Illustratie: Gemma Pauwels

Over het Stedelijk Museum, emoticons en geruzie tussen lelijke mannen." />

Illustratie: Gemma Pauwels

Over het Stedelijk Museum, emoticons en geruzie tussen lelijke mannen." />
Asset 14

Niet weer een museum

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Hard//talk is de seismograaf die de trillingen van de tand des tijds registreert. Wat heeft ons afgelopen week bezig gehouden? Wat bespraken we bij de koffieautomaat en waar lagen we wakker van? Deze week vier commentaren van onze redacteuren, in woord en beeld.

Commentaar

Niet weer een museum

Het museum gaat weer open, schreeuwt het me van alle kanten toe. Kranten en tijdschriften staan vol met terugblikken, vooruitblikken en specials over het Nieuwe Stedelijk. Vooral de rubriek “welk kunstwerk heb je het meest gemist”, waarin bekende Nederlanders een vergeten kunstwerk uit de collectie kiezen, is razend populair. 
Van de zestien bekende mensen die in De Volkskrant werden gevraagd naar hun meest gemiste kunstwerk was er slechts 1 onder de 35 jaar. Logisch, want een flinke generatie mogelijke kunstliefhebbers weet überhaupt niet wat er te missen viel. Voor hen is de aanstaande opening geen gelukkige hereniging met een verloren zoon, maar een eerste kennismaking met het Stedelijk Museum. De laatste keer dat ik in het Stedelijk Museum was kan ik me niet meer herinneren. De laatste keer dat ik er technisch gezien had kunnen zijn was ik dertien.
Natuurlijk is het zonde dat zo’n grote groep jonge mensen nooit het Stedelijk heeft gekend. Of dat er geen rekening mee was gehouden dat de verbouwing iets langer zou gaan duren en er na het Post CS gebouw geen vervangende expositieruimte was. 
Maar ondertussen heb ik de afgelopen 8 jaar dat het gebouw gesloten was, een interessant museum leren kennen. Af en toe dook er ergens in de stad iets op zoals een lezing of een kunstwerk. Want terwijl het gebouw gesloten was, zwierf ergens nog steeds een Stedelijk. Hij woonde even antikraak in een oud postgebouw, had al zijn spullen in een opslag, kreeg een Facebookpagina en veel nieuwe vrienden. Nu heeft hij een nieuw huis om al zijn spullen te laten zien.  
Het museum gaat niet 'weer open'. Daarvoor is het te lang dicht geweest. De wereld wachtte niet, dus heeft het andere vormen moeten zoeken om te blijven bestaan. Er gaat wel een nieuw museum open. Het heet het Stedelijk Museum, en schijnt een heel goede en grote collectie moderne en hedendaagse kunst te hebben. 

Door Roos Euwe

Nieuws in Beeld

"Veerkracht"

Illustratie: Gemma Pauwels

Commentaar

Amateurtoneelstuk

Entertainmentnieuws domineert de kranten en nieuwsblogs al langere tijd, en Prinsjesdag bevestigt dit nog maar eens. Wat vooral beklijft is dat Diederik in slaap sukkelde (maar Markje hier wel begrip voor had), dat Marianne een legerjurk droeg met daaroverheen een mitrailleurband gevuld met worteltjes, dat de koningin een variant van een verentooi op haar hoofd had en Maxima, natuurlijk, de winnares was onder de hoedendraagsters: ze weet altijd precies welke kleur haar goed staat. Als je het zo achter elkaar leest lijkt het eerder een uit de hand gelopen amateurtoneelstuk dan de aftrap van het politieke jaar. Wat de koningin precies zei in haar rede, daar heeft verder niemand het over. Alleen dat de toon ‘somber’ was, net als voorgaande jaren.
Bij nrc.next wordt Prinsjesdag overschaduwt door de Gordon-gate, een schriftelijke ruzie tussen columnist Marcel van Roosmalen en, jawel, Gordon: een entertainmentkwestie pur sang waarvan je je afvraagt waarom de twee kemphanen dit niet uitvechten op nu.nl/achterklap. Of eigenlijk, waarom nrc.next ze dit podium biedt. Maar ook ik weet soms niet meer waar de grens ligt tussen rotzooi en journalistiek en vermaak me ondertussen al dagen kostelijk met de scherpe en cynische grappen van Van Roosmalen versus de niet minder grappige ‘recht uit het hart’ toon van Gordon himself. Een winnaar is er niet: beide mannen beledigen de ander met te gemakkelijke en oppervlakkige clichés. Van Roosmalen: "Gordon is een man in een bontjas, die met een Hummer door het gooi rijdt", waarop Gordon begint over het junkerige uiterlijk van "grachtengordel en zichzelfbenoemde intellectueel" Van Roosmalen. Tsja. Beide waar, of onwaar, of een cliché, maar wat doet het er eigenlijk toe?
De krant (off- en online) bepaalt wat belangrijk is, wat Nieuws is en blijkbaar is een ordinaire scheldpartij tussen twee lelijke mannen belangrijk. Net als de hoedjes van de dames op Prinsjesdag. Misschien kan de koningin daar volgend jaar, op hele sombere toon, eens wat van zeggen in haar troonrede.

Door Noor Spanjer

Commentaar

Taalkundige gemakzucht

De smiley bestaat deze week dertig jaar. Niet het gele lachende psychedelische rondje, maar de zogeheten 'emoticon'. Twee jaar voor mijn geboorte en vijftien jaar voordat internet gemeengoed werd, schreef professor Scott Fahlman van een universiteit in Pittsburgh een bericht naar een online elektronisch bulletin board met daarin het eerste gebruik van interpunctie als gezichtsuitdrukking: "I propose the following character sequence for joke markers: :-) Read it sideways."
En zo ontstond er een manier om te voorkomen dat men cynische grappen verkeerd las, en om met drie leestekens ons medeleven uiten. Taalkundige gemakzucht, zo’n emoticon, voor de inspiratieloze scribent, die hiermee de mogelijkheid krijgt om simpelweg een kutopmerking op te schrijven, die door de tactische plaatsing van een dubbele punt en een haak - soort van – aan valsheid inboet. Soort van.
Wat professor Fahlman niet voorzag, was de doos van Pandora die werd opengereten met zijn uitvinding van de smiley. Dertig jaar na dato is er inmiddels een keur aan mogelijkheden, en zijn de emoticons gekleurd, geanimeerd, en geïntegreerd. Toegegeven, er is een tijd geweest waarin ook ik graag een Hyves bericht stuurde aan vriendinnen met daarin een leger aan zachtjes heen en weer wiegende, stonede rastabananen. Hi-la-risch vonden we het. Maar het duurde niet lang voordat de lol er volledig af was. Inmiddels heb ik de smiley volledig uit mijn eigen schriftuur geschrapt. Sterker nog, ik ben zeer op mijn hoede voor mensen die veelvuldig gebruik maken van emoticons, omdat ze snel afbreuk doen aan de potentiële romantiek van het geschreven woord. Zeg nou zelf: “Schatje, ik wil je vanavond zien!” kan leuk zijn. Maar niet als het wordt gevolgd door dit:

Door Ava Mees List

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Neoliberaal Lang Covid 2

Neoliberaal Lang Covid

Voor ons 'Aaah'-magazine, schreef Harriët Bergman een essay over hoe long covid-patiënten vallen tussen pech en onrecht. "Er is iets grondig mis met hoe we in Nederland omgaan met mensen met een beperking en chronisch zieke mensen." Lees meer

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

In dit persoonlijke essay reflecteert Tom Kniesmeijer op queer activisme en literatuur, oftewel: de reden dat we strijden en schrijven. Lees meer

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Zelfs 150 jaar na de afschaffing van de slavernij, zijn de gevolgen daarvan nog steeds voelbaar. Veel Nederlanders zien helaas niet in hoe de koloniale geschiedenis het heden heeft vormgegeven. Pas als je de bloedrode draad door de Nederlandse geschiedenis begrijpt, kun je de huidige ontwikkelingen echt begrijpen stelt Jazz Komproe. ‘Een onzichtbare wond laat zich immers moeilijk genezen.’ Lees meer

:Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

In april 2023 werd een onschuldige dragqueen-voorleesmiddag plots het middelpunt van ophef. Opgefokt door radicaal-rechtse groeperingen, werd er die middag luid geprotesteerd tegen het initiatief. Op het verkeerde tijdstip, maar toch: de morele paniek was niet te overzien. Reden genoeg voor Rijk Kistemaker om na te gaan: die paniek, waar komt die vandaan? En wat zit er eigenlijk achter? Lees meer

Navelstaren als rebellie

Navelstaren als rebellie

Voor ons vorige magazine, schreef Lena Plantinga een essay over waarom het revolutionair is als vrouwen schrijven over emoties, liefde, alledaagse dingen en seks. ‘Ik schrijf omdat ik boos ben terwijl iedereen me altijd lief noemt.’ Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer