Asset 14

Hoe K-Pop de wereld gaat veroveren

De nieuwste sensatie uit Zuid-Korea, daar kan Palingpop nog een puntje aan zuigen. Stephane neemt je mee in de wondere wereld van K-Pop.

Nederland is al lang niet meer de vooruitstrevende koploper van vroeger. Er wordt beschamend weinig geïnvesteerd in wetenschap en onderwijs en daardoor worden we aan alle kanten ingehaald. Als we op deze voet doorgaan prijken we binnenkort op alle lijstjes ergens tussen Burundi en Tajikistan. Door wie worden we ingehaald? Door landen als China en Brazilië natuurlijk, maar misschien nog wel meer door Zuid-Korea.

Voor een documentaire over Mattho Mandersloot, een jongen die koste wat het kost Taekwondo-kampioen wil worden, ging ik afgelopen jaar anderhalve maand naar Seoul. In deze hoofdstad wonen maar liefst 20 miljoen mensen. Van tevoren had ik niet echt een beeld bij het land. Ik kende vooral Noord-Korea met z’n gekke dictator, verplichte kapsels en ellendige strafkampen. Toen ik in Zuid-Korea aankwam keek ik mijn ogen uit: enorme flats, zesbaanswegen in verdiepingen, krioelende mensenmassa’s en metro’s gevuld met jongeren die aan het scherm van hun Samsung gekluisterd zijn. Kortom: ik was in Blade Runner beland.

Er rende een Koreaan gehuld in een roze berenpak op me af om me een telefoonabonnement aan te smeren. Zo moet de toekomst er ongeveer uit zien, dacht ik weemoedig. Gebiologeerd keek ik naar alle schermen in de winkels, metro’s en op straat, met daarop hysterisch dansende en zingende Koreaanse jongens en meisjes. Gelikte muziek, overgeproduceerd, maar catchy, oh zo catchy: dit is K-Pop, Koreaanse Pop.

En K-Pop gaat hard. Het is de concurrent J-Pop (Japanse pop) al ruimschoots voorbij.

De dames van Orange Caramel in de videoclip van 'Catallena'.

Heel Azië luistert naar K-Pop en langzamerhand spreidt het genre haar tentakels naar het Westen. Will.I.Am produceert het volgende album van de groep 2NE1. Jackie Chan lanceert een K-Pop groep. Er was een K-Pop-showcase op het prestigieuze SXSW en in The Guardian verschijnt van tijd tot tijd een artikel over deze vervreemdende liedjes en clips. Wereldwijd heeft de muziekindustrie het moeilijk, maar K-Pop groeit. In 2009 werd er 30 miljoen dollar omgezet. In 2010 was dat het dubbele en nu is de K-Popindustrie in totaal 3 miljard per jaar waard.

Mij zeggen die bedragen niet zoveel, maar ik heb het vermoeden dat het hier om grotere bedragen gaat dan bij onze nationale popvariant: Palingpop. Zouden onze Palingpoppers niet iets kunnen leren van K-Pop? Misschien als we de regels opvolgen waar succesvolle K-Pop nummers aan moeten voldoen. Die regels luisteren als volgt:


1: Vermijd zuinigheid

Koreanen zijn niet zuinig als het op videoclips aankomt. Ze weten dat beeld bijna belangrijker is dan de muziek zelf en geven dus zonder blikken of blozen een half miljoen uit aan de productie van een clip:

2NE1 - Come Back Home

Deze clip toont een futuristische wereld waarin mensen verslaafd zijn aan virtual reality. Een meisje kijkt bezorgd toe terwijl haar vriendje bezwijkt onder de aantrekkingskracht van de verslavende virtuele sessies die het bedrijf Virtual Paradise verkoopt. 2NE1 (spreek uit: Twenty-one of To Anyone) lijkt ons hiermee duidelijk te willen maken dat we minder naar onze schermen moeten kijken en ons vaker in het echte leven moeten storten.

Een enigszins bevreemdende stelling, want juist een groep als 2NE1 heeft baat bij een massa mensen die de hele dag aan het scherm gekluisterd zit.


2: Wees met veel

Vaak bestaan groepen uit veel leden. Girls' Generation bijvoorbeeld heeft maar liefst 9 leden.
(Let in dit onnavolgbare nummer op de legendarische regels: “I got a boy on my chin.”)

Girls' Generation - I GOT A BOY


3: Zing in meerdere talen, maar zing vooral in het Mandarijn

Veel groepen zijn zo samengesteld dat er meerdere talen gesproken worden binnen één groep. Vaak wordt er naast het Koreaanse publiek gemikt op het Mandarijnstalige Chinese publiek. Soms vliegt je ook wat Engels en Japans om de oren. De groep EXO heeft het al helemaal goed bekeken. Ze hebben twee afdelingen: zes leden voor de Koreaanse versie:

EXO - Growl

En zes ANDERE leden voor de Chinese versie:

EXO - Growl

In totaal bestaat EXO dus uit 12 leden. De twee groepen maken exact dezelfde nummers en videoclips. Dit is een erg slimme zet, want twee van de drie grootste steden ter wereld liggen in China. Er zijn maar liefst 960 miljoen mensen die Mandarijn spreken tegenover een luttele 360 miljoen Engelssprekenden.

Voor Palingpop is het nog niet te laat: Jan Smit, grijp je kans en leer Mandarijn.


4: Hard werken is belangrijker dan een vriendje

Azië staat natuurlijk bekend om de harde werkmentaliteit, en die zit ook in de muziek. Entertainmentmaatschappijen zetten hun eigen trainingen op. Na een langdurige selectieprocedure worden veertig talenten geselecteerd. Dan volgt er een training van 2 tot 6 jaar, waarbij gemiddeld 34 man afvallen. Uiteindelijk blijft er een groep over die in de markt gezet wordt. Ook nadat de opleiding is voltooid moeten de K-Pop-sterren nog intensieve zang-, dans- en Taekwondolessen volgen.

Berucht zijn de contracten die getekend worden als de student de uiteindelijke selectie heeft gehaald. Met het tekenen van zo’n contract geeft de K-popper zich voor tien tot twintig jaar over aan de veeleisende entertainmentmaatschappijen. Hij mag in beperkte mate vrienden en familie zien. Hij houdt er niet zoveel aan over, want K-Pop kost ook veel (zie de videoclip van $500.000 hierboven). En hij mag geen vriend(innet)je, want dat zou ten koste gaan van het mysterie.

Een K-Popcontract heeft veel weg van een slavencontract.

Al met al denk ik dat Palingpop zeker het één en ander kan leren van K-Pop. Nick en Simon kunnen best wat regels Mandarijn in hun teksten kwijt. Bløf mag best eens een half miljoen voor een clip uittrekken. En Gordon mag ook wel eens wat harder werken, die luie donder.

Als dat niet gebeurt, wordt K-Pop heel groot in Nederland en luisteren we binnenkort allemaal naar Orange Caramel. Ook niet verkeerd.

Orange Caramel - Catallena

Mail

Stephane Kaas

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomChef Papier
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Hard//hoofd zoekt eindredacteuren! 2

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren!

Hard//hoofd is op zoek naar scherpzinnige eindredacteuren (fictie/non-fictie) die ons tijdschrift structureel willen komen versterken. Lees meer

Automatische concepten 81

Een extatische ruimte-odyssee

'In the 30th century, everybody wants to come.' Maar wat als je van het ene op het andere moment niet meer klaar kunt komen? Lees meer

Meander (maar ook weer wel)

Meander (maar ook weer wel)

In het park achter het huis van haar ouders staat een plakkaatje met een gedicht van Marte Hoogenboom, dat ze schreef toen ze nog anders heette. Zo nu en dan gaat ze erlangs om het te herlezen, maar of ze er ooit écht naar terug kan? Lees meer

Mensen uit een ander leven

Mensen uit een ander leven

Tijdens een schrijfretraite op het Noord-Franse platteland ontmoet Eva van den Boogaard twee mensen met wie het meteen klikt. Maar zo snel het contact was gelegd, zo snel is het weer verbroken bij het afscheid. Of ziet ze ze nog terug? Lees meer

Over racistisch politiegeweld zing je geen aria’s – of wel?

Over racistisch politiegeweld zing je geen aria’s – of wel?

Het publiek bij de allerlaatste voorstelling van Blue, over racistisch politiegeweld, hoefde niet verteld te worden hoe hyperactueel de voorstelling was die ze zagen. Lees meer

Column Marthe

De liefde tegen het systeem

Kan de liefde alle verschillen tussen mensen overwinnen? Marthe van Bronkhorst betwijfelt het na een vurig debat tijdens een date. Lees meer

:Postbode Dirk: ‘Als ik later thuiskwam, maakte dat geen reet uit’ 1

Postbode Dirk: ‘Als ik later thuiskwam, maakte dat geen reet uit’

Als sorteerder bij PostNL werd kunstenaar Monica Overdijk gegrepen door de bravoure en no-nonsensementaliteit van haar collega's. Ze portretteerde zeven van hen. Dit is een deel van het verhaal van Dirk. Lees meer

Afscheidsrede: ‘Hard//hoofd is een vrije ruimte, niet een vrije markt’

‘Hard//hoofd is een vrije ruimte, geen vrije markt’

Marte Hoogenboom blikt terug op haar tijd als hoofdredacteur van Hard//hoofd. Na tweeënhalf jaar dienst vraagt ze zich nog steeds af wat Hard//hoofd eigenlijk is. Lees meer

:Postbode Mustafa: ‘Ik wil dat ze van mij zeggen: jij bent een harde werker’ 1

Postbode Mustafa: ‘Ik wil dat ze van mij zeggen: dat is een harde werker’

Als sorteerder bij PostNL werd kunstenaar Monica Overdijk gegrepen door de bravoure en no-nonsensementaliteit van haar collega's. Ze portretteerde zeven van hen. Dit is een deel van het verhaal van Mustafa. Lees meer

Van 0-en en 1-en of: waarom ik me eindelijk programmeur durf te noemen

Van 0'en naar 1'en, of: waarom ik me eindelijk programmeur durf te noemen

Als schrijver die 'iets' met computers doet, krijgt Marten Hoekstra vaak de vraag wat dat werk precies inhoudt. In dit essay onderbouwt hij de kracht achter dit ambacht. Lees meer

Monddood

Schrijven is eigenlijk monddood maken

Je kan altijd over de rug van de ander schrijven, toch? Marthe van Bronkhorst raakt hierover in discussie op een literaire avond die steeds absurdistischer wordt. Lees meer

Postbode Bas: ‘Advocaten en ondernemers hebben het voor elkaar. Ik verdien 13 euro per uur’

Postbode Bas: ‘Advocaten en ondernemers hebben het voor elkaar’

Als sorteerder bij PostNL werd kunstenaar Monica Overdijk gegrepen door de bravoure en no-nonsensementaliteit van haar collega's. Ze portretteerde zeven van hen. Dit is het verhaal van Bas. Lees meer

Een docent met een lichaam

Een docent met een lichaam

Ook wanneer Eva voor de klas staat is ze in de eerste plaats een mens met een lichaam dat behoeftes kent. Maar dat blijkt minder vanzelfsprekend dan het lijkt in het onderwijs. Lees meer

Nieuws in beeld: De macht van het volk

De macht van het volk

De beelden die uit Iran naar buiten komen zijn schaars. Dat raakt illustrator Pirmin Rengers, die een wereld gewend is waarin media volledig worden gedomineerd door beeld. Lees meer

Stemvorken

Stemvorken

Hoe onderzoek je lesbische aantrekking als je eerste kennismaking daarmee porno is, gericht op een mannelijke fantasie? Met ‘Stemvorken’ won Leonore Spee Het Rode Oor 2022, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Ongewerveld

Ongewerveld

Kan erotiek ook schuilen in pijn, verdriet en kwetsbaarheid? Met ‘Ongewerveld’ won Jori(k) Amit Galama de juryprijs van Het Rode Oor 2022, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Stadsmens (v, jong, cynisch) zoekt boer

Stadsmens (v, jong, cynisch) zoekt boer

Marthe van Bronkhorst wordt in een sprookjesachtig eilanddorp geconfronteerd met haar cynisme. Lees meer

Een mens zoals alle anderen

Een mens zoals alle anderen

Eva probeert zich in de metro te gedragen op een manier die voor normaal moet doorgaan, maar dat valt nog niet mee. Lees meer

Dé vluchteling bestaat niet

Dé vluchteling bestaat niet

Marthe van Bronkhorst hoort bij de huisartsenpraktijk verhalen van vluchtelingen. Ze raakt gefrustreerd, omdat de politiek niet ziet 'dat een individu meer is dan twee vierkante meter ruimte en een lichaam dat gevoed moet worden'. Lees meer

De bomen in Roemenië zijn ook vaderloos 2

De bomen in Roemenië zijn ook vaderloos

'ik miste collectieve haast / treinen waar de airco nooit gewerkt heeft / de eenheid die in eenzaamheid zit'. In gedichten die geuren naar 'oostblokstank' onderzoekt Francesca Birlogeanu vervreemding en verdwenen vaders. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Sluit je vóór 1 januari aan en ontvang jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel