Asset 14

Knieën

Knieën

‘Hij probeerde net zo breed te lopen als de rest, maar zijn benen bewogen anders.’ Een verhaal van Werner de Valk over een jongen zonder eilandersknieën, die de ondoordringbare mist opzoekt en er lachend in verdwijnt.

Alexander klimt naar het dek, kijkt uit over het wad en herkent de weersomstandigheden meteen. De wind is zwak en aflandig, het is het begin van de zomer. Precies uit dit weer zou zeevlam kunnen ontstaan, verderop op het strand van het eiland. De hete lucht vanuit het zuiden zal de nog koude golven opwarmen tot er een mist uit opstijgt die naar het strand kruipt. Geen mist zoals ze die op het vaste land kennen. Echte dichte mist, zwaar, en eerder grijs dan wit, zo ondoordringbaar dat je er je oriëntatie door verliest. Erin opgaan en dan lachend verdwijnen.

Hij kijkt naar het vaste land achter zich, en naar het eiland waar hij maar blijft wonen. Ze liggen zo dicht bij elkaar, toch is de afstand niet te overbruggen, wie op het eiland is geboren zal het vaste land nooit bereiken. De getijden trekken je terug, hoe slecht die plek ook voor je is. Het is laagwater, zeehonden liggen naast de vaargeul te zonnebaden op de zandbanken die droog zijn komen te liggen.
Twee jongetjes rennen langs; vakantiegangers die zin hebben in het strand. De ene schiet een voetbal precies tussen benen door van de andere. De reling voorkomt nog net dat de bal het hele eind naar beneden tuimelt en in wit schuim verdwijnt, Alexander erachteraan, te ongeduldig voor zeevlam.
Een moeras, mompelt hij, maar dat klopt niet, het is niet alsof hij wegzakt. Hij is een kinderspelletje dat verkeerd gaat, een blokkendoos waarin vormen geduwd moeten worden. De driehoeken in de driehoeken en de cirkels in de cirkels, maar de verkeerde vorm wordt in het verkeerde gat geduwd, het plastic geeft niet mee en het duwen gaat maar door, al past het niet, al is het helemaal fout.

Zelf voetbalde hij nooit toen hij klein was, dat was niets voor hem. Hij wilde eigenlijk op een andere sport, maar die waren er niet op het eiland. Niet voor jongens, tenminste.
Een keer moest hij wel. Er zou een voetbalzomerkamp komen, met coaches van het vaste land. Zijn ouders vonden dat hij het tenminste één keer moest proberen. Alle jongens van het hele eiland deden mee.
Achteraf douchte hij lang, met zijn rug naar de rest toe. Toen hij klaar was liep hij de kleedkamer in. Hij moest zijn ouders ’s avonds maar vertellen dat het gewoon niets voor hem was. Hij kon aanbieden om te gaan hardlopen. Dat was goed voor de conditie, op en neer in de duinen, en dat kon ook in je eentje.
‘Hij doet het gewoon expres.’ Dennis, de langste van de klas, had hem niet uit de douche zien komen. ‘Morgen mag hij niet meer meedoen. Anders winnen we nooit.’
Alexander was te druk bezig geweest met hoe hij liep om op de bal te letten. De jongens bewogen met eilandersknieën over het veld, knieën die nu al breed waren gegroeid, scharnieren van graafwagens. Iedereen beukte tegen elkaar aan, trapte met hun noppen tegen de tegenstanders.
Hij probeerde net zo breed te lopen als de rest, maar zijn benen bewogen anders en zo had hij steeds weer de bal gemist. Ze moesten die bal minstens vijf keer per potje naar Alexander schieten, dat had de coach gezegd. Dat was goed voor de teamspirit. Als ze de bal vaak genoeg naar Alexander speelden, zou de coach hun de volgende dag trucjes leren die geen enkele tegenpartij kende. Vier keer maakte het niet uit dat de bal tussen Alexanders smalle benen door schoot, maar de vijfde keer belandde hij in eigen doel, waardoor ze uiteindelijk hadden verloren.

Een moeras, mompelt hij, maar dat klopt niet, het is niet alsof hij wegzakt. Hij is een kinderspelletje dat verkeerd gaat, een blokkendoos waarin vormen geduwd moeten worden.

Ze zeiden dat hij homo was, maar dat klopt niet want ’s avonds bij de kassa van de supermarkt ziet hij zijn buurvrouw weer en meteen kantelt de horizon, gelooft hij niet meer in de verlossing van opstijgende mist op het strand. Ze viert haar vakantie in een bungalow vlakbij zijn huis. Ze hebben elkaar eergisteren voor het eerst ontmoet toen ze hem om de richting vroeg in het bos achter zijn huis. Hij wees haar het pad naar de vuurtoren en toen raakten ze aan de praat, niet heel lang, er wachtte iemand op haar. Alexander kan niet weg van het eiland en hij kan hier ook niet blijven, maar dat geeft niet, hij hoeft geen zeevlam te zoeken, zij is er. Vooralsnog durft hij haar niet aan te kijken, maar dat komt wel.
Ze blijft staan bij de uitgang van de supermarkt.
Hij gebaart haar voor te gaan. ‘Dames eerst.’
‘Ik ben geen dame.’ Ze verroert zich niet.
‘O, pardon.’
‘Vandaag mag je me best een vrouw noemen, maar dame gaat me te ver.’ Ze lacht, gaat hem voor. Hij zegt haar gedag, wandelt sneller dan normaal. Zijn boodschappentas slingert driftig.

Lantaarnpalen springen aan als hij eronderdoor loopt, het eiland wil energiezuinig leven zodat ze niet zal wegzakken in zee. Normaal gesproken doven ze bijna meteen weer achter hem, hij heeft zich succesvol losgeweekt. Dit keer doven ze niet. Ze zag er inderdaad niet uit als een dame, eerder jongensachtig, het korte haar, de stoere leren jas. Alexander mindert vaart zodat ze hem zal inhalen. Hij zal haar versieren, zo zacht en lief als een zeehondje dat plotseling zijn hoofdje boven het water uitsteekt en je met zijn grote zwarte ogen aankijkt. Zo wil ze dat, zacht, dat weet hij zeker, en iedere eilander zal met een mond vol tanden staan. Het geluid van de aanspringende lichten benadrukt de stilte achter hem. Alexander wacht even, draait zich om. Hij is alleen.

Zijn knieën zijn altijd iel gebleven, maar qua motoriek beweegt hij intussen net zo dreigend als alle andere mannen hier.

In zijn voortuin staat een Oostenrijkse den zoals er hier zo veel groeien; sterke, stevige bomen die goed tegen de strenge wind kunnen. Daarachter ligt het vakantiehuisje half verscholen, waar hij maar is gaan wonen om zo toch een beetje van de andere eilanders te ontsnappen.

Hij weet zeker dat ze achter hem liep. Ze moet een ander pad zijn ingeslagen toen hij zijn pas vertraagde. Zijn knieën zijn altijd iel gebleven, maar qua motoriek beweegt hij intussen net zo dreigend als alle andere mannen hier.
Ach ja. Als hij haar überhaupt had durven aankijken, zal ze zich halsoverkop uit de voeten maken. In plaats van een heldere blik zou ze het kinderspel zien, de blokken die niet passen. Er verandert niets, hij blijft gevangen.
Het trekt te hard aan hem, krabt hem. Het is een donkere arm die uit een diepe leegte gretig wenkt, kom maar, laat jezelf vallen, ook al is er geen vangnet en wacht er hier niemand op je, alleen leegte. Hij verlaat zijn vakantiehuisje en tuimelt naar het strand want het klopt, de weersomstandigheden zijn perfect. De mist stijgt op uit zwijgende golven om zich met hem te vermengen totdat hij helemaal weg is, totdat hij zich alleen nog maar op geluid kan oriënteren. Hij hoort de branding aan zijn linkerhand dus daar moet ze zijn. De mist is donker en dik, Alexander struikelt door het zand. De branding buldert nu aan alle kanten en boven en onder vervagen ook en dan voelt hij iets bij zijn linkervoet.

Eerst denkt hij dat het een aangespoelde kwal is, een witte schim op de grond. Alles is onzichtbaar, de mist zo dicht dat ook zijn schoenen nauwelijks te onderscheiden zijn. Het wordt stiller, golven vlakken uit, koud water trekt omhoog door zijn schoenen, staat hij al in de branding?
Dan wordt de mist rond zijn voeten iets lichter en ziet hij de leeggelopen voetbal, door de golven neergelegd zoals een hond een stok brengt.

Mail

Werner de Valk (hij/hem, 1988), deels opgegroeid op Ameland, is kunstenaar en schrijver. Hij bracht zijn jeugd door op Ameland, studeerde neurowetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en vervolgens Unstable Media aan de Gerrit Rietveld Academie. Zijn korte verhalen zijn verschenen in de longlist van de Grote Lowlands Schrijfwedstrijd, finales van Het Rode Oor, bij de Optimist en in Tijdschrift EI.

Charlotte Kornet (1997) is freelance illustrator en beeldmaker. Haar illustraties kenmerken zich door een eigenzinnige stijl. In haar illustraties maakt ze gebruik van verschillende materialen en technieken. Hierdoor ontstaat er een gevarieerd palet aan werk, waar toch altijd haar ‘hand’ in terug te vinden is. Inspiratiebronnen voor haar illustraties zijn poëzie, de natuur, reizen, koken, duurzaamheid en verhalen over mensen op emotioneel vlak. Voor haar is kunst en illustratie een vorm van troost en een manier om de wereld mooier te maken.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Verboden toegang 8

Verboden toegang

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In woord én beeld dicht Maaike Rijntjes over iemand die terugkeert naar het bungalowpark waar die opgroeide. Lees meer

Momentum

Momentum

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Sanne Lolkema dicht op drie levels over de prestatiemaatschappij: van micro-, naar macro- en mesoniveau. Lees meer

Herkauwen

Herkauwen

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tussen ongemak en walging in dicht Moni Zwitserloot over zowel baren als geboren worden: 'je kruipt uit je dode vel / naar buiten / de broeierige nacht in'. Lees meer

Podiumgeil

Podiumgeil

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Birsu Tamer schreef een tekst voor een acteur die als het monster van Frankenstein diens publiek bespeelt. Lees meer

Handleiding

Handleiding

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In 'Handleiding' schrijft Ettie Edens over eenzaamheid, identiteit en gezien willen worden - en over iemand die een muur van haar kamer verft en daar zo in doorslaat dat ze in de kamer verdwijnt. Lees meer

De serre

De serre

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Johanna Loman schreef een verhaal over een jonge vrouw op een klimaatprotest: Wat als je wel moreel besef hebt, maar liever je kop in het zand steekt? Lees meer

Hertenkalf 2

Hertenkalf

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tessa van Rooijen dicht in dit vierluik over het aangaan van verbindingen en het dragen van een dood hertenkalf: 'jongens is het sexy om een dood hertenkalf in je lichaam te hebben?' Lees meer

De tondeuse

De tondeuse

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Jana Flekken legt in fragmenten de band en rolverdeling tussen ouders en hun kind vast, en hoe die verandert wanneer een van de ouders ziek wordt. Lees meer

Mijn huid een rekbare grens (Frontaal)

Mijn huid een rekbare grens

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In dit drieluik bevraagt Isa/Isa Bob van Rooy de kaders die er gesteld zijn rondom onze natuurlijke wereld. Bestaat er eigenlijk wel een verschil tussen zelf en natuur, of tussen plant en organisme? Lees meer

Whisper Heart, The Movie

Whisper Heart: the movie

Hoe ver ga jij voor De Ware? Anne Sikma onderzoekt in dit bloedstollende verhaal de grenzen op tussen fictie en realiteit. Ben je er klaar voor? Lees meer

Voorland

Voorland

Hoe ga je om met de grote kans dat je, net als vele vrouwen in je familie, jongdementie zal krijgen? Yanaika Zomer bereidt zich voor in de vorm van een gedicht. Lees meer

Doorlaatbaar 1

Doorlaatbaar

Een jonge vrouw is mantelzorger voor haar moeder. Dit verhaal van Siska van Daele beschrijft de grens tussen hun binnen- en buitenwereld: binnen lijkt de tijd stil te staan, terwijl buiten alles doorraast. Lees meer

Lieselot 1

bloedbanen

‘Jij bént geen lijf, je hébt er een,’ stelt de therapeut in het buurthuis. Kan de ik-persoon geholpen worden? Met ‘bloedbanen’ won Sandro van der Leeuw de juryprijs van Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Lieselot

Lieselot

Twee vrouwen in een verzorgingstehuis hebben een afspraakje - maar zal de ander wel komen? Met ‘Lieselot’ won Sanne Otten Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Ondergang / Opkomst

Ondergang / Opkomst

Wat als Pangea opnieuw ontstaat en de wereld weer één land wordt? In haar beeldende gedichten fantaseert Sanne Lolkema over nieuwe en oude werelden, systemen en cirkels. Lees meer

misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

Misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

De tedere poëzie van Hilde Onis meandert langs beeldhouwers, honden met mannen-angst en verse gedachtestreepjes, en mondt uit in een zee van beelden, waarin ook de vergankelijkheid niet ongezien blijft. 'dat het beest zich meteen op me wierp / zie ik als bewijsvoering / voor dat wat uitblijft' Lees meer

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

"Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën" is een driedelige reeks gedichten van Trijntje van de Wouw die op een humoristische manier zwaardere thema's aan weet te snijden. Lees meer

Niet aan denken

Niet aan denken

Aan de feesttafel zoekt Aafke van Pelt tussen de koetjes en kalfjes naar het contrast, de diepere laag in het banale. Lees meer

Galatea 1

Galatea

Een bezoek aan een Airbnb aan zee blijkt ook een bezoek aan asfalt, beton en een cementfabriek te betekenen. Andrea Koll plaatst dit beeld in dit door haar zelf geïllustreerde, tweestemmige gedicht tegenover het beeld van de door Pygmalion uit ivoor gemaakte Galatea. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar