De manier waarop die schilderijen tot je komen in een catalogus" /> De manier waarop die schilderijen tot je komen in een catalogus" />
Asset 14

Fleur van Dodewaard

Hard//hoofd selecteert zorgvuldig uit een oerwoud aan mogelijkheden. In 'hard//hoofd kiest' wordt door de beeldredactie een relatief onbekende beeldend kunstenaar uitgelicht, wiens werk het volgens hard//hoofd de moeite waard is om te volgen. Deze keer de kersverse fotograaf Fleur van Dodewaard.

The Kelly Pages, #1 en #5, 2010, serie van 8 foto’s, 27 x 38 cm

Nude Studies, #5, 2010, serie van 5 foto’s, 47 x 70 cm

Documentatie Sun Set Series, #212, #333, #106, 2011, serie van 13 foto’s, 37.5 x 50 cm

Documentatie Sun Set Series in Artpocalypse Collective, Tweede Laurierdwarsstraat 64, Amsterdam (nu te zien)

Wat zien we?
1. Voor deze serie heb ik het grote boek der Ellsworth Kelly-schilderijen (Amerikaans minimalistisch schilder - wiki) gefotografeerd. Het gaat simpelweg om het bekijken van dit boek, om de manier waarop die schilderijen tot je komen in een catalogus. In het kijken ligt het werk besloten, het gaat om dat éne fotografische moment waarop de bladzijde omgeslagen wordt en er een nieuw beeld gevormd wordt. Met het karakter van Kelly’s Shaped Canvases in gedachten, speelt het werk met het idee van twee- en drie-dimensionaliteit, de afbeelding als object, en nemen de ‘gevormde’ schildersdoeken opnieuw een andere vorm aan.

Elsworth Kelly, Three Panels: Red, Dark Blue, Dark Green (1986)

2. Nude Studies heeft als onderwerp: het schildersmodel. Het refereert aan het eeuwenlang afgebeelde naaktmodel in de schilderkunst. Het kijken en bekeken worden, de relatie tussen het model en de kunstenaar, de ideale vorm van het lichaam en de herinnering aan de kleur van huid, komen samen in een balancerende roze plank. Het object, de sculptuur, het model (maquette), of het monochroom schilderij op de foto, speelt zowel de rol van het naaktmodel zelf als van de afbeelding ervan. De foto’s zijn direct geïnspireerd op foto’s van het model in het schildersatelier van het begin van de negentiende eeuw in de Academie Royale des Beaux Arts in Parijs.

3. Voor de Sun Set Series heb ik me gewaagd aan het meest clichématige onderwerp binnen de fotografie. Met behulp van een spiegel, een on-fotografeerbaar object omdat het altijd iets anders toont dan het ding zelf, construeer en herdenk ik het eeuwige moment van romantiek binnen de amateurfotografie: de ondergaande zon. Ik knipoog hiermee naar het idee van originaliteit maar leg ook de nadruk op de fotografie als ‘imaginair’ medium. Waarbij het dient als instrument om een nieuwe werkelijkheid vast te leggen.

Wat kun je me vertellen over je werkwijze?
Door het oog van de lens en met de geschiedenis van de beeldende kunst in mijn achterhoofd ga ik met mijn werk in op thema’s als originaliteit en auteurschap. Het onderzoek naar de fotografie en het vinden van nieuwe manieren om dit medium in te zetten zijn hierbij van groot belang.

Mijn foto’s tonen set-ups of stillevens die refereren naar kunstwerken en de wijze waarop wij ze bekijken en onthouden. Onder de studiolamp en ontheemd van hun originele context krijgen deze beelden een nieuwe betekenis. Bij het maken van een foto zet ik maar een kleine hoeveelheid aan visuele informatie in. Het liefst het minimale dat ik nodig heb om het beeld bestaansrecht te geven. De beelden hebben hierdoor vaak zowel een abstract als concreet karakter. Het gaat mij om de visuele aanzet tot het idee, waardoor er ruimte ontstaat voor interpretatie.

Wat fascineert jou?
De gedachte dat we onderdeel zijn van een groot en oneindig geheel.

Wiens werk bewonder je?
Behalve mijn interesse voor de Amerikaanse hard-edge painters zoals Ellsworth Kelly en een aantal conceptuele kunstenaars uit de jaren ’60 zoals On Kawara, Kosuth en Yves Klein, enkele voorbeelden van kunstenaars van vandaag: Ulla von Brandenburg, David Claerbout, Barbara Visser, Alon Levin, Gert-Jan Kocken, Evi Vingerling, Aurelien Froment, Francys Alys, Martin Creed, Michael Borremans.

Komende tijd is Fleur van Dodewaard te zien bij:
Artpocalypse Collective (Amsterdam) – 26 maart t/m 30 april
Art Amsterdam – te gast bij Tanya Rumpff – 11 t/m 15 mei
Cobra Museum (Amstelveen) – Bouw in Beeld Prijs – vanaf 20 juni
P//AKT (Amsterdam) – vanaf 27 augustus

Mail

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Galatea 1

Galatea

Een bezoek aan een Airbnb aan zee blijkt ook een bezoek aan asfalt, beton en een cementfabriek te betekenen. Andrea Koll plaatst dit beeld in dit door haar zelf geïllustreerde, tweestemmige gedicht tegenover het beeld van de door Pygmalion uit ivoor gemaakte Galatea. Lees meer

Nieuwe Barbaren 1

Nieuwe Barbaren

Met het essay 'Nieuwe barbaren' over de Kafkaëske, sci-fi serie Severance won Jacob Koolstra in 2024 de Drift Essaywedstrijd. Lees meer

Sluit je aan en verzamel kunst 7

Dit maakten onze 1.660 kunstverzamelaars mogelijk in 2023

Kunstverzamelaars dragen bij aan onze missie om nieuw talent te ondersteunen. We leggen graag uit hoe we de donaties in 2023 hebben besteed. Lees meer

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 7

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 3)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 6

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Nooit Verzonden - wacht op titel

Afscheidsbrief aan een waardeloze dokter

Er zijn nog steeds dokters die de gezondheidsklachten van hun patiënten niet serieus nemen. Luuk Schokker schreef een openhartige brief aan één van hen. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1) 1

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

Zo beweegt ze niet

Zo beweegt ze niet

Ze had zich er grondig op voorbereid. Spotify-playlists, het juiste jurkje, en zelfs een plan voor gespreksonderwerpen. Maar nu, in de rij voor de club, voelt alles vreemd en ongepast. Een audioverhaal van Lakaver (Werner de Valk en Roderik Maes). Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al dertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 juli aan als kunstverzamelaar en ontvang in juli een unieke print van Hanane El Ouardani!

Word kunstverzamelaar