Twee films over het verkopen van een vrouwenlichaam" /> Twee films over het verkopen van een vrouwenlichaam" />
Asset 14

Sleeping Beauty / Girl Model

Deze week twee voor de prijs van een: een gesprek over zowel speelfilm 'Sleeping Beauty' als documentaire 'Girl Model'. De eerste over de oogstrelende, maar getroubleerde studente Lucy die ondanks meerdere baantjes geld tekort blijft komen. Het spelen van schone slaapster biedt uitkomst. Gedrogeerd, voor rijke oude mannen die met haar kunnen doen wat ze willen, zo lang er maar geen penetratie aan te pas komt. Het lijkt wachten tot Lucy's leven definitief ontspoort. Ook 'Girl Model' schetst geen vrolijk wereldbeeld. De documentaire werpt een confronterende blik achter de schermen van de modellenindustrie. Centraal staat Nadya, een 14-jarig meisje uit een straatarm gezin in Siberië. Samen met een aantal anderen wordt ze gescout en een gouden toekomst als model in Japan beloofd. Daar komt niets van terecht. Uitbuiting en een totaal gebrek aan begeleiding is wat op ze wacht.

Boy: Zo, dat was wel een marathon ongemakkelijk voelen...

Noor: Vooral in Sleeping Beauty, toen die vrouwen in omgekeerde foeutushouding met hun kontgat omhoog lagen. Ik was de hele tijd bang dat die man achter mij zich aan het aftrekken was.

Boy: Wel prettig dat ze zo keurig waren hun kontgat met hun hand te bedekken.

Kelli: Huh, zijn jullie wel naar dezelfde film geweest als ik?

Noor: Het was die scène nadat de dames met zwarte sm-sliertenpakjes het diner hadden opgediend voor die oude knarren. Ze lagen bij de openhaard.

Kelli: Ohw, ik heb daar een beetje langs gekeken.

Boy: Dat zal bij deze film en documentaire wel vaker voorkomen.

Kelli: Kontgaten?

Boy: Hahaha, nee, wegkijkend publiek.

Kelli: Nou, niet iedereen gelukkig. Het schijnt dat tienermodel Nadya naar aanleiding van haar rol in Girl Model veel post heeft gekregen – zeker gezien het Siberische gat waar ze vandaan komt.

Noor: Ik mag hopen dat die documentaire wat reuring veroorzaakt. Het was totaal onverantwoord hoe de daarin geportretteerde volwassenen omgaan met minderjarige, onschuldige meisjes.

Boy: Eigenlijk laten beide films in de kern hetzelfde zien. Macht corrumpeert en mensen zijn tot verschrikkelijke dingen in staat. Die geile oude mannen in Sleeping Beauty hebben geld genoeg en hoeven voor hun status niet te vrezen, omdat alles achter gesloten deuren gebeurt. Voor degenen die de touwtjes in handen hebben binnen modellenindustrie geldt hetzelfde, omdat iedereen om hen heen volgens dezelfde principes denkt – verkoopt dit lichaam, dit gezicht, of niet. Bovendien zijn de piepjonge en straatarme modellen machteloos, zeker in een vreemd land waar ze de taal niet spreken.

Kelli: Toch is er een duidelijk verschil: in Sleeping Beauty had hoofdpersoon Lucy het zelf in de hand, het was haar keuze, ze had ook tig andere baantjes om haar huur mee te betalen. Die vrijheid kennen meisjes zoals in Girl Model niet. Voor hen is modellenwerk een van de weinige mogelijkheden om hun arme bestaan te ontvluchten. Dat maakt de rol van die scout, Ashley, ook zo scheef. Ze belooft de uitverkoren meisjes gouden bergen in Japan, maar die komen bijna allemaal van een koude kermis thuis. Een droom armer en een paar duizend dollar schuld rijker.

Noor: Die Ashley was sowieso gestoord, met haar akelig steriele aquariumhuis, twee naakte poppen op de bank en al die verknipte foto’s. En dat was dan de enige ‘sterke’ vrouw die iets te zeggen had. Zo komt het natuurlijk nooit goed met die vrouwelijke rolmodellen.

Boy: Bizar feit: Ashley nam het initiatief voor deze documentaire. Dat deden de makers uit de doeken na de première op IDFA. Met een vage pitch over verbanden tussen modellenwerk, pedofilie en prostitutie heeft ze hen benaderd.

Noor: Wow, dat geeft het verhaal wel een extra dimensie.

Boy: Eigenlijk zijn zowel Ashley als hoofdpersoon Lucy uit Sleeping Beauty ondoorgrondelijk. Je snapt hun motieven niet, kunt geen vat krijgen op hun psychologie. In de documentaire werkt dat voor mijn gevoel goed, terwijl de film er de plank juist door misslaat.

Kelli: Mee eens. Voor mij was Sleeping Beauty het bewijs dat een goed idee, een paar opvallende scènes en een fijne cinematografie nog geen goede film maken.

Noor: Ja, er wordt zo weinig uitgelegd, als kijker moet je alles zelf invullen. Daardoor wordt het niet alleen een onwaarschijnlijk vage film, maar had ik ook geen greintje gevoel bij de karakters.

Boy: Toch wil ik ‘m niet zo eenvoudig afserveren. Ja, het was geen steengoede film. Maar er sprak wel durf uit, en een stijlvaste hand van een regisseur die weet wat ze wil. Dat vind ik erg knap voor een debuut. Zowel de film als de documentaire gaan ook niet alleen over de psychologie van de karakters. Onze beweegredenen worden net zo goed in vraag gesteld. Waarom laten wij onszelf kleding aanprijzen door vrouwenlichamen waarop het woord ‘ronding’ niet van toepassing is? Waarom moet ik opgewonden worden als ik naar reclame voor een bakje smeerkaas kijk? En we kunnen wel doen alsof die geile grijzaards uit Sleeping Beauty ontzettend ver van ons afstaan, maar hoe dapper zijn we in de confrontatie met onze eigen extreemste fantasieën?

Noor: Is die fantasie dan dat we het liefst ranzige seks hebben met totaal gewillige meisjes die eigenlijk nog geen vrouw zijn? Zonder penetratie natuurlijk, want dat was taboe.

Boy: “Your vagina is a temple”, mooie uitspraak van die chique hoerenmadam.

Noor: Ik vond dat juist hypocriet. En Lucy ook, toen was ze ook eventjes heel scherp en realistisch: “My vagina is not a temple at all.”

Boy: Hypocriet of niet, ik vond het een interessante grens. Het legt de nadruk op de oppervlakte, net zoals uiterlijke schoonheid dat doet. Wie je bent, dat maakt niet uit, als je maar mooi kunt wezen.

Noor: Dat maakte die cyste in de buik van Ashley ook zo krankzinnig.

Boy: Mooi van buiten, verrot van binnen.

Kelli: Zullen we het daar alsjeblieft niet meer over hebben? Ik heb nog steeds nachtmerries van de gele haren op dat gore ding. Hierbij beëindig ik dit gesprek.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Geef de hoop niet op. Elke graad is er een.

Geef de hoop niet op. Elke graad is er een.

Mannen die leven in luxe en vrede vertellen ons dat we de klimaatapocalyps moeten accepteren in plaats van ertegen te vechten. Onzin, vindt Harriët Bergman. Elke graad is er een, en elke graad is onze vrijheid waard. Lees meer

Blauwe maandagen

Blauwe maandagen

Max Beijneveld neemt de gevolgen van de coronamaatregelen onder de loep en observeert het gevoel van uitzichtloosheid dat hij zelf ervaart. Lees meer

Automatische concepten 50

Eigen haard is fijnstof waard?

Bijna een kwart van de fijnstofuitstoot in Nederland wordt veroorzaakt door houtkachels. Daarmee zijn ze de voornaamste bron van uitstoot. Lees meer

Voltooid Herstelde Tijd 1

Voltooid Herstelde Tijd. Voorbij de schaamte rondom slachtofferschap

Beelden die we doorgaans te zien krijgen van intiem geweld zijn vaak oppervlakkig en sensationeel. Tessel ten Zweege deed mee aan het kunstproject van Lara van Gaalen, dat laat zien dat het ook anders kan. Lees meer

Nieuws in beeld: Jongeren zijn moe en moedeloos

Jongeren zijn moe en moedeloos

Illustrator Simcha van der Veen zag het al in haar eigen vriendengroep, en haar vermoeden wordt nu steeds vaker in de media bevestigd: jongeren staan massaal op omvallen. Lees meer

Hard//talk: Er schuilt een superkracht in autisme

Er schuilt een superkracht in autisme

Autisme wordt vaak gezien als een ingewikkelde afwijking. Sofie Hees vraagt zich af wie bepaalt wat normaal is. Het is tijd voor meer neurodiversiteit. Lees meer

Nieuws in beeld: Zij speelt met kanker (en wint)

Zij speelt met kanker (en wint)

Na de dood van een goede vriend en mentor, besloot een Tsjechische speltheoreticus haar kennis in te zetten in de strijd tegen kanker. Lees meer

Maken worsten echt de man?

Maken worsten echt de man?

De mannelijkste manier om direct bij te dragen aan een duurzame planeet is het vermijden van dierlijke producten. Maar voornamelijk mannen vinden de overstap naar een veganistisch dieet lastig. 'Echte' mannen eten immers vlees, toch? Tijd om met die genderverwachtingen te spelen, vindt Esther Lamberigts. Lees meer

Informatie, desinformatie en onbegrijpelijke naaipatronen

Informatie, desinformatie en onbegrijpelijke naaipatronen

Telt iets als informatie als het voor de meeste mensen onleesbaar is? Alma Apt las de dichtbundel ‘Garments against Women’ van Anne Boyer. In die bundel legt zij een relatie tussen naaien en boekhouding: goede informatie hoeft net als een naaipatroon niet altijd transparant te zijn. Lees meer

Hard//talk: THIS IS MY PARK

THIS IS MY PARK

Kun je als vrouw wel stellen dat een park voor jou is? Marthe van Bronkhorst ziet in de billboards van Beyoncé meer verkooptruc dan feminisme. En stelt: het feminisme is er nog lang niet. Lees meer

Filmtrialoog: I am Greta

I am Greta

Documentairemaker Nathan Grossman portretteert Greta Thunberg tijdens haar missie om de ernst van klimaatverandering te laten doordringen bij politieke leiders. Lees meer

Filmvrouwen die hun onderdrukker met een hakbijl of naaldhak te lijf gaan

Filmvrouwen die hun onderdrukker met een hakbijl of naaldhak te lijf gaan

Vrouwen in films reageren soms onverschrokken of ronduit agressief op het seksisme dan hun ten deel valt. Dat is spannend en zelfs bewonderenswaardig, al blijft geweld in het echte leven ongewenst. Toch kunnen we van deze films iets leren, aldus Lotje Steins Bisschop en Roselien Herderschee. Lees meer

Nieuws in beeld: Laten we niet vergeten voor wie de avondklok is

Laten we niet vergeten voor wie de avondklok is

Illustrator Rueben Millenaar is blij dat de avondklok vanavond ingaat, al zou hij wel graag zien dat we meer aandacht hebben voor de mensen die onder de maatregel lijden. Lees meer

Nieuws in beeld: In de klauwen van de blauwe leeuw

In de klauwen van de blauwe leeuw

Gedupeerden in de toeslagenaffaire moeten de 30.000 euro, die zij ter compensatie krijgen, grotendeels weer terugbetalen. Lees meer

Koop online bij je favoriete boekhandel 1

Koop online bij je favoriete boekhandel

Max Beijneveld ziet met lede ogen aan hoe de boekhandels uit het straatbeeld verdwijnen door de coronacrisis, ondanks het feit dat we het afgelopen jaar gezamenlijk meer boeken hebben gekocht. Steun juist nu je favoriete boekhandels door direct op hun site onze aankopen te doen. Lees meer

Succes is geen keuze

Succes is geen keuze

Krijgen we in onze samenleving altijd wat ons toekomt? Bas van Weegberg ziet meritocratie als een optimistisch rookgordijn waarachter sociale ongelijkheid makkelijker in stand wordt gehouden. Lees meer

Het populisme van de VVD, gekraakt

Het populisme van de VVD, gekraakt

De #DanielKoerhuisChallenge begon als een ludieke hashtag, maar bleek gaandeweg om veel meer te gaan, schrijft Sander van der Kraan. Lees meer

Hard//talk: De goede kant van de geschiedenis is solidair, ook als het even niet uitkomt

Het beste van 2020

Tien hoogtepunten van een jaar discussies, ruzies en gepassioneerde betogen die de revue passeerden. Lees meer

Alain Bachellier

Te vaccineren of niet te vaccineren, dat is de kwestie

De keuze om je wel te vaccineren is vaak net zo irrationeel als de keuze om je niet te vaccineren. Uiteindelijk is niet kennis, maar vertrouwen de doorslaggevende factor. Jihane Chaara heeft vertrouwen. Lees meer

 Staat er een doctor voor de zaal?

Staat er een doctor voor de zaal?

Epsteins gastbijdrage was tekenend voor het seksisme en de neerbuigendheid waarmee vrouwelijke academici te maken krijgen. Lees meer

De geruchten zijn waar. Lees Hard//hoofd nu ook op papier!

Bestel op tijd je eigen exemplaar van de eerste editie, met als thema: ‘Ik’. We hebben drie covers ontworpen. Kies je favoriet.

Bekijk de covers