De muziek van Katadreuffe is zeer gelaagd, complex, ritmisch en wordt voortgedreven door een constante onderhuidse spanning en ingehouden agressie." /> De muziek van Katadreuffe is zeer gelaagd, complex, ritmisch en wordt voortgedreven door een constante onderhuidse spanning en ingehouden agressie." />
Asset 14

Katadreuffe

[audio:http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2009/10/Katadreuffe-ddtd.mp3]
Katadreuffe - ddtd

De Amsterdamse band Katadreuffe is bezig sinds 2005. Hun muziek is zeer gelaagd, complex, ritmisch en wordt voortgedreven door een constante onderhuidse spanning en ingehouden agressie. Het voortdurende contrast tussen aan de ene kant partijen met opvallend veel hoge frequenties en aan de andere kant sferisch “delayed” gitaarpartijen is daarnaast een kenmerkend aspect.

katadreuffe afbeelding

[audio:http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2009/10/Katadreuffe-porlock.mp3]
Katadreuffe - porlock

Op het podium is Katadreuffe veelal oorverdovend hard, maar op hun zeer goed ontvangen debuut-EP ‘Quel Gargantua!’ (Narrominded, 2009) is het originele en doorwrochte geluid van de band in al zijn detail te horen. De fysieke release gaat gepaard met uiterst kunstig, handgemaakt artwork, maar de EP is ook in zijn geheel gratis te downloaden, inclusief DIY-versie van datzelfde artwork. In de zomer van 2009 heeft de band opnieuw vier nummers opgenomen die ze op dit moment nog aan het mixen is. Daarnaast zijn er plannen voor een derde opnamesessie en zal dit alles hoogstwaarschijnlijk het licht zien in 2010 in de vorm van een EP of mini-CD, genaamd ‘Period’.

Wat is jullie werkwijze?
"Vooralsnog worden de nummers eerst door één van ons thuis geschreven en op de computer opgenomen (zoals te horen op het “digitale album” ‘Smooth Operators’). Deze versies dienen vervolgens als leidraad voor het verder uitwerken van de nummers in de oefenruimte. En dan is het eigenlijk voornamelijk een kwestie van veel spelen en de nummers als band eigen maken. We zijn dus niet echt een “jamband” waarbij er in de oefenruimte langzaam een nummer tot stand komt, maar wie weet gaat dit in de toekomst ooit nog eens gebeuren."

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een live-optreden en studio-opnames?
"Gezien de specifieke aard van ons geluid zijn de afzonderlijke partijen een stuk beter te controleren in de studio, live is dit moeilijker af te stellen. Op plaat kun je daarom beter horen wat er allemaal in de muziek verwerkt zit (hoewel we beseffen dat dit nog steeds aan een bepaalde mate van subjectiviteit onderheven is). Live is de fysieke impact van de muziek weer beter voelbaar dan bij de studio-opnames."

Wat moet de muziek in jullie ogen idealiter met de luisteraar doen?
"We zijn misschien nog niet helemaal op dat punt, maar idealiter zou de muziek de ervaring van een horizontale waterval moeten bieden. Maar voordat we dat punt bereikt hebben, nemen we genoegen met geconcentreerde fysieke, emotionele en cerebrale reacties op de muziek, en dan het liefst tegelijkertijd uitgevoerd."

Wat is de toegevoegde waarde van het veelal hoge volume?
"Om heel eerlijk te zijn is het hoge volume gedurende onze optredens niet per se een bewuste keuze. Het is eerder toe te schrijven aan een combinatie van factoren waar we in een live-situatie mee geconfronteerd worden en welke niet altijd even makkelijk te controleren zijn. Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan de beperkte tijd die er is om goed te soundchecken, de competentie van de aanwezige geluidsmensen en het soort ruimte waar het optreden plaatsvindt, maar ook het soort effecten die we gebruiken en de relatief weinige rustpunten in onze muziek. Om de boel dan nog een beetje fatsoenlijk de zaal in te sturen, zit er vaak niets anders op dan het geluid wat harder te zetten."

http://www.narrominded.com/catalogue/nm043-katadreuffe-quel-gargantua/
http://www.myspace.com/katadreuffe
http://katadreuffe-smoothoperators.blogspot.com/

Mail

Audioredactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
AVS:

Knuffels, superhelden en opgroeien

Deze week worden onze redacteurs blij van teddyberen, een maatschappelijke relevante superheldenserie en satire in zwart-wit. Lees meer

Interview: Suzanne Wallinga van Amsterdam Art

Verzamelen voor alle leeftijden tijdens het Amsterdam Art Weekend

Interim-directeur van Amsterdam Art Suzanne Wallinga vertelt hoe zij het verzamelen van kunst toegankelijk wil maken voor iedereen. Lees meer

Lijden onder vrouwelijk leiderschap

Lijden onder vrouwelijk leiderschap

Moeten we een minister-president die Thatcher-fan is verwelkomen, alleen omdat ze een vrouw is? Lees meer

Of gewoon een boom

Of gewoon een boom

''We kunnen met schuim een nieuwe dampkring spuiten 
en van oceanen spiegels maken
alle fietshelmen, alle daken 
bedekken met restjes zilverpapier'' Lees meer

Ware kennis… Wat is dat eigenlijk en hoe vinden we die?

Ware kennis... Wat is dat precies en hoe vinden we die?

Ware kennis is kennis die door zo veel mogelijk mensen is ingegeven. Toch houden sommige leerprogramma’s van de studie filosofie nog geen of erg weinig rekening met de wijze waarop categorieën als gender, klasse en etniciteit invloed hebben op de politieke theorieën van een filosoof. En daar moet heel snel verandering in komen, aldus Stefanie Gordin. Lees meer

Vacature voor hemelbestormers: Hard//hoofd zoekt makers!

Hard//hoofd zoekt talent!

Wij zoeken vrije geesten, rusteloze zielen en ambitieuze daedalussen die ons tijdschrift structureel willen komen versterken als lid van de redactie. Lees meer

 Dankzij haar hoef je niet zonder eten naar bed

Dankzij haar hoef je niet zonder eten naar bed

'Ik neem de eerste hap, dan neem jij de tweede,' zegt Sara Sadok, voor ze een hap neemt van een karameldonut. Lees meer

Hard//talk: Hoe serieus kan de studentendemocratie zichzelf nog nemen?

Hoe serieus kan de studentendemocratie zichzelf nog nemen?

Door haar eigen universiteit voor het gerecht te slepen, hoopt UvA-student Tammie Schoots de vrije en emancipatoire kern van het onderwijs te beschermen. Lees meer

Pictionary voor beginners

Pictionary voor beginners

"Ik wil je zeggen dat dit het moment is
het moment om mijn mond als een schelp aan je oren te leggen
en de hele wereld die nu zee is daar te horen ruisen." Lees meer

Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Waarom ziektemetaforen niet vermeden hoeven worden

Waarom ziektemetaforen niet vermeden hoeven worden

Hoe kunnen we zorgen dat een ziekte ‘gewoon’ een ziekte is en het lijden niet wordt versterkt door de denkbeelden die we eropna houden? In een tijd waarin bijna 60% van de bevolking met een chronische ziekte leeft is het belangrijk stil te staan bij hoe een ziekte-idee van invloed kan zijn op de ervaring van het ziek zijn, stelt Tiare van Paridon. Lees meer

Tabak en rooksignalen

Tabak en rooksignalen

De verteller van dit verhaal leeft al meer dan twee jaar teruggetrokken in een blokhut in het bos, tot op een dag zijn voorraad tabak op is. Er zit niks anders op dan terug te keren naar de bewoonde wereld. Lees meer

 Geen regenboog op de refoschool

Geen regenboog op de refoschool

Jongeren op reformatorische scholen geven aan dat er in de praktijk best over verschillen in geaardheid kan worden gepraat, maar dat betekent niet dat ze zelf voor hun identiteit uit durven komen. Lees meer

'Beste Arie, wat als ik je zoon was?'

'Beste Arie, wat als ik je zoon was?'

De schrijver van deze brief ging tegelijkertijd en naar dezelfde school als de kinderen van minister Arie Slob, en leeft nog altijd met de wonden van de homofobie op die school. Lees meer

Alles Vijf Sterren: 38

(Amateur)kunst en de vrouwelijke Freek

Deze week worden onze redacteurs blij van dierenweetjes, vorken met persoonlijkheid en een podcast als vervanging voor het museum. Lees meer

Zilt

Zilt

''wij zeggen dat het niet erg is van de barsten
die we met onze vingertoppen volgen
als autowegen naar het zuiden''
Ellis Meeusen is één van de 160 klimaatdichters die samen de bundel Zwemlessen voor later maakten. Zij hebben één gedeelde zorg: de toestand van de aarde. Geïllustreerd door Lisette van der Maten. Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer

Het Vertrek (4) - De stortbui

Het Vertrek (4) - De stortbui

Klankkunstenaar Marieke van de Ven wekt met audio bestaande en imaginaire plekken tot leven. Ze maakte een podcastserie over vertrekken: betekent vertrekken weggaan, of juist ruimtes om je in thuis te voelen? Vandaag de vierde aflevering. Lees meer

Teleurstellende feministen

Teleurstellende feministen

Vivian Mac Gillavry voert gesprekken met vrienden over de discrepantie in het feminisme tussen theorie en keuzes in het persoonlijke leven. 'De definitie van feminisme is zo breed dat het lijkt alsof álles wat met keuzevrijheid en gelijkwaardigheid te maken heeft, onder de noemer geplaatst kan worden.' Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan