Over vaders en zonen en onoplosbare problemen " /> Over vaders en zonen en onoplosbare problemen " />
Asset 14

Over Zonen & Magnesium

Shady El-Hamus studeerde dit jaar af aan de Filmacademie in Amsterdam in de richting scenario. Hij schreef het scenario van Magnesium onder regie van Sam de Jong en schreef en regisseerde daarnaast ook met behulp van derdejaarsstudenten de film Over Zonen.

Magnesium teaser

Magnesium gaat over Isabel (Denise Tan), een 16-jarige turnster op hoog niveau. Zij staat vlak voor een belangrijk kwalificatietoernooi waardoor ze de absolute top zou kunnen bereiken. Echter, een week voor het toernooi komt ze erachter dat ze zwanger is. We volgen haar tijdens de zeven dagen in de aanloop naar het toernooi, waarin ze zo snel mogelijk haar leven terug op de rails probeert te krijgen.

Over Zonen trailer

Over Zonen draait om Mounir (Marwan Kenzari) en zijn relatie met zijn vader (Sabri Saad El-Hamus). Mounir is in Nederland opgegroeid en leidt zijn eigen leven. Zijn vader kwam ooit vanuit Egypte naar Nederland met grootse verwachtingen, maar zit inmiddels geïsoleerd in een flatje in een buitenwijk. Wanneer Mounir na lange tijd weer thuis komt om zijn vaders verjaardag te vieren, komen er al snel opgekropte gevoelens boven en wordt hij geconfronteerd met het uiteenvallen van zijn familie.

Wat is het thema van deze films? Is er een verband?
Over Zonen gaat over een jongen die worstelt met problemen wat betreft zijn identiteit en de verhouding tot het gezin waar hij uitkomt. Hij voelt een grote verantwoordelijkheid tegenover zijn familie, maar heeft tegelijkertijd een nogal moeizame band met zijn vader. De vader is de kern van het probleem. Hij zorgt ervoor dat binnen het gezin de gemoederen op scherp staan. De man heeft het moeilijk met ouder worden in een vreemd land en is daardoor depressief en in een constante staat van heimwee. Deze frustratie projecteert hij op zijn familie. Hij neemt zijn oudste zoon, Mounir, het kwalijk dat hij er nooit is en kan het niet helemaal verkroppen dat die wél aansluiting heeft gevonden in dit land. Op de vaders verjaardag barst de bom. Deze confrontatie is de druppel die de beide mannen doet inzien dat er iets moet veranderen. En toch is er niets opgelost. Ik laat liever het probleem zien in een film dan de oplossing. Het is interessant hoe iedereen, jong of oud, zich een weg door het leven worstelt. Ik geloof niet in oplossingen, ik geloof in problemen. Een oplossing is volgens mij nooit echt een oplossing. Er komt altijd wel weer een nieuw probleem om de hoek kijken. Dit is dan ook meteen de link naar Magnesium. Beide films gaan over universele problemen op kleine schaal. Dezelfde worsteling, een andere verpakking.

In Over Zonen speelt je eigen vader Mounirs vader. Hoe was het om je eigen vader te regisseren?
Dat was heel leuk! Ik heb niet zo’n typische vader-zoon relatie met mijn vader, ik heb meer een soort vriendschappelijke band met hem. Dat zorgde er wel voor dat dit ons toch vrij gemakkelijk afging. Ik had niet telkens het gevoel dat ik met mijn vader bezig was. Ik kon wel enige afstand houden en vond het daarom ook niet moeilijk om dingen van hem te vragen.

Waarom ben je scenario gaan doen? En waarom dan toch ook regisseren?
De keuze tussen scenario en regie vond ik echt onmogelijk. Maar ik moest kiezen. Ik wilde in eerste instantie verhalen vertellen. In tweede instantie koos ik voor het medium film om mijn liefde voor de kracht van bewegend beeld en het feit dat je alleen al een verhaal kan vertellen door middel van montage. Dat vind ik prachtig. Ik heb toen toch voor scenario gekozen. Eigenlijk omdat je daarmee bij het begin begint. Ik zou nooit als scenarioschrijver alleen gelukkig zijn, omdat je dan toch andermans films aan het maken bent. Maar tegelijkertijd, als ik wil regisseren, wil ik ook verzekerd zijn van een goed verhaal. Op de NFTA heb ik me helemaal op scenario gefocust en ben achteraf ook blij met die keuze. Het voelt wel als een zekere rijkdom dat ik mijn eigen verhalen kan schrijven. Maar nu ik klaar ben ga ik toch proberen een schrijvend regisseur te worden.

De korte film Frame

In je derde jaar maakte je buiten school om de redelijk experimentele korte film Frame. Waar gaat die over?
Frame was echt een soort ideetje dat ik had. Dat is wel echt anders dan hoe ik normaal op een scenario kom. Normaal gezien ga ik altijd heel erg uit van karakters, waarna ik een verhaal om hen heen verzin. Frame is heel anders ontstaan. Het is een conceptueel idee om in real time naar de laatste 8 minuten voordat een jongen zelfmoord pleegt te kijken. De conclusie die we trokken nadat ik het thema met de acteur door middel van gesprekken en improvisatie een beetje had verkend, was dat je volgens mij pas fysiek zelfmoord kan plegen als je het eigenlijk in je hoofd al hebt gedaan. Je moet eerst mentaal sterven, om het fysiek te doen. Dat werd toen ons uitgangspunt. Ik heb deze film gemaakt om te oefenen met regisseren, en dan is zo’n klein idee een stuk makkelijker uit te voeren wat betreft tijd en geld dan een uitgewerkt verhaal zoals Over Zonen en Magnesium.

De eindexamenfilms van de NFTA zijn in september in zijn geheel op de televisie te zien. Data volgen.

Mail

Zara Dwinger

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 7

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 3)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 6

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Nooit Verzonden - wacht op titel

Afscheidsbrief aan een waardeloze dokter

Er zijn nog steeds dokters die de gezondheidsklachten van hun patiënten niet serieus nemen. Luuk Schokker schreef een openhartige brief aan één van hen. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1) 1

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

Zo beweegt ze niet

Zo beweegt ze niet

Ze had zich er grondig op voorbereid. Spotify-playlists, het juiste jurkje, en zelfs een plan voor gespreksonderwerpen. Maar nu, in de rij voor de club, voelt alles vreemd en ongepast. Een audioverhaal van Lakaver (Werner de Valk en Roderik Maes). Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al dertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 juli aan als kunstverzamelaar en ontvang in juli je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar