Asset 14

The Disciples – een straatopera

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

De documentaire The Disciples - een straatopera volgt filmmaker Ramón Gieling die met twintig Amsterdamse (ex-)daklozen een opera maakt. De film belooft: ‘een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen’. Redacteur Naomí Combrink en eindredacteuren Mathijs Hoogenboom en Ruby Sanders hoopten vooral de dakloze acteurs te leren kennen. Is dat gelukt?

Naomí: Ik heb dat lied in m’n hoofd: We are the disciples/ we steal our honest bread. Mooie tekst, maar iedereen struikelde erover. Waarom was de opera eigenlijk in het Engels? Vooraf dacht ik voor de inclusiviteit, maar er zaten alleen maar Nederlanders in.

Mathijs: Inclusiviteit had gekund, een wereldpubliek aanboren.

Ruby: Voor mijn gevoel was het ook om de imperfectie van de acteurs te laten zien - net als met de zang, want bijna niemand kon zingen.

Naomí: Die blinde kon zingen!

Mathijs: Er zaten wel wat redelijke stemmen tussen. Maar de meesten konden niet zingen, wat ik niet erg vond - wel eerlijk juist.

Naomí: Zulke mooie muziek en dan de slechtste zangers de hoofdrol geven! Het leek Les Miserables wel.

Mathijs: Ik denk niet dat ze daarop gecast hadden. En Les Miserables is een prachtige musical! ONE DAY MOOOORE.

Naomí: Niet doen, dan heb ik dát weer in mijn hoofd! Wat is eigenlijk het verschil tussen opera en musical? (Ik hou van beide dus zou dat moeten weten.)

Mathijs: Dans, denk ik?

Ruby: Is een opera niet per definitie met klassieke muziek? En daar wordt inderdaad niet gedanst?

Naomí: Vroeger kenden opera’s wel een balletintermezzo. En dit was geen klassieke muziek. Ik denk trouwens dat het Engels was om geen karikaturen van de acteurs te maken. Maar de opera in plat Amsterdams was volgens mij sterker geweest.

Mathijs: Kun je dat uitleggen?

Naomí: Plat Amsterdams pratende daklozen voldoen eerder aan een clichébeeld. Maar het had wel beter gewerkt –  omdat ze gewoon beter hadden geacteerd in hun moerstaal.

Mathijs: Doordat ze in het Engels acteerden traden ze wel uit hun comfortzone.

Ruby: Uit hun comfortzone kwamen ze zeker; dat was mooi. Maar als het ging om de opera als eindproduct was Nederlands als voertaal zeker beter geweest.

Ik wilde meer over de daklozen zien, niet een of ander derderangs moordverhaal

Naomí: Even dacht ik dat het om een brechtiaans vervreemdingseffect ging - waarbij de kijker zich vooral níet identificeert met de spelers. Maar de camera zat wel heel dicht op de gezichten.

Mathijs: Waren jullie over het algemeen enthousiast over de documentaire?

Naomí: Helaas niet zo. De premisse is gaaf, maar het verhaal van de opera zelf was erg zwak. En het haalde de bechdeltest niet. En ik wilde meer over de daklozen zien, niet een of ander derderangs moordverhaal.

Ruby: Het eerste deel - het maakproces, de repetities - was boeiend, maar de opera zelf (het tweede deel) niet. De opera was schijnbaar geïnspireerd op de Mexicaanse film Los Olvidados, die ook over mensen van de straat gaat.

Mathijs: Ah, mooi detail: die poster van Los Olvidados in het decor.

Naomí: Dat was sowieso wel mooi, de esthetiek van de opera. Hoe het koor werd ingezet.

Mathijs: Ja, dat zat sterk in elkaar. Toch kon ik me ergens wel vinden in de kritiek van de acteurs, dat er een karikatuur van ze werd gemaakt. Toen een van de acteurs tegen Gieling zei: ‘wij zijn een lege huls en jij moet dat invullen’.

Ruby: In hoeverre portretteer je deze mensen in zo’n verhaal zonder een karikatuur van ze te maken?

Mathijs: Alleen heb ik de acteurs nu te weinig leren kennen. We leerden hun personage kennen, en zagen een aantal fragmenten uit hun leven, maar erg summier. Het was ook prima geweest als we helemaal níets over hen leerden, dan waren ze gewoon 'volwaardige acteurs die in hun rol kropen'.

Ruby: Ik had liever gezien dat er een keuze was gemaakt: óf ze als volwaardige acteurs inzetten met focus op de opera óf alleen het maakproces filmen, maar nu was het een combinatie van de twee.

Naomí: Ik vond die combinatie op zich mooi: de voorbereidingen en de opera zelf. Maar dan hadden ze bij het maakproces meer richting moeten kiezen.

Ruby: Doordat ik les geef bij een schrijfclub voor dak- en thuislozen ken ik een aantal van de acteurs. Ik vond het mooi dat de docu hun eigen verhalen gebruikt. Ook herkenbaar: het risico op 'uitbuiting' of 'karikaturen neerzetten', dat op de loer ligt.

Naomí: Daarom was het gaaf hoe dat in de tekst voorbijkwam: “Waarom vragen we geen geld voor onze expertise over armoede?”

Mathijs: Dat was een mooie tekst, heel wrang.

Ruby: Ja dat was goed! Ik weet niet of (en hoeveel) ze betaald hebben gekregen, ben wel benieuwd.

Naomí: Ja – hoewel aan de lege bioscoopzaal te zien de makers er zelf ook niet veel aan overhouden…

Ruby: Toch spreekt het concept van 'kunst van/met daklozen' veel mensen aan. Dat kan naar ‘exploitatie’ neigen.

Dat je weinig over 'de daklozen' hebt geleerd laat zien dat het geen homogene groep is, maar verschillende mensen met verschillende achtergronden en ervaringen

Mathijs: Daarom hou ik een slag om de arm als ik zeg dat ik meer over hen had willen leren: 'poverty porn' ligt op de loer.

Ruby: Dat het in Amsterdam speelde, verkleinde dat risico wel. Omdat het dichterbij was, minder exotisch.

Naomí: Ik vond het nu geen poverty porn.

Mathijs: Dat risico zou wel bestaan als we meer hadden geleerd over de levens van de acteurs.

Naomí: Zoals in die scène waarin die vrouw vertelt over haar depressie en doodswens... Dat was vreemd omdat we verder niets over haar wisten. Ik snapte niet waarom dat erin zat. Gewoon heel naar. Zeker in contrast met trompettist Ton, wiens fantasie helemaal in scène werd gezet.

Ruby: Ja dat was schrijnend. Waarom kwam het erin, waarom op dat moment? Zij had verder nauwelijks een rol. Het voelde wat geforceerd – zo’n schrijnend verhaal. Waardoor ik me afvraag: wat was Gielings uitgangspunt? Een opera maken over een verhaal ‘van de straat’ met (ex-)daklozen als acteurs? Of een documentaire maken over het maakproces van een opera met (ex-)dakloze acteurs?

Naomí: Interessante vraag. Allebei?

Mathijs: Mijn indruk was vooral het eerste, aangezien we in de tweede helft de hele opera hebben gezien. En dat maakproces wilde  hij erin verwerken zodat we de acteurs zouden kennen.

Ruby: Ik denk dat bepaalde keuzes anders waren geweest als het echt om de opera als einddoel ging.

Naomí: Werd de opera alleen gemaakt voor de film?

Mathijs: Ik kreeg de indruk dat we de opera ook echt live kunnen gaan bekijken? Of ben ik gefopt door de filmmakers?

Ruby: De opera bestaat alleen in de film. Het zou een heel ander verhaal zijn als de opera live zou worden uitgevoerd.

Naomí: Ja, het was een decor. Ik wilde naar deze film om mijn blik op dakloze mensen te verruimen maar ik heb niet veel geleerd. Maar misschien is dat goed: was dit gewoon een leuk project en geen nobele poging om elitair publiek te verlichten en daarbij dakloze mensen te exploiteren.

Ruby: Inderdaad. En dat je weinig over 'de daklozen' hebt geleerd zegt ook dat het geen homogene groep is, dat het allerlei verschillende mensen zijn met verschillende achtergronden en ervaringen.

Naomí: Tja, maar ook weer niet zo verschillend, qua diversiteit. Er zijn natuurlijk ook veel dakloze mensen van kleur in Amsterdam.

Mathijs: Diversiteit draait niet alleen om kleur. Ik ben niet op de hoogte van de etnische demografie van de Amsterdamse dak- en thuislozen, dus ik weet niet uit wat voor vijver de regisseur kon vissen. Maar dit waren duidelijk verschillende mensen.

Naomí: Elk mens is anders, maar misbruik alsjeblieft niet de term ‘diversiteit’ om het daarover te hebben.

Mathijs: Het lijkt me ongepast om mensen aan de onderkant van de samenleving af te rekenen op hun homogene huidskleur als ze ieder met hun eigen problemen worstelen.

Naomí: De mensen waren verschillend, maar als je spreektijd gaat tellen durf ik te wedden dat 60 procent naar witte mannen van middelbare leeftijd ging. Ik reken dat die mensen niet aan, maar de filmmakers wel. De enige zwarte vrouw kreeg 0 minuten spreektijd! Ik kan me niet achter de conclusie scharen dat deze film een ‘divers’ beeld gaf.

Mathijs: Ik ook niet, maar dat komt doordat de makers ons de hoofdpersonen niet echt hebben laten leren kennen. Als ze dat hadden gedaan, had ik dat beeld wellicht wel gekregen.

Naomí: Dan had ik graag meer geleerd over de vrouwen. Die kregen het minste tijd en waren nu echt accessoires.

Ruby: De opera draaide vooral om de mannen, maar in de docu zélf waren de vrouwen wel aanwezig. Er was een verschil in de rollen in de opera en hun rollen in deze film als geheel.

Mathijs: Dat is waar: ze werden behoorlijk uitgelicht als acteur, maar als personage in de opera kregen ze de typische en kleine vrouwenrollen.

Ruby: Dat is wel stof tot nadenken: zijn daklozen vaker mannen? Weten de vrouwen ook de opvangmogelijkheden te vinden?

Mathijs: Dat werd genoemd, dat er vroeger niet eens opvang voor vrouwen bestónd. Blijkbaar vanuit de aanname dat het voor hen niet nodig was.

Naomí: Ja, zo naar. Maar de film ging daar verder niet op in. Die dynamiek - van dakloze vrouwen die op mannen aangewezen zijn om te overleven - werd herhaald in het verhaal van de opera.

Ik vond het niet bepaald een geile scène.

Mathijs: Daar werd wel impliciete kritiek op geleverd.

Naomí: Nou, die seksscène leverde niet zozeer kritiek, maar geilde er meer op.

Mathijs: Dat moet ik echt met je oneens zijn. Ik vond het niet bepaald een geile scène. De problematiek werd juist sterk neergezet, met die zinnen: 'je denkt dat ik een hoer ben' en 'ik denk dat je het geld goed kunt gebruiken': zo was de machtsverhouding geboren. Het lijkt mij een wezenlijk onderdeel van het leven op de straat.

Naomí: Ik vond het vermoeiend hoe de twee vrouwelijke personages alleen maar in relatie tot  de man bestonden: de moeder en de vriendin. Ze hadden geen tekst die niet over hém ging.

Mathijs: Het is natuurlijk nogal een typische topos: de man die op zoek is naar de liefde van zijn moederfiguur.

Naomí: Ik ben zelf trouwens vaak zenuwachtig als ik dakloze mensen op straat tegenkom, is dat deel van mijn blinde vlek?

Ruby: Dat lijkt mij problematischer dan de man-vrouwbalans in deze film. Als je daar zenuwachtig over bent, zou ik vooral bedenken wat je daartegen kunt doen.

 

The Disciples is nu te zien met:

Mail

Redactie

Friso Blankevoort (a.k.a. Freshco) is een illustrator/designer die woont en werkt in Amsterdam. De skateboardcultuur heeft een grote invloed op zijn werk, dat ook beïnvloed wordt door de traditie van grafisch ontwerp in Nederland.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Nieuws in beeld: Laten we niet vergeten voor wie de avondklok is

Laten we niet vergeten voor wie de avondklok is

Illustrator Rueben Millenaar is blij dat de avondklok vanavond ingaat, al zou hij wel graag zien dat we meer aandacht hebben voor de mensen die onder de maatregel lijden. Lees meer

Nieuws in beeld: In de klauwen van de blauwe leeuw

In de klauwen van de blauwe leeuw

Gedupeerden in de toeslagenaffaire moeten de 30.000 euro, die zij ter compensatie krijgen, grotendeels weer terugbetalen. Lees meer

Koop online bij je favoriete boekhandel 1

Koop online bij je favoriete boekhandel

Max Beijneveld ziet met lede ogen aan hoe de boekhandels uit het straatbeeld verdwijnen door de coronacrisis, ondanks het feit dat we het afgelopen jaar gezamenlijk meer boeken hebben gekocht. Steun juist nu je favoriete boekhandels door direct op hun site onze aankopen te doen. Lees meer

Succes is geen keuze

Succes is geen keuze

Krijgen we in onze samenleving altijd wat ons toekomt? Bas van Weegberg ziet meritocratie als een optimistisch rookgordijn waarachter sociale ongelijkheid makkelijker in stand wordt gehouden. Lees meer

Het populisme van de VVD, gekraakt

Het populisme van de VVD, gekraakt

De #DanielKoerhuisChallenge begon als een ludieke hashtag, maar bleek gaandeweg om veel meer te gaan, schrijft Sander van der Kraan. Lees meer

Hard//talk: De goede kant van de geschiedenis is solidair, ook als het even niet uitkomt

Het beste van 2020

Tien hoogtepunten van een jaar discussies, ruzies en gepassioneerde betogen die de revue passeerden. Lees meer

Alain Bachellier

Te vaccineren of niet te vaccineren, dat is de kwestie

De keuze om je wel te vaccineren is vaak net zo irrationeel als de keuze om je niet te vaccineren. Uiteindelijk is niet kennis, maar vertrouwen de doorslaggevende factor. Jihane Chaara heeft vertrouwen. Lees meer

 Staat er een doctor voor de zaal?

Staat er een doctor voor de zaal?

Epsteins gastbijdrage was tekenend voor het seksisme en de neerbuigendheid waarmee vrouwelijke academici te maken krijgen. Lees meer

Vergeet het lichaam van de ander niet 1

Vergeet het lichaam van de ander niet

Juist in een tijd waarin gezondheid als een individuele verplichting wordt gezien, dwingt een pandemie ons om over onze lichamelijkheid na te denken, merkt Rijk Kistemaker. En over die van de ander. Lees meer

Nieuws in beeld: Met afstand de raarste kerst

Met afstand de raarste kerst

Illustrator Loes van Gils blikt vooruit op een afstandelijke kerst. Lees meer

Diversiteit in het academisch curriculum

De 'pure gaze' van de witte wetenschapper

Grâce Ndjako neemt ons mee langs schrijvers en denkers uit alle tijdperken die de academische wereld probeerden te dekoloniseren. Lees meer

Filmtrialoog: King of the Belgians

King of the Belgians

Een documentairemaker volgt de Belgische koning Nicolaas III op staatsbezoek in Turkije. Ondertussen splitst Wallonië zich in afwezigheid van de koning af van Vlaanderen. Lees meer

 Minister Kaag houdt het bij een kledingadvies

Minister Kaag houdt het bij een kledingadvies

Minister Kaag (Buitenlandse Handel) hield deze week twee Kamermoties tegen, die ons in staat hadden moeten stellen de import te beperken van kleding die onder dwang is gemaakt door Oeigoeren. Lees meer

Een cruciaal EU-wetsvoorstel over Big Tech laten we zomaar aan onze aandacht ontglippen

Waarom laten we een cruciaal EU-wetsvoorstel over Big Tech zomaar vallen?

Na jaren van kritiek en waarschuwingen van klokkenluiders komt de Europese Commissie eindelijk met een wetsvoorstel over de macht en invloed van Big Tech. En wat gebeurt er? De grootste bedrijven lobbyen het voorstel gewoon van de baan. Kom op, media: reageer! Lees meer

 Met Black Friday bestelden we massaal lucht

Met Black Friday bestelden we massaal lucht

Met name kleine webshops zijn vaak genoodzaakt om (veel) groter verpakkingsmateriaal te gebruiken. Illustrator Chloé Pérès-Labourdette brengt het nieuws in beeld. Lees meer

Lijden onder vrouwelijk leiderschap

Lijden onder vrouwelijk leiderschap

Moeten we een minister-president die Thatcher-fan is verwelkomen, alleen omdat ze een vrouw is? Lees meer

Ware kennis… Wat is dat eigenlijk en hoe vinden we die?

Ware kennis... Wat is dat precies en hoe vinden we die?

Ware kennis is kennis die door zo veel mogelijk mensen is ingegeven. Toch houden sommige leerprogramma’s van de studie filosofie nog geen of erg weinig rekening met de wijze waarop categorieën als gender, klasse en etniciteit invloed hebben op de politieke theorieën van een filosoof. En daar moet heel snel verandering in komen, aldus Stefanie Gordin. Lees meer

 Dankzij haar hoef je niet zonder eten naar bed

Dankzij haar hoef je niet zonder eten naar bed

'Ik neem de eerste hap, dan neem jij de tweede,' zegt Sara Sadok, voor ze een hap neemt van een karameldonut. Lees meer

Hard//talk: Hoe serieus kan de studentendemocratie zichzelf nog nemen?

Hoe serieus kan de studentendemocratie zichzelf nog nemen?

Door haar eigen universiteit voor het gerecht te slepen, hoopt UvA-student Tammie Schoots de vrije en emancipatoire kern van het onderwijs te beschermen. Lees meer

Waarom ziektemetaforen niet vermeden hoeven worden

Waarom ziektemetaforen niet vermeden hoeven worden

Hoe kunnen we zorgen dat een ziekte ‘gewoon’ een ziekte is en het lijden niet wordt versterkt door de denkbeelden die we eropna houden? In een tijd waarin bijna 60% van de bevolking met een chronische ziekte leeft is het belangrijk stil te staan bij hoe een ziekte-idee van invloed kan zijn op de ervaring van het ziek zijn, stelt Tiare van Paridon. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan