Asset 14

KIRAC loopt achter op John de Mol

KIRAC loopt achter op John de Mol

Genoeg mensen hebben het al gehad over KIRACs getreiter, dat door zou moet gaan voor gedurfde kunstkritiek. Julius Koetsier ziet vooral hoeveel deze kunstenaars nog veel kunnen leren van echte controversiële makers uit de popcultuur.

KIRAC (Keeping It Real Art Critics), het vloggerscollectief onder leiding van Stefan Ruitenbeek, is in het nieuws vanwege zijn film Honey Pot. Daarin heeft Sid Lukkassen een seksdate met 'links UvA-meisje' Jini Jane. Over de ethiek van deze productie is genoeg gezegd, ik wil eens kijken naar de artistieke kwaliteit van KIRAC. 

Hun bekendste filmpje was tot voor kort The tears of Mara McCarthy uit 2016, waarin galeriehoudster McCarthy benaderd wordt door Kirac-medewerker Tarik Sadouma. Die bestookt haar net zo lang met kritische vragen tot ze ervan moet huilen – althans, dat menen de KIRACCERS, en dat schreven ook vrijwel alle journalisten die de video bespraken, van Wierd Duk tot Roos van der Lint. 

Wie het filmpje kijkt, ziet dat het anders gaat. Sadouma ploft neer en begint botte opmerkingen te maken tegen McCarthy, die eerst wat verrast lacht en dan zijn vragen over de kunst in haar galerij beantwoordt. Wanneer ze een video laat zien van een kunstenares die ze persoonlijk kent, die parkinson heeft, moet ze huilen. Sadouma probeert iets bij te dragen aan haar emotionele staat met een harde grap over parkinson (“It's like a dance, right, shake it, boogie”). McCarthy interpreteert de grap echter als een opmerking over het werk, waarin de kunstenares door het water kruipt (“She does, you see her kind of integrate it”). Dan krijgen we een nabeschouwing te zien waarin Sadouma triomfantelijk de tranen als zijn overwinning claimt. Gek genoeg wist KIRAC vriend en vijand ervan te overtuigen dat zíj McCarthy aan het huilen hadden gekregen –  ondanks het feit dat het filmpje pertinent iets anders toont. 

De meeste KIRAC-vlogs zijn nog minder sensationeel, en bestaan uit weinig meer dan gesprekken over kunst. Met stijgende verbazing heb ik de filmpjes gekeken, me afvragend waarom deze compleet eenduidige, zelfbevestigende vlogs in de kunstscene blijkbaar de reputatie genieten grensverleggend te zijn. 'Allesbehalve saai,' zegt Renee Schuiten-Kniepstra in een uitzending van radioprogramma Kunststof. Allesbehalve saai? Misschien vindt zij het heel spannend om twee minuten te kijken naar een zwart scherm met witte letters, maar ik vraag me bij zo'n uitspraak af: heeft ze weleens van John de Mol gehoord?

Want waarom worden de intellectuele masturbatiesessies van KIRAC gezien als ontregelende, controversiële kunst, terwijl het werk van De Mol (van Big Brother tot zijn magnum opus De Gouden Kooi tot het recente De Dansmarathon) wérkelijk tot brede discussies leidt? 

Of neem Ewout Genemans, die voor zijn realityprogramma Ik Heb HET Nog Nooit Gedaan mensen volgde op hun zoektocht naar hun eerste seksuele ervaring. Hij liet maagden én hun potentiële partners de al dan niet geslaagde dates en versierpogingen naspelen voor de camera. Op soms vervreemdende, altijd geraffineerde wijze speelt hij met realiteit en fictie. Als je dat gezien hebt, ben je dan nog onder de indruk van Honey Pot?  

De enige reden dat de luie provocaties van KIRAC als kunst gezien worden, terwijl de veel controversiëlere (en stilistisch superieure) werken van De Mol en Genemans door kunstcritici genegeerd worden, is het fictieve onderscheid tussen hoge en lage cultuur. Als kunstcritici meer op de popcultuur zouden letten, zouden ze zien dat KIRAC achterloopt.

 

Beeld door Jerry Zhang via Unsplash.

Mail

Julius Koetsier is columnist, filmcriticus, vertaler, video-editor en zo af en toe iets anders.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomChef Magazine
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Over racistisch politiegeweld zing je geen aria’s – of wel?

Over racistisch politiegeweld zing je geen aria’s – of wel?

Het publiek bij de allerlaatste voorstelling van Blue, over racistisch politiegeweld, hoefde niet verteld te worden hoe hyperactueel de voorstelling was die ze zagen. Lees meer

Afscheidsrede: ‘Hard//hoofd is een vrije ruimte, niet een vrije markt’

‘Hard//hoofd is een vrije ruimte, geen vrije markt’

Marte Hoogenboom blikt terug op haar tijd als hoofdredacteur van Hard//hoofd. Na tweeënhalf jaar dienst vraagt ze zich nog steeds af wat Hard//hoofd eigenlijk is. Lees meer

Van 0-en en 1-en of: waarom ik me eindelijk programmeur durf te noemen

Van 0'en naar 1'en, of: waarom ik me eindelijk programmeur durf te noemen

Als schrijver die 'iets' met computers doet, krijgt Marten Hoekstra vaak de vraag wat dat werk precies inhoudt. In dit essay onderbouwt hij de kracht achter dit ambacht. Lees meer

Nieuws in beeld: De macht van het volk

De macht van het volk

De beelden die uit Iran naar buiten komen zijn schaars. Dat raakt illustrator Pirmin Rengers, die een wereld gewend is waarin media volledig worden gedomineerd door beeld. Lees meer

Hard//talk: Evita 3.0 1

Evita 3.0

De voormalige Argentijnse president Cristina Fernández de Kirchner overleeft een aanslag op haar leven, maar een twaalfjarige gevangenisstraf vanwege corruptie hangt boven haar hoofd. Lees meer

In ieder geval bleven we stuurloos 3/3: Métro

In ieder geval bleven we stuurloos - Métro

Zelfs de sterkste vriendschappen leden aan betonrot. Vrienden verjaren hier als sprinkhanen, hele groepen ontstonden en verdwenen in enkele seizoenen. Lees meer

In ieder geval bleven we stuurloos 2/3: Á pied

In ieder geval bleven we stuurloos - À pied

 Voor eenzaamheid heb je geen kostschool nodig. Niemand keek op wanneer ik ‘DRRRAAAAK’ schreeuwde zonder mijn pas te vertragen. Lees meer

In ieder geval bleven we stuurloos 1/3: Vélo

In ieder geval bleven we stuurloos - Vélo

Tijdens een afdaling vol kinderkoppen ging mijn hangslot uit zichzelf op slot, waarna mijn sleutelbos in een nabijgelegen afvoerputje verdween. Lees meer

Nieuws in beeld: Het kind in het badwater terugvinden

Het kind in het badwater terugvinden

Amerikaanse onderzoekers wisten het geheugen van 150 ouderen te verbeteren middels een schokkend badmutsje. Lees meer

Automatische concepten 78

De natuur huilt droge tranen

Europa maakt waarschijnlijk het ergste droogteseizoen mee in ruim 500 jaar. Lees meer

 1

Tijd voor een dekoloniale Indië-herdenking!

Benjamin Caton organiseert jaarlijks op 16 augustus een dekoloniale Indië/Indonesië-Nederland Herdenking, omdat een grote en groeiende groep mensen zich niet gezien voelt door de Nationale Indië-herdenking, een dag ervoor. Lees meer

Nieuws in beeld: Van Trump mag de FBI de pot op

Van Trump mag de FBI de pot op

Elf 'topgeheime' documenten nam de FBI mee van Donald Trumps landgoed. Hij wil ze terug. Lees meer

Nieuws in beeld: Bomen zijn klaar met de hitte en zetten de herfst in

Bomen zijn klaar met de hitte en zetten de herfst in

Sommige loofbomen begonnen vorige maand al hun bladeren af te stoten - veel vroeger dan normaal. Lees meer

Nieuws in beeld: Iedereen voor? Hallo?

Iedereen voor? Hallo?

De weinige Tunesiërs die kwamen opdagen voor het referendum, stemden massaal voor meer macht voor de zittende president. Lees meer

Nieuws in beeld: We moeten kopen, reizen, vliegen, drinken, eten, feesten, zo niet doorgaan

We moeten kopen, reizen, vliegen, drinken, eten, feesten, zo niet doorgaan

Hoelang kunnen we nog boven de zelfgegraven afgrond blijven bungelen? Lees meer

Nee, Anna Sorokin is geen Robin Hood en dit is waarom

Nee, Anna Sorokin is geen Robin Hood en dit is waarom

Netflix zet in Inventing Anna een oplichtster op een voetstuk. Emma Stomp zet daar vraagtekens bij. Lees meer

Nieuws in beeld: We zitten krap bij gas (dus kolencentrales mogen weer)

We zitten krap bij gas (dus kolencentrales mogen weer)

Om de gasvoorraden te ontzien, mogen de (uiterst vervuilende) kolencentrales jarenlang op volle toeren draaien. Lees meer

Nieuws in beeld: Blokkeert de boer zijn eigen protest?

Blokkeert de boer zijn eigen protest?

Driekwart van de Nederlanders vindt de acties tijdens boerenprotesten te ver gaan. Lees meer

Automatische concepten 75

Filmmaker liet angst achter zich

Dit jaar werden de Olympische Winterspelen ‘gewoon ’in China gehouden. In het licht van deze – voor mensenrechtenactivisten – verbijsterende keuze door het Internationaal Olympisch Comité maakte de Tibetaanse documentairemaker Dhondrub Wangchen een tournee door Europa. Op het moment dat hij tot zes jaar gevangenisstraf werd veroordeeld was de eerste keer dat de wereld hoorde... Lees meer

Nieuws in beeld: Een wereld zonder plastic, kunnen we ons die nog wel voorstellen?

Een wereld zonder plastic, kunnen we ons die nog wel voorstellen?

Illustrator Finn Rogers liet zich inspireren door een gedachte-experiment: wat als we - met één zwaai van een toverstaf - al het plastic lieten verdwijnen? Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Sluit je nu aan en ontvang jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel