Asset 14

Met zonder Rosie

Omdat ik me steeds minder goed kon herinneren hoe Rosie er naakt uitzag, nam ik Geraldine mee naar huis. Ze wilde thee - ‘nee echt alleen een kopje thee’ -, maar nog voordat ik water op had kunnen zetten zei ze dat ik haar ook best anaal mocht nemen. Ik moest dan wel eerst leren haar op andere plekken aan te raken, want ze had een tweede prikkel nodig tegen de pijn. Ze zei: ‘En soms valt pijn nu eenmaal alleen te bestrijden met pijn.’ Ik bedacht dat ik ook wel eens mijn nagels in het vel van mijn arm had gezet, wanneer ik mijn teen stootte of zo, en hoewel het hielp was het uiteindelijk gewoon een verschuiving van het probleem. Ze wilde rooibos met een beetje honing, Geraldine.

Eigenlijk heette ze niet eens Geraldine. Ik noemde haar zo omdat ik haar echte naam was vergeten of misschien was die nooit ter sprake gekomen. Ik vergat in die tijd continu alle namen van alle meisjes die ik leerde kennen dus verzon ik namen die mogelijk beter bij hen pasten: Julie. Saar. Evelien. Roxanne. Felicia.

Het kwam door Rosie, over wie ik in gedachten, of tegen iedereen die het horen wilde, alleen nog mocht spreken als mijn ex-vriendin. Wat ook niet helemaal klopte, want daarvoor moest ze eerst mijn vriendin zijn en dat was niet zo, vond Rosie. Ze zei: ‘Ik ben geen bezit en zeker niet van jou. Het is goed zo, en dat weet je best.’ Meestal knikte ik dan.

Later zou ik alle meisjes stuk voor stuk het meisje gaan noemen want met een naam ga je je maar hechten en dat levert akelige situaties op. Ik had een onderbuurman en die had hetzelfde, maar dan met honden. De hond van mijn buurman heette Buck, maar die ging om de haverklap dood en dan kocht hij de volgende dag een nieuwe en die noemde hij dan weer Buck.

Met Rosie maakte ik het uit omdat ik wist dat ze het nooit zelf zou doen – in haar wereld was het niet eens aan. Toen ik besefte dat ik haar terug wilde was het mooi te laat. Ze zei: ‘Ik had de afgelopen vijf jaar net zo goed niet kunnen leven.’ Ze zei het door de telefoon terwijl ik tv keek met het geluid uit. Dat was vlak voordat Buck vergiftigd werd met zijn eigen vlooienbestrijdingsmiddel.

Geraldine lag op haar buik. Ik telde haar ruggenwervels, ze droeg alleen een panty, ik kon zien dat ze er niets onder droeg. Met beide handen trok ik haar panty bij de naad open en haar witte billen verschenen met daartussen haar anus, blozend roze, als de mond van een baby. Ik zoende die mond. Ik begroef mijn gezicht tussen haar billen en hapte tot ze haar kronkelende lichaam niet langer in bedwang kon houden en kreunde. Ze zei: ‘Ik geloof dat ik toch liever een kopje rooibos had.’ Met mijn tong schreef ik over de breedte van haar kont ik hou van je, maar met het opdrogen van mijn speeksel verdween ook het gevoel. Ik zei: ‘De hond van mijn buurman heet Buck, maar die gaat nooit lang mee.’


Beeld: Josse Blase

Achteraf gezien was er natuurlijk helemaal geen sprake van gevoel. Geraldine had net zo goed Fleur of Angelique kunnen zijn, maar dat zou ook betekenen dat vandaag net zo goed gisteren of eergisteren had kunnen zijn en als je zo ging redeneren werd je ook maar depressief.

Geraldine lag nog steeds op haar buik, haar gezicht in het kussen gedrukt, de panty in flarden om haar middel als bij een zeemeermin die uit haar staart was gesprongen en benen had gegroeid. Ik vroeg haar of we het nu dan anaal gingen doen, maar ze zei: ‘Misschien een volgende keer. Ik denk niet dat je er al klaar voor bent.’

Er waren ook dagen dat ik geen Geraldine, Fleur, Angelique of al die anderen op mijn pad vond en meestal draaide ik dan het nummer van Rosie. De laatste keer dat ik dat had gedaan zei ze dat ze die dag naar het politiebureau zou gaan om een contactverbod aan te vragen. Ze zei: ‘En wat heb je daar dan op te zeggen?’ Ik zei: ‘Er is gisteren in Artis een olifantje geboren en misschien heb je zin om morgen samen te gaan kijken?’ Het was dezelfde dag dat Buck van drie hoog uit het raam naar beneden zou vallen.

Geraldine zei dat ze ervandoor moest maar terwijl ze het zei trok ze mij naar zich toe en begeleidde ze mijn lul in haar. We rolden van het matras op de houten vloer, met haar nagels trok ze strepen over mijn gezicht, ze stak haar tong heel diep in mijn oor en daarna fluisterde ze dat ze zo verschrikkelijk geil werd van de splinters in haar rug. Ze zei: ‘Als ik alle pijn in de wereld tegelijk zou kunnen voelen zonder er onder te bezwijken zou dat een pluspunt zijn.’ Toen ik klaarkwam kneep ze even fel in mijn lul en vroeg ze of ik niet een condoom om had kunnen doen en ik vroeg haar of ze eigenlijk wel aan de pil was en toen haalden we allebei onze schouders op.

We stonden beneden bij de deur toen Geraldine zei: ‘Dan zal ik maar in de regen verdwijnen.’

‘Ja,’ zei ik, ‘dat is goed,’ en om maar iets te doen pakte ik Buck van de grond die met ons mee naar beneden was gelopen. Hij was een puppy vandaag. Toen Geraldine in de regen was verdwenen bleven we nog wat op de trap zitten. Ik aaide hem over zijn kopje. We hadden de deur wijd open laten staan en keken naar buiten. De muren leken lijsten en de deuropening een levend schilderij waarin het steeds harder ging regenen. Er fietste een vrouw met rode laarsjes door ons schilderij. Buck blafte naar het schilderij. Ik sloot mijn hand om zijn nekje. Ik fluisterde: ‘Doe je oogjes nu maar dicht dan is het snel voorbij.’


Met dit verhaal won Derk Fangman de Boekenweekschrijfwedstrijd, die dit jaar in het teken stond van het thema 'waanzin'. De jury noemde het een 'even rauw als fijnbesnaard' verhaal. Behalve Derk wonnen ook Olga Kortz en Sara van Gennip.

Mail

Derk Fangman kon als klein jongetje eerder praten dan zijn meeste leeftijdsgenoten. Meeuwvogel was zijn lievelingswoord, daar scoorde hij veelvuldig mee.

Josse Blase is een illustrator, afgestudeerd aan de Hogeschool van Kunsten in Utrecht. Zijn stijl kenmerkt zich in humor, kleur, speelsheid en een groot gevoel voor detail.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomChef Papier
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Meander (maar ook weer wel)

Meander (maar ook weer wel)

In het park achter het huis van haar ouders staat een plakkaatje met een gedicht van Marte Hoogenboom, dat ze schreef toen ze nog anders heette. Zo nu en dan gaat ze erlangs om het te herlezen, maar of ze er ooit écht naar terug kan? Lees meer

Stemvorken

Stemvorken

Hoe onderzoek je lesbische aantrekking als je eerste kennismaking daarmee porno is, gericht op een mannelijke fantasie? Met ‘Stemvorken’ won Leonore Spee Het Rode Oor 2022, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Ongewerveld

Ongewerveld

Kan erotiek ook schuilen in pijn, verdriet en kwetsbaarheid? Met ‘Ongewerveld’ won Jori(k) Amit Galama de juryprijs van Het Rode Oor 2022, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

De bomen in Roemenië zijn ook vaderloos 2

De bomen in Roemenië zijn ook vaderloos

'ik miste collectieve haast / treinen waar de airco nooit gewerkt heeft / de eenheid die in eenzaamheid zit'. In gedichten die geuren naar 'oostblokstank' onderzoekt Francesca Birlogeanu vervreemding en verdwenen vaders. Lees meer

Dit is ook mijn vakantie

Dit is ook mijn vakantie

"Dit ben ik, met mijn nieuwe wandelschoenen, helemaal uitgerust en braaf nog." Hij hoogtevrees. Zij onverschrokken. In dit korte verhaal van Werner de Valk pakt een hike door de bergen wel heel anders uit dan verwacht. Na afloop zijn daar gelukkig altijd nog de foto's. Lees meer

Bloed en havermout

Bloed en havermout

Een verhaal van Jan Wester over twee zussen, onvoorwaardelijke liefde, klauwende vingers, mantelzorg en Teletubbies. Lees meer

De draad

De draad

Sumai Yahya schreef een kort, poëtisch verhaal over menselijke vleermuizen slingerend aan een draad. Een korte versie verscheen in het papieren magazine, maar lees hier de volledige versie, vol symboliek, donkere massa's, naalden, konijnen met rode ogen en aangeslepen ruggengraten. Lees meer

Iets wat van zijn vader is geweest

Iets wat van zijn vader is geweest

Het is zwarte zaterdag en de tankstations zijn druk. Sigarettenrook en uitlaatgassen blijven "in de windstilte boven het asfalt verstikkend en bewegingsloos hangen." Tristan is, in dit korte verhaal, op weg naar het huis van wijlen zijn vader, een man op wie hij nooit heeft kunnen rekenen. Kan hij het opbrengen om door te rijden? Lees meer

Gedichten Alara Adilow (titel volgt) 2

Straatliedjes

Wat is een huis? 'Iets dat de wraak van de nacht buiten houdt. / Iets waar je naar terugkeert na een lange reis.' In deze nieuwe gedichten van Alara Adilow worden vaders ontvlucht, tijdelijke verblijfplaatsen gevonden en nieuwe relaties op zee aangegaan. Lees meer

Koeman

Koeman

Een kort verhaal van Jan Wester over een veeboer die op papier alles bezit, maar zich niet thuisvoelt in zijn eigen kudde en op zoek is naar een eenheid. Koeman was niet van land, niet van gras. Door de zolen van zijn laarzen was hij afgescheiden van zijn aarde. Hij had ze weleens uitgeschopt, op... Lees meer

 1

"En opeens denk je aan hun lichamen" vertaalde gedichten in samenwerking met Poetry International

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via een bundel of op een podium? Achttien studenten
illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van
de achttien dichters van het 52 ste  Poetry International Festival dat vandaag van start gaat. De studenten komen
net als de dichters uit de hele wereld. Uit Vietnam, Oekraïne, Moldavië of Mexico, Polen, de
Verenigde Staten of hier uit Nederland. Lees meer

Meer dan een werkwoord

Meer dan een werkwoord

De stem in Nora’s hoofd laat zich niet zomaar het zwijgen opleggen. “Ik vraag me af of het haar bedoeling was dat ik nu zo weinig lichaamsvet over heb dat zelfs een kussen de pijn van het zitten niet verzacht.” Als verdoving en controle ten koste gaan van haar relaties en gezondheid, stelt Nora zich die ene belangrijke vraag: is dit het waard? Lees meer

Dit is geen ode 2

Dit is geen ode

'In dit land word je aan stukken gescheurd. / Ik verzamel jouw gescheurde stukken vlees. / Ik bak je op 200 graden. / Ik deel je uit.' In harde dichtregels verkent Shabnam Baqhiri hoe het is om je echt aan te passen en waarom dit soms noodzakelijk en juist goed is. Lees meer

Train je ego (maar zorg dat het tegen een stootje kan) 1

Train je ego (maar zorg dat het tegen een stootje kan)

Luuk Schokker leerde dat een groot ego bij het schrijven geen overbodige luxe is. Je onzekerheid omarmen maar tegelijkertijd een ego kweken. Hoe doe je dat? Luuk legt het uit. Lees meer

A Sacred Slut_Daan Timmer_Lena Plantinga

A Sacred Slut

Je bent vrouw, het is zomer en je wil wat. Klaarkomen, bijvoorbeeld. In dit broeierige nieuwe kortverhaal van Lena Plantinga speelt een jonge vrouw met zichzelf en het lot. Een verhaal over zoeken naar je seksuele zelf, en haar aantreffen onder het juk van je seksuele verleden. Lees meer

Een lichaam dat liefde opwekt

Een lichaam dat liefde opwekt

Een fragment uit Emy Koopmans 'Tekenen van het universum' over een lichaam dat gelooft dat het moet krimpen om het waard te zijn te worden liefgehad. Lees meer

Mijn Arabisch is verstomd

Mijn Arabisch is verstomd

"Mijn Arabisch is schichtig / ze vermomt zich stilletjes als Hebreeuws." Pelumi Adejumo en Esha Guy Hadjadj vertaalden een gedicht van de Israëlische dichter Almog Behar. Over twee moedertalen, waarvan de één de ander overstemt. Lees meer

Ratrace

Ratrace

Een kort anti-kapitalitsch verhaal van Emma Stomp over De Prestatiemaatschappij, havermelk latte's en mannen met bivakmutsen. Lees meer

Zwarte luiken

Zwarte luiken

Hoe schrijf je over iets ontastbaars zoals rouw? Geïnspireerd door de schilderijen van Francis Bacon verkent Thijs Joores in deze gedichtenreeks de impact van verlies. Lees meer

Gezocht z.s.m. 1

Gezocht z.s.m.

Liefde is te vervangen, althans dat houden datingapps ons voor. Maar wat als je iemand bent verloren van wie je er maar één had, zoals je moeder? Babet te Winkel bijt het spits af van een nieuwe reeks waarvoor Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam de samenwerking aangaat met verschillende literaire platforms. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Sluit je vóór 1 januari aan en ontvang jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel