Asset 14

Star Wars: The Rise of Skywalker

Filmtrialoog: Star Wars: The Rise of Skywalker

Redacteuren Else Boer, Jihane Chaara en Kiki Bolwijn doken in het meest recente deel van de Star Wars-saga: The Rise of Skywalker. Ze zagen veel strijd tussen goed en kwaad maar weinig dappere keuzes - althans aan de kant van de makers.

Else: Zijn jullie Star Wars-fans? Ik ging hier zonder enige voorkennis in. Ik heb één Star Warsfilm gezien, Rogue One, maar die heb ik halverwege uitgezet omdat ik er niks van begreep. Dit was poging twee. Een rabbit hole waarvan ik altijd wel dacht dat ik het leuk zou vinden, maar ik werd afgeschrikt door de diehard fans en de veelheid aan films.

Kiki: Ik ben pas sinds kort Star Wars gaan kijken, en vind het heel erg leuk. Al zijn er inderdaad zo veel diehard fans dat ik het moeilijk vind me naast hen te plaatsen. Ik moet nog veel vragen stellen tussendoor.

Else: Ik heb na afloop een YouTube-filmpje gekeken waarin de volledige Star Wars-franchise werd uitgelegd. Die had ik ook wel nodig.

Jihane: Wow, Else! Het lijkt me heftig om met deze film te beginnen. En verwarrend.

Uit deze film haalde ik: the Force = telepathie en daar ga je af en toe dood van.

Else: Heb jij alles gezien?

Jihane: Zeker, ik heb sommige films ook vaker gezien in de loop der jaren. Ik ben ermee opgegroeid, als jonge tiener heb ik de eerste zes gezien. En ik heb veel gesprekken gevoerd over welke trilogie beter was. Dus ik ben wel een echte Star Wars-fan.

Kiki: Ik vond Rogue One erg goed! Maar ik denk dat ik het te overprikkelend zou hebben gevonden als ik het niet kon plaatsen bij de andere films. Er is dan zoveel wat je niet kent, van het politieke systeem tot hoe je precies the Force moet begrijpen.

Else: Uit deze film haalde ik vooral: the Force = telepathie en daar ga je dood van (?) af en toe. Maar ik begrijp inmiddels dat het iets anders zit. Jihane, wat vond je van deze film in de reeks? Past deze film goed in het Star Wars-universum?

Jihane: Hmm, hij past goed in deze laatste trilogie, vind ik.

Else: En is de laatste trilogie een goede trilogie? Of is het meer Disney fanfiction?

Jihane: Ik vond #1 van deze trilogie (The Force Awakens) heel, heel goed, en #2 heel, heel slecht. En dit was dan weer een manier om alles bij elkaar te rapen en goed te maken. Maar ik vind het niet echt een sterke trilogie.

Else: Dat dit een soort afronding was van eerdere films, dat had ik sterk door. Ik zou het niet aanraden om deze op zichzelf te kijken. Sowieso vind ik dat vaak irritant aan trilogieën, vrijwel de enige die dat niet doet is Batman van Christopher Nolan.

Jihane: Daar ben ik het honderd procent mee eens. Dit is echt een afronding van een trilogie. Sterker nog, als je deze film op zichzelf kijkt, vraag ik me af of het überhaupt te volgen is.

Kiki: Ik zag veel trucjes aankomen in deze film, als een legpuzzel waar je het volledige plaatje al kan inbeelden maar nog een paar stappen moet voltooien om het echt af te ronden. Wéér een battle die ze bijna verliezen, de wereld die op het nippertje niet vergaat, veel net geïntroduceerde karakters die in de strijd verloren gaan. Ik voelde bij het 'bijna verliezen' al: ah ja, nu gaan we even veel voelen en dan is het daarna nog mooier als het toch goed komt.

Jihane: Dat is zeker zo, die formule hoort heel erg bij Star Wars. Het is ook altijd hetzelfde: ‘We moeten het universum redden, de kans dat dat lukt is héél klein en het gaat héél moeilijk worden, maar het lukt áltijd’. Maar ik kan dat waarderen, zoals ik het bij romcoms ook waardeer dat het altijd goedkomt.

Else: Ik had moeite om de geschiedenis over Reys afkomst te volgen. Dat was blijkbaar erg belangrijk voor het verhaal, maar ik vond dat ook irritant, want het was een gigantische onthulling waar ik niet zo veel mee kon. Ja, haar grootvader was slecht, nou én? Zij is toch cool? Maar dat is dus nogal een ding binnen Star Wars. Wat ik mooi vond, en een heel interessant gegeven: Rey en Kylo Ren struggelen allebei met zowel het goede als het slechte in zichzelf.

Jihane: Als je de struggle tussen goed en kwaad boeiend vindt, dan zul je de rest van de Star Wars-films leuk vinden! Alle trilogieën gaan daarover. En wie de grootvader van Rey bleek, dat was wel een big deal hoor! Omdat het in het Star Wars-universum zo belangrijk is hoe je the Force binnenin jezelf stuurt.

Else: Hoewel deze film geen goed instapmodel is, ben ik wél geïntrigeerd geraakt. Wat ik ook megatof vond: die golven bij die ruïnes! Dat vond ik eigenlijk het engste. Heel goed gedaan.

Kiki: Ja! hoe opeens de natuur zo onheilspellend gevaarlijk kan zijn. Wat ik zelf een van de mooiste dingen vond: hoe de Death Star ergens lag te roesten, en je zo de ruïnes van de vorige oorlog zag in het dagelijks leven, zowel op sociaal niveau (de stormtroopers die waren gevlucht) als op fysiek niveau.

Ik hou van Chewie, maar ik had toch gehoopt dat hij dood was.

Else: Maar wat ik niet begreep: als the Force gaat over balans, waarom wachtte Kylo Ren dan dit lot?

Jihane: Tja. Kylo Ren... Ik weet het niet. In die andere twee films heeft hij zich zwaar misdragen. Ik vond het dan ook stom dat hij in de laatste tien minuten van deze film een snelle redemption arc kreeg, dat hij ineens Geliefd en Goed was, en dat Rey met hem tongde irriteerde me nogal. Ik kon meekomen in het idee dat ze twee verschillende kanten van dezelfde medaille zijn, en dat er een soort kosmische band bestaat tussen hen. Maar ik had het mooier gevonden als ze Spirituele Ruimte Tweelingen waren geweest, in plaats van star-crossed lovers. Dat was een beetje onnodig.

Kiki: Ik was ook niet dol op het star-crossed lovers-idee, omdat ik het niet nodig vind dat vrouw A en man B, die allebei machtig zijn en een hoofdrol hebben, per se ook geliefden moeten zijn.

Else: En hun romance is natuurlijk gedoemd om te mislukken.

Jihane: Ik dacht dat hij ervan uitging dat hij het niet zou overleven, en dat hij zijn levensenergie aan haar schonk, om haar wakker te maken.

Else: Sowieso vond ik dat er nogal wispelturig werd doodgegaan. Chewbacca werd zogenaamd opgeblazen en toch niet, en Finn had nergens een centje pijn. Terwijl er genoeg mensen zomaar werden afgeknald.

Jihane: Ja, Chewie! Ik hou van Chewie, maar ik had toch gehoopt dat hij dood was - vooral omdat Han Solo, zijn beste vriend, ook al dood is. Ik vind het hartverscheurend dat de een zonder de ander verder moet. En het was ook een dappere keuze geweest van de makers als ze het zo hadden gelaten.

Kiki: Ja! Ik maakte wel een Chewbacca-cry in de zaal toen hij buiten beeld leek te overlijden. Wat ik boeiend vind aan dit soort films is dat de hoofdrolspelers de strijd allemaal lijken te overleven, terwijl zij toch aan de frontlinie staan.

Else: Wat dat betreft waren er weinig dappere keuzes.

Jihane: Ze hebben erg hun best gedaan om de fans een goed einde te geven.

Else: Ik snap dat het een soort sprookje is, maar daar hadden de schrijvers inderdaad scherper kunnen zijn. Niet dat iedereen van mij dood moet, maar dit voelde een beetje vies. Alsof je ergens intrapt.

Jihane: Maar daarmee neem je ook iets weg van een film, denk ik.

Waarom zou Rey per se aan een man gekoppeld moeten worden? Haar eigen pad is zo interessant en haar karakter zo diep.

Kiki: Nog iets: Wat vonden jullie ervan dat Finn nog een belangrijke boodschap aan Rey wilde verkondigen? Wat zou dit zijn geweest, en waarom kwam niemand hierop terug?!

Else: Ik denk dat hij haar wilde vertellen dat hij van haar hield? Maar dat dat voorbij was toen hij die andere ex-stormtrooper ontmoette?

Kiki: Ik zat daarbij echt te tandenknarsen. Ik hoopte dat hij wilde zeggen: jij bent mijn nieuwe familie. Omdat het zo over familiebanden ging. Maar toen kwam hij er niet meer op terug!

Else: Bizar inderdaad. We zullen dit nooit weten.

Jihane: Het gekke is dat ze er één keer tijdens de film op terug kwamen, maar hij het toen niet wilde zeggen, en dat we het nu niet weten. Ik dacht eerst ook dat hij wilde zeggen dat hij van haar hield, maar ik las over een theorie dat hij haar misschien wilde vertellen dat hij zelf ook gevoelig was voor the Force.

Else: Waarom zou dat het laatste zijn wat je vertelt?

Kiki: Ik denk niet dat dat het was... Dan zou hij wel iets mysterieuzer kijken. En dubbelzinnig praten en naar de manen kijken.

Else: Is dit een subtiele hint naar film nummer vier? Misschien bedacht de regisseur zich halverwege de film over de romantische lijn? Was het eerst Finn en werd het toen Kylo, want #chemistry?

Kiki: Ik zou het veel interessanter vinden als er helemaal geen romantische relatie aan Rey werd verbonden.

Else: Ik ook. Als de Jezus van deze trilogie heeft ze dat ook niet nodig.

Jihane: Rey had geen romantiek nodig, laat het meisje gewoon met rust, ze heeft al genoeg aan haar hoofd.

Kiki: Inderdaad: waarom zou Rey per se aan een man gekoppeld moeten worden, of überhaupt romantisch verbonden? Haar eigen pad is zo interessant en haar karakter zo diep, waarom moet er een geliefde bij?

Else: Zodat ze een kind kan baren voor een vervolg?

Kiki: Een nieuwe trilogie over Rey's Jedi babies!

Else: En dat het dan de vraag wordt wie hun vader is, zoals gebruikelijk.

Kiki: Star Wars: Who's ur Daddy.

Else: Keeping up with the Skywalkers.

Jihane: The Skywalkers take Miami. Ook op een reality-manier gefilmd.

Kiki: Laten we een brief schrijven aan Disney met dit idee.

Jihane: Nog één ding: wat vonden jullie ervan dat Rey ‘Skywalker’ aanneemt als achternaam?

Kiki: Hmm, wel mooi. Dat richt de aandacht op het idee dat je zelf je familie zou kunnen kiezen, en ook dat je niet per se aan hen verbonden moet zijn via je bloedlijn om hen als familie te zien.

Jihane: Ik vond het ook mooi, zeker omdat je de Force-geesten van Luke en Leia verderop zag zwaaien. En zij hebben haar gevormd, haar laten zien wat ze kan.

Kiki: Het Skywalkergedeelte is nu over, toch? Of niet, als Rey ook een Skywalker is...

Jihane: Het Skywalkergedeelte is nooit over, vrees ik.

Else: Nee, de saga gaat door. Het is duidelijk: ik heb nog heel wat te kijken! Toch blij dat ik dit konijnengat ben ingedoken.

Jihane: Nu wachten op de Skywalkers reality-show!

Kiki: Ik wacht alvast op Skywalkers take Miami.

Star Wars: The Rise of Skywalker is nu te zien met:

Mail

Redactie

XF&M zijn een illustratie duo uit Groningen. Vanuit hun studio/huis werken zij samen aan hun illustraties, laag voor laag, met pen en papier, wat potlood, verf, krijt, inkt, stiften…en misschien nog wat spuitbus…

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Gatool Katawazi
    Gatool KatawaziRedacteur
Lees meer
het laatste
Sinds Corona zijn we op retraite zonder rust

Sinds Corona zijn we op retraite zonder rust

In de interviewserie ‘Tijdsvensters’ laten De Bedachtzamen steeds een creatieve denker reflecteren op het begrip ‘tijd’. Op Hard//hoofd reageren collega’s in stijl. Vandaag: filosoof Aldo Kempen reageert op de reflecties van filosoof Miriam Rasch. Lees meer

 Corona-afval brengt meerkoet in de nesten

Corona-afval brengt meerkoet in de nesten

Meerkoeten blijken hun nesten maar wat graag te bouwen met ons corona-afval. Dat heeft voor-, maar vooral veel nadelen. Lees meer

Rueben Millenaar

“Excuses voor de slavernij? Moet ik me schuldig voelen?”

Overheidsexcuses zijn hét moment voor Nederland om het koloniale verleden eens recht in het gezicht aan te kijken, schrijft Lennart Bolwijn. Lees meer

 1

'Ik gebruik de toekomst, het verleden en het tijdloze'

In de interviewserie ‘Tijdsvensters’ laten De Bedachtzamen steeds een creatieve denker reflecteren op het begrip ‘tijd’. Op Hard//hoofd reageren collega’s in stijl. Vandaag: illustrator Mans Weghorst reageert op de reflectie van animator Michael Dudok de Wit. Lees meer

 Vijftig jaar parade op de barricade

Vijftig jaar parade op de barricade

Vandaag precies vijftig jaar geleden liepen duizenden Amerikanen mee in de eerste Gay Pride Parade. Lees meer

Juist nu kan het straatbeeld anders 3

Juist nu kan het straatbeeld anders

In veertig tramhaltes verspreid over Den Haag is in plaats van reclame een kunstproject te zien van collectief Topp & Dubio. Lees meer

Homo? Ik zeg liever dat ik op jongens val

Homo? Ik zeg liever dat ik op jongens val

Als iedereen zo graag met ‘homo’ wil schelden, laten we het dan ook als scheldwoord behandelen. Laten we voetbalwedstrijden stilleggen bij homofobe uitlatingen. Laten we druk uitoefenen op kranten die homofobe artikelen publiceren, schrijft Sebastiaan van der Lubbe. Lees meer

Nieuws in Beeld: Hoe het bedrijfsleven demonstraties mogelijk maakt 10

Hoe het bedrijfsleven demonstraties mogelijk maakt

Fotograaf Ka-Tjun Hau bracht de 'achterkant' van de antiracismedemonstraties in beeld. Lees meer

Hard//talk: ‘Black Lives Matter’ betekent óók in Nederland politiegeweld tegengaan

‘Black Lives Matter’ betekent óók in Nederland politiegeweld tegengaan

De politie meer geweldsbevoegdheden geven is volstrekt onnodig. Het is zelfs onwenselijk en gevaarlijk. Lees meer

Hard//talk: De anderhalve meter negeren mag best, maar alleen als het geld oplevert

De anderhalve meter negeren mag best, maar alleen als het geld oplevert

Als de antiracismedemonstranten die begin deze maand op de Dam stonden de schuld krijgen van een tweede coronagolf, is dat niet omdat ze een risico namen. Lees meer

 1

Hoe vang je activisme in beeld?

Hoe dun is de scheidslijn tussen een sterke boodschap en een kwalijke misser? Hoe luid moet je van je laten horen als witte illustrator, en vraag je geld voor het gebruik van een illustratie van George Floyd? Drie illustratoren gaan in gesprek. Lees meer

Ga weg met je loonoffer

Ga weg met je loonoffer

Nu is het tijd om de beroepsbabbelaars aan de kant te schuiven en het belang van werkers centraal te stellen, zegt FNV Jong-voorzitter Bas van Weegberg. Lees meer

Blijven opletten nu. Een essay over eenzaamheid.

Blijven opletten nu. Een essay over eenzaamheid.

Koen Schouwenburg leidt al lange tijd een eenzaam bestaan. Hij ziet wel mensen, maar wat betekent dat? Wanneer vind je ware verbondenheid en echt contact? Hij gaat te rade in de filosofie en de literatuur, en vindt in de liefde het antwoord. Maar om die liefde vast te kunnen houden, mogen we nooit berusten. Lees meer

Ook dit is jouw huis

Ook dit is jouw huis

Ook dit is jouw huis is een audiotour door je eigen huis, gemaakt van archiefmateriaal. Het is een tour en audio-essay ineen over zoeken, eenzaamheid, uitzicht, en het schone zien in dingen die eigenlijk achtergrondruis zijn geworden. Lees meer

Filmtrialoog: Swallow

Swallow

Vanuit huis bekeken onze redacteuren de film Swallow. Die bleek veel meer dan een thriller met een absurde premisse. Lees meer

Hard//talk: De goede kant van de geschiedenis is solidair, ook als het even niet uitkomt

De goede kant van de geschiedenis is solidair, ook als het even niet uitkomt

Racisme is een diep verweven onderdeel van het narratief van Nederland, waar we nog dagelijks de gevolgen van kunnen zien en voelen. Het is niet genoeg om je stil en afzijdig te houden van onrecht: verandering vereist actie. Lees meer

Echte schrijvers stellen uit

Echte schrijvers stellen uit

Elke schrijver is bekend met uitstelgedrag. Professioneel uitsteller Nicolas Voet legt in zijn essay uit waar het gelummel vandaan komt, en waarom het broodnodig is. Lees meer

Terra Infirma (deel 1)

Terra Infirma (deel 1)

Terwijl het coronavirus zich in de eerste maanden van 2020 over de wereld verspreidde en verschillende overheden verschillende maatregelen troffen, observeerde Nicky Runge de gang van zaken in haar woonplaats Hongkong. Lees meer

 Anderhalvemetergymnastiek

Anderhalvemetergymnastiek

Voor illustrator Jente Hoogeveen kan 1 juli niet snel genoeg komen: dan mogen de eerste mensen weer mondjesmaats naar de sportschool. Hoe dat eruitziet? Lees meer

 O, Big Brother, Where Art Thou?

O, Big Brother, Where Art Thou?

Camera's op kruispunten en in gebouwen die je niet alleen volgen, maar zelfs herkennen en gegevens van je verzamelen. Hoe dichtbij is die dystopische toekomst? Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan