Asset 14

Evi Aarens is een troll

Evi Aarens is een troll 1

Het onder zorgvuldig gekozen pseudoniem neersabelen van andere auteurs en de jury van de Gedichtenwedstrijd is wel erg makkelijk, aldus Marthe van Bronkhorst. Dat geldt zeker voor een gearriveerde schrijver als Ilja Leonard Pfeijffer...

‘Je mag ook helemaal niks meer dichten in dit land.’ Dat moet dichteres Evi 'Ilja Leonard Pfeijffer' Aarens gedacht hebben na haar debuut Disoriëntaties in 2021, want sindsdien stort ze zich fulltime op het schrijven van kritieken, polemieken en roasts. De top 100 van de Gedichtenwedstrijd? ‘Inwisselbare schrijversvakschoolgedichten vol flaters', zo fileert de 22-jarige debutant ze in Neerlandistiek. (Voor mij als oud-schrijversvakschoolstudent stemt dat hoopvol: dan kan ik die wedstrijd ook winnen met flaters en al.) ‘Niet opzienbarend’, ‘nog beroerder dan de titel’, ‘dertien-in-een-dozijn’, Evi sabelt ze één voor één neer.

'Evi wie?' denk je nu, 'Wel van gehoord, nooit gezien.' Klopt. Evi Aarens is een poëte bij uitgeverij Cossee van 22 met een nepprofielfoto, die niet googlebaar is, sonnettenkransen schrijft en in internetrellen betrokken raakt. Gaat daar een boomerzoemer bij u af? Bij mij wel. Bakken vol intertekstualiteit en verwijzingen in haar sonetten moeten ons doordringen van het feit dat Aarens boeken gelezen heeft, veel ook, omgerekend toch decennia leeswerk. Ze zit stram in het metrum en is flink Bijbelvast. Kortom, je begint te vermoeden dat haar werken niet de pennenvruchten van Gen Z zijn.

Evi’s debuut kreeg allerlei prachtige recensies en zijzelf een gepubliceerde briefwisseling met Jeroen Dera. ‘Knap voor een debutant’ werd er geschreven, maar ís Evi wel een debutant?  Is zij niet gewoon een pseudoniem van een doorgewinterde literator? Sterker nog, is Evi niet gewoon Ilja Leonard Pfeijffer?

Dan is het een dieptrieste dress-up om in de literatuurkritiek buiten schot te blijven. Het staat iedereen natuurlijk vrij om onder pseudoniem te schrijven. Veel schrijvers, zoals Özcan Akyol en Lale Gül zouden dat zelfs om veiligheidsredenen kunnen overwegen. Sommige schrijvers zoals Jamal Ouariachi doen dat niet, krijgen een hoop bagger over zich heen, en incasseren dat. Evi niet. Een pseudoniem gebruiken, genderbenden en je leeftijd decimeren om wel te kunnen recenseren, maar geen kritiek te krijgen, dat is wel lekker opportuun. Het is een internettroll tot een persona verheven. Evi kraakt winnaars van de Gedichtenwedstrijd met naam en toenaam af. Ook het anonieme jurylid dat haar uiteraard verkeerd begrepen gedicht duidde, kreeg ervan langs. Vrij kinderachtig, maar een 22-jarige is dat misschien nog te vergeven. Onder het artikel stromen de steunbetuigingen voor Evi binnen, niet geheel ontoevallig van mannen op leeftijd.

Natuurlijk: leeftijd, geslacht en persoonskenmerken zouden niet uit moeten maken in hoe we elkaars werk beoordelen. En dat is nou juist het fijne van zo'n open inzendingen hanterende Gedichtenwedstrijd: hij is anoniem. Het was schrikken voor Evi dat ze die dus niet won, zo zonder naam. Ze is het niet eens met het winnende gedicht, ik ook niet, maar ze reageert mokkend, in plaats van leergierig. Soms is een winnend gedicht een werk waarin alle criteria van de juryleden samenkomen zonder dat het gedicht op één van die punten het extreemst uitblinkt. C'est ca. Evi Aarens is een erudiete snob die anoniem haat, omdat dat onder haar echte naam te veel publiciteit zou geven en dat durft ze niet. Een troll dus. Haar pseudoniem is ook nog eens in het buitenland opgegroeid en is zogenaamd een outsider hier in de scene - bicultureel dus, komt dat even mooi uit. Het persoonlijke, spoken word, parlando en de ik-vorm staan haar niet aan, maar een persona en een nieuwe ik die iets meer op Amara van der Elst lijkt, wel.

Mijn advies: ga slammen, Evi. De beste wint, of niet, volgende keer beter, dat is het mooie. Slam is niet anoniem en lekker subjectief in je voordeel. Al je medestanders kun je optrommelen om op je te komen stemmen.

Ik kijk ernaar uit je 22-jarige hand te schudden.

Beeld door Toa Heftiba via Unsplash.

 

Mail

Marthe van Bronkhorst (zij/haar) is schrijver, theatermaker en psycholoog en studeerde aan de VU Amsterdam en Harvard Medical School. Ze schreef voor onder meer Theater Ins Blau, Sonnevanck, Over het IJ festival, Kluger Hans, Meander, De Revisor en werkt aan een roman over duikers bij uitgeverij De Geus.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Een cactus in een zompig moeras

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus kan toch niet groeien in een zompig moeras? In dit essay schetst Jam een realistisch beeld van de autistische ervaring in een kapitalistisch systeem dat productiviteit als het hoogste goed beschouwt. Lees meer

Lieve buren

Lieve buren

Ze hebben dezelfde brievenbus en dezelfde supermarkt, maar Nienke Blanc vraagt zich in deze nooit verzonden brief af of dat het enige is dat ze met haar buren deelt. Lees meer

Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Jorne Vriens bezocht een tentoonstelling in Parijs en dit leidde tot een prachtige uiteenzetting over tekst, smartphones, connectie en fotografie. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

:Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

In dit persoonlijke essay ontrafelt Laura Korvinus de draden die haar met haar oma verbinden. Langs welke verhalen of assen kan verbondenheid tussen verschillende generaties ontstaan en worden vastgehouden? Deel 1. 
 Onderweg naar mijn grootouders glipt een herinnering mijn gedachten binnen. Op een oude video ben ik aan het spelen aan de rand van... Lees meer

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Aucke Paulusma ging op studiobezoek bij kunstschilder Koen van den Broek. In de hoop inspiratie op te doen voor zijn eigen kunstenaarscarrière, bespreken ze de kunst. Lees meer

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 7

Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje?

Waarom blijft prachtige kunst soms onbekend? Janke Boskma kreeg kippenvel van Sōsaku hanga en dook in de Japanse kunstgeschiedenis. Lees meer

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ettie reageert voor een laatste keer op een brief van Jochum, door te schrijven over verdriet, kwetsbaarheid, woede en het belang van actief luisteren. Lees meer

:'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

Juul Kruse bekijkt de Zomergasten-aflevering van Sana Valiulina, waarin zij bovenal probeert hoop te houden en overeind te blijven tegen de achtergrond van immer grimmig Rusland. Lees meer

Een excuus in een klein restaurant

Een excuus in een klein restaurant

Ettie schreef een brief aan Jochum, die hem ontroerde. Hij besloot een brief terug te sturen over excuses, ouders en wat het betekent om zowel een cis-man én queer te zijn. Lees meer

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Vorige week schreef Jochum een brief aan Ettie over zijn ervaring met queer-zijn, biseksualiteit en identiteit tijdens zijn jeugd. In deze brief reageert Ettie met haar eigen ervaring en vraagt ze zich af of iedereen queer zou kunnen zijn. Lees meer

De schipperende kameleon: zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

De schipperende kameleon: Zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

Eric van der Burg was op bezoek bij Zomergasten. Marthe van Bronkhorst geeft in dit artikel haar scherpe analyse op de aflevering. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - Brief 2

Wie wil nou een slachtoffer zijn?

Jochum ontving een brief van Ettie over zijn nooit-verstuurde brief aan zijn jeugdliefde. Ettie vindt dat Jochum de vrijheid van de queeridenteit niet goed beschrijft. Hij besluit Ettie een brief terug te sturen en op haar kritiek in te gaan. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - brief 1

Het privilege van lesbisch-zijn

Een nooit verstuurde brief die door Jochum Veenstra op Hard//Hoofd gepubliceerd werd, begon een eigen leven te krijgen in het hoofd van Ettie, die niet zo goed wist wat ze ervan moest vinden en er toen maar over besloot te schrijven. Het resultaat is een niet-verstuurde brief die ze toch besloot op te sturen. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar