Marjolein legt uit waarom haar generatie zoveel verschillende stijlen omhelst." /> Marjolein legt uit waarom haar generatie zoveel verschillende stijlen omhelst." />
Asset 14

Je bent zelf een genre

Afbeelding-bij-Je-bent-zelf-een-genre

Als er een top tien zou bestaan van saaie vragen die je op vakantie kunnen worden gesteld staat “van wat voor muziek hou jij?” sowieso in de top vijf. Ik denk zelfs dat alleen ‘hoe heet je?’en ‘waar kom je vandaan’ vaker voorkomen. Als ik deze vervelende en bovendien buitengewoon lelijke zinsconstructie voor de kiezen krijg breekt het zweet me meestal uit. Wat bedoelt de zogenaamd belangstellende vrager hiermee? Vraagt hij of zij zich af welke muziek ik draai als ik wakker wordt/opsta/de afwas doe/dans voor de spiegel/ga rocken in de club/een bier drink in de keuken…of wat? Wie weet van wat voor muziek ik hou? Ik luister naar waar de pet naar staat en dat gaat van The Roots naar The White Stripes en van The Weepies naar Britney Spears. Soms draait mijn geliefde huisgenoot midden in de zomer Mariah Carey’s tophit ‘All I want for Christmas is you’, en dat kan ik dan ook nog best waarderen.

Zelfs als ik het antwoord op de vraag zou weten, zou ik me niet snel laten verleiden om het te geven. Want wat wil de vrager eigenlijk weten? Overduidelijk heeft hij een dubbele agenda. Hij bedoelt: ben jij net als ik? Ben je een beetje op de hoogte? Wat voor ‘type’ ben jij eigenlijk? Dit zijn hele moeilijke existentiële vragen en ik zit er echt niet op te wachten mijn gevoelens daarover te delen met de eerste de beste halve gare die ik op vakantie ontmoet.

Dat ik het zo benauwd krijg als ik mezelf moet typeren in een subcultuur komt ongetwijfeld omdat ik in Amsterdam woon, waar het idéé van een subcultuur al ‘zo nineties’ wordt gevonden dat je je er onmogelijk aan kan conformeren. In Amsterdam zijn we allemaal unieke persoonlijkheden die houden van de meest vreemde combinaties in stijlen. Om de haverklap hoor je mensen dingen zeggen als “De smurfenhouse kan écht niet, maar is daarom ook juist weer zó gaaf!” en meer van dat soort gekkigheid.

Maar natuurlijk moeten al deze mensen die uniciteit wel ergens uitdragen, en dat kan niet op een ordinair punk of hiphop feestje. Daar hebben we het volgende op gevonden: themafeestjes en festivals. Op deze plekken wordt een nieuw type mens gecreëerd. Dit type heeft niet een kledingstijl of muzieksmaak gemeen, maar meer ‘een bepaalde houding’ tegenover iets. Niemand weet precies wat voor houding en ook niet tegenover wat. Het idee is dat alles kan en alles mag (lees dus moet), behalve dan natuurlijk dat wat niet kan.

Niet duidelijk? Een voorbeeld. Ik was eens op de matjesdisco (dat is een heel leuk feestje waar iedereen zo fout mogelijk verkleed gaat), toen er plotseling, totaal onverwacht, een échte punker binnenkwam met een échte mat. Nou, dat vond iedereen echt hilarisch. Dacht ie zomaar dat ie bij z’n soortgenoten terecht was gekomen. Nou mooi niet dus.

Blijkbaar willen we ons dus niet verbinden aan een soort muziek of kledingstijl, maar wel aan iets ondefinieerbaars als een festival of iets kortstondigs als een themafeest. Daarin doen we allemaal heerlijk ons eigen ding, echt, de mogelijkheden zijn eindeloos en de tolerantiegrens is bijna onbereikbaar. Totdat er iemand opstaat die zegt: “Wacht eens even, ik denk dat ik het heb gevonden. Vanaf nu heb ik dit principe en daar blijf ik bij.” Vanaf dat moment sluiten zich alle deuren naar onze grenzeloze mogelijkheden. Bijna groen van jaloezie wenden wij ons dan af van deze verrader, en wentelen wij ons in ons heerlijke, eindeloze en uitbundige niet weten.

Mail

Marjolein

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

:Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

De Stoute Stift is de gloednieuwe illustratiewedstrijd van deBuren, Stripgids, Hard//hoofd en Stichting Nieuwe Helden. Meedoen? De deadline is 1 mei 2024 (10:00). Lees meer

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva nodigt twee vrienden uit om bij haar te komen eten. Ze hoopt dat dit het begin zal zijn van een nieuwe vriendengroep. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn 1

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Marthe van Bronkhorst bekijkt hypocrisie als spectrum: hoe hypocriet ben jij op een schaal van Frans Bauer tot Johan Derksen? Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

In je eentje achterblijven

In je eentje achterblijven

Als vriendin K. op een date gaat, denkt Eva van den Boogaard na over hun onuitgesproken pact. Zo lang ze beiden ongelukkig in de liefde zijn, hebben ze elkaar. Maar wat als er iemand dat pact uitstapt? Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Fatma Shanan: de lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn 1

Fatma Shanan | De lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn

Een oase van rust midden in Berlijn. De kleine geschilderde landschappen en zelfportretten in de natuur van Fatma Shanan (1986, Israël) komen goed tot hun recht in de expositieruimte van Dittriech en Schlechtriem. De tentoonstelling ‘The Inn River’ bestaat uit een bescheiden aantal van negen schilderijen. Aucke Paulusma laat zien dat een aandachtige observatie loont, maar dat de schilderijen laten niet per se een vrolijke indruk achterlaten. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Geld lenen

Geld lenen

‘Het spijt me,’ zeg ik. ‘Voor dit alles.’ Ik gebaar om me heen. ‘Voor Nederland.’ In deze column van Anne Schepers ontmoeten twee vrouwen, die uitkijken naar hun avond in een wijnbar, een man die een treinkaartje naar Ter Apel bij elkaar probeert te sprokkelen. Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer