Asset 14

Krakers vinden open deur

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Merel Eimers en Simon van der Weele constateren dat de Amsterdamse kraakbeweging op een slimme manier meer sympathie onder de bevolking probeert te krijgen.

Dat de woningmarkt in veel steden binnen de Randstad uit zijn voegen barst, is geen geheim. Zeker in Amsterdam is wonen tegenwoordig meer een privilege dan een recht. Of je het nu wijt aan het wanbeleid van de wooncorporaties, de komst van dikbetaalde expats, het trage tempo waarin nieuwe woningen worden gebouwd, de verleiding van Airbnb of de toestroom van jonge hoogopgeleiden uit krimpgebieden elders in Nederland – feit blijft dat het vechten is om de donkere etagewoningen, de krappe kamertjes en de slecht geventileerde studio’s. Zo zijn de Amsterdamse woningen voorbehouden aan rijken en toeristen, en worden de bewoners met midden- en lagere inkomens die de stad draaiende houden langzaam verbannen.

Vorige maand werd de berichtgeving omtrent de overspannen woningmarkt opgeluisterd door twee succesvolle kraken van gewilde Amsterdamse hotspots. Op 17 juni kraakte een groep een groot pand aan de Koninginneweg in Amsterdam-Zuid. Drie dagen later berichtte Het Parool over een groep vrienden die een voormalige pizzeria in De Pijp hadden gekraakt.

Sinds 2010 is kraken in Nederland strafbaar. Dat wil niet zeggen dat kraken is verdwenen, maar het verbod en de daaropvolgende anti-kraakregelgeving hebben de beweging behoorlijk in omvang en daadkracht doen afnemen. Met deze marginalisering zijn ook de maatschappelijke steun voor en het begrip van kraken als politieke actie tegen woningnood grotendeels verdwenen. Bij de ontruiming van de befaamde Tabakspanden in de Spuistraat in 2015 bedienden commentatoren zich van clichés als ‘langharig tuig’, ‘vandalen’ en ‘werkschuwe linkse rakkers’. Deze beeldspraak vond vorige maand ook weer aftrek onder Paroollezers, die met ongenoegen reageerden op de kraak in de Pijp: ‘Ja zo lullig ik wilde graag op Park avenue in New York wonen maar dat is ook niet te betalen,’ betoogt er één, met veel gierende emoji’s, en een ander reageert met: ‘Och wee, de linkse gekkies gaan weer kraken. Geen geld om huur te betalen maar wel een advocaat in de arm nemen om illegaal in andermans eigendom te verblijven.’

Waarom die vijandigheid, terwijl iedereen kan zien dat het huilen met de pet op is voor woningzoekers? Gelooft men dat de huidige woningnood een onvermijdelijkheid is, waar de overheid geen verantwoordelijkheid voor draagt? Een straf van God voor mensen met een jaarsalaris van minder dan zestigduizend euro?

Kraken is nu minstens zo belangrijk en relevant als tijdens de jaren ’70 en ’80, maar krakers zullen hun vocabulaire wellicht moeten aanpassen om opnieuw een bredere waardering voor hun boodschap te vinden. In dit opzicht hebben de ‘junikrakers’ hun spel slim gespeeld. Zij gebruikten als argument voor hun acties de gentrificatie van De Pijp en de opkomst van Pretpark Amsterdam: onderwerpen die veel Amsterdammers aan het hart gaan en veel media-aandacht genereren, en bovendien belangrijke oorzaken van de woningnood vormen. De krakers in Zuid gijzelden nota bene een pand van Booking.com CEO Gillian Tans, die het pand naar verluidt wil verhuren via Airbnb. De berichtgeving van deze actie in Het Parool was – ondanks de gebruikelijke reaguurders – positief. Zo kweken de krakers sympathie onder de bevolking, zonder de kern van hun activisme uit het oog te verliezen: als toevoeging op de felle argumenten tegen toerisme en verrijking prijkte aan de gevel van het pand aan de Koninginneweg gewoon een spandoek met een leus over de woningnood.

Beeld via Foter.com

Mail

Merel Eimers en Simon van der Weele zijn Hard//hoofd-redactielid. Ze doen onderzoek naar nieuwe mogelijkheden van verzet tegen politieke verrechtsing, toenemende xenofobie en fascistische tendensen in Europa. Tegen het neoliberale beeld van de auteur als BV Ik publiceren Merel en Simon principieel met zijn tweeën. Deze samenwerking garandeert discussie, collectief denkwerk en flink wat statiegeld.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

Nederland is boos. Waarom Jesse niet?

De nieuwste verkiezingen lieten ons weer eens zien hoe Nederland aan het afglijden is naar het rechtereinde van de politiek. Hoe kan dat? Is het niet tijd dat links even boos wordt als Wilders en Baudet? Lees meer

Gezien door een kunstwerk

Gezien door een kunstwerk

Doordat fysieke kunstexposities bijna nergens georganiseerd worden, zoeken kunstinstellingen andere wegen om hun werk ten toon te spreiden. Caecilia Rasch mist de ontmoeting met het kunstwerk, en vooral: erdoor gezien worden. Lees meer

Automatische concepten 54

Een miljoen huizen houden het te droog

Zeker een miljoen huizen in Nederland dreigen te verzakken, en dat aantal is de afgelopen jaren flink toegenomen. De boosdoener: droogte. Lees meer

Hard//talk: Onderdak is een mensenrecht

Onderdak is een mensenrecht

Over dakloosheid hoeven we geen uitvoerige politieke discussies te voeren, aldus Jihane Chaara. Onderdak is namelijk niets minder dan een mensenrecht (iets wat men in de Nederlandse politiek even vergeten lijkt te zijn). Lees meer

Filmtrialoog: Nocturne

Nocturne

Onze redacteurs zagen Nocturne, een film over het maken van een film. Hoofdpersonage Alex rent een nacht lang door zijn eigen hoofd, op zoek naar het sluitende idee, de juiste acteurs, een kloppend verhaal. Het sprak esthetisch heel erg aan, maar zaaide ook een hoop verwarring. Lees meer

Nieuws in beeld: 13

Onze corona-aanpak laat talloze aardbewoners stikken

Dat het materiaal waarmee we onszelf tegen corona beschermen voor een golf aan afval zou zorgen, zagen we al van verre aankomen. Illustrator Simcha van der Veen is dan ook verbijsterd: waarom doen we hier niets tegen? Lees meer

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Absurditeit is de kracht van The Nose or Conspiracy of Mavericks

Dat je niet op zoek hoeft naar de diepere betekenis en ook enkel de vorm van een film kan waarderen, bewijst de animatiefilm 'The Nose or Conspiracy of Mavericks'. Lees meer

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Over Emma, millennials en de kostuumdramafase

Anna Visser is van jongs af aan een fervent liefhebber van Jane Austen. Een onlangs verschenen hervertelling van Emma werpt nieuw licht op haar hartstocht voor het kostuumdrama, maar misschien nog meer op haar zelfbeeld. Lees meer

Schijn bedriegt 2

Schijn bedriegt

Ons stemgedrag wordt (te) vaak bepaald door onderbuikgevoelens en eerste indrukken. Om ons daartegen te wapenen hebben we gedegen onderwijs nodig. Laat dat nu precies hetgeen zijn waar de politieke winnaar op bezuinigt. Lees meer

Nieuws in beeld: 12

'App me als je thuis bent'

Na de dood van de 33-jarige Sarah Everard uiten steeds meer Britse feministen hun woede over de mensen die hen zouden moeten beschermen: de politie is onderdeel van hun onveiligheid, zeggen zij. Lees meer

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling als verhullend eufemisme

Verveling kreeg het afgelopen jaar duizend gezichten. Rijk Kistemaker vraagt zich af: hoe herinneren we ons die gezichten, zodra de coronacrisis (min of meer) voorbij is? Lees meer

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Kolen en olie zwaaien ook in Nederland met de scepter 

Wanneer grote bedrijven landen uit het Globale Zuiden in een economische wurggreep houden, knijpt Nederland een oogje toe. Maar ons land is evengoed overgeleverd aan de wensen van grote bedrijven. Lees meer

Een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt

Een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt

Evangeline Agape ontdekte tijdens een zomer in het ziekenhuis de kracht van vriendschap en gedeeld leed. "De coronacrisis heeft voor de hele wereld duidelijk gemaakt: isolatie maakt je ongelukkig. En depressie isoleert je. Doet je voelen alsof je de enige in de wereld bent met een brein dat vergeet hoe geluk wordt gemaakt." Lees meer

Nieuws in beeld: 'Waarde Nederlanders'

'Waarde Nederlanders'

Immigranten moeten zich ‘de Nederlandse waarden’ aanleren, roept onder andere de ChristenUnie tijdens de verkiezingsstrijd. Illustrator Rueben Millenaar vraagt zich af wat hij zich daarbij voor moet stellen. Lees meer

Nieuws in beeld: Onder de (geluids)golven

Onder de (geluids)golven

Je staat er misschien niet bij stil, maar de mensheid maakt enórm veel herrie in zee. We boren naar gas en olie, heien voor windmolens en boorplatforms en onze schepen zijn ook niet bepaald stil. Terwijl water ontzettend goed en ver geluidsgolven doorgeeft - veel beter dan lucht. Lees meer

Filmtrialoog: Cold War

Cold War

De film Cold War is een verhaal over een onmogelijke liefde in Polen ten tijde van de Koude Oorlog. Onze redacteuren bespreken deze veelgeprezen film en beraden zich op de esthetiek, de diepgang van de liefdesrelatie en de raakvlakken met hun eigen leven. Lees meer

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoe komt het toch dat we onze pleziertjes niet willen opgeven, zelfs al weten we dat ze aan de andere kant van de wereld levens kosten? Dennis Faase werd getroffen door een simpele manier om deze mensenlevens niet uit het oog te verliezen. Lees meer

Het verlaten café blijft een haven 1

Tijdens corona blijft het café een vangnet

Tijdens de lockdown bezoekt Joost Ingen-Housz een Berlijns café dat nog een aantal stamgasten toelaat. Door de plotselinge rust valt het hem op hoe onmisbaar de kroeg is voor de mensen die er nog steeds naartoe gaan. Al is het maar voor een praatje. Lees meer

Hard//talk: Eerdmans is niet beter dan Baudet

Eerdmans is niet beter dan Baudet

Waarom kwam Eerdmans antisemitisme niet ter sprake, in de onschatbare hoeveelheid televisie-interviews die hij de afgelopen maanden gaf over zijn nieuwe partij? Lees meer

Nieuws in beeld: In Memoriam Daft Punk (1993-2021)

In Memoriam Daft Punk (1993-2021)

Illustrator Sebastian Eisenberg is aangedaan door het uit elkaar gaan van Daft Punk. Lees meer