Asset 14

Looper

Het is 2074. Joe (Joseph Gordon-Levitt) is een looper, een huurmoordenaar voor de maffia van de toekomst. Tijdreizen is inmiddels mogelijk, maar het opruimen van een lichaam wordt steeds moeilijker. Daarom sturen de bad guys hun vijanden terug naar het verleden, waar Joe of een collega op een afgesproken plek het genadeschot lost. Uiteindelijk zal elke looper zijn eigen cirkel moeten sluiten, door zijn toekomstige zelf neer te schieten en vervolgens dertig jaar pensioen te vieren. Joe wordt teruggestuurd naar 2044. Maar zijn toekomstige zelf (Bruce Willis) laat zich niet zo gemakkelijk pakken, en tracht in het verleden zijn leven te redden...

Rob: Mijn hoofd is een beetje ontploft net.

Philip: In de film ontploften ook veel hoofden - en andere lichaamsdelen. Maar ik neem aan dat je dit figuurlijk bedoelt.

Rutger: Tijdreis-logica is een hel voor de analytische filmkijker. Je moet het gewoon maar slikken voor zoete koek, Rob, echt begrijpelijk is het toch niet.

Philip: Een film moet een interne logica hebben. Looper zet dat in het begin heel mooi op, maar raakt toch met zichzelf in de knoop. Uiteindelijk moest bijna ieder personage dood om alle plot holes te kunnen dichten.

Rutger: Kennen jullie die South Park-aflevering waarbij mensen uit de toekomst banen komen stelen? Daarin vroeg de nieuwslezer aan de verslaggever: “Are we talking Terminator or Back To The Future time travel rules?”

Rob: Wat waren de ‘Looper rules’ dan precies?

Philip: Volgens mij was het een universum waarin een oneindig aantal mogelijke werelden naast elkaar bestaan. Dat werd in ieder geval gesuggereerd toen de jonge Joe van het dak viel en een parallele Joe weer wakker werd aan het begin van die dag. Maar dan toch ook weer met eigen spelregels. Of zoals oude Joe zei: “We kunnen er nog de hele dag over praten, maar daar komen we ook niet verder mee.”

Rutger: Dat vond ik vrij geniaal, dat de oude tough guy Bruce Willis het tijdreis-principe aan zijn jonge zelf ging uitleggen en het eigenlijk ook allemaal maar vaag gedoe vond. Daar toonde het script zelfspot. Even later schiet hij een raam kapot om vervolgens alsnog door het intacte raam ernaast te springen.

Rob: Interessant gegeven is dat de film in eerste instantie lijkt te gaan over een situatie waarin een jonge en een oude versie van dezelfde persoon elkaar ontmoeten, waarbij blijkt dat het twee totaal verschillende individuen zijn. Ook al zijn ze eigenlijk dezelfde persoon.

Rutger: Die scène waarbij ze samen in het café zitten vond ik sowieso echt geweldig. Ik had niet verwacht dat hij zijn jonge zelf zo irritant zou vinden, maar dat is eigenlijk heel logisch. Ik zou ook de hele tijd zeggen: “Jij snapt nog niet wat goed voor je is! Neem dat nou maar van me aan, sukkel!” Het gaat eigenlijk over een gevecht met jezelf.

 

Rob: Ik heb iemand wel eens horen zeggen dat je vaak meer op je leeftijdsgenoten lijkt dan op jezelf van een paar jaar terug.

Philip: Dus je past je eigenlijk meer aan om je omgeving?

Rob: En je leert van jezelf en je eigen ervaringen. In mijn geval: mijn domme 18-jarige zelf deed dingen waardoor ik uiteindelijk zo ben geworden als mijn onweerstaanbare 26-jarige zelf. Mijn 26-jarige zelf, waar mijn verlepte 56-jarige zelf vol weemoed aan terug zal denken.

Rutger: Daarom waren Bruce Willis en Joseph Gordon-Levitt (die er trouwens vrij belachelijk uitzag met zijn Bruce-masker) zowel dezelfde persoon als verschillende personen: omdat hun toekomstscenario’s anders waren. Daarom was niet duidelijk of het enge jongetje ook daadwerkelijk de terror-gangster van de toekomst zou worden.

Philip: Ah! Voor mij de grootste makke van een voor de rest puike film. Omdat het uitgaat van allemaal mogelijke scenario’s in de toekomst, is er niet echt een sterke motivatie om te handelen.

Rutger: Dat vond ik juist heel origineel, dat je idee over wie goed of slecht was steeds wisselde, dat je niet wist voor wie je moest juichen en wie je dood wilde. Zo simpel kun je in het echte leven ook niet oordelen.

Rob: Ik vond ook wel dat er uiteindelijk een tamelijk Amerikaans idee achter zat: dat je ‘als je maar wil’ het scenario van je leven naar je eigen hand kunt zetten. Daar word ik altijd een beetje gestrest van. Ik bedoel, had ik net een mandarijntje moeten eten in plaats van een Chili Chicken Burger?

Rutger: Ja Rob, door die burger krijg je morgen diarree, en de apotheker waar je je medicijn haalt is eigenlijk een nazi, die je in een luchtig gesprek overtuigt van Hitlers gedachtegoed. En daardoor word jij over twintig jaar de nieuwe Führer.

Philip: Dat gesprek zou ik ook wel eens willen zien. Een oude Rob die zich van het nazisme heeft afgekeerd, die zijn jonge ik vertelt dat hij toch “die verdammte Mandarine” moet kiezen.

Rob: Ik heb er wel zin in trouwens: een oud mannetje zijn. Lekker doen alsof je seniel bent, voordringen bij de kassa en dan ook nog eens heel traag betalen met belachelijk veel muntgeld.

Rutger: Toen ik de trailer van Looper zag, dacht ik: dit wordt te raar, te vergezocht. Maar je ziet maar weer: waar Bruce Willis, is een weg. Het was een combinatie van de grappige en harde jaren tachtig science fiction van The Terminator en Total Recall, met de latere slicke en filosofische sci fi van The Matrix en Minority Report. En Bruce met een machinegeweer, dat is altijd goed.

Philip: En toch voelde het - zeker in het begin - heel origineel. De wereld van 2044 werd overtuigend neergezet, met knipogen naar het nu (zoals toen Joe's baas zei dat stropdas-mode van de twintigste eeuw steeds terugkwam). Hij was ook onverwachts hard en shockerend. Looper gaat, net als die films die je noemt in het verleden hebben gedaan, de toon zetten voor de komende jaren.

Rob: Philip, moet jij niet weg? Het is al kwart over twee.

Philip: Ah, shit. Ik ga rennen!

Rob: Dude, je bent al te laat. Als ik jou was, zou ik gewoon niet gaan en vanaf dit moment je leven wijden aan het ontwerpen en bouwen van een tijdmachine waardoor je uiteindelijk toch nog op tijd kunt komen voor je afspraak.

Rutger: Geen tijdmachines aan mijn lijf. Ik zou dit gesprek niet over willen doen, jongens. Voor geen goud.

Rob schiet Rutger en zichzelf dood met een shotgun.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
 Kerkgangers gaan viraal

Kerkgangers gaan viraal

Voor fervente kerkgangers is het te hopen dat het virus zich deze maand niet van zijn vrome kant laat zien. Lees meer

 Kolven tegen corona

Kolven tegen corona

Vanaf volgende week wordt de moedermelk van zo'n 7500 oud-coronapatiënten opgehaald. Die bevat antistoffen, en is dus een perfect ingrediënt in - bijvoorbeeld - ijsjes! Lees meer

 Inktviswijsheid

Inktviswijsheid

Gaat de inktvis ons een pijnstillend medicijn leveren, beter leren plannen of de oorzaken van autisme blootleggen? Lees meer

Trialoog: Antebellum

Antebellum

Onze redacteuren durfden het aan om de horrorfilm Antebellum te gaan zien. Ze hopen op een golf aan sociaalbewuste horror, maar twijfelen of deze film een van de klassiekers van die stroming wordt. Lees meer

 Zij kozen níet voor deze mannen

Zij kozen níet voor deze mannen

Over iets meer dan vijf weken mogen de Amerikanen ja zeggen tegen een van deze mannen. Illustrator Veerle van der Veer toont ons de mensen die dat eerder níet deden. Lees meer

 The Notorious RBG is niet meer

The Notorious RBG is niet meer

Illustrator Pirmin Rengers maakte dit prachtige portret ter ere van Ruth Bader Ginsburg, de Amerikaanse opperrechter die afgelopen vrijdag overleed. Lees meer

 'Zijn we al thuis?' vragen 14.000 vluchtelingen in Nederland

'Zijn we al thuis?' vragen 14.000 vluchtelingen in Nederland

Maar liefst 14.000 asielaanvragen zouden nog voor het eind van 2020 behandeld moeten zijn, zo is de doelstelling van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Lees meer

Nostalgische saus

Nostalgische saus

Onze maatschappij kent momenteel veel nostalgische oplevingen. Kunstenaar Sandra Mackus betrapt zichzelf erop dat ze in haar werk ook met het verlangen naar vroeger speelt. Hoe blijft ze authentiek en oprecht? Haar recept is verbluffend simpel. Lees meer

Heimwee in het Heilig Land - een triptiek 1

Heimwee in het Heilig Land

Lies Defever passeerde de muur tussen Israël en Palestina, en ontmoette twee volken met heimwee naar de toekomst. Lees meer

Over nostalgie en camp - smijt je waardeloze parels uit het raam

Over nostalgie en camp - smijt je waardeloze parels uit het raam

Wat hebben nostalgie en camp met elkaar van doen? Rijk Kistemaker kwam erachter dat deze twee fenomenen nauwer verbonden zijn dan we in eerste instantie misschien denken. Een essay over de troost van het abjecte en de overdaad, van schorseneren en Meryl Streep, van de glitters en parels in een gezamenlijke queercultuur. Lees meer

Automatische concepten 44

Op weg naar andere relatie- en woonvormen

Een romantische relatie die niet wordt getypeerd door exclusiviteit of samenwonen, wordt opeens een vrije ruimte om op onderzoek te gaan en zelf te creëren, aldus Babet te Winkel. Lees meer

Filmtrialoog: De Beentjes van Sint Hildegaard

De Beentjes van Sint Hildegard

Onze redacteurs zagen het speelfilmdebuut van Herman Finkers als acteur en scenarist, een sympathiek liefdesverhaal dat desalniettemin de nodige pijn niet schuwt. Lees meer

 Eet je bord leeg!

Eet je bord leeg!

De Chinese president Xi Jinping heeft de aanval geopend op voedselverspilling in zijn land. Lees meer

 Geef mij mijn (waan)zin

Geef mij mijn (waan)zin

Illustrator Rueben Millenaar ziet het kookpunt van de onvrede om de coronamaatregelen steeds dichterbij komen. Lees meer

Tempo Doeloe -

Tempo Doeloe - Verbonden met een omstreden verleden

De jaarlijkse herdenking van de capitulatie van Japan in 1945 roept bij Vivian Mac Gillavry gemengde gevoelens op. Als tweede generatie oorlogsslachtoffer groeide ze op met nostalgische verhalen over Tempo Doeloe, maar vindt ze de steeds luider klinkende kritiek op het koloniale verleden terecht. Een essay over het omgaan met een koloniaal verleden in je familie, verbintenis voelen en je eigen gedachten daarover vormen. Lees meer

 Eén televisiedoorbraak, alstublieft

Eén televisiedoorbraak, alstublieft

Realityknaller Big Brother komt terug, en er is beslist geen tekort aan aanmeldingen. Lees meer

Filmtrialoog: Der Fall Collini

Der Fall Collini

Redacteurs Ruby Sanders, Rosanna Baas en Oscar Spaans togen naar de bioscoop om Der Fall Collini te zien, een rechtbankthriller met een verrassende inkijk op een onderbelicht stukje naoorlogse geschiedenis. Lees meer

Op de corona-top waande Rutte zich in zijn eigen sprookje

Op de corona-top geloofde alleen Rutte zijn eigen sprookje

Onder het mom van solidariteit probeerde onze premier destructief neoliberalisme te exporteren. Daarmee schiet hij Nederland alleen maar in de voet. Lees meer

 Flierefluiters op tournee

Flierefluiters op tournee

Waarschijnlijk pikten de vogeltjes het lied op tijdens het overwinteren in nabijheid van hun soortgenoten uit het westen. Maar waarom nou juist déze hit het goed doet? Dat blijft voorlopig waarschijnlijk een raadsel. Lees meer

Ecce homo. Een warme Zomergasten met Nazmiye Oral

Ecce homo. Een warme Zomergasten met Nazmiye Oral

Als we gisteravond íets van Nazmiye Oral leerden, dan is het wel hoe belangrijk het is om de ruimte die we hebben gewonnen aan anderen door te geven. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan