Asset 14

Drug//Talk

Hard//Talk: Depressie 1

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Olga vindt het lullig voor ADE dat pillendraaiers het logo van de organisatie op hun levensgevaarlijke handelswaar zetten. En het zou nog lulliger zijn als er weer mensen zouden omkomen door onwetendheid over drugs.

De associatie met de levensbedreigende pil is op zijn zachtst gezegd lullig te noemen voor de organisatie van ADE, die vorig jaar met een aantal doden te maken had tijdens het festival. In een enkel geval was het niet duidelijk of het echt een drugsdode betrof, en waar die drugs nou vandaan kwamen (aanvankelijk zou de vervuilde drugs in dezelfde club zijn verkocht, later toch weer niet), maar dood is dood, en ADE had wat uit te leggen. Nu wordt ADE weer om een reactie gevraagd. Ze hebben er niets mee te maken, maar toch staat hun logo op die gevaarlijke pil. Had er het vertrouwde Nike-, Rolex- of Supermanlogo op gestaan, was de organisatie in dit verband waarschijnlijk nog even met rust gelaten. En Nike, Rolex en Superman waren denk ik ook niet gebeld.

De pil bevat niet de gevaarlijke stof PMMA zoals xtc-pillen die eerder in omloop waren, met een doodskop (!) erop, (ik zie hier overigens een nieuwe aflevering van ‘Luther’ of ‘The Bridge’ in, waarin de rechercheurs een netwerk achterna zitten dat eropuit is om de hele dancescene te vermoorden) maar de pil bevat een zeer hoge dosering mdma. Dat is gevaarlijk. Daar is dus voorlichting over gebruik voor nodig. Die voorlichting moet verder reiken dan een alarmerend bericht van het Trimbos-instituut.

Ik kan hier de wens uitspreken om drugs te laten testen op festivals. Maar het zero-tolerancebeleid is niet binnen twee weken te veranderen. Bovendien zijn er meerdere manieren van voorlichting en testen mogelijk. Mensen kunnen hun drugs naar de Jellinek brengen. Dat mag gewoon. Maar ik kan me voorstellen dat het een goed idee is dat huisartsensposten een drugsspreekuur in het leven roepen. En als er op scholen seksuele voorlichting wordt gegeven, waarom dan eigenlijk geen voorlichting over drugs? Of op zijn minst over de gevaren ervan. (Zelf stak ik mijn eerste sigaret op op de dag dat ik bij scheikunde leerde over de gevaren van roken door middel van een proef met een sigaret, een stolp en een berg watten – maar ik ben misschien het beste voorbeeld niet, en bovendien duurde het alsnog twaalf jaar voordat ik daadwerkelijk met roken begon, op ADE, als ik me niet vergis).

Wat ik bedoel te zeggen: als er een alarmerend bericht over een zware pil in het nieuws komt, is het misschien logisch dat een journalist met ADE belt. Maar als we echt willen dat er geen drugsdoden vallen, of dat risico in ieder geval willen inperken, dan moeten we meer doen dan de organisatie van een festival om oplossingen vragen, of enkel opperen dat het weer tijd wordt voor drugstesten op festivals. Dit ligt niet binnen de directe mogelijkheden, dus we moeten creatiever worden. Bovendien zijn drugstesten ook niet altijd zaligmakend. Dat weet ook nog niet iedereen. Er zouden meer instanties moeten opstaan om de collectieve kennis over de gevaren en het verantwoord gebruik van drugs te vergroten.

Mail

Olga Kortz

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnChef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Zomergast Roxane van Iperen was hard aan het werk

Zomergast Roxane van Iperen was hard aan het werk

De schrijver en jurist ging radicaal op zoek naar het grijze gebied. Lees meer

Nieuws in beeld: Jeff Bezos zet het ons betaald

Jeff Bezos zet het ons betaald

Na zijn korte bezoekje aan de rand van de ruimte, eerder deze week, bedankte oud-Amazon-baas Jeff Bezos de werknemers en klanten van zijn bedrijf. 'Want jullie hebben hiervoor betaald'. Een perverse grap, vonden critici. Lees meer

Wat een week

Wat een week

Zie het nieuws maar eens in beeld te brengen in een week waarin drama zich op drama stapelde. Illustrator Rueben Millenaar liet zich niet uit het veld slaan: hij maakte maar liefst 6 illustraties. Een rampweek in beeld. Lees meer

Nieuws in beeld: En nu met z'n allen

En nu met z'n allen

Sinds vorige week zondag schrijven 155 democratisch verkozen volksvertegenwoordigers een nieuwe grondwet voor Chili. Ze hebben negen maanden de tijd om een grondwet te schrijven waarin iederéén wordt gerepresenteerd. Lees meer

Kunnen we de wandaden van een kunstenaar vergeten?

Kunnen we de wandaden van een kunstenaar vergeten?

Critici en liefhebbers zitten in hun maag met de wandaden van hun culturele helden. Moeten ze worden vergeven of ‘gecanceld’? Stefanie is vooral blij met de democratisering van de kunstwereld. Lees meer

Vergeet de lelijke kanten van dementie niet

Vivian Mac Gillavry begon op haar 19de haar vader te verliezen aan dementie. Ze schrikt van hoe mediamakers met dementie omgaan: het is goed om te laten zien hoe ermee valt te leven, maar wat als we zóveel focus leggen op de kwaliteit van leven, dat we vergeten te praten over hoe moeilijk dementie kan zijn? Lees meer

Ook automobilist moet aan de bak

Ook automobilist moet aan (of uit) de bak

Illustrator Veerle van der Veer brengt het nieuws in beeld. Dat de rechter Shell opdraagt zijn CO2-uitstoot drastisch terug te dringen, leverde vooral instemming en leedvermaak op, zagen opiniemakers in de Volkskrant. En de klánten van Shell dan, vroegen zij zich af. Lees meer

Speech: Waarom activisten de ‘zomer van trans woede’ uitroepen

Waarom activisten de ‘zomer van trans woede’ uitroepen

Honderden demonstranten protesteerden tegen de vernederende en dehumaniserende zorg voor transgender personen. Ze eisen hervorming van het zorgsysteem en riepen een ‘zomer van trans woede’ uit. Non-binaire trans vrouw Nilin gaf een openhartige toespraak. Lees meer

Filmtrialoog: Gunda

Gunda

Onze redacteuren Eva van den Boogaard, Nora van Arkel en Jozien Wijkhuijs bekeken de documentaire Gunda. Ze zijn onder de indruk van de unieke vorm van de film, maar er bleken ook wat dingen die iedereen anders interpreteerde. Lees meer

De ketenen zijn gebroken, maar de wonden zijn niet geheeld

De ketenen zijn gebroken, maar de wonden zijn niet geheeld

Op 1 juli 1863 schafte Nederland de slavernij af in Suriname en op Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba. Althans, zo staat het in de geschiedenisboeken. Lees meer

Essay: Verslag van een mislukking

Verslag van een mislukking

In de essayreeks Boys don't cry onderzoekt Jonathan van der Horst mannelijkheid aan de hand van kunstwerken die hem ontroerden. Vandaag deel 2 met werk van de slam poet IN-Q. Lees meer

Maling aan de paling

Maling aan de paling

Met 60 duizend stuwen, gemalen en sluizen is ons land voor trekkende palingen de grootste hindernisbaan van Europa. Lees meer

Ik bekritiseer Israël omdat ik om haar geef

Ik bekritiseer Israël omdat ik om haar geef

In gesprekken over Israël-Palestina bevindt Max Beijneveld zich afwisselend aan beide kanten. Voor hem is het bekritiseren van Israël juist een teken van hoop en vriendschap: hij uit kritiek omdat hij gelooft dat Israël kan verbeteren. Lees meer

Automatische concepten 56

Een Afrikaanse kritiek op het Antropoceen

In het Antropoceen zou 'de mens' een bepalende factor zijn in het verstoren van het klimaat en de biodiversiteit. Maar wie kan zich eigenlijk tot mens rekenen? En wie wordt als object behandeld? Grâce Ndjako verwerpt het Antropoceen als een eurocentrisch idee. Lees meer

Je partner slaan is nog geen doodvonnis voor je carrière

Je partner slaan is (nog) geen doodvonnis voor je carrière

Het onderscheid tussen de publieke en de privésfeer is soms vaag, maar geweld achter de voordeur zouden we nóóit door de vingers moeten zien, meent Jihane Chaara. Waarom komen zoveel publieke figuren ermee weg? Lees meer

Kunst is werk

Kunst is werk

Brood noemen we essentieel, theater niet. Maar wat als je in het theater je brood verdient? Lees meer

 Klop, klop, wie is waar?

Klop, klop, wie is waar?

De klopjacht op de voortvluchtige militair Jürgen Conings doet de in België woonachtige Amerikaanse illustrator Sebastian Eisenberg denken aan iets wat in zijn thuisland zou gebeuren; niet in Europa. Lees meer

Flaneur versus voyeur

Flaneur versus voyeur

Sarah Vergaerde onderzoekt het doelloos ronddwalen én het al dan niet onopgemerkt gluren naar de ander aan de hand van boeken, films, podcasts en documentaires, waaronder My Amsterdam van Ed van der Elsken. Lees meer

Filmtrialoog: Ruben Brandt: Collector

Ruben Brandt: Collector

Onze redacteuren Jorne Vriens en Oscar Spaans en illustrator Friso Blankevoort bekeken de animatiefilm Ruben Brandt: Collector en zagen een verhaal dat niet in een andere vorm had kunnen worden verteld. Lees meer

Nieuws in beeld: Is het kunst of geeft het winst?

Is het kunst of geeft het winst?

Illustrator Loes van Gils kijkt met afgrijzen naar de afwegingen die het kabinet maakt. Dierentuinen, sportscholen en binnenzwembaden werden geopend, culturele instellingen moesten de deuren gesloten houden. Lees meer