Misschien wel interessant. Oh nee, gewoon irritant." /> Misschien wel interessant. Oh nee, gewoon irritant." />
Asset 14

Cosmopolis

Regisseur David Cronenberg maakte Cosmopolis, naar het gelijknamige boek van Don DeLillo. Een futuristische film over een jonge miljonair die een dag lang in een limousine door een stad rijdt, op weg om zijn haar te laten knippen. Hij lijkt echter vastbesloten om alleen maar slechte beslissingen over zijn fortuin en leven te nemen. In combinatie met de chaos en ellende die hij op zijn pad tegen komt - waaronder een presidentiële stoet, antiglobaliseringsprotesten en de begrafenis van een beroemdheid - werkt hij zichzelf gedurende de dag steeds verder in de nesten.

Noor: Hoeveel mensen liepen er bij jullie de zaal uit?

Emma: Veel, ik denk wel acht.

Noor: De hele film was één groot symbool. Eén groot, vervelend en leeg symbool.

Emma: Ze spraken wel in mooie zinnen, vond ik.

Noor: Ja, maar die had de regisseur rechtstreeks uit het boek van Don DeLillo gekopieerd. Dat boek schijnt heel goed te zijn.

Hiske: Maar dit script sloeg nergens op. Nu werden het semi-pretentieuze zinnen die net niet op elkaar aansloten. Het leek geschreven door een groep eerstejaars filosofiestudenten die voor het eerst aan de paddo's zijn. "I feel located totally nowhere. But what is location?"

Noor: Haha, ja. "People will not die, they will drown in a stream of information."

Hiske: In de context van een boek kan ik me voorstellen dat zoiets mooi is, maar opgedreund door de hoofdrolspeler van Twilight is het echt om te janken.

Noor: Jij zat ook een beetje te huilen zag ik.

Hiske: Ja, uit wanhoop. Ik was bang dat de film nooit zou ophouden en ik voor altijd in die bioscoopzaal zou moeten blijven.

Emma: Maar hebben we dan niets geleerd? Een beetje?

Noor: We hebben geleerd over het falende kapitalisme.

Emma: Maar dat wisten we toch al? Die massaprotesten zijn er nu ook gewoon. Live, op straat. Dus wat dat betreft is deze film niet futuristisch genoeg.

Noor: Weer allemaal lege symbolen.

Hiske: Ja! Met dat dialoog waarin ze ratten met de munteenheid vervangen. "Wat als we zouden betalen in ratten?" Argh...

Emma: Je voelde echt dat de filmmakers vonden dat ze daarmee een gouden greep hadden gedaan. Echt zo tongue in cheek, dat ze daar meteen vijf vervolg-grappen op maakten. "Heb je vijf ratten voor een dollar?"

Hiske: Ook weer zoiets waarvan je misschien twee seconden denkt "misschien wel interessant", en dan: "oh nee, niet interessant, maar gewoon irritant". Het boek was misschien heel visionair, het is uit 2003. Daar kun je nog van zeggen: wauw, toen al een voorspelling van de financiële crisis. Maar deze film is van ver daarna, en dan kun je toch wel iets opwindender doen dan iets met dode ratten en de leegte van het grote geld?

Emma: Het is ook in zekere zin interessant, qua tijdsbeeld, dat het gaat over iemand die ontzettend bang is voor virussen. Die obsessief met zijn gezondheid bezig is, die zich steeds zorgen maakt over de veiligheid van zijn kogelvrije, gepantserde auto. Die obsessief elke rare plek op zijn lichaam in de gaten houdt. Die dokter zei over die moedervlek: "Let it express itself." Oftewel: laat het los. Maar hij is al te ver heen met zijn neuroses.

Hiske: Ik kon me van bepaalde scènes eigenlijk wel voorstellen dat ze in het boek grappig of opwindend zijn, maar in de film sloegen ze dood. Die Robert Pattinson deed het ook gewoon niet goed. Hij leek een soort jonge Robocop, maar dan met nog minder emoties.

Emma: Denk je dat dat de opdracht van de regisseur was? "Héél weinig emoties, Robert!"

Hiske: Haha. "Néé Robert, minder emotie! Je voelt te véél! De mensen moeten zich op geen enkele manier met je kunnen identificeren." Zijn doodenge vrouw kreeg waarschijnlijk hetzelfde advies.

Noor: Ja. wat was dat ook! Zij was dan zogenaamd de meest pure en serene vrouw op aarde. Met huidskleur-jurk en blond doorschijnend haar. Een dichteres, natuurlijk, die zich verliest in een boekenwinkel. Wat een cliché. "Kijk, kille miljonair: boeken, die hebben emotie, daar kan jij niet bij."

Noor: Op het einde schoot hij ook 'een gat in zijn hand'.

Emma: Oh, haha, dat snap ik nu pas.

Noor: Paf! Weer een symbolisch symbool.

Hiske: Hahahaha, maar dat is in het Engels helemaal geen uitdrukking! Ze hebben dus speciaal voor het Nederlandse publiek een lege metafoor erin geplaatst. Dat is dan wel weer sympathiek.

Emma: Alles was mogelijk. Het is een absurde film met een hoofdpersoon met Heel Veel Geld. Er kon dus van alles gebeuren, en toch deed hij niets interessants!

Noor: Ja, precies. We waren net zo verveeld als hij. Het publiek dacht hetzelfde als de hoofdpersoon: "Nou en?"

Emma: Dat had hij ook lekker voor zichzelf kunnen houden.

Noor: Ik las dat Robert Pattinson tegen David Cronenberg zei dat hij het script eigenlijk niet echt begreep. Toen zei de regisseur: dat komt nog wel. Dus dat krijgen wij straks ook naar ons hoofd geslingerd. Misschien zijn we wel te dom.

Hiske: Hahahaha, nou FUCK YOU DAVID CRONENBERG. Zijn we uitgepraat? Ik ga jam maken.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Nieuws in beeld: En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

Na twee jaar af en aan wel en geen onderwijs op school te hebben gehad, ervaren leerlingen dat er 'hiaten in hun kennis' zijn ontstaan. Lees meer

Automatische concepten 73

Engeland is gesloten

Maar liefst 28.000 vluchtelingen staken in 2021 het Engelse Kanaal over, met gevaar voor eigen leven. Lees meer

Op elk potje past een probleempje

Op elk potje past een probleempje

Waarom moeten lesbische relaties in films altijd zo tragisch afgelopen? Esther Lamberigts pleit voor een positiever beeld van queer levens in hedendaagse media. Lees meer

Nieuws in beeld: Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Vond de Chinese maanlander een hutje, een kleine triomfboog, of toch maar gewoon een grote rots? Lees meer

Nieuws in beeld: Weg met het kerstpakket!

Weg met het kerstpakket!

Er zit zelden iets in waar je op zit te wachten, laat staan iets van kwaliteit. Lees meer

Over geluk is het moeilijk praten 2

Over geluk is het moeilijk praten

Filmmaker Agnès Varda was een uitgesproken feminist. Julia de Dreu zag in haar een geestdriftige, politiek geëngageerde vrouw. Maar Varda's film 'Le bonheur' lijkt een ode aan het traditionele huwelijksgeluk. Wat wilde ze ons vertellen met dit onuitgesproken drama? Lees meer

Stemmen op je zestiende voor een sterkere democratie

Het is goed voor Nederland als zestienjarigen mochten stemmen, zegt Jazz Komproe. Lees meer

Ik sla een praatje op het Godenpad

Shimanto Reza gaat tegen zijn achterhoofdstem in en ontdekt de waarde van taboes. Lees meer

Een nieuw feminisme zet sociale media naar zijn hand

Een nieuw feminisme zet sociale media naar zijn hand

Sociale media moedigen ‘seksuele objectificatie’ aan zodat we langer van hun diensten gebruik maken. Des te interessanter is daarom het recente tegengeluid vanuit de traditionele ‘tempels’ van seksuele objectificatie: de pop-, mode- en pornoindustrie. Lees meer

Als het spuug ons aan de lippen staat 1

Als het spuug ons aan de lippen staat

Kun je bang worden van het water bij de Lauwersdijk dat ieder jaar een páár milimeter stijgt? Filosoof Tjesse Riemersma schrijft over nonchalance, paniek en of het mogelijk is om goed bang te zijn in tijden van klimaatverandering. Lees meer

Nieuws in beeld: De schone schijn van shein

Je nieuw bloesje heeft een louche verleden

Achter het succes van retailapp Shein zou 'moderne slavernij' schuilgaan. Lees meer

Nieuws in beeld: Genoeg van het ongenoegen

Genoeg van het ongenoegen

Slopen, slopen, slopen - volgden de relzoekers van vorige maand niet gewoon het voorbeeld van de regering? Lees meer

Fenomenologie van de moshpit

Fenomenologie van de moshpit

Wat is de aantrekkingskracht van de moshpit? Volgens Wout Nordbeck, essayprijswinnaar van Wijsgerig Festival DRIFT, kan enkel de fenomenologie ons helpen deze vraag te beantwoorden. Lees meer

Het geweld van de sloopkogel en de leugens van de dialoog

Het geweld van de sloopkogel en de leugens van de dialoog

Geweld kent vele vormen: uit je huis gedreven worden, een politieknuppel op je kaak krijgen, en een beschaafd gesprek moeten houden met de mensen die je huizen slopen en je zojuist tegen de grond werkten. Al deze vormen passeerden de revue tijdens de Woonopstand. Lees meer

Daten en rouw

Daten als de dood nog naklinkt

Rouw laat geen enkel deel van het leven onberoerd, merkt Babet te Winkel na het overlijden van haar moeder. In dit persoonlijke essay onderzoekt ze de relatie tussen daten en de dood. Lees meer

Zo divers als het brein is, zo identiek is de medicatie

Zo divers als het brein is, zo identiek is de medicatie

Van de Nederlanders met autisme krijgt ongeveer de helft ooit medicijnen voorgeschreven, maar veel opties zijn daar niet in. Lees meer

Hoe ik een man van mezelf probeerde te maken

Hoe ik een man van mezelf probeerde te maken

Max Urai heeft in zijn jonge jaren veel voorbeelden gehad van mannelijkheden die niet draaien om auto's herkennen en gewichtheffen. Toch merkt hij nu dat een mens zich maar tot zoverre kan pushen om anders te worden dan hij/zij/hen is. Lees meer

Nieuws in beeld: 17

Gevaccineerde Big Bird vogelvrij voor conservatieve Amerikanen

Big Bird kreeg een vaccin en nu zijn conservatieve Amerikanen boos. Lees meer

Leer gewoon de regeltjes, luilakken

Leer gewoon de regeltjes, luilakken

Dyslexie is alleen een handicap omdat we het belang van foutloos Nederlands overschatten. In ons professionele en persoonlijke leven zou spelling niet bepalend moeten zijn, stelt Vivian Mac Gillavry, zelf dyslectisch. Lees meer

Een ode aan de zinloosheid van het bestaan

Een ode aan de zinloosheid van het bestaan

De millennial beweegt zich in een wereld vol problemen, waar niets zeker lijkt te zijn. Waarom blijven zoeken naar vaste betekenis, vraagt Aisha Mansaray zich af. Kunnen we niet beter een vrolijk soort nihilisme omarmen? Lees meer