Deze week eist de redactie Kamervragen over Obama's optreden, de toe-eigening van Jeanne d'Arc, de staat van de zzp'er, Rihanna's kopieerdrift en Kamervragen. " /> Deze week eist de redactie Kamervragen over Obama's optreden, de toe-eigening van Jeanne d'Arc, de staat van de zzp'er, Rihanna's kopieerdrift en Kamervragen. " />
Asset 14

Kamervragen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Hard//talk is de seismograaf die de trillingen van de tand des tijds registreert. Wat heeft ons afgelopen week bezig gehouden? Wat bespraken we bij de koffieautomaat en waar lagen we wakker van? Deze week vijf korte commentaren, in woord en beeld, van onze redacteuren.

De Hofstad

Kamervragen

Politiek is altijd om moedeloos van te worden, ook al vergeet je dat soms even wanneer een partij waarop je nog niet bent afgeknapt het tijdens verkiezingen onverwacht goed doet. Nee, doorgaans lees je de binnenland-pagina's in de krant niet voor je plezier, laat staan om gerustgesteld te worden over de geschiktheid van de volksvertegenwoordiging. Één van de zaken die me keer op keer doen afvragen in hoeverre de gekozenen nadenken voordat ze iets zeggen, is de aangekondigde Kamervraag.
Ooit associeerde ik het woord 'Kamervraag' slechts met misstanden die in het lichaam van onze democratie aan de spreekwoordelijke kaak werden gesteld. Ik kan die naïviteit verdedigen door te zeggen dat ik toen gelukkig nog niet stemgerechtigd was. Want wat ik niet wist, is dat er ook een een andere categorie vragen bestaat: de belachelijke. Soms zijn ze vermakelijk, wanneer ze over televisieprogramma's met blote borsten gaan bijvoorbeeld, maar uiteindelijk gaan ze vervelen, en is het prettig wanneer het aantal vragen in deze categorie klein blijft.
En ik heb het gevoel dat dat nu niet het geval is. Een kleine greep uit het aanbod van de afgelopen weken: Hooligan Wesley, een simpele ziel, misdraagt zich in de Arena. De PvdA kondigt binnen een uur, op Twitter, Kamervragen aan. John de Mol doet iets onoirbaars met een zangwedstrijd, de SP stelt de achterband gerust: dit krijgt nog een Kamervraagstaartje. Afgelopen week deed Beatrix een doekje om haar hoofd, de PVV kondigde Kamervragen aan. Misschien vertekent de media-aandacht voor dit soort onzin het beeld, de NOS slaagde er deze week in om haar voorpagina te ontsieren met twee afzonderlijke berichten over de Kamervragen naar aanleiding van die laatstgenoemde 'affaire'. Maar overmatige aandacht is geen excuus.
Aangezien de SP het goed doet in de peilingen, kan ik de PvdA niet voorhouden dat het aankondigen van belachelijke Kamervragen de reden is van de huidige electorale malaise. Maar het wordt echt tijd dat politieke partijen die zichzelf, hun kiezers en de problemen waar we mee kampen serieus nemen, een moratorium instellen op de belachelijke Kamervraag. De lichtzinnigheid waarmee politici omspringen met de middelen die kiezers hen ter beschikking hebben gesteld, is funest voor het vertrouwen in onze volksvertegenwoordiging. Voor zover dat er ooit werkelijk is natuurlijk.

Door Jan Postma

De Kunsten

Niets nieuws

Het nieuwe jaar is nog jong, maar toch alweer niets nieuws. Deze week was het voor de zoveelste keer zangeres Rihanna, die in haar nieuwste videoclip You Da One een stukje gekopieerd heeft van een fotoshoot door een Noorse modefotograaf. Er is nog geen rechtszaak tegen de zangeres of regisseuse Melina Matsoukas, maar dan zal het waarschijnlijk weer hetzelfde aflopen als vorig jaar. Toen werd David LaChapelle door Rihanna afgekocht, nadat de fotograaf een rechtszaak had aangespannen voor plagiaat in haar video S&M.
Telkens weer hetzelfde liedje. Waarschijnlijk komt collega-copycat Beyoncé dit jaar ook weer in het nieuws, net zoals bij haar laatste video Countdown. In dit filmpje kunnen we precies zien welke stukken ze overnam uit twee voorstellingen van de gelauwerde choreografe Anna Teresa de Keersmaeker. Hoewel Beyoncé openlijk toegaf dat het werk van De Keersmaeker één van de “referenties” is, was de Vlaamse choreografe er uiteraard niet van gediend. In een uitgebreide reactie schreef ze dat Beyoncé misschien geen slechte danseres is, maar niet zomaar intellectueel eigendom kan stelen.
Bovendien zorgt ook exact kopiëren er niet voor dat de kracht van een werk overeind blijft. Integendeel. In de jaren tachtig werd de voorstelling Rosas danst Rosas gezien als statement over vrouwelijke kracht en seksuele expressie, nu is het volgens De Keersmaeker alleen nog “seductive in an entertaining, consumerist way.” Dat is precies waar de discussie van plagiaat over moet gaan. Want natuurlijk: de unieke aura van een kunstwerk verklaarde Walter Benjamin in 1936 al dood; en het onderscheid tussen hoge Kunst en laag entertainment is sinds Andy Warhol echt niet meer houdbaar. Nu het digitale archief van kunstwerken, voorstellingen en performances snel uitdijt zullen dit soort zaken veel vaker voorkomen. Los van het feit dat dit soort referenties vermeld moeten worden, gaat het erom wat Beyoncé of Rihanna ermee denkt te zeggen. Een werk reduceren tot mooie beelden is géén eerbetoon.
Dat is niets nieuws, maar kan blijkbaar niet vaak genoeg gezegd worden.

Door Roos Euwe

Nieuws in beeld

Jeanne d'Arc was bijna 600 jaar lang het gezicht van verenigd Frankrijk. Nu moet ze zich in tweeën splitsen. President Sarkozy zei dat "geen enkele clan kan zich Jeanne d'Arc toe-eigenen". Een dag later haastte Jean-Marie Le Pen oud-voorman van Front National, zich te zeggen dat Jeanne d'Arc "alle Fransen toebehoort".

Illustratie: Elise van Iterson

Commentaar

Loon naar werken

De schoonmakers protesteren. Worden ze dan zo slecht betaald? Nee, dat valt mee, ze verdienen gemiddeld zo'n 130% van het minimumloon. Het gaat ze om respect. Ze willen meer aanzien en meer tijd voor hun werk. Het is een hartverwarmend symbool voor de relatieve welvaart in Nederland. Overal in Europa wordt gevreesd voor de toekomst, en bij ons klagen de mensen die onze wc's schoonmaken dat de directeur nooit goedemorgen tegen ze zegt.
Met de zzp'ers in ons land gaat het niet zo goed. Zij genieten over het algemeen meer aanzien dan schoonmakers, maar verdienen als starter vaak minder. Ik was laatst op een feestje waar veel freelance-collega's rondliepen. Ze zogen zenuwachtig aan hun sigaretten en mompelden zorgelijk over hun huur. Ze klaagden over opdrachtgevers die niet terugmailden en overwogen allemaal om toch maar een vaste baan te gaan zoeken. Ze gingen kapot aan de onzekerheid.
Je hoort veel over Het Nieuwe Werken, maar er worden nauwelijks maatregelen genomen om de arbeidsmarkt te innoveren. De zzp'ers zijn de voorbode van een tijd waarin vaste verbanden steeds minder vanzelfsprekend zullen zijn, maar hun positie wordt onvoldoende beschermd. Alle regelgeving gaat nog steeds uit van een man die veertig jaar voor dezelfde baas werkt, terwijl zijn vrouw thuis de kinderen verzorgt. Dit geeft bedrijven vrij spel om freelancers met willekeur te misbruiken. Je kunt voor dezelfde opdracht 100 euro of 1300 euro verdienen. En wat als je ziek bent?
Het is mooi dat de schoonmakers zich binnen vakbonden kunnen verzamelen om terecht hun portie respect te eisen. Maar wie beschermt de arbeidsbelangen van de zelfstandige werker? Het is al moeilijk genoeg dat zijn bureau naast zijn bed staat.
Misschien wordt het tijd voor een paradoxaal concept: een vakbond voor freelancers. Zelfstandigen aller landen, verenigt u!

Door Rutger Lemm

Ver weg

Game on!

‘Barack Obama benoemt stiekem mensen op hoge posten’. Zo zou je het handelen van de Amerikaanse president Obama van afgelopen week kunnen omschrijven. 'Stiekem’ omdat de benoemingen zijn genomen op een buitenparlementair moment, en dus zonder de toestemming van de Senaat en Congres. In de VS heeft de president namelijk het interessante en bizarre instrument tot zijn beschikking dat hem of haar het recht geeft om in tijden van reces (politieke) benoemingen te doen.
Je kunt het een zwaktebod vinden dat nota bene de president naar zo’n middel moet grijpen om zijn zin te krijgen, maar het tekent juist waar Obama voor staat. Eén van de mensen die Obama namelijk vorige week benoemde is Richard Cordray. Cordray was halverwege juli al voorgedragen tot voorman van het Consumer Financial Protection Bureau (CFPB) – de nieuwe waakhond die consumerend Amerika moet beschermen tegen te hoge en onbegrijpelijke kosten bij hypotheken en leningen. De Republikeinen weigerden echter tot nu toe in te stemmen omdat ze het Bureau an sich al verdacht vinden. Stel je voor zeg, consumenten die beschermd worden!
De Republikeinen schreeuwen nu moord en brand. Zij vinden dat Obama in strijd met de constitutie heeft gehandeld door mensen te benoemen terwijl iedereen op vakantie was. Fair enough. Maar of je het nu eens bent met de Republikeinen of niet, het toont wel twee belangrijke punten. Ten eerste, Obama neemt de bescherming van consumenten serieus - en dat mag ook wel gezien alle drama’s met subprime-hypotheken en woekerrentes bij bijvoorbeeld creditcards of studentenleningen. En het tweede is dat het laat zien dat de strijd om het komend presidentschap is begonnen. Game on!

Door Manon Korthals

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Filmtrialoog: Cold War

Cold War

De film Cold War is een verhaal over een onmogelijke liefde in Polen ten tijde van de Koude Oorlog. Onze redacteuren bespreken deze veelgeprezen film en beraden zich op de esthetiek, de diepgang van de liefdesrelatie en de raakvlakken met hun eigen leven. Lees meer

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoeveel doden voor ons feestje?

Hoe komt het toch dat we onze pleziertjes niet willen opgeven, zelfs al weten we dat ze aan de andere kant van de wereld levens kosten? Dennis Faase werd getroffen door een simpele manier om deze mensenlevens niet uit het oog te verliezen. Lees meer

Het verlaten café blijft een haven 1

Tijdens corona blijft het café een vangnet

Tijdens de lockdown bezoekt Joost Ingen-Housz een Berlijns café dat nog een aantal stamgasten toelaat. Door de plotselinge rust valt het hem op hoe onmisbaar de kroeg is voor de mensen die er nog steeds naartoe gaan. Al is het maar voor een praatje. Lees meer

Hard//talk: Eerdmans is niet beter dan Baudet

Eerdmans is niet beter dan Baudet

Waarom kwam Eerdmans antisemitisme niet ter sprake, in de onschatbare hoeveelheid televisie-interviews die hij de afgelopen maanden gaf over zijn nieuwe partij? Lees meer

Nieuws in beeld: In Memoriam Daft Punk (1993-2021)

In Memoriam Daft Punk (1993-2021)

Illustrator Sebastian Eisenberg is aangedaan door het uit elkaar gaan van Daft Punk. Lees meer

Geef de hoop niet op. Elke graad is er een.

Geef de hoop niet op. Elke graad is er een.

Mannen die leven in luxe en vrede vertellen ons dat we de klimaatapocalyps moeten accepteren in plaats van ertegen te vechten. Onzin, vindt Harriët Bergman. Elke graad is er een, en elke graad is onze vrijheid waard. Lees meer

Blauwe maandagen

Blauwe maandagen

Max Beijneveld neemt de gevolgen van de coronamaatregelen onder de loep en observeert het gevoel van uitzichtloosheid dat hij zelf ervaart. Lees meer

Automatische concepten 50

Eigen haard is fijnstof waard?

Bijna een kwart van de fijnstofuitstoot in Nederland wordt veroorzaakt door houtkachels. Daarmee zijn ze de voornaamste bron van uitstoot. Lees meer

Voltooid Herstelde Tijd 1

Voltooid Herstelde Tijd. Voorbij de schaamte rondom slachtofferschap

Beelden die we doorgaans te zien krijgen van intiem geweld zijn vaak oppervlakkig en sensationeel. Tessel ten Zweege deed mee aan het kunstproject van Lara van Gaalen, dat laat zien dat het ook anders kan. Lees meer

Nieuws in beeld: Jongeren zijn moe en moedeloos

Jongeren zijn moe en moedeloos

Illustrator Simcha van der Veen zag het al in haar eigen vriendengroep, en haar vermoeden wordt nu steeds vaker in de media bevestigd: jongeren staan massaal op omvallen. Lees meer

Hard//talk: Er schuilt een superkracht in autisme

Er schuilt een superkracht in autisme

Autisme wordt vaak gezien als een ingewikkelde afwijking. Sofie Hees vraagt zich af wie bepaalt wat normaal is. Het is tijd voor meer neurodiversiteit. Lees meer

Nieuws in beeld: Zij speelt met kanker (en wint)

Zij speelt met kanker (en wint)

Na de dood van een goede vriend en mentor, besloot een Tsjechische speltheoreticus haar kennis in te zetten in de strijd tegen kanker. Lees meer

Maken worsten echt de man?

Maken worsten echt de man?

De mannelijkste manier om direct bij te dragen aan een duurzame planeet is het vermijden van dierlijke producten. Maar voornamelijk mannen vinden de overstap naar een veganistisch dieet lastig. 'Echte' mannen eten immers vlees, toch? Tijd om met die genderverwachtingen te spelen, vindt Esther Lamberigts. Lees meer

Informatie, desinformatie en onbegrijpelijke naaipatronen

Informatie, desinformatie en onbegrijpelijke naaipatronen

Telt iets als informatie als het voor de meeste mensen onleesbaar is? Alma Apt las de dichtbundel ‘Garments against Women’ van Anne Boyer. In die bundel legt zij een relatie tussen naaien en boekhouding: goede informatie hoeft net als een naaipatroon niet altijd transparant te zijn. Lees meer

Hard//talk: THIS IS MY PARK

THIS IS MY PARK

Kun je als vrouw wel stellen dat een park voor jou is? Marthe van Bronkhorst ziet in de billboards van Beyoncé meer verkooptruc dan feminisme. En stelt: het feminisme is er nog lang niet. Lees meer

Filmtrialoog: I am Greta

I am Greta

Documentairemaker Nathan Grossman portretteert Greta Thunberg tijdens haar missie om de ernst van klimaatverandering te laten doordringen bij politieke leiders. Lees meer

Filmvrouwen die hun onderdrukker met een hakbijl of naaldhak te lijf gaan

Filmvrouwen die hun onderdrukker met een hakbijl of naaldhak te lijf gaan

Vrouwen in films reageren soms onverschrokken of ronduit agressief op het seksisme dan hun ten deel valt. Dat is spannend en zelfs bewonderenswaardig, al blijft geweld in het echte leven ongewenst. Toch kunnen we van deze films iets leren, aldus Lotje Steins Bisschop en Roselien Herderschee. Lees meer

Nieuws in beeld: Laten we niet vergeten voor wie de avondklok is

Laten we niet vergeten voor wie de avondklok is

Illustrator Rueben Millenaar is blij dat de avondklok vanavond ingaat, al zou hij wel graag zien dat we meer aandacht hebben voor de mensen die onder de maatregel lijden. Lees meer

Nieuws in beeld: In de klauwen van de blauwe leeuw

In de klauwen van de blauwe leeuw

Gedupeerden in de toeslagenaffaire moeten de 30.000 euro, die zij ter compensatie krijgen, grotendeels weer terugbetalen. Lees meer

Koop online bij je favoriete boekhandel 1

Koop online bij je favoriete boekhandel

Max Beijneveld ziet met lede ogen aan hoe de boekhandels uit het straatbeeld verdwijnen door de coronacrisis, ondanks het feit dat we het afgelopen jaar gezamenlijk meer boeken hebben gekocht. Steun juist nu je favoriete boekhandels door direct op hun site onze aankopen te doen. Lees meer

De geruchten zijn waar. Lees Hard//hoofd nu ook op papier!

Bestel op tijd je eigen exemplaar van de eerste editie, met als thema: ‘Ik’. We hebben drie covers ontworpen. Kies je favoriet.

Bekijk de covers