer bijna automatisch af te spelen in mijn hoofd, de perfecte soundtrack voor het opgewonden gevoel in je maag als aan het eind van de reis de trein je de stad invoert."

4. Bobby Timmons – Moanin' (Jan)
"Bobby Timmons Moanin' is gewoon heel erg fijn en iedere keer dat je ernaar luistert wordt de wereld voor heel even net iets minder kut. Dat is knap."

5. Billie Holiday – You Go To My Head (Meredith)
"Ik las ooit in een boek over een vrouw wiens stem klonk zoals tranen voelen. Het was een van de eerste albums die ik, vroegwijs en sociaal onaangepast, van mijn eigen zakgeld kocht. Ik leerde haar nummers van binnen en van buiten, Billie en ik raakten 'on a first name basis'. Jaren later kon ik pas echt voelen waar ze dan eigenlijk over huilde."

6. I Wanna Be Like You – Louis Prima (Mees)
"Ik zei vroeger altijd dat ik jazz kut vond maar eigenlijk was dat een leugen. Dit nummer was mijn eerste lievelings jazznummer en King Louie die zingt over zijn verlangen vuur te kunnen maken hoort nog steeds in de top drie. Ook Baloe in een rieten rokje met kokosnoten op zijn snuit blijft één van de grappigste dingen die ik me kan bedenken."

7. Django Rheinhardt – Minor Swing (Kasper)
"Ik raakte verliefd op de muziek van Django Reinhardt dankzij de film Sweet & Lowdown van Woody Allen, waarin Sean Penn een fictieve tijdgenoot (en gitaarvirtuoosconcurrent) van Django speelt. Deze zigeunerjazz van Belgische (!) origine is zo onbevangen sentimenteel en speels dat ik er altijd een beetje wee van word. Als ik met deze klanken op mijn koptelefoon door de stad huppel waan ik mij in een Allen-film en kunnen er dus de gekste dingen gebeuren."

8. Kermit Ruffins & The Barbecue Swingers – Skokiaan (Philip)
"Jazz hoeft niet moeilijk te zijn."

9. Charles Mingus – Solo Dancer (Stop! Look! And Listen, Sinner Jim Whitney!) (Tirza)
"Zo gruwelijk sexy dat je er spontaan nat van wordt."

10. Cannonball Adderley – Autumn Leaves (Kasper)
"Somethin' Else van Cannonball Adderley (waar ook grootheden als Miles Davis en Art Blakey op mee spelen) is dé plaat die ik opzet als ik niet weet wat ik op moet zetten. Het is muziek die een sfeer met zich meebrengt om in weg te zakken, muziek die net zo zalig op de voorgrond als op de achtergrond werkt en waar je zowel prima bij kan werken als eindeloos bij kan mijmeren. Dit is het openingsnummer van het album met een bekende melodie (van oorsprong een Frans chanson getiteld 'Les feuilles mortes', populair geworden in uitvoeringen van onder meer Edith Piaf, Nat King Cole en Frank Sinatra, maar hier vanzelfsprekend instrumentaal en uitgesponnen)."

11. Paolo Conte – Boogie (Jan)
"Iets zegt me dat Paolo Conte niet helemaal onomstreden is. Ik heb daar geen boodschap aan. Boogie heeft niets met Michael Boogerd te maken, maar gaat hier wel gepaard met een buitengewoon vreemde fotoserie."

12. The Last Poets – Jazzoetry (Maartje)
"The Last Poets brengen jazz en poëzie samen. Uit hun werk spreekt zoveel urgentie dat je moet blijven luisteren. Woorden die tegen een melodie aanschuren. Ritmes die de zinnen vooruitduwen."

13. Art Blakey - A Night in Tunisia (Kaas)
"Art Blakey op drums. Punt."

14. Nina Simone - Mississippi Goddamn (live) (Tirza)
"Daags na de moord op Martin Luther King jr. speelde Nina Simone deze bloedstollende versie van het protestlied Mississippi Goddamn. 'I ain't 'bout to be non-violent, honey, bijt ze op een gegeven moment het publiek toe. Dat er na dit opzwepende nummer geen rellen uit zijn gebroken mag een godswonder heten."

15. Ivy Anderson – Shoe Shine Boy (Paula)
"De jaren dertig in Amerika waren met de economische crisis waarschijnlijk een enorme inspiratiebron voor jazzmuzikanten. Ellende, armoe en drama alom. Wat wil je nog meer? Een plaat waar je dit uit kan opmaken is 'Shoe Shine Boy', uit 1936. Voor mij gaat die plaat over hoe de jeugd hoop heeft en die hoop niet moet verliezen. Dus als ik even bang ben dat het heel ernstig staat met de economie, grijp ik naar deze plaat en denk ik; 'het kan altijd erger. Every nickle works a lot, so shine, shine a lot.'"

16. Amy Winehouse – There's No Greater Love (live) (Meredith)
“We gaan het niet over jazz hebben zonder Amy Whinehouse te noemen. De Miss Whinehouse zoals ze hieronder te horen is, het meisje dat een beetje nerveus rondfrummelt voor ze haar keel open zet en moeiteloos rond haar eigen stem danst. Haar eerste album kwam uit tijdens een van mijn meest cruciale puberfases, en zonder haar was ik zelf nooit Jazz gaan zingen. Och Amy, wat was je goed, en wat mis ik je.”

17. Wes Montgomery – Round Midnight (Rob)
"Het ultieme jazz nummer, gespeeld door de godfather van de jazz gitaar Wes Montgomery. Daar kan ik als jazzgitarist alleen maar stil van zijn en ademloos naar luisteren."

18. Herbie Hancock – Watermelon Man (Elon)
"Het album Head Hunters uit 1973 is misschien wel een van de meest revolutionaire statements uit de Jazz. Iconisch in elk opzicht. Hancock herschreef 'Watermelon Man' van tien jaar daarvoor en transformeerde zo zijn grote hit tot een onherkenbare uitdaging van alles dat Jazz was."

19. Wayne Shorter – Beauty & The Beast (Rob)
"Een ongelofelijk originele, mooie en groovende compositie van Wayne Shorter. Van de plaat Native Dancer uit 1974. Het perfecte voorbeeld van hoe je smaakvol muziekstijlen mixt."

20. Dave Brubeck – Blue Rondo à La Turk (Jan)
"Ik heb vrij weinig te vertellen over dit nummer. Maar het is een goed medicijn wanneer je 'Take Five' niet meer uit je kop krijgt. En in de clip staan Brubeck en zijn kwartet op een vliegend tapijt. Dat is ook iets waard."

21. Sarah Vaughan – Misty (Kasper)
"Deze standard is door vele grootheden uitgevoerd, maar de versie van Sarah Vaughan is de allerallermooiste. Tenminste, dat zegt mijn jazzmentor en als hij het zegt moet het waar zijn. Het overgrote deel van mijn liefde voor en bescheiden kennis van deze muziek is namelijk te danken aan een vriend uit het buitenland met wie ik op onregelmatige tijden aan 'filojazz-cursussen' doe. Dat houdt in dat ik via Skype college geef over de een of andere filosoof of denkrichting, en hij me in ruil daarvoor van alles vertelt over klassieke jazzplaten. Op die manier proberen wij elkaar een beetje verder te brengen in het leven. Alhoewel, als je je oren blootstelt aan deze stem zal je niet bepaald ver komen, want voordat het nummer afgelopen is ben je veranderd in een plasje."

22. Ella Fitzgerald – Summertime (Meredith)
"Ella Fitzgerald is de enige vrouw die zuiver vals kan zingen. Het is alsof ze iedere noot liefhebbend uitrekt, en op een zacht bedje neerlegt. Ze zingt op, tussen, over, achter en onder de maat en scheurt ondertussen je hart in duizend kleine stukjes. Dit nummer, met deze frasering. Niemand anders kan het zo zingen."

23. John Coltrane – My Favorite Things (Philip)
"Ik leerde jazz waarderen met Coltrane. In eerste instantie lijkt dit heel toegankelijk, maar dan volgt zo'n waanzinnige improvisatie."

 

Deze mixtape stamt uit 2013 en luisteren we vandaag de dag nog altijd met veel plezier.

Mail

Redactie

Joost Dekkers

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomChef Magazine
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
 1

Onze gratis, tweede masterclass illustratie

Kom op 17 februari vanaf 18:30 gratis naar 'Voorbij Het Zwarte Gat', een avond voor beginnende illustratoren over ondernemerschap, werken met opdrachtgevers en hedendaagse beeldcultuur. Lees meer

Vriendschapsverdriet

Vriendschapsverdriet

Marthe van Bronkhorst worstelt met de abrupte beëindiging van een vriendschap. Lees meer

Objectivering van een grote teen 2

Objectivering van een grote teen

Na een pedicure neemt kunstenaar, acteur en fotograaf Lisa Schamlé wat foto’s van haar grote teen. Vijf jaar later is er een fotoproject, een tentoonstelling en een OnlyFans, waarop voetfetisjisten grof geld betalen voor Schamlés ongecensureerde teen. Lees meer

Automatische concepten 86

De lelijke waarheid van het wachten

Wachten is niet Eva's sterkste kant, zeker wanneer er hartstocht in het spel is. Lees meer

tekeningen geldstelsel carlijn kinema

Ignorance isn’t bliss: ons geld ontleed

Een interview met Carlijn Kingma over haar gigantische tekening, waarmee ze ons geldstelsel in kaart bracht. Lees meer

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Illustratie 4

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Illustratie

Hard//hoofd zoekt een getalenteerde, assertieve, breed onderlegde beelddenker (x/v/m) die de redactie wil komen versterken als nieuwe Chef Illustratie! Lees meer

‘Ik begrijp niet waar de ongeschreven regels van de kunstwereld worden gemaakt’

Kunstenaar Aukje Dekker laat zich leiden door interesses en enthousiasme. Haar atelier is haar speelplaats. "Eerlijk gezegd snap ik geen reet meer van de kunstwereld momenteel." Lees meer

Het is net alsof ze zeggen: ‘Houd maar op met kunstenaar zijn.’ 2/3

Het is net alsof ze zeggen: ‘Houd maar op met kunstenaar zijn’

Wat Koos Buster betreft gaan kunstacademies veel meer aandacht besteden aan de wereld ná de opleiding. Het delen van ervaringen zou al helpen: 'De kunstwereld zit vol ongeschreven regels, wat ook betekent dat niemand echt weet hoe het werkt.' Lees meer

22 dingen om te onthouden uit 2022

22 dingen om te onthouden uit 2022

Marthe van Bronkhorst combineert plaktivisten, het WK en boze boeren in haar muzikale terugblik op 2022. Lees meer

Rode sloffen

Rode sloffen

Soms begint het afscheid nemen al voordat het verlies er is. Een kort verhaal van Werner de Valk over het afscheid nemen, het gesprek daarover aangaan, en wat te doen met alles dat achterblijft. Lees meer

'Schim' - krijt op fotoprint, 2022, Jelly Hogendorp

Leven van de kunst? ‘Het kapitalistische systeem is doorgeschoten’

Het gros van de kunstenaars zal nooit het grote publiek bedienen. Niet iedere kunstenaar is even goed voorbereid op deze deceptie. Een interview met Jelly Hogendorp, die in haar kunst liever zoekt naar zingeving dan naar geld. Lees meer

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Literair!

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Literair!

Hard//hoofd zoekt een enthousiaste, creatieve en assertieve verhalenveellezer (x/v/m) die de redactie wil komen versterken als nieuwe Chef Literair. Lees meer

Automatische concepten 84

Het probleem van degenen met een baarmoeder

Eva denkt terug aan alle keren dat haar bedpartners ervan uitgingen dat zij wel maatregelen zou treffen ter voorkoming van een zwangerschap. Lees meer

Automatische concepten 83

Je bent onironisch goed

Een muzikaal jaaroverzicht drukt Marthe van Bronkhorst met haar neus op het feit dat ze een onironische wansmaakhebber is. Lees meer

Automatische concepten 81

Een extatische ruimte-odyssee

'In the 30th century, everybody wants to come.' Maar wat als je van het ene op het andere moment niet meer klaar kunt komen? Lees meer

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren! 2

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren!

Hard//hoofd is op zoek naar scherpzinnige eindredacteuren (fictie/non-fictie) die ons tijdschrift structureel willen komen versterken. Lees meer

Meander (maar ook weer wel)

Meander (maar ook weer wel)

In het park achter het huis van haar ouders staat een plakkaatje met een gedicht van Marte Hoogenboom, dat ze schreef toen ze nog anders heette. Zo nu en dan gaat ze erlangs om het te herlezen, maar of ze er ooit écht naar terug kan? Lees meer

Mensen uit een ander leven

Mensen uit een ander leven

Tijdens een schrijfretraite op het Noord-Franse platteland ontmoet Eva van den Boogaard twee mensen met wie het meteen klikt. Maar zo snel het contact was gelegd, zo snel is het weer verbroken bij het afscheid. Of ziet ze ze nog terug? Lees meer

Over racistisch politiegeweld zing je geen aria’s – of wel?

Over racistisch politiegeweld zing je geen aria’s – of wel?

Het publiek bij de allerlaatste voorstelling van Blue, over racistisch politiegeweld, hoefde niet verteld te worden hoe hyperactueel de voorstelling was die ze zagen. Lees meer

Column Marthe

De liefde tegen het systeem

Kan de liefde alle verschillen tussen mensen overwinnen? Marthe van Bronkhorst betwijfelt het na een vurig debat tijdens een date. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Sluit je nu aan en ontvang jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel