Asset 14

Factdroppen

Factdroppen

Strooien met facts is verleidelijk. Het maakt onze onzekere wereld grijpbaar en laat je een ogenschijnlijk intelligente indruk maken. Max Beijneveld vraagt zich af of het ook anders kan.

Het is tijd om te eten. Ik schuif aan tafel bij mijn familie en vrienden. Na elkaar uitgehoord te hebben over de hoge huur of hypotheek, vervelende collega’s en ontluikende liefdes begint het factdroppen.

“Zelfs tijdens een verergerende klimaatcrisis verorberen Nederlanders 38.1 kilo vlees per jaar.” 

“Een recordaantal van meer dan 2000 migranten in een etmaal is aangekomen op het eiland Lampedusa.

“De kindersterfte is wereldwijd met de helft gedaald sinds 1990.”

Etc.

Het liefst onderstut door percentages en het even gulzige namedroppen van kwaliteitskranten of een verwijzing naar Rutger Bregman, met als uiteindelijke doel de ander te overtoepen. Een zenuwslopende bezigheid waar ik me eigenlijk aan dood irriteer. Toch laat ik me er vaker dan me lief is in meesleuren. Als de een begint, dan kan ik toch niet achterblijven? Misschien ben ik wel de ergste van het stel, want als ik echt op dreef ben betrap ik mezelf er wel eens op die oh-zo-belangrijke percentages uit mijn duim te zuigen. Gewoon, omdat het lekker klinkt.

“De natuur is ontzettend in het nauw gedreven doordat meer dan 70% van de Nederlandse grond onze landbouwexport dient!

(Klinkt lekker, he?)

Waarom doe ik hieraan mee?

Het is een manier om bij een (kortstondig) gebrek aan creatief vermogen toch een intelligent ogende opmerking te maken.  Ik ben bang om ontmaskerd te worden. Als saai persoon, zonder prikkelende kennis om op tafel te leggen. Het advies verpakt als constatering van een goede vriend: “interessante mensen zeggen interessante dingen”, knippert in mijn hersenpan. Dus drop ik nog maar eens een feitje: weet je…

Of is het herhalen van feiten een manier om grip te krijgen op een wereld die steeds onzekerder is? Alsof ik als een mantra herhalende sjamaan feiten opdreun in de veronderstelling dat de zieke wereld hierdoor geneest.

Is het herhalen van feiten een manier om grip te krijgen op een wereld die steeds onzekerder is?

De reden dat ik me eigenlijk enorm erger aan het gestrooi met facts is dat ik weet dat het droppen van feiten helemaal niet pienter is. Als ik dan weer eens aan tafel geruisloos aan het borstkloppen ben probeer ik mijzelf te herinneren aan David Foster Wallace zijn oude vis:

“There are these two young fish swimming along and they happen to meet an older fish swimming the other way, who nods at them and says: ‘Morning, boys. How's the water?’ And the two young fish swim on for a bit, and then eventually one of them looks over at the other and goes: ‘What the hell is water?”

Met deze beeldspraak legt David Foster Walllace de vinger op de zere plek: echte intelligentie gaat niet over feitelijkheden, maar over de kunst van het veranderen van perspectief, want  “obvious, important realities are often the ones that are the hardest to see and talk about”. Net als de vissen in het verhaal van Foster Wallace heb ik de keuze om het water om me heen te zien en het als zodanig te benoemen.

Dus vandaag probeer ik het anders. In plaats van een feitenrelaas op mijn dinerende partners los te laten, probeer ik de grijpbare percentages te laten voor wat ze zijn. Ik zet mijn becijferde bril af en verlies daardoor een beetje grip op wat in essentie onzeker is. Ik concentreer me op alle kleinigheden die mijn dag omringen.

De schok - en daarna meteen het gevoel van extase - wanneer tijdens de ochtendschemering de straatlantaarns uitdoven en de hemel als een flits oplicht. En ik verder ren.

Het knijpende gevoel als ik ondanks mijn goede bedoelingen toch vergeten ben het vuilnis buiten te zetten. En opmerk dat in dat gevoel misschien mijn diepste onzekerheid van onvolmaaktheid schuilt. Een gevoel dat ik ook herken in de noodzaak om een intelligent persoon te zijn.

Het genoegen van de frisheid van de douw op mijn gezicht.

De aanraking van een geliefde die plots naast mij staat in het café.

Het pure genot van een lange nacht slapen in een stel schone lakens.  

De ondeugende pluim die ik mijzelf geef na het onthouden van mijn meest bizarre dromen.

Het gevoel van opluchting als een oudere vrouw in de metro een achtergelaten bierflesje in de prullenbak gooit.

De teleurstelling van een lege koffieautomaat op kantoor. En ik weet dat het mijn beurt is om de bonen te kopen.

Het factdroppen loslaten voelt in eerste instantie onwennig, maar je krijgt er de complexiteit van waardevolle persoonlijke ervaringen voor terug. Dus ook morgen ga ik weer op zoek naar de stroompjes in het verkeer van de stad, de kleurverandering van de lucht, het geroezemoes in het wateroppervlak. Je voelt de bubbeltjes langs je buik omhoog kriebelen. En tijdens het gezamenlijke eten van het kroos zie je jezelf misschien wel oplichten in de schubben van de ander.

Mail

Max Beijneveld (1989) is een geschiedkundige bèta, zelfhulpjunkie, bohème wannabe met bourgondisch taalgebruik én opiniemaker bij Hard//hoofd. De klimaatcrisis, digitalisering, economische ongelijkheid en de vraag: hoe te leven zijn graag geziene gasten in zijn overpeinzingen.

Kaja Majoor is een Pools-Nederlandse illustrator en violiste gevestigd in Den Haag. Ze heeft zowel aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam gestudeerd als aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Kaja heeft een grote passie voor analoge druktechnieken (risodruk, zeefdruk, linosnede) en patroonontwerp. Haar illustraties zijn organisch; de vormen en lijnen vloeien in elkaar over, zoals in de natuur. Ze laat zich ook inspireren door muziek. Als professioneel violiste ervaart zij muziek anders dan de luisteraar. Als ze muziek speelt, ziet ze vormen, kleuren, lijnen en patronen. Een van haar doelen voor de toekomst is om muziek en kunst te combineren met een multidisciplinaire invalshoek.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Een cactus in een zompig moeras

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus kan toch niet groeien in een zompig moeras? In dit essay schetst Jam een realistisch beeld van de autistische ervaring in een kapitalistisch systeem dat productiviteit als het hoogste goed beschouwt. Lees meer

Lieve buren

Lieve buren

Ze hebben dezelfde brievenbus en dezelfde supermarkt, maar Nienke Blanc vraagt zich in deze nooit verzonden brief af of dat het enige is dat ze met haar buren deelt. Lees meer

Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Jorne Vriens bezocht een tentoonstelling in Parijs en dit leidde tot een prachtige uiteenzetting over tekst, smartphones, connectie en fotografie. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

:Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

In dit persoonlijke essay ontrafelt Laura Korvinus de draden die haar met haar oma verbinden. Langs welke verhalen of assen kan verbondenheid tussen verschillende generaties ontstaan en worden vastgehouden? Deel 1. 
 Onderweg naar mijn grootouders glipt een herinnering mijn gedachten binnen. Op een oude video ben ik aan het spelen aan de rand van... Lees meer

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Aucke Paulusma ging op studiobezoek bij kunstschilder Koen van den Broek. In de hoop inspiratie op te doen voor zijn eigen kunstenaarscarrière, bespreken ze de kunst. Lees meer

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 7

Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje?

Waarom blijft prachtige kunst soms onbekend? Janke Boskma kreeg kippenvel van Sōsaku hanga en dook in de Japanse kunstgeschiedenis. Lees meer

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ettie reageert voor een laatste keer op een brief van Jochum, door te schrijven over verdriet, kwetsbaarheid, woede en het belang van actief luisteren. Lees meer

:'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

Juul Kruse bekijkt de Zomergasten-aflevering van Sana Valiulina, waarin zij bovenal probeert hoop te houden en overeind te blijven tegen de achtergrond van immer grimmig Rusland. Lees meer

Een excuus in een klein restaurant

Een excuus in een klein restaurant

Ettie schreef een brief aan Jochum, die hem ontroerde. Hij besloot een brief terug te sturen over excuses, ouders en wat het betekent om zowel een cis-man én queer te zijn. Lees meer

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Vorige week schreef Jochum een brief aan Ettie over zijn ervaring met queer-zijn, biseksualiteit en identiteit tijdens zijn jeugd. In deze brief reageert Ettie met haar eigen ervaring en vraagt ze zich af of iedereen queer zou kunnen zijn. Lees meer

De schipperende kameleon: zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

De schipperende kameleon: Zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

Eric van der Burg was op bezoek bij Zomergasten. Marthe van Bronkhorst geeft in dit artikel haar scherpe analyse op de aflevering. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - Brief 2

Wie wil nou een slachtoffer zijn?

Jochum ontving een brief van Ettie over zijn nooit-verstuurde brief aan zijn jeugdliefde. Ettie vindt dat Jochum de vrijheid van de queeridenteit niet goed beschrijft. Hij besluit Ettie een brief terug te sturen en op haar kritiek in te gaan. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - brief 1

Het privilege van lesbisch-zijn

Een nooit verstuurde brief die door Jochum Veenstra op Hard//Hoofd gepubliceerd werd, begon een eigen leven te krijgen in het hoofd van Ettie, die niet zo goed wist wat ze ervan moest vinden en er toen maar over besloot te schrijven. Het resultaat is een niet-verstuurde brief die ze toch besloot op te sturen. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar