tickets
Asset 14

Solo: A Star Wars Story

Alsof er nog niet genoeg prequels bestaan in het Star Wars-universum, wordt in Solo: A Star Wars Story het verhaal van de jonge Han Solo verteld, die al vechtend en smokkelend piloot Chewbacca en gokker Lando Calrissian ontmoet. Een kolfje naar de hand van Star Wars-ingewijden, of leuk voor nieuwkomers? Eindredacteuren Lotte Akkerman en Eva van den Boogaard keken met redacteur Julius Koetsier en waren het niet altijd met elkaar eens.

Eva: Ik heb het gevoel dat ik niet zo veel recht van spreken heb als Star Wars-leek.

Lotte: Ik ben juist daarom benieuwd naar jouw kijkervaring.

Eva: Ik vond het vermakelijk maar had ook het gevoel te kijken naar iets wat ik in een traditie moest plaatsen die ik niet ken. Het leek mij bijna een parodie op hedendaagse actiefilms.

Julius: Hoezo dat?

Eva: Omdat er snel over essentiële problemen heen werd gestapt. Ik dacht steeds: wanneer raken ze in paniek? Wanneer krijgen ze een keer goed ruzie en is het allemaal niet leuk meer? Zelfs tijdens crisismomenten was er nog een gekunsteld heldendom te zien.

Lotte: Daar speelt de kwestie van de prequel. Het kán niet helemaal verkeerd lopen, want Han Solo heeft al in zeven andere films gespeeld die na deze komen.

Julius: Bij een goede actiefilm zijn beslissingsprocessen belangrijk, en is ook van belang dat er ergens een grens zit aan de mogelijkheden.

Eva: Die grens ontbrak hier.

'Ik vind Star Wars überhaupt geen actiefilms. Ik vind het altijd meer romantische komedies'

Lotte: Actiefilms zijn in z’n algemeenheid synoniem voor onbegrensde mogelijkheden, denk ik. Geen enkel mensenlichaam overleeft de actie die het moet doorstaan in zo’n film.

Julius: Ik denk het niet. In de beste actiefilms is het juist heel duidelijk waar de grens ligt. Die ligt natuurlijk meestal verder dan in de werkelijkheid, maar als hij er niet is wordt het niet spannend.

Lotte: Het gaat nu wel over actie, maar ik vind Star Wars (als we Solo daaronder willen rekenen) überhaupt geen actiefilms. Ik vind het altijd meer romantische komedies.

Eva: Vonden jullie Solo iets toevoegen aan de rest van de Star Wars-films?

Julius: Nee, eerder wegnemen.

Eva: Vond jij de film niet spannend?

Julius: Neuh, maar dat had niet met de actie te maken. Meer met het feit dat Han nooit een doel heeft waar hij om geeft.

Lotte: Maar dat is de essentie van Han!

Julius: Ja precies, daarom is hij een heel geschikt bij-personage. Maar een hele film over die cynische kerel toen-ie nóg cynischer was, dat wordt moeilijk.

Lotte: In die zin is deze film echt een bij-film; niet een die zich gemakkelijk apart laat kijken.

Julius: Als ik hem zag zonder voorkennis zou ik hem niet minder leuk vinden dan nu denk ik. Misschien zelfs leuker. Want al die verwijzingen naar wat nog moet komen werkten mij enorm op de zenuwen.

Lotte: Ik moest daar wel aan denken Eva, dat jij alle voorkennis niet hebt. Daardoor werd ik me heel bewust van de momenten waarop je die nodig had als kijker.

Eva: Ja, daar had ik soms wel last van. Hoewel ik Chewbakka meteen al heel leuk vond. Dat was een lichtpuntje.

Julius: Die hoort ook leuk te zijn.

Lotte: Ja dat hoort! Je bent geslaagd voor je Star Wars-examen!

Julius: Hoewel je Chewbacca fout spelt. Maar dat maakt niet uit!

Lotte: Leuk om te zien dat Chewie ook een slechte kant had, daar in het begin in die modderpoel.

Eva: Ja dat was leuk, dat-ie eigenlijk een goedaardig monster is.

Julius: Ik vond dat zo'n irritante scène. Ik doe het er niet om Lotte, het met je oneens zijn.

Lotte: Ik ook niet. Ik denk dat wij gewoon heel andere verwachtingen hebben.

Julius: Je weet al dat Han in die put Chewbacca gaat ontmoeten (als je de eerdere films gezien hebt). Dan hebben ze nog een hele vechtscène, terwijl je weet dat ze vrienden worden.

Eva: Dan is de verrassing ver te zoeken kan ik me voorstellen. Ik vond het wel een leuke wending.

Julius: Als je het niet weet is het leuk, ja. Dan is de frisse blik aan te raden.

Eva: Had jij ook romantische komedie-gevoelens Julius?

Julius: Niet echt bij deze. Tussen Lando en Han had misschien iets kunnen bloeien. Maar je weet dat dat niet gaat gebeuren natuurlijk.

Lotte: Nou, maar Lando en L3!?

Eva: Ja dat was wat zeg! Ik vond het charmant dat L3 zo politiek geëngageerd was.

Julius: Ik vond dat heel vervelend.

Lotte: Dat lag er wel heel dik bovenop ja, deze geef ik Julius.

Eva: Vond je ook iets wél leuk aan de film Julius?

Lotte: Ja, daar ben ik ook benieuwd naar.

'Het Star Wars-fanschap is iets heel fragiels'

Julius: Donald Glover (Lando) vond ik oké, en Alden Ehrenreich (Han) ook wel. Zou jij jezelf een Star Wars-fan noemen, Lotte?

Lotte: Enge vraag. Maar ik denk het wel ja. Jij mij?

Julius: Als jij jezelf zo noemt, noem ik je ook zo. Ik mezelf niet echt, hoor.

Eva: Dus we hebben een fan, een niet-fan en een leek. Gevarieerder kan niet.

Lotte: Het Star Wars-fanschap is iets heel fragiels. Omdat er nooit fans blij zijn met de nieuwe films.

Julius: Veel mensen waren blij met The Last Jedi. Toch? Ook veel mensen helemaal niet, maar die mensen moet ik niet.

Lotte: Ik was blij hoor!

Julius: Star Wars-fans die The Last Jedi waardeloos vinden, vinden dat vaak omdat de cast te divers is en de film te weinig nostalgisch. Hoewel ze dat eerste altijd verhuld zeggen.

Lotte: Maar iedere Star Wars-film is als een boekverfilming: veel mensen hadden er een ander idee bij. Ik kan daar niet moeilijk over doen, dat maakt mijn fanschap denk ik anders dan dat van de ontevreden fans.

Julius: Ja. Daarom is het fijn om niet met harde eisen een Star Wars-film in te gaan.

Lotte: Inderdaad gaan harde eisen en Star Wars niet samen.

Julius: The Last Jedi was een aangename verrassing, prachtige shots, sterke actiescènes. Dan is Solo een pure nostalgie-trip zonder iets toe te voegen. En lelijk bovendien.

Lotte: Haha. Wat vond je lelijk?

Julius: De kleuren! Alsof er modder op de lens zat. En nul contrast. Scènes zijn helemaal blauw of bruin of gelig. Alles grauw. Donker.

Eva: Ja ik kan me vinden in dat modder-op-de-lensgevoel.

Lotte: Er waren geen mooie, vrolijke planeten nee. Eva, ik vraag me af, maakt dit je nieuwsgierig naar de rest van Star Wars?

Eva: Ehm, niet heel erg. Ik vond Chewbacca leuk maar verder was het ook wel veel gestress en gedoe. Ik ga daar vast fans mee voor het hoofd stoten.

Julius: Haha. Ja, gedoe is het.

Lotte: Dat hoort wel een beetje bij de films - er is altijd iets mis.

Eva: Wanneer iets helemaal verkeerd gaat of dreigt te gaan, doet iedereen daar heel oké over. Misschien zoek ik te veel drama, maar daardoor vond ik het een soort parodie. De meeste emoties zaten nog in dat kaartspel vond ik. Dat vond ik de leukste scènes (op Chewie na).

Julius: Oh, dat vond ik ook zo'n stomme scène!

Lotte: Echt niemand zit hier op één lijn.

Julius: De hoofdpersoon wint alleen omdat-ie een goede hand heeft. Dat is toch geen drama. Han wint puur door geluk, niet door vaardigheid. Dat stoort me.

Lotte: Maar dit is toch een definitie van het personage Han Solo? Puur door geluk, niet door vaardigheid.

Julius: Vind ik niet. Solo is best vaardig.

Lotte: Als piloot wel. In de liefde niet. Nog even over die liefde hè. Lando en L3; ik las ergens dat we dat kunnen zien als een omarming van panseksualisme. Zagen jullie dat erin?

Julius: Er wordt naar gehint dat ze het met elkaar gedaan hebben. Maar dat de scenaristen nu zeggen dat Lando panseksueel is vind ik opportunistische onzin.

Lotte: Maar prequels zijn überhaupt opportuun.

Julius: Nou, de scenaristen hebben achteraf gezegd dat Lando panseksueel is. Terwijl dat in de film niet duidelijk wordt. Ik vind: jouw beurt is voorbij, schrijver.

Lotte: Haha, je hebt gelijk. Da’s zeer opportuun. Ik hoop dat een cultuurhistoricus over honderd jaar deze films en hun context gaat onderzoeken. En dan uit die films en hun ontvangst allemaal informatie over het verleden haalt.

Julius: Daar zou ik wel op rekenen. Wat dat betreft is dit een interessante. Dat politieke activisme van L3, ook een sign of the times.

Eva: Ja vond ik ook. Terwijl de rest van de film een vrij gedateerd karakter heeft.

Lotte: De samenkomst van geschiedenis en toekomst in deze films vond ik heel bijzonder. Die scène waar ze willen ontsnappen van die nare eerste planeet, dat was echt een Amerikaans plaatje van een Sovjetvliegveld. Met een beetje 1984. En die oorlog was precies WOI.

Julius: Ja. Ook geschoten als een WOI-film.

'Wat anders: dat Chewie zo oud is hè? 190!'

Lotte: Politiek correct was het ook eigenlijk hè? Met die robotliefde en robotrechten?

Eva: Het was een heel politiek correcte film. In veel opzichten.

Julius: Het soort politieke correctheid waar The Last Jedi wat mij betreft onterecht van beschuldigd werd. De diversiteit van de cast werd door sommigen gezien als 'politiek door de strot duwen'.

Eva: Oeh dat is een riskante beschuldiging.

Julius: Terwijl niemand in die film er verder een punt van maakt. Ik weet niet eens of racisme wel bestaat in het Star Wars-universum.

Eva: Die mensen op dat arme eiland waren wel allemaal zwart geloof ik, wat ik een gekke hint naar het arme platteland van Afrika vond.

Lotte: Ja, daar was een bedoeïenen-stereotype gaande.

Julius: Irritant dat het Star Wars-beeld van een ontwikkelingsland moet voldoen aan het aardse beeld ervan.

Eva: Ja heel vreemd!

Julius: Alsof we ons geen witte hongerige arme mensen kunnen voorstellen.

Lotte: Helemaal mee eens. Dat is ook zo gek aan de Star Wars-films, die punten waarop ze aan ons aardse leven vastzitten. Wat anders: dat Chewie zo oud is hè? 190!

Julius: Ja!

Eva: Dat vond ik ook een giller.

Julius: Erg was wel dat Han hoorde hoe Chewbacca heet en dan zegt: 'Dat is te lang, je krijgt een bijnaam van me.' Alsof wij dan denken: 'oooh, dus dáárom heet-ie Chewie!'

Eva: Dat was erg overbodig. Zelfs voor mij was dat te obvious.

Lotte: Han is gewoon een heel monosyllabe man. Maar nee, het was liever geweest als Han langzaam was overgegaan tot de koosnaam.

Julius: De film stikt van de verklaringen voor dingen in de eerdere films die geen verklaring behoeven. Dat is wat er meestal misgaat in een prequel.

Lotte: Kunnen we op basis van de dingen die we vinden missen, Eva een andere Star Wars-film aanraden?

Julius: Nou, ik zou gewoon beginnen bij Star Wars, de eerste.

Lotte: (Julius bedoelt deel IV). (Dat is verwarrend).

Eva: Ben jij het daarmee eens Lotte?

Lotte: Nee ik ga voor de nieuwe trilogie (betere prequels dan Solo), deel "I": The Phantom Menace. Voor de romkom-levels.

Julius: Oh echt? Dat vind ik de enige in de reeks nóg saaier dan Solo.

Lotte: En voor Padmé Queen of Naboo. Ik denk dat het aansluit bij wat Eva miste in deze.

Eva: Ik ben wel geneigd voor de romkom-vibes te gaan.

Julius: Maar die zitten toch ook in Star Wars en The Empire Strikes Back? Met Han en Leia en Luke?

Lotte: Zeker, mooie driehoeksverhouding. Maar niet hetzelfde als Anakin en Padmé. Ik vind Luke namelijk eiig en Han vervelend - dat helpt het liefdesverhaal niet. En ik geniet heel erg van hoe zij wordt opgetuigd met kapsels en gewaden - echt kunstwerken.

Eva: Daar word ik enthousiast van.

Lotte: Goed, een aantal conclusies: Eva is niet per se geprikkeld om meer Star Wars te kijken, Julius en ik moeten nooit samen een Star Wars-film kijken, Solo is geen heel goede film, maar wel interessant materiaal voor de historicus van de toekomst. En poets die lens, Ron!

Julius: En maak geen prequel over een bij-personage dat nooit ergens om gaf in de eerste films. Want dan heb je geen verhaal.

Lotte: Nog één ding dat ik echt héél flauw vond: hoe die 1984-douanebeambte de naam 'Solo' bedacht. Terwijl hij wazig in de verte staarde.

Julius: Ja! Toen dacht ik al, oei, dit wordt niks.

Eva: Dat vond ik ook flauw.

Lotte: Hè, gelukkig, zijn we het daarover eens.

Solo: A Star Wars Story is nu te zien met:

Mail

Redactie

Lees verder Lees verder

Sluit je aan en verzamel kunst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Zonder advertenties en helemaal gratis.

En dat heeft resultaat. Hard//hoofd’ers Iduna Paalman en Joost Oomen werden dit jaar door de Volkskrant verkozen tot literair talent van het jaar.

Een plek als Hard//hoofd kan alleen bestaan met jouw steun. Sluit je daarom bij ons aan en ontvang kunstwerken van veelbelovende makers, een Hard//hoofd-tasje en voorrang voor ons jubileum.

Sluit je aan
het laatste
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Uiterlijk schoon is zowel een vloek als een zegen voor Jihane Chaara. Ze merkt dat het al te vaak het zicht ontneemt op alles wat er onder de oppervlakte aanwezig is. Ze zoekt haar heil in de filosofie van body neutrality. Lees meer

Waarom etaleren we onze trots op sociale media?

Waarom etaleren we onze trots op sociale media?

Honger en rampspoed te over in de wereld, maar op sociale media ziet Wieneke van Koppen alleen maar voorspoed en persoonlijk geluk. Hoe zit dat? Ze gaat te rade bij emotie-psycholoog Ad Vingerhoets. Lees meer

 Kikker-K'NEX

Kikker-K'NEX

Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd kleine robotjes te maken met levende cellen uit kikkerembryo's. Aida de Jong bracht het nieuws in beeld. Lees meer

 1

Collectief protest is nodig voor individueel geluk

Wolter de Boer luisterde naar de kersttoespraak van de koning en was verheugd dat hij over onze geluksobsessie sprak. Wel liet de koning een paar belangrijke maatschappelijke factoren voor de ellende van individuen achterwege in zijn rede. Lees meer

RE: Kiezen voor rechts. De verslaglegging van Nederlandse media over de Britse verkiezingen

Kiezen voor rechts: hoe de Nederlandse media verslag deden van de Britse verkiezingen

Keuzes die Nederlandse media maken in hun verslaggeving pakken vaak uit in het voordeel van rechts. Dat belooft weinig goeds voor de verkiezingen van 2021 in het vooruitzicht. Lees meer

 Heilige hobby's

Heilige hobby's

Onze zoektocht naar bijzondere ervaringen begint religieuze trekjes te vertonen. Het nieuws in beeld door Katja Grosskinsky. Lees meer

Filmtrialoog: Star Wars: The Rise of Skywalker

Star Wars: The Rise of Skywalker

Redacteuren Else Boer, Jihane Chaara en Kiki Bolwijn zagen in het meest recente deel van de Star Wars-saga: The Rise of Skywalker, weinig dappere keuzes van de makers. Lees meer

 Jules Deelder: zwart-wit, maar levend in elke denkbare kleur

Jules Deelder: zwart-wit, maar levend in elke denkbare kleur

Vandaag is in het stadhuis van Rotterdam een condoleanceregister geopend voor Jules Deelder. Rob Worst bracht hem nog eenmaal in beeld zoals hij was: zwart-wit, maar levend in elke denkbare kleur. Lees meer

Hard//talk: Het woordenboek is de barricade van deze tijd

Het woordenboek is de barricade van deze tijd

De redactie van de Van Dale riep ‘boomer’ uit als Woord van het Jaar 2019. Voor Marte Hoogenboom het zoveelste bewijs dat de progressieve strijd in de eerste plaats een taalstrijd is. Lees meer

 Rusland de komende jaren bankzitter

Rusland de komende jaren bankzitter

Sporters uit Rusland die kunnen aantonen dat zij dopingvrij zijn en geen dopingcontrole gemist hebben, mogen bij de komende grote sporttoernooien wel meedoen, maar niet onder de Russische vlag. Het nieuws in beeld door Jente Hoogeveen. Lees meer

 Zedenpolitie onder vuur

Zedenpolitie onder vuur

Toen de politie vier zedenverdachten voor een reconstructie meenam naar de plaats delict, probeerden die de agenten te overmeesteren. Bij de schermutseling die volgde kwamen alle verdachten om het leven. Het nieuws in beeld door Rueben Millenaar. Lees meer

Filmtrialoog: The Third Wife

The Third Wife

Redacteuren Oscar Spaans, Jihane Chaara en Kiki Bolwijn zagen in de bioscoop hoe in het Vietnam van eind 19e eeuw, de 14-jarige May de derde vrouw wordt van Hung, een steenrijke en veel oudere grootgrondbezitter. Lees meer

Lieve Mark 2

Lieve Mark

Jan Hamstra sneed zijn kijk op Zwarte Piet in hout voor zijn beeldkritiek 'Lieve Mark'. Hij neemt ons in sneltreinvaart mee door de geschiedenis van raciale karikaturen, en drukt premier Mark Rutte op het hart dat hij zich meer in die geschiedenis zou moeten verdiepen. Lees meer

Hard//talk: Hoe (niet) te praten over mentale moeilijkheden

Hoe (niet) te praten over mentale moeilijkheden

Een label geeft een naam aan een ervaring, maar kan nooit een verklaring zijn voor waarom iemand, op dat specifieke moment in haar leven, die specifieke klachten heeft. Lees meer

Paw Patrol krijgt concurrentie

Paw Patrol krijgt concurrentie

De Australische hond Bear werd als puppy achtergelaten. Hij werd zelf gered, en sindsdien staat zijn leven in het teken van het redden van andere dieren. Het nieuws in beeld door Aida de Jong. Lees meer

Mannelijkheid en de giftige erfenis van Wolkers

Mannelijkheid en de giftige erfenis van Wolkers

Gijsbert Pols herleest Wolkers' meesterwerk Turks fruit, en moet constateren dat de roman niets waarmaakt van de bevrijding die hem wordt toegedicht. Een bewerkt hoofdstuk uit Pols' nieuwe essaybundel 'Het onhoudbare midden'. Lees meer

Automatische concepten 27

Ben je wel echt verslaafd aan je smartphone?

Dagelijks besteden we eindeloos veel tijd aan onze smartphones. Sommigen wijten dat aan een verslaving. Gatool Katawazi pleit ervoor dat we onze verantwoordelijkheid nemen voor dit gedrag, en spaarzaam om te springen met het woord 'verslaving'. Lees meer

 Vega Whopperwolf

Vega Whopperwolf

Alsof je een hongerige wolf aan de soja krijgt, zo kun je de prestatie van De Vegetarische Slager zien. Het bedrijf verovert langzaam maar zeker de Europese markt voor vleesvervangers. Het nieuws in beeld door Katja Grosskinsky. Lees meer

Red zaterdag onze democratie 1

Red zaterdag onze democratie

Als terrorisme en doodsbedreigingen niet meer worden geschuwd om een racistische traditie in stand te houden, is jezelf uitspreken niet meer genoeg, ziet Naomí Combrink. De vrijheid van vergadering en de democratie staan op het spel. Lees meer

 Mag ik nog even vangen?

Mag ik nog even vangen?

Honderden Amerikanen ontvingen eerder deze week opeens een nachtelijk berichtje van een vriend, kennis, collega... Maar die wisten op hun beurt nergens van. Oude berichten van jaren eerder werden 'gerecycled'. Het nieuws in beeld door Nastia Cistakova. Lees meer

Sluit je aan en verzamel kunst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n platform is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan en ontvang kunst, een Hard//hoofd-tasje en voorrang voor ons jubileum.

Sluit je aan