Foto: Steve Savage Steve Savage, een singer-songwriter uit Amerika, klimt graag op stoelen om zijn woord te laten klinken." /> Foto: Steve Savage Steve Savage, een singer-songwriter uit Amerika, klimt graag op stoelen om zijn woord te laten klinken." />
Asset 14

Steve Savage

Steve Savage is een singer-songwriter uit Amerika. Nashville om precies te zijn. Momenteel tourt hij door Europa voor de release van zijn nieuwe album: Savage (Dying Giraffe Recordings, 2010). Anne sprak met hem.

Foto: Steve Savage

Steve Savage - Sunshine (Savage, 2010) by hard//hoofd

Steve Savage (1979) is een geboren predikant, maar niet zo’n zelfingenomen exemplaar dat je het liefst meteen voor zijn bek zou slaan. Steve Savage is zo oprecht dat het bijna pijn doet. Hij brengt zijn gedachten met een snelheid en natuurlijke charme, wat maakte dat ik moeite had om de structuur van een interview aan te houden. Na twee praatsessies en een slaappartijtje van Steve en zijn drummer Guy Lemon op de vloer van mijn appartement (gitarist Feelix Artmann sliep liever in zijn bus) had ik toch genoeg indrukken opgedaan om een stukje over hem te schrijven.

Wat predikt hij dan? En waarom? Dat al zijn goede, maar ook enigszins normatieve bedoelingen en verwachtingen bij mij toch in goede aarde vielen komt waarschijnlijk door zijn energieke verschijning, maar ook doordat zijn meningen weliswaar uitgesproken, maar nooit echt dwingend zijn. Steve gelooft in muziek als geneesmiddel. En hij gelooft in liefde, echte, ouderwetse liefde, al is hij wat dat betreft ook wel een beetje teleurgesteld. Vooral gelooft hij in zichzelf als muzikant, en biedt deze visie in zijn muziek en podiumpersoonlijkheid aan anderen aan.

Zijn redenen om muziek te maken zijn nogal duidelijk en hij valt meteen met de deur in huis: ‘Ik zie muziek als een niet-bedreigende vorm om de wereld iets te vertellen. Communicatie van pure, rauwe emotie en expressie. Ik zie de dingen die ik meemaak als lessen en zet die om in muziek.’

Wat bedoel je met “niet-bedreigend”?
‘Niemand mag meer iets absoluuts voelen in deze tijd, want dan sta je tegenover iemand anders. Het is een taboe geworden om in iets te geloven of iets te vertellen. Bij muziek accepteren mensen je standpunt eerder. Het is minder bedreigend. Je moet de mensen in jouw wereld willen binnenlaten. Ze moeten je huis binnenlopen alsof ze er eigenlijk al die tijd al waren. Dat is het ultieme doel, dat is expressie.’

Er zit dus een bedoeling in muziek?
The purpose of music is healing. Ik schrijf bijna altijd om mezelf en daardoor ook andere mensen te helen. Ik zou ergens in een gekkenhuis in een dwangbuis zitten als ik deze vorm van zelfmedicatie niet had. Als ik rondom anderen ben voel ik hun spirit. Ik voel hele diepe pijn, in de diepte van mijn ziel. Als ik er niets aan kan doen om dat goed te maken, word ik gek. Ik heb dan geen andere keuze dan naar huis gaan om dat liedje te schrijven.’

Hoe doe je iets met die pijn, die indrukken die je van anderen en jezelf binnenkrijgt?
‘Ik probeer meestal ergens achter te komen. Ik zie mezelf heus niet als een helende godheid. Maar ik heb wel een gave. Zoals vele anderen ook gaven hebben. De mijne is muziek maken en emoties delen. Als je liedjes schrijft en mensen persoonlijk raakt, dan gebeurt er iets bijzonders. Het gaat verder dan menselijke interactie. Het doet ons beseffen dat we niet alleen vlees en bloed zijn.’

Voor een meisje met een verstoord zelfbeeld en een vader die zelfmoord pleegde schreef Steve het liedje No Mistake. Met de regel ‘you’re no mistake, you're made by the grace of love’ wilde hij haar visie veranderen. Maar, zo zegt hij, juist als je een liedje echt voor een ander schrijft is de kans groot dat er uiteindelijk een groter publiek aan kan relateren. 'Je begint meer mensen te raken, ook al was het in eerste instantie maar voor één persoon geschreven.’

Naast deze nogal serieuze ideeën en ambities is je muziek verrassend laid back.
I don’t wanna push people towards the darkness. Ik wil mensen niet doelloos zien ronddolen. Ik ben gek op Radiohead, maar zij maken het mensen wel moeilijk. Er zit een vorm van verlorenheid in, een leegheid. Een woordelijk landschap waar je lekker op kan drijven, maar uiteindelijk drijf je in het niets. Ik wil mensen antwoorden geven met mijn muziek. Misschien zijn mijn antwoorden niet altijd de juiste, maar dat kunnen ze dan voor zichzelf uitproberen. Anders kunnen ze het laten zitten. Waarschijnlijk spreek ik dit soms wel tegen met mijn liedjes; sommigen zijn wel donker.’

In het nummer Hurts to let you go komt je donkere kant tot uiting in de regelEverybody wants forever, but nobody wants to spend the time’ (Savage, 2010) Is dit het onderwerp dat je het meest raakt?
‘Als het soort schrijver dat ik ben, kom ik daar wel vaak bij terecht. Mijn leven is veranderd door liefde, ik ben verlost door de liefde. Ik ben er heel erg slecht in, maar in ieder geval weet ik hoe lief te hebben. Ik heb ervan geproefd, het zit in mijn hart en ziel. Daar ben ik zeker genoeg over.’

De muziekstijl die Steve speelt is niet bijzonder complex. De teksten zijn direct en zeggen wat ze willen zeggen zonder omweg. Wel is het duidelijk de muziek van een vakman. Steve is een echte muzikant. In zijn muziek zit een constante en schijnbaar moeiteloze energie die ook de muziek van bijvoorbeeld Jack Johnson groot maakte.

‘Het maakt me niet uit als mensen me met hem vergelijken. Ik heb vijf jaar in Hawaï gewoond [Jack Johnson groeide tevens op in Hawaï - ARRDC] -  van mijn twaalfde tot mijn zeventiende. Dat waren vormende jaren. In mijn eerste bandexperiment speelde ik ukelele. Ik wil niet op hem lijken en vind niet dat ik als hem klink. Maar toch begrijp ik het wanneer mensen de associatie maken. Mijn jeugdhelden waren Nat King Cole, Duke Ellington. Mijn oma, die een tijdje in de showbizz danste, zette hun platen voor mij op. Maar ook The Eagles waren een belangrijke band voor mij. Rock en roll, jazz, soul. Ik ben een soulzanger die akoestische liedjes zingt. Folkliedjes. Rond mijn tiende leerde ik gitaar spelen van iemand die mij begeleidde in een sociaal project. Mijn vader zat vaak in de gevangenis, hij was verslaafd aan drugs en alcohol. Dave, die bij mij langskwam voor een ‘big brother’ project speelde gitaar met mij en wist hoe graag ik er zelf een wilde hebben. Toen hij niet meer bij mij langs kon komen gaf hij mij zijn gitaar. Dat moment zal ik nooit vergeten. Als hij mij die gitaar niet gegeven had zou ik hier nooit hebben gezeten. Niet vanwege muziek tenminste.’

Steve Savage - That's Love (Savage, 2010) by hard//hoofd

Je schijnt echt een podiumbeest te zijn.
‘Als ik op het podium sta, houd ik mezelf steeds voor dat ik daar niet alleen voor mezelf sta. Er zijn mensen in een trein of een bus gestapt, of op een fiets, ze hebben een reis gemaakt om naar die plek te komen, om iets met mij te delen. Dat mag ik niet vergeten. Ik ben bewust op een podium.’

En als het ze niet interesseert?
‘Dan wordt het leuk, want dan ga ik met ze spelen. Dan ga ik entertainen, aandacht vragen. Op een stoel klimmen, naar de mensen toe lopen, ik focus me dan op hen. Als niemand bij het eerste liedje wil klappen, doen ze dat bij het laatste wel. Het is een leuk spelletje, een andere manier om een concert te ervaren.’

---

Wil je deze moderne predikant samen met percussionist Guy Lemon en gitarist Mrfeelix Artman in actie zien? Het kan nog:

Live optreden: 27 september in cafe Dwaze Zaken om 21:00, locatie: Prins Hendrikkade 50, Amsterdam

Radio optredens: 23 september bij de VPRO op radio 1 om14:30, 26 september bij RadioV om 19:00, 27 september bij KX radio om 21:00, 1 oktober bij Radio Omroep Fryslan om 12:30.

Voor meer speeldata en info: www.myspace.com/stevesavagemusik

Mail

Anne Roos Rosa de Carvalho

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef literair
  • Foto van Gatool Katawazi
    Gatool KatawaziAdjunct-uitgever
het laatste
Ook dit is jouw huis

Ook dit is jouw huis

Ook dit is jouw huis is een audiotour door je eigen huis, gemaakt van archiefmateriaal. Het is een tour en audio-essay ineen over zoeken, eenzaamheid, uitzicht, en het schone zien in dingen die eigenlijk achtergrondruis zijn geworden. Lees meer

Alles vijf sterren: 26

Wat maakt je strijdbaar?

Deze week nemen we het advies #educateyourself ter harte, en geven we antwoord op de vraag: 'Wat maakt je strijdbaar?' Lees meer

Filmtrialoog: Swallow

Swallow

Vanuit huis bekeken onze redacteuren de film Swallow. Die bleek veel meer dan een thriller met een absurde premisse. Lees meer

Hard//talk: De goede kant van de geschiedenis is solidair, ook als het even niet uitkomt

De goede kant van de geschiedenis is solidair, ook als het even niet uitkomt

Racisme is een diep verweven onderdeel van het narratief van Nederland, waar we nog dagelijks de gevolgen van kunnen zien en voelen. Het is niet genoeg om je stil en afzijdig te houden van onrecht: verandering vereist actie. Lees meer

Echte schrijvers stellen uit

Echte schrijvers stellen uit

Elke schrijver is bekend met uitstelgedrag. Professioneel uitsteller Nicolas Voet legt in zijn essay uit waar het gelummel vandaan komt, en waarom het broodnodig is. Lees meer

Terra Infirma (deel 1)

Terra Infirma (deel 1)

Terwijl het coronavirus zich in de eerste maanden van 2020 over de wereld verspreidde en verschillende overheden verschillende maatregelen troffen, observeerde Nicky Runge de gang van zaken in haar woonplaats Hongkong. Lees meer

Automatische concepten 39

Vraag geen cadeaus (en krijg iets beters)

Jarig zijn én wereldproblematiek willen aanpakken, Jozien Wijkhuis leed eronder. Haar tip aan de (virtuele) verjaardagsbezoeker: geef cadeaus die geen geld kosten, of stort een bedrag dat de jarige zelf cadeau kan doen aan een medemens in nood. Lees meer

 Anderhalvemetergymnastiek

Anderhalvemetergymnastiek

Voor illustrator Jente Hoogeveen kan 1 juli niet snel genoeg komen: dan mogen de eerste mensen weer mondjesmaats naar de sportschool. Hoe dat eruitziet? Lees meer

Alles vijf sterren: 25

Je bent niet alleen

Deze week worden we blij van kleine dingen die je tijdens je zelfisolatie kan doen. Zonder dat we de druk voelen deze tijd te gebruiken om de rubbers van je koelkast te vervangen of De ontdekking van de hemel te lezen. Lees meer

Tip: Ga naar je werk

Ga naar je werk

Ook als je kantoortuin of favoriete koffietentje met laptopaansluiting gesloten is, kun je naar werk. Nora van Arkel liet zich betoveren door het sprankje magie dat nodig is om onszelf van eindeloze pyjamadagen te bevrijden. Lees meer

 O, Big Brother, Where Art Thou?

O, Big Brother, Where Art Thou?

Camera's op kruispunten en in gebouwen die je niet alleen volgen, maar zelfs herkennen en gegevens van je verzamelen. Hoe dichtbij is die dystopische toekomst? Lees meer

 1

Een radslag weg

Deze week worden we blij van kleine dingen die je tijdens je zelfisolatie kan doen. Zonder dat we de druk voelen deze tijd te gebruiken om een Ottolenghi-recept uit te proberen of de badkamer opnieuw te betegelen. Lees meer

Ons hulsel ligt verscholen

Emma Zuiderveen onderzoekt de digitale werkelijkheid in deze twee gedichten over performance, schijn en vega-worst. Lees meer

Tip: Ga een potje schaken

Ga een potje schaken

Jihane Chaara heeft een hobby uit de oude doos nieuw leven ingeblazen: het schaken. Het spel blijkt een grote metafoor voor het echte leven. Een tip om niet te haasten, je verbeelding in te zetten en natuurlijk om een vermakelijk spel te spelen. Lees meer

Kosmische Mixtape 1

Kosmische Mixtape

Een playlist met kosmische muziek om onze themaweek uit te luiden in stijl! Lees meer

Automatische concepten 36

So simple that we couldn't

Twee mannen zoeken antwoorden op vragen die ze niet begrijpen, om tot een allesomvattend inzicht te komen. Lees meer

 Als je je hoofd niet gebruikt, hoef je inderdaad geen mondkapje te dragen

Als je je hoofd niet gebruikt, hoef je inderdaad geen mondkapje te dragen

Hemel en aarde worden bewogen om levens te redden, en je slaat aan het protesteren tegen het dragen van mondkapjes en de kortstondige inperking van je vrijheid. Illustrator Rueben Millenaar keek van boven op de aarde neer en zag een mensheid die elk gevoel van perspectief kwijt is. Lees meer

Hemellichaamgedichten

Alle sterrenstelsels drijven langzaam uit elkaar

Yentl van Stokkum is behoorlijk fan van sterrenkunde. Voor de Kosmische Week schreef ze een reeks gedichten over astronauten, zwarte gaten en afgebeeld worden met een stralenkrans (ook al ben je daar eigenlijk te bescheiden voor). Lees meer

Alles Vijf Sterrenbeelden: Een kosmische quarantaine 7

De kosmische kijk- en luisterhoroscoop

Onze mediums hebben een horoscoop gemaakt om je weer terug op aarde te brengen. Voor als je even uit je hoofd en in je scherm of je speakers wilt. Lees meer

De aarde als jukebox

De aarde als jukebox

Imre van Son nodigt je met dit verhaal uit om deel te nemen aan een kosmische Zoom-vergadering. Wees gewaarschuwd: ‘Subtiele signalen die je in een offline-gesprek opvangt – lichaamstaal gezichtsuitdrukkingen, robot-expressie – ontbreken of worden vertekend in een online conversatie.’ Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan