Asset 14

Porselein

Filmtrialoog: Porselein

Vanwege het coronavirus konden redacteuren Else Boer, Eva van den Boogaard en Marit Schilling niet naar de bioscoop, maar gelukkig biedt Cineville in barre tijden ook online films aan. Thuis zagen ze Porselein, over een financieel succesvol gezin dat wordt opgeschud wanneer het zevenjarige zoontje Thomas zich vreemd begint te gedragen.

Marit: Ik had me niet ingelezen over de film en dacht steeds dat het kind een virus had en zich daarom vreemd ging gedragen. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik de afgelopen twee weken alle zombie- en virusfilms heb gekeken die er te vinden zijn.

Else: Haha, dat zou een verklaring zijn. Ik ging er ook redelijk blanco in, maar door de eerste scène was ik benieuwd of het de horrorkant op zou gaan. Waarin het gevaar ‘binnen het gezin huist’. Dat leek wel redelijk te kloppen.

Eva: Bedoel je de opening op dat verjaardagsfeestje?

Else: Ja, waarin het kind een drone bestuurt, op de bovenste verdieping van een wolkenkrabber, met hele omineuze muziek op de achtergrond.

Marit: Die openingsscène had veel van het begin van een horrorfilm weg.

Eva: Ik had wel vaker de associatie met horror, vooral met The Exorcist.

Else: Ja, enge kinderen geven al snel de horrorassociatie… Ik moest ook denken aan We need to talk about Kevin!

Marit: Kinderen die zich vreemd gedragen zijn het engst wat er is. En clowns natuurlijk. Gelukkig zaten die er niet in.

Else: Haha! Overigens is dat meteen een puntje van kritiek: Thomas, het kind in kwestie, was vooral eng. Echt een eigen persoonlijkheid heb ik niet gezien

Eva: Hij zei ook niks.

Marit: Precies. In bijvoorbeeld System Crasher gaat het veel meer om de belevingswereld van het kind.

Het leek alsof het kind fysieke symptomen vertoonde van de problemen van zijn ouders.

Else: Maar nu was Thomas ook niet de hoofdpersoon, dat was vader Paul. En het was duidelijk dat hij niets begreep van de belevingswereld van zijn kind. Of zijn vrouw. Of eigenlijk wie dan ook.

Eva: Op zich kun je daar als filmmaker natuurlijk voor kiezen, om de film over de ouders te laten gaan. Het kind was meer een belichaming van een probleem, maar dat maakte het inderdaad wel moeilijker om me in te leven in de verwarrende situatie voor de ouders van een kind dat ineens verandert. Want we weten niet wat of hoe hij eerst was.

Marit: Het leek alsof het kind fysieke symptomen vertoonde van de problemen van zijn ouders.

Else: Ja, precies! Daar ben ik niet op tegen, maar het lag er hier misschien te dik bovenop.

Eva: Hoewel ik die fysieke symptomen vrij willekeurig vond. Dat had inderdaad veel subtieler gekund.

Else: Maar dat was ook het probleem toch? Het is allemaal volstrekt onverklaarbaar. Ik vond wel vaker dat de film subtieler had gekund - ik ben dol op drama’s waarin de barsten in het gezin plaatsvinden, maar dat dat nu zo duidelijk werd benoemd, toen Anna het over porselein als metafoor had, dat vond ik jammer. Veel dingen werden voor de kijker ingevuld.

Marit: Ik vond de personages over het algemeen ook niet heel subtiel. De agressieve autoritaire man die overal geld tegenaan smijt en de fragiele emotionele vrouw die lief probeert te zijn tegen het kind.

Else: De acteurs waren wel heel goed! Vooral Paul (Tom Vermeir), als hij zijn zakenpartner keihard de deur wijst en daarna bijna een paniekaanval krijgt. Dat vond ik een mooie scène.

Eva: Tom Vermeir vond ik goed spelen, maar de vrouw echt helemaal niet. Ik geloofde niks van de band die zij zou hebben met het kind, er sprak geen liefde uit.

Else: Dat ze zo fragiel was, dat geloofde ik wel, maar ik vond het vreemd dat ze ineens verdween! De sprong van ‘liefdevolle toast’ naar ‘verlaten van huis en haard’ was veel te groot. Gebaseerd op alle omens dacht ik dat ze dood zou gaan. Wat dat betreft vond ik de film een gekke mix: van superspannende start naar einde dat die spanning niet inlost, en tegelijkertijd heel veel grote stappen.

Marit: Ik vond dat juist wel bij haar rol passen. Er werden hints gegeven dat het eerder al niet goed ging met haar en je zag haar langzaam afglijden. Ze loste als het ware op.

Else: Ja, dat klopt, maar waarom werd dat niet wat dramatischer? Ze hoefde niet van de flat te springen, maar ze werd ook niet opgenomen ofzo. Er was niet echt een ‘einde’ aan haar karakterontwikkeling.

Marit: Nee, ze verdween langzaam, door de deur uit te gaan zonder dat we wisten waarheen.

Eva: Naar die vriend toch, op die boerderij?

Else: Dat was toch Pauls broer?

Eva: Echt?! Dat had ik helemaal niet door!

Tot op twee derde verwachtte ik dat er iemand vermoord ging worden.

Else: Ja, dat werd wel geïmpliceerd. Maar dat vond ik echt niet passen want ze had juist heel veel oog voor haar kind!

Marit: Hebben jullie trouwens Het Diner van Herman Koch gelezen? Het gedrag van Paul deed me denken aan het vreemde gedrag van Thomas. En dat deed me weer denken aan de vader-zoon-relatie in Het Diner.

Else: Ah, op die manier. Ja. De ziektes van de vaders gaan over op de kinderen, dat idee.

Marit: Dat Paul bijvoorbeeld die kippengeluiden ging maken terwijl zijn zakenpartner een serieus gesprek probeerde te voeren. En dat hij agressieve trekjes had. Hij had in die zin ook een soort kinderlijke koppigheid en agressiviteit in zich.

Else: Er werd inderdaad getoond dat hij onderdeel was van het probleem.

Eva: Ik zie de link met Het Diner nog niet zo direct. Wel dat Paul iets te maken had met de ziekte van zijn zoon.

Else: Nog even terug naar de spanning: tot op twee derde van de film verwachtte ik echt dat er iemand vermoord ging worden en daarna gingen we ineens naar Italië.

Marit: Ik volgde die boog ook niet helemaal.

Eva: Onvoorstelbaar ook dat die ingehuurde verpleegster gewoon voor het kind blijft zorgen, ondanks dat Paul haar aanrandt en uitscheldt.

Else: Op zich was het mooi dat de aanwezigheid van de zuster niet echt werd uitgelegd, maar het was wel heel gek dat ze de moeder ineens vervangt. En dat de moeder niet wordt ingelicht dat haar kind op sterven ligt!

Marit: En dat de verpleegster Paul en Thomas ook nog meeneemt naar haar familie.

Eva: Wat ook vreemd was: ze hielden veel te snel op met dat onderzoek in het ziekenhuis. Geef dat kind prednison of morfine of weet ik veel, je legt het toch niet zomaar ergens in een afgelegen hutje neer. De film werd na verloop van tijd steeds ongeloofwaardiger.

Marit: Ik denk dat dat te maken heeft met de diepgang van de personages. Ik kon hun beslissingen niet volgen of verantwoorden.

Else: Over het sterven: ik vond dat moeilijk te interpreteren. Want als het gezin het porselein is dat langzaam vanbinnen kapot gaat, waarom is het stervende kind dan zo creepy? ‘Gewoon’ doodgaan is toch al gebrokenheid genoeg? En waarom gaat niet iedereen dood?

Marit: Het lijkt alsof die metafoor op twee manieren werkt. Als het gezin dat stuk gaat en als het lichaam van het kind dat stuk gaat.

Else: Maar waarom heeft het kind dan die woedeaanvallen en is het niet ‘gewoon’ ziek. Dat is toch zwaar genoeg?

Het grommen van het kind voelde bijna als een trucje om de ziekte interessanter te maken.

Marit: Het kind had te weinig diepgang om te kunnen verklaren waarom juist hij ziek werd en niet de moeder, bijvoorbeeld..

Eva: Er ontstond wel meer spanning doordat dat kind zo raar deed.

Marit: Dat het kind zo aan het grommen was, gaf de film een vreemd randje. Maar het voelde bijna als een trucje om de ziekte interessanter te maken.

Eva: Dat het ook de vraag was: hielden zijn ouders nog wel van hem? Terwijl je een zielig, ziek kind waarschijnlijk sowieso nog wel liefhebt.

Else: Precies, en op deze manier was het kind ook actief zijn ouders uit elkaar aan het drijven. En het gaf het geheel inderdaad een horrorrandje. Maar door We need to talk about Kevin dacht ik echt dat het kind zijn moeder zou vermoorden. Omdat hij zo de sympathie van zijn vader vroeg.

Else: Ondanks alles moet ik zeggen dat ik de film eigenlijk heel sympathiek vond. Alle vragen en losse eindjes ten spijt heb ik me goed vermaakt. En ik heb 1,5 uur niet aan corona gedacht.

Eva: Haha, dat is ook wat waard! Ik vond het minder vermakelijk. Ik heb me vanaf het begin zitten ergeren aan de stereotypes en het acteerwerk van de vrouw.

Marit: Vanwege de stereotypes vond ik het ook niet heel goed (vooral die vreselijke man). Maar ik heb me vermaakt, omdat ik constant verwachtte dat er iets anders zou gebeuren dan dat er gebeurde. Ik dacht dat de zuster er iets mee te maken had omdat ze de familie zo eng nastaarde. Ik kijk echt te veel films, ik zie overal complotten.

Else: Dat van die zuster dacht ik ook! Door de spanning in het begin denk je de hele tijd: ik moet opletten, nu gebeurt er vast iets belangrijks.

Marit: Er gebeurde uiteindelijk minder dan de spanning insinueerde, dat hebben ze slim gedaan. Die sfeer en het beeld vond ik mooi, maar ik bleef voortdurend aan andere films denken tijdens het kijken (We need to talk about Kevin, The Killing of a Sacred Deer, Gone Girl), dat vond ik geen goed teken. Het leek een poging tot een Lanthimos-film.

Eva: Ook moeilijk te plaatsen: het einde van de film. Was dat witte laken een verwijzing naar iets dat ik gemist heb?

Else: Uitstekende vraag. Een wit laken om de onschuld te benadrukken? Of een verwijzing naar het breekbare porselein? Wordt het kind buiten beeld geofferd?

Eva: Zoiets dacht ik ook, en daarom dacht ik toen-ie afgelopen was ineens: heb ik nu een horrorfilm gezien of niet?

 

Porselein is nu te zien via Vitamine Cineville

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Neoliberaal Lang Covid 2

Neoliberaal Lang Covid

Voor ons 'Aaah'-magazine, schreef Harriët Bergman een essay over hoe long covid-patiënten vallen tussen pech en onrecht. "Er is iets grondig mis met hoe we in Nederland omgaan met mensen met een beperking en chronisch zieke mensen." Lees meer

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

In dit persoonlijke essay reflecteert Tom Kniesmeijer op queer activisme en literatuur, oftewel: de reden dat we strijden en schrijven. Lees meer

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Zelfs 150 jaar na de afschaffing van de slavernij, zijn de gevolgen daarvan nog steeds voelbaar. Veel Nederlanders zien helaas niet in hoe de koloniale geschiedenis het heden heeft vormgegeven. Pas als je de bloedrode draad door de Nederlandse geschiedenis begrijpt, kun je de huidige ontwikkelingen echt begrijpen stelt Jazz Komproe. ‘Een onzichtbare wond laat zich immers moeilijk genezen.’ Lees meer

:Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

In april 2023 werd een onschuldige dragqueen-voorleesmiddag plots het middelpunt van ophef. Opgefokt door radicaal-rechtse groeperingen, werd er die middag luid geprotesteerd tegen het initiatief. Op het verkeerde tijdstip, maar toch: de morele paniek was niet te overzien. Reden genoeg voor Rijk Kistemaker om na te gaan: die paniek, waar komt die vandaan? En wat zit er eigenlijk achter? Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al dertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 juli aan als kunstverzamelaar en ontvang in juli je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar