Het is GTST, maar dan gemaakt door mensen met kunde, visie en lef." /> Het is GTST, maar dan gemaakt door mensen met kunde, visie en lef." />
Asset 14

De Rouille et d'Os

In 2009 leverde de Franse regisseur Jacques Audiard het alom bejubelde Un Prophète af. Nu drie jaar later is er met De Rouille et d'Os de langverwachte opvolger. In dit melodrama trekt de werkloze oudbokser Ali (Matthias 'het beest van Rundskop' Schoenaerts) met zijn vijfjarige zoon in bij zijn zus in het Zuid-Franse Antibes. Al snel vindt hij een baan als uitsmijter bij een club, en daar ontmoet hij Stéphanie (Marion Cotillard). Deze eerste ontmoeting eindigt met een sisser, maar wanneer Stéphanie haar benen verliest bij een ongeluk met een orka, komen de twee alsnog samen. Wat ontstaat is een wat ongebruikelijke relatie. Alle ingrediënten voor een goede soap zijn in ieder geval aanwezig.

Zara: Ik had echt hoge verwachtingen na Un Prophète. Jullie?

Brankele: Geen verwachtingen.

Philip: Dat scheelt veel. Ondanks dat ik dit geen slechte film vind, ben ik toch teleurgesteld.

Zara: Ik vind ‘m prachtig. Zeker niet perfect, zoals Un Prophète in mijn ogen wel is, maar toch heel goed. Wat stelde je dan teleur?

Philip: Ik had constant het idee dat ik in de maling werd genomen. Zo 'onnatuurlijk' was het. Hetzelfde gevoel als wanneer je een soap kijkt, maar dan minder extreem. Of extremer, juist. Ik raak er nu weer van in de war. Ik begrijp dat er een verschil is tussen drama en melodrama, maar dat melodramatische zorgde bij mij voor een onverwachte plastic nasmaak.

Zara: Ik vond dat juist een hele mooie keuze. Die combinatie van een zeer rauwe setting en heftige gebeurtenissen in een melodramatische vertelling. Ik snap wat je bedoelt, maar ik zag dat gelikte niet als een minpunt.

Brankele: Nee, ik ook niet. Bovendien vond ik het zo goed geacteerd dat ik er geen nepheid in zag.

Zara: Prachtig gefilmd ook. Slow-mo’s. Alles.

Brankele: Bijna documentair, zo fragmentarisch.

Philip: Dat vind ik het verwarrende. Realisme gedijt vaak bij een soort stilheid, dat zit duidelijk in deze film, maar tegelijk heeft Audiard er voor gekozen om dat verstilde af te wisselen met bombastische scènes. Daardoor voelde het net alsof ik op een wipwap zat.

Zara: Maar dat is toch prachtig? Dat kan gewoon in film. Dat je helemaal over de top gaat. Dat alles groots en meeslepend is.

Brankele: En het was groots en meeslependheid gegoten in een rauwe vorm, met weinig dialoog, waardoor de tragiek getemperd werd. Daarom kon het.

Philip: Ze verliest haar benen door een ongeluk met een orka!

Brankele: Ja, dus? Vond je dat over de top?

Philip: Dat is niet per se over de top. Maar wel in combinatie met die montage op Katy Perry's Fireworks, de slow-motion beelden van opspringende orka’s en het ongeluk. En vervolgens die scène in het ziekenhuis, ai. Het is allemaal heel mooi, maar het is allesbehalve rauw.

Zara: Jezus, die scène dat ze er achter komt dat ze geen benen meer heeft. Die ging wel echt door merg en been hoor. Been, haha.

Brankele:
En hoe ze dan toch weer op de been komt, hè. Wonderlijk.

Zara: Ja, in het begin gedraagt ze zich een beetje alsof ze telkens met het verkeerde been uit bed gestapt is, maar op een gegeven moment staat ze toch weer met beide benen op de grond. Knap hoor.

Brankele: Ali houdt haar op de been.

Zara: Haha. Ik vond dat wel mooi, dat contrast tussen zijn enorme lichamelijkheid en haar handicap. Het lag er misschien dik bovenop, maar ik vond ‘t kunnen.

Brankele: Net als de donkere kanten van het leven belicht door de zon van Zuid-Frankrijk. Mooie tegenstelling.

Zara: Armoede aan de Côte d’Azur.

Philip: Ook zo’n punt waarop Audiard, voor mijn gevoel, lijkt te twijfelen. Als het een reflectie zou moeten zijn op de lagere klasse dan slaat het, wat mij betreft, de plank mis door alle grandeur. Als het simpel melodrama is dan begrijp ik niet zo goed waarom Audiard de hele film door nogal onachtzaam nieuwe thema’s aansnijdt. De vader-zoon relatie, de privacy van die werknemers in de supermarkt, illegale straatgevechten, het taboe rond handicaps. Soms deed de film me denken aan Le gamin au vélo van de gebroeders Dardenne. Maar dat maatschappijkritische deed die film, juist door het klein te houden, een stuk doeltreffender.

Zara: Ik denk niet dat je de De rouille et d'Os als een aanklacht op de maatschappij moet zien. Ik zie het echt als een verhaal. Een verhaal in de pure zin van het woord. Het is een enorm episch, melodramatisch verhaal dat zich afspeelt in de rauwe, lagere klasse van Frankrijk. Als je liever een maatschappijkritische film kijkt, zit je inderdaad verkeerd. Ik denk dan ook dat de esthetiek van de film voor de makers belangrijker was dan de moraal.

Brankele: Ja, precies. Flarden van levens die elkaar raken en langzamerhand door elkaar heen gevlochten worden. De grimmigheid van het bestaan gegoten in oogverblindende beeldprachtkunstenaarschapjes.

Zara: Die stompjes waren wel echt ziek mooi gemaakt. Ik dacht op een gegeven moment echt even: 'Shit. Is dit niet gewoon een hele bombastische manier om de wereld te vertellen dat Marion Cotillard écht geen benen meer heeft?’

Brankele: Ze acteerde het in elk geval subliem, haar beenloosheid. Green screen-sokjes of niet.

Philip: Het spel was inderdaad heel sterk. Matthias Schoenaerts is een beest. Letterlijk. In Rundskop wordt hij vergeleken met een stier, hier met een orka. Dat shot waarin Ali na een gewonnen gevecht van blijdschap op het plafond van de auto inramt, vond ik persoonlijk het mooiste van de film.

Zara: Maar wel een beest met van die hele zachte, beetje simpele ogen.

Brankele: Ja, die puppy-ogen!

Zara: Ik ben nog verliefder op Marion Cotillard. Wat een prachtvrouw. En wat een intensiteit. De seks tussen die twee vond ik ook heel mooi in beeld gebracht. Heel breekbaar. Pijnlijk om naar te kijken.

Philip: Ik vond die aerobicsinstructrice met die benen geiler.

Brankele: Ik vond het wel fijn om te zien dat dergelijke primitieve mannelijke gevoelens ook gerust op stompjes gebotvierd kunnen worden. Haar herintroductie in de seks werd mooi in beeld gebracht. Alsof je als je je benen verliest, je ook geen lusten meer zou kunnen hebben. Dat slaat natuurlijk nergens op, maar er rust wel een taboe op. Althans, ik heb nog nooit een stompjespornofilm voorbij zien komen. Hoe je met een onvolledig lichaam toch weer volledige lichamelijkheid kan beleven.

Zara: De perfectie van het lichaam is zo'n centraal thema tegenwoordig, en al helemaal in film. Dan is zo'n personage echt een gedurfde zet. Alleen script-technisch vond ik sommige keuzes dan weer minder, net iets te gemakzuchtig. Ach.

Philip: Uitleg werkt vaak averechts in film, maar soms had wat aankleding niet misstaan. Bijvoorbeeld wanneer Stéphanie Ali na maanden uit het niets opbelt, of wanneer ze die tatoeages laat zetten.

Zara: Dat ze nou juist hem opbelt nadat ze zo’n enorm ongeluk heeft gehad vind ik ook raar. Ik probeerde me er maar gauw overheen te zetten aangezien de hele film er op voortbouwt. Mijn grootste kritiek is eigenlijk toch wel dat de orka’s zo weinig in beeld zijn. Er is altijd plek voor meer orka’s.

Brankele: Orka’s in een wereld die een symbiose tussen mens en machine voorstaat. Tussen machinale roest en menselijk bot. Dat ongeluk was trouwens wel een beetje een sneer naar Free Willy. De orka-emancipatie is echt weer twintig jaar teruggehold.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
10 procent is genoeg om een klimaatramp te voorkomen

10 procent is al genoeg om een klimaatramp te voorkomen

Volgens het laatste IPCC-rapport zijn we al cruciale kantelpunten in de opwarming van de aarde gepasseerd. Toch vindt Max Beijneveld hoop in de sociale wetenschap, die aantoont dat we voor duurzame verandering ook bereikbare kantelpunten bestaan. Lees meer

Nieuws in beeld: Remkes haalt de rem eraf

Remkes haalt de rem eraf

De nieuwe informateur Johan Remkes heeft duidelijk minder geduld dan zijn voorgangers. En terecht, vindt Rueben Millenaar. Lees meer

Deksels! Voor wie is huren nog betaalbaar?

Deksels! Voor wie is huren nog betaalbaar?

Net als in Amsterdam rijzen de huren in Berlijn de pan uit. Regelingen om die stijging tegen te houden - zoals de zogenaamde Mietendeckel ('huurdeksel') - worden teruggedraaid, met grote protesten als resultaat. Nina Läuger sloot zich bij een van de protesten aan. Lees meer

Pijn en glorie

Pijn en glorie

Jonathan van der Horst onderzoekt mannelijkheid aan de hand van kunstwerken die hem ontroerden. Vandaag deel 3, over Pedro Almodóvars film Dolor y Gloria. Lees meer

Nieuws in beeld: Alleen samen houden we de crisis gaande?

Alleen samen houden we de crisis gaande?

Vaker dan elk ander Europees volk geven Nederlanders hun medemens ervan de schuld dat de coronacrisis nog steeds voortduurt. Lees meer

Baldwin en het vuur dat de illusie verbrandt

Baldwin en het vuur dat de illusie verbrandt

Naast de indrukwekkende documentaire 'I Am Not Your Negro' zijn ook de boeken en essays van James Baldwin de moeite waard, meent Roel Meijvis. Baldwin leert ons wat het betekent om mens te zijn, juist door geen antwoord te geven op die vraag. Lees meer

Nieuws in beeld: 16

Als de kwakzalver per ongeluk gelijk heeft

Het vinden van nieuwe toepassingen voor bestaande medicijnen is een serieus nieuw onderzoeksveld geworden. Lees meer

Geen dubbele bodems bij Hans Klok

Geen dubbele bodems bij Hans Klok

Kwam Hans Klok een mooie show geven, of kregen we hem echt te kennen? Lees meer

Zomergast Alfred Birney gooide zijn steen in het water

Zomergast Alfred Birney gooide zijn steen in het water

Birney troostte iedereen, behalve zichzelf, zag Iris van der Werff. Want verdriet heb je om de anderen en zelfmedelijden is taboe. Lees meer

Nieuws in beeld: Vluchten kan niet meer

In de race tegen klimaatverandering rennen wij de verkeerde kant op

Er is geen ontkennen meer aan: de aarde is al in rap tempo aan het opwarmen en ook de schuldvraag is lang en breed beantwoord. Deden (westerse) mensen tot nu toe hun best voor klimaatverandering weg te rennen, nu is het toch echt tijd om te erkennen dat wij haar veroorzaken. Lees meer

- Sevdaliza in Zomergasten Titel en URL nog aanpassen -

Sevdaliza trok 'show, don’t tell' door tot in het extreme

De vierde Zomergast van 2021 liet het ene prachtige fragment na het andere zien ter ondersteuning van haar boodschap van vrijheid, menselijkheid en ruimte op plekken waar dat niet vanzelfsprekend is. Concrete handvatten bood ze, net als in haar kunst, nauwelijks, zag Ruby Sanders. Of dat erg is? Lees meer

Nieuws in beeld: U had een schip besteld?

Nog altijd zorgen om bezorgschip

Ruim vier maanden langer duurde zijn reis, maar vorige week kwam-ie eindelijk aan in de haven van Rotterdam: het 'blokkeerschip' Ever Given, dat dagenlang vastzat in het Suezkanaal en daar een groot deel van de wereldhandel frustreerde. Maar wie denkt dat aan de beproevingen van het schip daarmee een eind is gekomen, heeft het mis. Lees meer

Automatische concepten 71

Gilgamesj gaat naar huis

Illustrator Sebastian Eisenberg was onder de indruk van de repatriëring van maar liefst 17.000 gestolen Irakese artefacten, die terug naar huis worden gestuurd. Lees meer

Zomergast Robert Vermeiren bleef aan de oppervlakte

Zomergast Robert Vermeiren bleef aan de oppervlakte

Hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie Robert Vermeiren – de derde Zomergast van 2021 – liet interviewer Janine Abbring en de kijker niet zomaar binnen. Gaandeweg de avond leek het plots of de kijker naar twee verschillende programma’s had gekeken, zag Tessa van Rooijen. Lees meer

Nieuws in beeld: In memoriam Dusty Hill

In memoriam Dusty Hill

Illustrator Anne Schillings brengt een postume ode aan de deze week overleden ZZ Top-bassist en -achtergrondzanger Dusty Hill. Lees meer

De schrijver mag schrijven, de lezer mag lezen

De schrijver mag schrijven, de lezer mag lezen

Nee, er bestaat geen censuur in Nederland. Een witte auteur mag schrijven over mensen van kleur en een hetero schrijver over homoseksuele relaties. Maar of de lezer het ook wil lezen, dat is nog maar de vraag. Lees meer

Zomergast Roxane van Iperen was hard aan het werk

Zomergast Roxane van Iperen was hard aan het werk

De schrijver en jurist ging radicaal op zoek naar het grijze gebied. Lees meer

Nieuws in beeld: Jeff Bezos zet het ons betaald

Jeff Bezos zet het ons betaald

Na zijn korte bezoekje aan de rand van de ruimte, eerder deze week, bedankte oud-Amazon-baas Jeff Bezos de werknemers en klanten van zijn bedrijf. 'Want jullie hebben hiervoor betaald'. Een perverse grap, vonden critici. Lees meer

Wat een week

Wat een week

Zie het nieuws maar eens in beeld te brengen in een week waarin drama zich op drama stapelde. Illustrator Rueben Millenaar liet zich niet uit het veld slaan: hij maakte maar liefst 6 illustraties. Een rampweek in beeld. Lees meer

Nieuws in beeld: En nu met z'n allen

En nu met z'n allen

Sinds vorige week zondag schrijven 155 democratisch verkozen volksvertegenwoordigers een nieuwe grondwet voor Chili. Ze hebben negen maanden de tijd om een grondwet te schrijven waarin iederéén wordt gerepresenteerd. Lees meer