Deze jonge theatermaker stapelt uiterst geconcentreerd natuurstenen op elkaar. " /> Deze jonge theatermaker stapelt uiterst geconcentreerd natuurstenen op elkaar. " />
Asset 14

Nick Steur

Hoe vaak zeg je nog “je moet het zien om het te geloven”? En als je het dan al zegt, dan gaat het waarschijnlijk om een nieuwe blockbuster, een waanzinnige goochelshow of het nieuwste multimedia videoproject van je favoriete dance-artiest; niet om een intieme, kleinschalige performance van een jonge theatermaker. Toch is dat het eerste wat in je opkomt bij het zien van “Freeze” van Nick Steur, dit jaar afgestudeerd aan de Theateracademie in Maastricht.

 

Het concept van “Freeze” is even eenvoudig als buitenissig: Steur stapelt natuurstenen op elkaar, op een manier waarvan je, zelfs als je er met je neus bovenop staat, niet gelooft dat het kan. Het klinkt saai, maar dat is het allerminst. Steur stapelt met zenuwslopende concentratie zijn stenen en maakt zo sculpturen. Eenvoudiger, krachtiger, kernachtiger en vooral echter kan theater haast niet zijn. Let dus op: bijgaande foto’s zijn niet bewerkt of gefotoshopt, de sculpturen niet gelijmd of ondersteund. Maar ja, je moet het zien om het echt te geloven.

Stenen stapelen; hoezo?
"Vakanties hebben vaak meer nut voor het werk dan het werken zelf. Vorige zomer was ik aan een Franse rotskust met haar mooie keien. Ik begon ze op elkaar te balanceren en kon niet meer stoppen. Twee dagen lang heb ik het strand volgebouwd met wankele steensculpturen. Op een gegeven moment was ik zo'n tien minuten geconcentreerd bezig met een grote platte steen en toen ik hem eindelijk op het kleine puntje gebalanceerd had, kreeg ik applaus: er had zich publiek om me heen verzameld en ik had het niet eens door. Toen ging er een lampje branden: blijkbaar is dit niet alleen interessant voor mezelf. Al maanden was ik op zoek naar dat lichtpuntje, omdat het afstuderen op de toneelacademie snel dichterbij kwam. In het laatste academiejaar heb ik een uniek soort 'vakmanschap' ontwikkeld, dat stiekem toch al in mijn vingers zat. Al van kleins af aan ben ik stenen aan het verzamelen, verven en balanceren, omdat ik opgroeide aan de Waal bij Nijmegen. Deze performance is voor mij een logisch vervolg op jarenlange onbewuste training."



Wat kun je vertellen over je werkwijze?

"Veel mensen vragen me waar ik de stenen vandaan heb. Ik vind dat een vreemde vraag. 'Uit de natuur', denk ik dan. Soms zoek ik ze, soms vind ik ze toevallig. Het duurt echter wel een tijd voordat ik echt tevreden ben met een sculptuur. Ik kijk naar de steensoort, de hardheid, de kleur, het esthetische effect en natuurlijk hoe ik ze zo moeilijk mogelijk kan balanceren. Veel mensen vragen me of ik de stenen bewerkt, vastgeplakt, geschuurd of geschaafd heb. Meestal krijg ik een rilling over mijn rug bij die gedachte. Wat heeft het voor zin om de stenen te manipuleren? Ik wil juist dat het balanceren zo moeilijk mogelijk wordt. We zijn zo gewend om te denken in termen van efficiëntie, de dingen zo makkelijk mogelijk maken, en dat is zonde. Daar word ik lui, geconditioneerd en a-creatief van. Ik ben op zoek naar een balans tussen mijn eigen wil opdringen en het leven z'n gang laten gaan, maar daar werd ik me pas van bewust dankzij het balanceren: ik kan een beeld voor ogen hebben, maar als het niet past binnen de mogelijkheden van de stenen, zal ik de uniekheid van de stenen moeten toelaten. Ik zal me moeten aanpassen. De sculpturen zijn zodoende een creatie van mij en de stenen samen."

Wat wil je je publiek laten zien?
"Ik probeer de grenzen tussen publiek en podium te laten vervagen. Dan wordt het makkelijker om toegang te krijgen tot het onderbewuste. Dat is belangrijk, want mijn moet werk niet enkel de functie van een televisie hebben. Knopje aan bij de TV is knopje uit in ons hoofd. Zodra ik ergens naar kijk - en televisie is een goed voorbeeld - dan zie ik de wereld als iets waar ik buiten sta. Een toeschouwer zijn is ergens buiten staan. Maar zodra je ergens middenin zit, is het moeilijk om overzicht te hebben en de controle te behouden. Vandaar dat ik mijn publiek er altijd zo veel mogelijk bij betrek, zodat ze de controle eerder verliezen en meer toegang krijgen tot die (half) onbewuste gebieden. Gebieden die we pas aanspreken als we geconfronteerd worden en uit de comfort zone moeten stappen. Pas dan gebeurt er iets."

Tijdens het balanceren van stenen is mijn concentratie zo hoog dat mensen erin meegezogen worden. Ze gaan zich net zo hard concentreren als ik. Het voelt dan alsof we het samen doen. Je durft als publiek bijna geen geluid te maken of te schuifelen, bang om de magie te verbreken. In het beste geval vervagen de fysieke en mentale grenzen. Een hele simpele, ogenschijnlijk doelloze handeling (zoals stenen balanceren) geeft de mogelijkheid om het hier en nu te ervaren. Deze ervaring heeft een echtheidswaarde die ik nastreef in al mijn werk; of dat nu performance, installatie of video is. Ik probeer met gecompliceerde eenvoud te laten zien hoe schoon de werkelijkheid al is. Als je er maar opnieuw naar kan kijken. Die mogelijkheid wil ik graag creëren en delen. Het is dan ook van groot belang dat ik mijn werk continu aanpas. Dat maakt mijn werk steeds uniek, en verbonden met het moment en de plaats. Het maakt het echt."

Freeze! is te zien tijdens

  • festival Over het IJ - 7 t/m 17 juli (niet 13) - A'dam
  • festival Theater aan Zee - 29 juli t/m 5 aug (behalve 2 aug) - Oostende (BE)
  • Najaarscollectie theater Kikker - 11 t/m 15 oct. (data onder voorbehoud) - Utrecht
  • festival Fricties - 25 & 26 nov (data onder voorbehoud) - Hasselt (BE)
  •  

    www.nicksteur.com

     

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Gatool Katawazi
    Gatool KatawaziRedacteur
het laatste
Slentermijmeringen uit Rotterdam

Slentermijmeringen uit Rotterdam

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneke Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Rotterdam. Lees meer

Ecce homo. Een warme Zomergasten met Nazmiye Oral

Ecce homo. Een warme Zomergasten met Nazmiye Oral

Als we gisteravond íets van Nazmiye Oral leerden, dan is het wel hoe belangrijk het is om de ruimte die we hebben gewonnen aan anderen door te geven. Lees meer

 Een kosmische estafette

Een kosmische estafette

Maar liefst vier verschillende robots zullen de buisjes als een estafette op tientallen miljoenen kilometers van de aarde aan elkaar doorgeven. Lees meer

Alles Vijf Sterren: 32

Als alles anders loopt

Deze week worden onze redacteurs blij van poëzie op hun time line, een film met Cate Blanchett en een verassingsalbum. Lees meer

Scheerlijn - Haring

Scheerlijn - Haring

Dit seizoen warmt Hard//hoofd zich aan de zomer in een samenwerking met de Seizoenszine: een reeks zines waarin wordt samengewerkt door schrijvers, illustratoren en fotografen om het seizoen te omvatten. Deze week is de beurt aan Liene Schipper. Lees meer

Column: Vervuilde idylle

Vervuilde idylle

Iduna Paalman belt vanuit de camping in Frankrijk met haar oma. Net daarvoor las ze nog in de dichtbundel van de Duitse Monika Rinck. Lees meer

Micha's Muur

Micha's Muur

Gijs van Maanen bezocht Micha Wertheims voorstelling 'Voor alle duidelijkheid' en constateerde dat die stond als een huis. Maar juist een scheurtje in een van de muren had de verbeelding van het publiek kunnen prikkelen, betoogt hij. Lees meer

Slentermijmeringen uit Londen

Slentermijmeringen uit Londen

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneke Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Londen. Lees meer

Strafpleiter Inez Weski gaat vrijuit in Zomergasten

Strafpleiter Inez Weski gaat vrijuit in Zomergasten

Inez Weski bleek een intelligente, doordachte gast die uitspraken doet over de condition humaine, maar ook wantrouwig is tegenover de mensheid. Lees meer

Tip: zoek je partner in zelfontplooiingscrime

Zoek je partner in zelfontplooiingscrime

Wat te doen als je gelooft dat ieder mens bestaansrecht heeft, behalve jij? Op grijze dagen verliest ook Annelies van Wijk zichzelf weleens uit het oog. Een tip om je ondermijnende gedachtes 180 graden te draaien. Lees meer

Een Betonskelet leggen (fragment)

Vertigo

Dit seizoen warmt Hard//hoofd zich aan de zomer in een samenwerking met de Seizoenszine: een reeks zines waarin wordt samengewerkt door schrijvers, illustratoren en fotografen om het seizoen te omvatten. Deze week is de beurt aan Ceren Uzuner. Lees meer

Column: Het is tijd

Strijdlied voor een nieuwe tijd

In haar eerste column op Hard//hoofd toont Marthe van Bronkhorst zich meteen onverschrokken: ze heft een strijdlied aan voor de nieuwe wereld. Lees meer

 I Am OK

I Am OK

Gevoelens van somberheid, eenzaamheid, rusteloosheid en verdriet voelt en herkent iedereen, maar sommigen van ons voelen ze dagelijks. Hoe ga je daar als maker mee om? Hoe visualiseer je iets wat vaak niet zichtbaar is aan de buitenkant? Lees meer

8 + 5 + 36 + 9

8 + 5 + 36 + 9

Het leven van de hoofdpersoon van dit korte verhaal speelt zich af in een kleine bubbel van drie personen: haar beste vriendin, het vriendje van haar beste vriendin en zijzelf. Een bubbel die vroeg of laat onvermijdelijk uiteen zal spatten. Lees meer

Bij Typhoon was geen vleugje ironie te bekennen

Bij Typhoon was geen vleugje ironie te bekennen

Typhoon bleek een meer dan vriendelijke eerste Zomergast; vrolijk en inspirerend genoeg om Janine Abbring een lesje ‘wokeness voor beginners’ te geven. Maar vliegt de tijd voorbij terwijl je kijkt? Dat niet. Lees meer

Tip: Beleef een walgelijke extase 1

Beleef een walgelijke extase

Na het lezen van Clarice Lispectors meesterwerk, moet Rijk Kistemaker zich inhouden om niet allerlei wilde flora en fauna te gaan lastigvallen. Een tip over de verzoening met sidderende geleedpotigen en ander niet-menselijk gespuis.  Lees meer

 Had ik al verteld hoe onderdrukt ík ben?

Had ik al verteld hoe onderdrukt ík ben?

"Als gevolg van het optreden van radicale groepen die (institutioneel) racisme zeggen te willen bestrijden, komt de vrijheid van meningsuiting onder druk te staan", ondertekenden onder anderen Zihni Özdil, Jan Roos en Geerten Waling. Ook de namen van niet minder dan twaalf Forum-vertegenwoordigers staan onder de brief. Lees meer

Alles Vijf Sterren: 31

Het is voorbij voor je het weet

Deze week werden onze redacteuren blij van een veel te korte serie, een ongebruikelijke detective en muziek die niet voor jouw oren bestemd is. Lees meer

De rollen omgedraaid - kijken naar kunstkijkers 1

De rollen omgedraaid - kijken naar kunstkijkers

Wanneer een bezoeker in een museum bij een kunstwerk net wat langer dan de gemiddelde dertig seconden blijft staan, zou Vivian Mac Gillavry diegene het liefst het hemd van het lijf vragen. Om zo min mogelijk mensen lastig te vallen, bedacht ze een undercoveroperatie. Lees meer

Filmtrialoog: Queen & Slim

Queen & Slim

Onze redacteuren zagen Queen & Slim, een 'instant classic met een hoge mate van urgentie'. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan