Asset 14

Je opnemen in mijn testament

Column 1

Op een warme zondag maken mijn vriendin K. en ik een boswandeling. Ze vertelt me over haar arrestatie op de A12. Dat het orkest Dies Irae speelde, wat prachtig was, en dat ze zich vervolgens voor het eerst de politiewagen in had laten tillen. Dat het lomp was, en dat ze angst had gevoeld. Terwijl we tussen de rood- en oranjegekleurde bladeren lopen, houdt K. me ineens stil.

‘Kijk,’ zegt ze en ze wijst naar een hoopje langs het pad. Het duurt even voordat tot me doordringt dat ik naar het halfvergane karkas van een dood hertje kijk. Nadat ik van de schrik bekomen ben, bestudeer ik de morbide massa van bot en vacht en rottend vlees. Het dier is gestorven, niemand heeft zich erom bekommerd en nu ligt het hier langzaam te vergaan. K. trekt me aan mijn mouw.

‘Zullen we doorlopen? Het is vies. En het stinkt ook.’ Ik maak nog snel een foto terwijl ik door mijn mond adem.

K. legt me uit dat een testament schrijven voor haar een manier is om vrede te sluiten met haar eigen sterfelijkheid.

‘Heb je mijn e-mail nog gekregen?’ vraagt K. Een paar dagen geleden was er inderdaad een e-mail van haar binnengekomen. Ze vroeg me om mijn volledige naam, geboortedatum, geboorteplaats en BSN-nummer. Even dacht ik dat het spam was, tot ik doorlas en onderaan de mail zag staan: ‘Dan kan ik je opnemen in mijn testament.’

Ik zeg van ja, maar ook dat ik het geen leuk idee vind dat ze die informatie daarvoor gaat gebruiken. ‘Ik wil daar gewoon liever nog niet over nadenken, dat jij doodgaat.’
K. legt me uit dat een testament schrijven voor haar een manier is om vrede te sluiten met haar eigen sterfelijkheid. Ze doet het ieder jaar.

Hoewel ik veel nadenk over de dood, heb ik nog nooit nagedacht over mijn eigen nalatenschap. Dat komt waarschijnlijk doordat ik ook niet zoveel na te laten heb, wat voor K. anders ligt. Het is misschien geen toeval dat ze nu met dit verzoek komt: de zomer ten einde, verval treedt in clichématige vormen in, wie denkt dezer dagen niet aan het einde van het bestaan.

Ik zie de erfgenamen van de beschaving als ik langs de speeltuin loop.

Het is makkelijker om je het einde van de wereld voor te stellen, dan het einde van het kapitalisme, stelden Jameson en Žižek. Ik zat niet op de A12, maar na een compleet overweldigend besef van de toekomstscenario’s probeer ik me te verhouden tot de dood van de beschaving zoals ik haar ken. Voor mijn eigen dood kan ik van alles bedenken, maar in dit geval weet ik eigenlijk niet hoe ik het moet doen. Het lijkt een einde waarvan ik de gevolgen niet kan overzien en het komt onverbiddelijk op me af, ieder toekomstscenario van klimaatwetenschappers als een van de paadjes achter een dichte muur van mist waarin ik niet zal kunnen navigeren zoals ik gewend ben.

K. en ik lopen verder. Welke erfgenamen had het hert langs het wandelpad? Vliegen, maden, vogels, en de paar geschrokken wandelaars die ernaar omkeken. De erfgenamen van de beschaving ken ik ook. Ik zie ze als ik langs de speeltuin loop, ik zie ze op tv, ik zie ze in de supermarkt en op de 3+-afdeling in de bieb op zaterdagmiddag. Ik zie ze als ik bij mijn zus op bezoek ga en met mijn neefje en nichtje in de zandbak speel. Beneficiair zullen zij de erfenis niet kunnen aanvaarden.

Thuis kijk ik op mijn telefoon nog eens naar de foto die ik maakte van het dode hert, ik zoom in op de krioelende massa. De oogkassen al leeg gepikt, ik stel me voor hoe de hongerige dieren graaiden. In dit verontrustend warme najaar verteert het vlees misschien sneller. Ik open de e-mail van K. en stuur haar alle gegevens waar ze om vraagt.

Mail

Eva van den Boogaard is literatuurwetenschapper, docent en onderwijsinnovator bij St. Joost School of Art & Design en eindredacteur bij Hard//hoofd. Haar verborgen talent is slapen en haar minder verborgen talent twijfelen. Ze rent graag langs de Vecht, zingt met karaoke het liefst George Michael en droomt van een Heilige Birmaan als huisdier.

Eline Veldhuisen (1999) is illustrator. Inspiratie voor haar werk haalt ze uit haar directe omgeving, variërend van haar eigen gedachtes tot de verhalen van andere mensen. Met zo min mogelijk middelen brengt ze deze verhalen op een heldere manier in beeld.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Auto Draft 1

Hoe jij politiek je zin weer krijgt: valse dilemma’s, overdrijven en nog drie tactieken die ik leerde van mijn vader

Marthe van Bronkhorst leerde van haar vader dat goed vals niet lelijk is. In deze column legt ze je drie technieken uit om je (politieke) zin te krijgen. "Links, doe nou eens wat mijn vader deed: nooit genoegen nemen met minder." Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Dunne intellectuele belangstelling

Dunne intellectuele belangstelling

Michiel Cox is vastbesloten om als docent aan zijn mbo-studenten meer dan alleen praktische kunde over te dragen. Hoewel studenten zijn lessen mild spottend een ‘zitvak’ noemen, merkt Cox dat bij sommigen intellectuele nieuwsgierigheid opbloeit, ondanks de lage verwachtingen van de buitenwereld. Lees meer

How can I make this about me? 1

How can I make this about me?

Marthe van Bronkhorst staat stil bij een jaar genocide en pleit ervoor om het meer over onszelf te laten gaan: 'Die dode Palestijnen hadden jouw kinderen kunnen zijn.' Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De man die geen vragen stelt

De man die geen vragen stelt

Aisha's single, hetero vriendinnen worden op dates overspoeld door dominante sales pitches. Stel een vraag, lieve man, stel een vraag! Lees meer

Levensweg

Levensweg

Als Aisha een trouwerij op een Limburgse boerderij bezoekt, mijmert ze ineens over haar eigen bruiloft. Ach, trouwen is niks voor haar. Toch? Lees meer

Marktplaatsgekkies

Marktplaatsgekkies

Marthe van Bronkhorst besluit de relatiemarkt opnieuw te betreden en vraagt zich af: ben ik een koopje, of een langetermijn-investering? Lees meer

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar