Asset 14

Herhaalrecept

Herhaalrecept

Op een ochtend wordt Aisha Mansaray wakker in een parelmoeren bubbel. Ze onderzoekt hoe ze met haar depressie op de randen van de realiteit kan leven, zonder de grip erop te verliezen. ‘Mijn aandoening was een zuigend ding geweest dat zich om mij heen had gewikkeld, lelijk, en meer levend dan ik.’

Net als koppigheid, schoonmaakwoede en interieuromgooidrift zit depressie in de bloedlijn van de vrouwen in mijn familie. Het is vrijdagochtend en ik word wakker in een ander universum. Het lijkt een eeuwigheid te duren voordat ik mijn slaapkamer enigszins herken, maar helemaal begrijpen waar ik precies ben lukt me niet.

Gisteravond zocht ik verwoed naar een overgebleven strip antidepressiva. Er lagen er geen op de plek in het medicijnkastje boven mijn wasbak. Doezelig liep ik door mijn appartement terwijl ik mijn eigen opberggewoonten naging. Zou ik iets hebben bewaard in mijn werktas? Ik kieperde het binnenvakje binnenstebuiten en vond twee HEMA-fineliners en een kauwgompje. Geen pillen. Ik zocht in mijn inbouwkast, waar onderin tussen koffers en gekreukte leren laarzen nog ergens een weekendtas lag. Het enige wat ik daar vond was wat zand en een opgepropte boodschappenbon. Uiteindelijk kroop ik in bed zonder medicijnen, hopend op het beste.

Nu word ik wakker, alhoewel ik het concept ‘nu’ niet begrijp: in dit universum gelden andere regels voor tijd en ruimte. Ik sta op en merk dat er iets is veranderd. Om me heen heeft zich een bubbel gevormd. Ik begroet haar zoals altijd: als een oude, zeer bekende compagnon. Ze lijkt op een bellenblaasbel; elastisch, glanzend en licht iriserend als een parel. Ze zegt dat ik vandaag extra goed op mezelf moet letten.

In Pretty Pimpin’ zingt Kurt Vile:

I woke up this morning
Didn't recognize the man in the mirror
Then I laughed and I said
‘Oh silly me, that's just me’

Als ik de woonkamer binnenkom, herken ik elementen uit mijn leven. Zoals altijd word ik begroet met een ‘prrrr’ van mijn liefdevolle bondgenoot Z. Zoals iedere dag groet ik hem terug door hem op te tillen en mijn voorhoofd lichtjes tegen dat van hem te drukken. Het vel van de bubbel deukt iets in, maar springt daarna ongedeerd weer terug in diens vorm.

Then I proceeded to brush some stranger's teeth
But they were my teeth, and I was weightless

Terwijl ik op de drempel van mijn balkon sta en de geur van vers gezette koffie langzaam mijn neus binnendringt, besluit ik om vandaag alleen praktische taken uit te voeren: de muren kijken al weken verlangend naar de pot saliegroene muurverf die op hen wacht. Ik visualiseer de dikke stroken verf die ik met lange halen over de muren rol, routineus en meditatief. Vandaag lijkt me een goede dag om te schilderen.

He was always a thousand miles away
While still standing in front of your face

Op mijn moeders nachtkastje lag lange tijd het boek Demonen van de Middag van Andrew Salomon. Hij beschrijft depressie als klimop die zich langzaam om een boom wikkelt en die smoort: 'Het was moeilijk na te gaan waar de boom ophield en de klimop begon. Mijn aandoening was een zuigend ding geweest dat zich om mij heen had gewikkeld, lelijk, en meer levend dan ik.’

Who's this stupid clown blockin' the bathroom sink?

Ik zag vroeger hoe mijn moeder op haar sombere dagen extra routineus bleef. Als 19-jarige verliet ik het huis in wat de meest depressieve en angstige periode van mijn leven zou worden: de eerste maanden at ik amper en verliet ik zelden het huis. Maar langzaam groeide mijn ongemak en ontevredenheid. Ik dagdroomde steeds vaker van het leven dat ik eigenlijk wilde: een leven waarin ik onbekommerd dans op festivals, met een rugzak reis naar verre oorden, of gewoon een waarin ik überhaupt naar de supermarkt durfde te lopen. Maar toen werd ik gebeld: een van mijn oppasgezinnen zou voor een half jaar naar Londen verhuizen. Of ik mee wilde als au-pair? Dit kon mijn uitweg uit de donkerte zijn. Nu ik ineens een directe reden had om beter te worden, begon ik volgens de discipline van mijn moeder iedere dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan. Ik deed weer boodschappen, bereidde ovenschotels met bergen groenten en hield het huis schoon. En ik bezocht een psycholoog, die me zonder lang twijfelen antidepressiva voorschreef.

‘Hoe kan ik soms zo kalm op de randen van de realiteit leven, zonder de grip erop te verliezen?’

Buiten steken de witte watjes in de lucht af tegen de grijze, brutalistische blokken in mijn buurt. Als mensen voor het eerst bij mij op bezoek komen waarschuw ik ze dat het van buiten net de Sovjet-Unie is (‘maar binnen is het heel gezellig!’). Maar nu, met de parelmoeren bubbel om me heen, geven de verschillende grijzen me juist een geborgen stadsgevoel. Terwijl ik mijn fiets van het slot haal en mijn straat uit trap, vraag ik me af waarom grijs door veel mensen zo lelijk wordt gevonden. Ik snap dat het comfortabeler en toegankelijker is om onszelf te wentelen in blauwen, gelen en groenen, omdat we ons in luide omgevingen beter kunnen verbergen. Grijs geeft toegang tot meer introspectie, omdat het neutraler is, en minder binair. Grijs is, zoals kunstcriticus Jacques de Biez ooit zei, ‘de kleur van de waarheid’.

In de wachtkamer van de apotheek is het grijs vervangen door klinisch wit. Ik adem de droge lucht in en trek een nummertje. Achter de balie zit iemand die ik ken van mijn bezoeken: een middelbare vrouw met Midden-Oosters uiterlijk en een vriendelijke, maar spottende lach. Niet alsof ze mij uitlacht, maar alsof we samen in een complot tegen de wereld zitten. Ik mag haar erg.

‘Ze zitten in een andere verpakking, maar verder is alles hetzelfde,’ zegt de apotheekassistente terwijl ze een klein potje in een papieren zak stopt. ‘Oh, super!’ antwoord ik. Mijn stem klinkt hoog, en de vrouw glimlacht weer samenzwerend. Ik denk dat ze me doorheeft.

Who's this stupid clown-

Voordat ik weer op de fiets stap, draai ik het potje open en schud ik een pil in mijn handpalm. Ik verzamel wat speeksel in mijn mond en slik hem door.

Andrew Salomon zegt: ‘Therapie met medicijnen hakt door de klimop heen. Je voelt hoe het gebeurt, hoe de medicatie de parasiet lijkt te vergiftigen zodat hij beetje bij beetje verwelkt. Je voelt hoe de last lichter wordt, hoe de takken veel van hun natuurlijke kracht terugkrijgen.’ Dat merkte ik vooral toen ik ooit een jaar stopte met medicatie, omdat ik na het volgen van therapie wilde proberen of ik zonder kon. Na een paar maanden begon ik de beklemmende grip van de klimop te voelen en accepteerde ik dat ik niet per se zonder hóef.

Eenmaal thuis heeft Z. zich inmiddels als een croissant op de fauteuil opgerold. Ik geef hem een aai over zijn bol. Hij strekt zich even uit en slaapt daarna verder. Dan giet ik de muurverf in de plastic bak. De kleur zou saliegroen moeten zijn, maar de grijze lucht lijkt zich in de verf te hebben genesteld. Ik doop mijn vinger in de dikke vloeistof en kijk er tevreden naar. Dan doop ik er mijn verfroller in en begin grote, strakke stroken te verven.

De kleur op de muur lijkt anders: romig en zoeter dan ik dacht. En ik merk nog iets: in de bubbel heeft zich een bijna onzichtbaar, dun barstje gevormd. Het lijkt of er licht tegenaan drukt dat wacht tot de barst groot genoeg is om er doorheen te schijnen. Op dit moment vraag ik mezelf af: hoe kan ik soms zo kalm op de randen van de realiteit leven, zonder de grip erop te verliezen?

I woke up this morning
Didn't recognize the boy in the mirror

Het waren de bijna vanzelfsprekend opgeruimde handelingen van mijn moeder, die ik al vroeg overnam. Haar nuchterheid over mentale gezondheid, waardoor ik me nooit schaamde voor depressies, angsten en vervreemding. Het was de ruimte die ik mezelf gaf om die donkerheid te onderzoeken, en die vervolgens in iets nieuws te gieten. Het zijn liedjes, waarin zangers grappig en nonchalant over dissociatie zingen.

But he was sportin' all my clothes
I gotta say, pretty pimpin'

Terwijl ik de verfspullen opruim, trekt de bubbel langzaam open. Ik voel mezelf lichter worden, alsof iemand een veilige, maar vrijheidsbeperkende zwaartedeken van me aftrekt.

Ik til Z. op. Zijn zachte, donzen lijfje drukt warm tegen mijn huid. Ik wieg hem heen en weer. We dansen voor het raam zonder muziek, zoals we vaker doen.

Mail

Aisha Mansaray (zij/haar, 1988) studeerde Engelse taalwetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Is o.a. columnist van Hard//hoofd en OneWorld, en hoopt ooit zo goed te worden als Amerikaans schrijfster Vivian Gornick.

Anna June (1994) is een illustrator uit Leiden en werkt voor verschillende opdrachtgevers. Haar tekeningen gaan vaak over ‘hoe mensen doen’, dieren, identiteit en ongemak. Ze is oprichter van het Leidse makerscollectief ROEM, een stichting die jonge makers ondersteunt en samenbrengt.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
How can I make this about me? 1

How can I make this about me?

Marthe van Bronkhorst staat stil bij een jaar genocide en pleit ervoor om het meer over onszelf te laten gaan: 'Die dode Palestijnen hadden jouw kinderen kunnen zijn.' Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De man die geen vragen stelt

De man die geen vragen stelt

Aisha's single, hetero vriendinnen worden op dates overspoeld door dominante sales pitches. Stel een vraag, lieve man, stel een vraag! Lees meer

Levensweg

Levensweg

Als Aisha een trouwerij op een Limburgse boerderij bezoekt, mijmert ze ineens over haar eigen bruiloft. Ach, trouwen is niks voor haar. Toch? Lees meer

Marktplaatsgekkies

Marktplaatsgekkies

Marthe van Bronkhorst besluit de relatiemarkt opnieuw te betreden en vraagt zich af: ben ik een koopje, of een langetermijn-investering? Lees meer

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva nodigt twee vrienden uit om bij haar te komen eten. Ze hoopt dat dit het begin zal zijn van een nieuwe vriendengroep. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn 1

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Marthe van Bronkhorst bekijkt hypocrisie als spectrum: hoe hypocriet ben jij op een schaal van Frans Bauer tot Johan Derksen? Lees meer

In je eentje achterblijven

In je eentje achterblijven

Als vriendin K. op een date gaat, denkt Eva van den Boogaard na over hun onuitgesproken pact. Zo lang ze beiden ongelukkig in de liefde zijn, hebben ze elkaar. Maar wat als er iemand dat pact uitstapt? Lees meer

Geld lenen

Geld lenen

‘Het spijt me,’ zeg ik. ‘Voor dit alles.’ Ik gebaar om me heen. ‘Voor Nederland.’ In deze column van Anne Schepers ontmoeten twee vrouwen, die uitkijken naar hun avond in een wijnbar, een man die een treinkaartje naar Ter Apel bij elkaar probeert te sprokkelen. Lees meer

Als je wordt uitgenodigd voor een euthanasiefeest, dan ga je

Als je wordt uitgenodigd voor een euthanasiefeest, dan ga je

'Als je je psycholoog écht een brevet van onkunde wil geven, moet je haar uitnodigen voor je euthanasiefeest.' Lees meer

Lees Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Schrijf je nu in voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart je eerste papieren tijdschrift. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer