De masturbeerscène was wel heel aandoenlijk." /> De masturbeerscène was wel heel aandoenlijk." />
Asset 14

The Dictator

Admiraal-generaal Aladeen van het Noord-Afrikaanse land Wadiya wordt door zijn oom buitenspel gezet zodat het land een democratie kan worden en er miljarden kunnen worden verdiend aan de inheemse oliebronnen. Machteloos slentert hij over de straten van New York, tot hij hulp krijgt van een linkse activiste uit Brooklyn en een voormalige atoomwetenschapper uit zijn land. Kan de democratie voorkomen worden?

Kasper: Ik heb me heel erg vermaakt. Het was leuk om weer eens een gescripte film van Sacha Baron Cohen gezien. De laatste twee met Borat en Bruno draaiden vooral om zijn confrontaties met gewone mensen.

Sanne: Jij bent een kenner?

Kasper: Zo ver zou ik niet willen gaan, maar ik heb hem wel vanaf het begin van zijn carrière gevolgd. Toen hij begin jaren ’00 met Ali G op de Nederlandse televisie te zien was, was ik meteen verkocht. Dankzij dit soort scènes kan hij bij mij niet meer stuk.

Rutger: Hij is op zijn best in die guerilla-comedy met Ali G en Borat, en hij is een hele goede komische acteur (recent nog in Hugo). Maar als grappenschrijver ben ik niet overtuigd. Dan wordt het vaak erg flauw en banaal. "Ohhhhhh een piemel in beeld! Nou ja zeg!"

Kasper: Ik denk dat Baron Cohen van zichzelf helemaal niet zo’n humorist is. Hij doorziet vooral erg goed culturele verschillen en de ongemakken die daarmee gepaard gaan. Daar heeft hij zich tijdens zijn studie Geschiedenis ook in verdiept. Daarnaast heeft hij veel lef. Mijn vriendin houdt een kussen voor haar gezicht als we naar Borat kijken.

Rutger: Ah, hij is dus eigenlijk een antropologisch filosoof! Vertel eens, dr. Van Royen, wat is het thema van zijn oeuvre dan?

Kasper: Welnu, het komt mij voor dat Baron Cohen telkens weer aantoont dat er geen politiek midden is, en dat we allemaal hypocriet zijn. Beschaving is een illusie. Zo laat hij zien dat iedereen ‘slecht’ is, of dat nou een dictator is in een schurkenstaat, of enge linksdraaiende vrouwen met okselhaar en kwarktaart.

Sanne: Jij stelt feministen gelijk aan dictators. REALLY, son?

Kasper: Kijk, dat is het mooie van Baron Cohen, hij kan dat soort dingen zeggen als typetje. Ik wou dat ik hem was.

Sanne: Je lijkt ook wel een beetje op hem, Kas. Een beetje.

Kasper: Oh, dank je.

Rutger: Dus er is eigenlijk geen ‘goed’ en ‘slecht’? Vandaar de grap in deze film dat Aladeen de woorden ‘negatief’ en ‘positief’ allebei naar zichzelf vernoemd had, wat tot verwarring leidde bij die HIV-test. Dat was wel hilarisch trouwens.

Kasper: Dat heb jij Aladeen opgemerkt Rutger!

Sanne: Ik was bang voor heel veel flauwe grappen over verkrachting en genocide.

Rutger: Terwijl jij het hardst lachte om die abortusgrap.

Sanne: Oh ja, hahaha.

Kasper: Het was een beetje een potpourri van de verwachte smerigheden (waar ik mij niet aan kon ergeren, omdat het voor mijn gevoel er ook wel een beetje bij hoort) en echt wel slim bedachte grappen over de wereld waarin wij leven.

Rutger: Dat vind ik juist zo storend! Je weet dat Baron Cohen echt heel slim is, maar hij lijkt dat niet door te willen zetten. Als een puber die het niet cool vindt om hoge cijfers te halen. Het niveau gaat op en neer van briljante grap naar domme gorigheid. Ik ben niet tegen harde of gore grappen, maar deze waren zo slecht geschreven...

Sanne: Precies. Zelfs zaken als pedofilie of de Holocaust kunnen grappig zijn, maar dan moet het wel een fucking goede grap zijn. Hier ging het vaak niet verder dan 'iets grofs doen met een controversieel onderwerp'.

Kasper: Ik schaamde me vaak tijdens de film, omdat ik dan door mijn lachen heen Rutger naast mij afkeurend hoorde zuchten. Ik voelde me dan alsof hij me betrapt had bij het doen van iets viezigs.

Rutger: Zoals toen die geitenhouder die vrouw uit haar borsten ging melken.

Kasper: Hahahaha ja dat was zo slecht!

Sanne: Ik vond de masturbeerscène wel heel aandoenlijk.

Kasper: Ja! Dat vind ik ook zo mooi, dat zijn typetjes altijd ook iets tragisch hebben.

Sanne: Wel jammer dat hij dan daarna weer met die tissue door de winkel rent en zijn zaad afveegt aan de wang van het meisje.

Kasper: Hahahaha, ja dat was jammer.

Sanne: Het viel me nu wel voor het eerst op dat Baron Cohen echt sexy is. Jij dus ook, Kas. Steek die maar in je zak.

Rutger: Echt? Hoezo?

Sanne: Dat moet je aan mijn psychiater vragen.

Kasper: Dank je.

Sanne: Hoe vonden jullie dat de vrouwen ervan af kwamen? Ik verwachtte dat ze veel slechter naar voren zouden komen.

Kasper: Heb jij zo’n laag beeld van vrouwen dan?

Rutger: Hahahahaha!

Kasper: Ik heb niet gelet op vrouwen, die interesseren me over het algemeen ook niet zo. Ik vond ze niet echt knap ieder geval. Niet zo sexy.

Rutger: Ik vond ze ook niet echt geil.

Sanne: Megan Fox deed toch mee? Klootzakken.

Rutger: Wat? Zijn we eens niet seksistisch, is het weer niet goed.

Kasper: Ja, wat is dit nou?

Sanne: HOE IS DIT NIET SEKSISTISCH?!

Rutger: Nou... Ik kreeg geen zin in seks van de vrouwen in de film. Dus het had geen seksistisch effect op mij, eigenlijk.

Sanne: Hahahaha.

Rutger: Het plot was eigenlijk gewoon hetzelfde als in Coming To America van Eddie Murphy (ook al zo'n wisselvallige comedian), waarin een Afrikaanse prins een vrouw gaat zoeken in New York. Murphy gaat in de McDonald’s werken, Baron Cohen in een veganistisch-lesbisch-pacifistische winkel, maar het idee is hetzelfde.

Sanne: Ja en de naam Aladeen en zijn aankomst bij het VN-hoofdkwartier waren een verwijzing naar Alladin. Maar de grootste inspiratie was natuurlijk The Great Dictator van Charlie Chaplin. Het wordt zelfs op een gegeven moment letterlijk gezegd: “You will be a great dictator!” Ik denk dat Sacha Baron Cohen eigenlijk Charlie Chaplin wil zijn, met die typetjes en dat geheimzinnige gedoe rondom zijn eigen identiteit. Hij gaat altijd als een of ander karakter naar award-shows, anders niet.

Kasper: Het schijnt dat hij dodelijk verlegen is in het ‘echt’.

Sanne: In Chaplins film wordt Hitler geparodieerd; hier Kaddafi. Het is ook allebei een onwaarschijnlijk verhaal over persoonsverwisseling - Hitler wordt verwisseld met een joodse kapper die precies op hem lijkt, Aladeen met een geitenhoeder. Ook hier een sentimenteel einde waarin de dictator zich tot het volk richt en pleit voor naastenliefde en vrede (ik moet trouwens altijd janken van die scène in The Great Dictator).

Rutger: Maar Baron Cohen mag echt Chaplins schoenveters niet strikken. Hij is dapper in confrontaties, maar niet in het schrijven van zijn script. Op het einde was de dictator nog steeds een eikel.

Sanne: Chaplin zei in zijn autobiografie ook dat hij nooit op zo’n lichte manier met het onderwerp was omgegaan, als hij had geweten dat later de Holocaust zou plaatsvinden.

Kasper: Goed, dat einde was jammer. Maar ik blijf fan.

Rutger: Over de Holocaust gesproken: Ben Kingsley was ook totaal misplaatst in deze film.

Kasper: Wat heeft dat met de Holocaust te maken?

Rutger: Ben Kingsley speelde in Schindler’s List.

Kasper: Ah, die heb ik niet gezien. Ik kijk eigenlijk nooit films.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

:Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

De Stoute Stift is de gloednieuwe illustratiewedstrijd van deBuren, Stripgids, Hard//hoofd en Stichting Nieuwe Helden. Meedoen? De deadline is 1 mei 2024 (10:00). Lees meer

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva nodigt twee vrienden uit om bij haar te komen eten. Ze hoopt dat dit het begin zal zijn van een nieuwe vriendengroep. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn 1

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Marthe van Bronkhorst bekijkt hypocrisie als spectrum: hoe hypocriet ben jij op een schaal van Frans Bauer tot Johan Derksen? Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

In je eentje achterblijven

In je eentje achterblijven

Als vriendin K. op een date gaat, denkt Eva van den Boogaard na over hun onuitgesproken pact. Zo lang ze beiden ongelukkig in de liefde zijn, hebben ze elkaar. Maar wat als er iemand dat pact uitstapt? Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Fatma Shanan: de lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn 1

Fatma Shanan | De lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn

Een oase van rust midden in Berlijn. De kleine geschilderde landschappen en zelfportretten in de natuur van Fatma Shanan (1986, Israël) komen goed tot hun recht in de expositieruimte van Dittriech en Schlechtriem. De tentoonstelling ‘The Inn River’ bestaat uit een bescheiden aantal van negen schilderijen. Aucke Paulusma laat zien dat een aandachtige observatie loont, maar dat de schilderijen laten niet per se een vrolijke indruk achterlaten. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Geld lenen

Geld lenen

‘Het spijt me,’ zeg ik. ‘Voor dit alles.’ Ik gebaar om me heen. ‘Voor Nederland.’ In deze column van Anne Schepers ontmoeten twee vrouwen, die uitkijken naar hun avond in een wijnbar, een man die een treinkaartje naar Ter Apel bij elkaar probeert te sprokkelen. Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Kür op muziek

Kür op muziek

”Onlangs las ik over wezentjes die alleen bestaan in de droom van een slapende vrouw.” Nelson Morus schreef een kort verhaal over geforceerde gezelligheid, chatbotgesprekken over lievelingsgerechten, hectiek en de alledaagse sleur. Lees meer

Als je wordt uitgenodigd voor een euthanasiefeest, dan ga je

Als je wordt uitgenodigd voor een euthanasiefeest, dan ga je

'Als je je psycholoog écht een brevet van onkunde wil geven, moet je haar uitnodigen voor je euthanasiefeest.' Lees meer

Neoliberaal Lang Covid 2

Neoliberaal Lang Covid

Voor ons 'Aaah'-magazine, schreef Harriët Bergman een essay over hoe long covid-patiënten vallen tussen pech en onrecht. "Er is iets grondig mis met hoe we in Nederland omgaan met mensen met een beperking en chronisch zieke mensen." Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer