Asset 14

60 Seconds of Freedom

In de video ‘60 Seconds of Freedom’ van afstuderend kunstenaar Maite Klis zweven gebouwen als ruimtevaartuigen door de lucht. In hard//hoofd-kijkt gaat Tessa op zoek naar het verhaal achter deze One Minute.

Als ik Maite spreek is ze net terug uit Spanje, waar ze haar eindexamenfilm voor de Willem de Kooning Academie heeft opgenomen. Het wordt een korte fictiefilm over gedeprimeerde bejaarden. Eigenlijk lijkt deze film in niets op het veel abstractere ‘60 Seconds of Freedom’. Waar ze in Spanje met een cast en crew werkte, filmde en monteerde ze de One Minute alleen. “Ik ben niet op zoek naar een vaste stijl of aanpak maar probeer liever steeds wat anders uit.”

Twee gecombineerde landschappen vormen samen een nieuw beeld.

Aanvankelijk wilde ze een magisch-realistisch beeld creëren door twee gefotografeerde landschappen digitaal samen te voegen. Maar de directe inspiratiebron voor haar filmpje was het huis met pootjes in de Japanse manga-animatie Howl’s Moving Castle (dir. Hayajo Miyazaki, 2004). In deze film wordt een meisje getransformeerd tot oude vrouw en heeft ze de hulp van een tovenaar en zijn ‘levende’ woning nodig om deze betovering ongedaan te maken. Maite gunde zichzelf niet de vrijheid van een animatie maar wilde beelden van echte gebouwen gebruiken. Ze begon met het filmen van draaiende attracties op een kermis en besloot toen dat ze niet een beweging wilde vastleggen maar juist beweging wilde suggereren door middel van de camera. Door niet vanuit een vast frame een situatie te filmen maar het frame te laten verschuiven wordt de illusie van beweging gecreëerd. Al fietsend door de straten van Rotterdam filmde ze een aantal gebouwen, de camera omhoog gericht zodat de hoogste verdiepingen zich aftekenden tegen de lucht. Toch leverden ook deze beelden niet het gewenste resultaat op.

Uiteindelijk filmde ze vanuit de trein: van Rotterdam naar Breda en weer terug naar Den Haag via Delft, op zoek naar een traject met zo veel mogelijk gebouwen en zo min mogelijk bomen. Bomen bewegen namelijk al veel door de wind en leveren daardoor, net als de eerdere kermisshots, een te rommelig beeld op. “Weet je wel hoeveel bomen en bossen er zijn langs het spoor?”

De volgende uitdaging was een schoon raam te vinden en daarna een goed standpunt waarmee de ronding van het raam het uitzicht niet zou vervormen. Met het statief op het tafeltje en de camera tegen het raam, iets naar boven gericht, legde ze het uitzicht vast. Een aantal dagen reisde ze op en neer, tot het daglicht eindelijk klopte in alle beelden. Laat op de middag was het te donker, terwijl te fel licht ervoor zorgde dat Maite zelf in de reflectie van het raam opdook. Of het geluid van medereizigers nog voor problemen zorgde? Welnee, want het omgevingsgeluid zou niet gebruikt worden in de soundtrack.

Ze filmde een perfect tracking shot met de camera die, gestuurd door de beweging van de trein, door het landschap rijdt. Maar ‘60 Seconds of Freedom’ toont geen dwarsdoorsnede van het gebied. Maite wilde een buitenaards beeld creëren vanuit het realistische uitzicht. Ze selecteerde de stukken met de meeste gebouwen en besloot deze beelden te spiegelen, waardoor het perspectief drastisch veranderde. De gebouwen worden nu omringd door blauwe lucht en de bovenleidingen van de treinen zijn vermenigvuldigd binnen het beeld. De fabriek bij Delft bijvoorbeeld, of de brug bij Dordrecht. Ze zijn nog vaag herkenbaar, maar door de spiegeling getransformeerd tot ruimtevaartuigen en grafische patronen deinend in de lucht. Meeslepend wegdromen. In zestig seconden.

Mail

Tessa Verheul

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #2 - Fictie en werkelijkheid

Waar ligt de grens tussen fictie en werkelijkheid, en hoe zet je die grens op spanning, zonder dat het saai of aanstellerig wordt? Lees meer

Column: Ik wens je alle goeds

Ik wens je alle goeds

Een afwijzing komt Eva koud op haar dak vallen. ‘Ik vond hem leuk, hij vond mij ook leuk, hij vond mij dus niet leuk, ik ben gewoon niet leuk genoeg.’ Lees meer

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode 1

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode

Als 'kritische kunstkoerier' neemt Marc Schoorl je mee door de kunstbijlage van zijn favoriete ochtendkrant. Lees meer

Nieuws in beeld: En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

Na twee jaar af en aan wel en geen onderwijs op school te hebben gehad, ervaren leerlingen dat er 'hiaten in hun kennis' zijn ontstaan. Lees meer

Koop de roze bril

Koop de roze bril

Lang geloofde Shulamit Löwensteyn dat een ingebouwd stapelbed de oplossing zou zijn voor al haar moeilijkheden. Had ze daar gelijk in? Een tip over tulpen, taart en het kopen van troost. Lees meer

Automatische concepten 73

Engeland is gesloten

Maar liefst 28.000 vluchtelingen staken in 2021 het Engelse Kanaal over, met gevaar voor eigen leven. Lees meer

Nieuwe coronificatie

Nieuwe coronificatie

Marthe van Bronkhorst opent het nieuwe jaar op poëtische wijze. Lees meer

Column: Het enige woord dat het omschrijft

Het enige woord dat het omschrijft

Het voorlopig laatste uitstapje naar de bios met haar vader krijgt voor Eva een duistere lading. Lees meer

Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #1 - Het Proces

In Verf op je Kleren onderzoekt schrijver en documentairemaker Tiemen Hageman alle aspecten van het creatieve proces. Hij gaat in gesprek met allerlei creatieve makers, over hun proces en hoe je dat nou eigenlijk doet, werk maken. In deze eerste aflevering: schrijvers Martijn Brugman en Merlijn Huntjens. Lees meer

Stop met schrijven!

Stop met schrijven!

Jens Meijen vergelijkt het schrijfproces met auto-onderhoud en weet hoe je als schrijver goed zorgt voor je mentale gezondheid. Wat heeft schrijven te maken met het worden van een popster en waarom moet je volgens Jens eerst stoppen met schrijven? Lees meer

Ballen en Engelen

Ballen en Engelen

Na een klassiek ongemakkelijke kerstborrel op kantoor gaat Sascha mee naar huis met Ariane van hr. Maar dan neemt de avond een griezelige onverwachte wending... Een kerstverhaal van Loren Snel. Lees meer

Op elk potje past een probleempje

Op elk potje past een probleempje

Waarom moeten lesbische relaties in films altijd zo tragisch afgelopen? Esther Lamberigts pleit voor een positiever beeld van queer levens in hedendaagse media. Lees meer

Kon je maar aanbeden worden

Kon je maar aanbeden worden

Hologrammen, goud licht en een religieus lam laten Marthe van Bronkhorst zich klein voelen tijdens een kerkbezoek. Lees meer

Nieuws in beeld: Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Vond de Chinese maanlander een hutje, een kleine triomfboog, of toch maar gewoon een grote rots? Lees meer

Wees talentloos

Wees talentloos

Tijdens een date raakt Wolter de Boer verwikkeld in een socratisch vraaggesprek rond talent. Een tip over het afschaffen van aanleg. Lees meer

Nieuws in beeld: Weg met het kerstpakket!

Weg met het kerstpakket!

Er zit zelden iets in waar je op zit te wachten, laat staan iets van kwaliteit. Lees meer

Over geluk is het moeilijk praten 2

Over geluk is het moeilijk praten

Filmmaker Agnès Varda was een uitgesproken feminist. Julia de Dreu zag in haar een geestdriftige, politiek geëngageerde vrouw. Maar Varda's film 'Le bonheur' lijkt een ode aan het traditionele huwelijksgeluk. Wat wilde ze ons vertellen met dit onuitgesproken drama? Lees meer

Masterclass

Een vrouw die met zichzelf in de knoop zit besluit om een masterclass acteren te volgen. Een kort verhaal door Renske van den Broek over opnieuw leren lopen, majorettemeisjes en vrede sluiten met wie je bent. Lees meer

Stemmen op je zestiende voor een sterkere democratie

Het is goed voor Nederland als zestienjarigen mochten stemmen, zegt Jazz Komproe. Lees meer

Ik sla een praatje op het Godenpad

Shimanto Reza gaat tegen zijn achterhoofdstem in en ontdekt de waarde van taboes. Lees meer