Asset 14

Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan

Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan

Utrecht, 25 november 2020

Beste Roland Barthes*,

Je hebt me lang gerustgesteld. Ik ben iemand die zich vaak eenzaam voelt, ondanks dat ik allerlei mensen om me heen verzamel die me dierbaar zijn en die me liefhebben, met wie ik afspreek om samen te eten en voor wie ik ’s avonds linzencurry’s maak, mensen met wie ik in het weekend cappuccino ga drinken op een terras, mensen die me verrassen op mijn verjaardag met ballonnen, mensen die ik ’s nachts huilend op kan bellen zonder dat het raar zou zijn.

Lange tijd heb ik me verzet tegen mijn eenzaamheid. In 2001 begon ik in dagboeken te noteren dat ik me alleen voel, en dat gevoel loopt als een rode draad door de verslaglegging tot 2020. Of ik me onbegrepen voel of daadwerkelijk eenzaam is me niet helemaal duidelijk. Het lijkt alsof ik wacht op iemand die me komt redden.

Op 4 november 1978 schreef je: ‘Tegen 18.00 uur: het is warm in het appartement, aangenaam, licht, netjes. Zo doe ik het, energiek en met toewijding (ik geniet er met bitterheid van): voortaan en voor altijd ben ikzelf mijn eigen moeder.’
Je moeder met wie je je hele leven je huis deelde, was toen ruim een jaar dood.

Ik was achttien toen ik voor het eerst op kamers ging wonen en kwam na een paar maanden in paniek weer terug

Ik was achttien toen ik voor het eerst op kamers ging wonen en kwam na een paar maanden in paniek weer terug. Mijn moeder stond me met open armen op te wachten. Mijn bed in de kamer waarin ik mijn jeugd had doorgebracht was opgemaakt. Een jaar later ging ik opnieuw uit huis. Hemelsbreed was mijn studentenkamer met hoogslaper ongeveer tweehonderd meter van mijn moeder verwijderd. Ik dronk bier op een Frans balkon op het zuiden, maakte ruzie met mijn huisgenoten. Ik bleef nooit meer slapen in mijn ouderlijk huis, en ik genoot zonder bitterheid van de zeldzame momenten waarop ik mijn kamer had opgeruimd.

Ik belde haar op om haar te vragen: had ik een nieuwe fiets nodig? Kon ze de vlonders van mijn balkon helpen schoonmaken? Welke minor moest ik kiezen? Was mijn nieuwe jurk mooi? Ze had een mening klaar, een advies waar ik om vroeg zodat ik niet zelf hoefde te beslissen. Pas jaren later, toen ik het zat was, ik zo ontzettend genoeg had van haar bemoeienis, haar zorgen, haar meningen, werd ik mijn eigen moeder.

Is het moeilijker afscheid nemen van iets wat nog binnen handbereik is?

Nadat een docent op de universiteit me in 2011 een paar van je boeken had getipt, verslond ik in een jaar je hele oeuvre, lezend met een gretigheid die ik me alleen kan herinneren uit mijn studententijd. Toen ik mijn gedachten gedrukt tussen twee kaften zag staan, gedachten die ik herkende maar die ik zelf nog niet geformuleerd had, waar ik de woorden nog niet voor had gevonden (ik kan dus toch denken zonder woorden?) voelde ik me verbonden met het personage, de tekst, of vooral: de auteur.

Mijn hoogslaper lag vol met de paperbackedities van je werk, potloden en stickers erbij. Ik lag te lezen en te plakken en te becommentariëren, en ineens realiseerde ik me: ik voel me minder alleen.

Op 18 april 1978 schreef je: ‘Sinds mam. er niet meer is, heb ik niet meer dat gevoel van vrijheid dat ik op reis altijd had (als ik haar voor korte tijd verliet).’

Misschien begreep ik jouw eenzaamheid tien jaar geleden, omdat we ons allebei eenzaam hadden laten maken door onze moeders

Zoals ik schreef: je hebt me lang gerustgesteld, maar waar ik de herkenning eerst geruststellend vond, vind ik haar de laatste tijd steeds verontrustender. Je hebt maar tweeëneenhalf jaar zonder je moeder geleefd. De verslaglegging van die jaren gebruik ik nu mijn moeder nog leeft, nu ik haar ieder moment van de dag zou kunnen opbellen, haar zou kunnen vragen me weg te komen halen van mijn eenzaamheid. Ze zou niets liever voor me doen. Is het moeilijker afscheid nemen van iets wat nog binnen handbereik is?

Misschien begreep ik jouw eenzaamheid tien jaar geleden, omdat we ons allebei eenzaam hadden laten maken door onze moeders, maar ik wil niet (net zoals jij) wachten op haar dood. Ik wil begrijpen dat ik de vrijheid nu al heb, áltijd, niet alleen als ik op reis ben (en haar natuurlijk moet geruststellen als mijn vliegtuig is geland, als ik mijn verblijf bereikt heb, als ik een nacht goed geslapen heb. Wie stel ik gerust? Wie stelde mij gerust?).

Ik hou van:

  • - het feit dat ik mijn gewoonte om ergens achterin een boek te beginnen met lezen op een willekeurig punt, om vanuit daar wat pagina’s naar voren te lezen, kon toepassen op je boeken, zonder dat dat te verwarrend was.
  • - het feit dat je favoriete woord om met een pen op papier te schrijven ook ‘palmboom’ was.
  • - het vermoeden dat je eerlijk was, denk ik.
  • - het feit dat je opschreef dat je jezelf na een huilbui verborg achter een zonnebril, en noteerde dat dit een tactische zet was: je wilde je waardigheid behouden, maar tegelijkertijd de tedere vraag oproepen (‘Maar wat is er met je aan de hand?’).
  • - alle lijstjes waarin je alledaagse gebeurtenissen, schrijfrituelen of voorkeuren noteerde. Dat je hield van:
    • * kaneel
    • * kaas
    • * horloges
    • * Eisenstein
    • * ’s avonds op sandalen over de paden van het Zuidwesten lopen
    • * Pollock
    • * overdreven gekoeld bier.
  • Dat je niet hield van:
    • * villa's
    • * Satie
    • * aardbeien
    • * volksdansen uit de Bourgogne
    • * telefoneren
    • * de namiddagen.
  • - alle lijstjes die je vervolgens bestempelde als niet van belang, maar die maken dat ik het niet meer onmogelijk acht te worden wie jij bent nu ik concrete aanwijzingen heb.
  • - het feit dat ik het ineens jammer vind dat ik dol ben op aardbeien en dat ik Pollock in ieder museum oversla.

 

Welk comfort zit er in mijn eenzaamheid?

Op 22 januari 1978 schreef je: ‘Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan.’

Welk comfort zit er in mijn eenzaamheid? Aan welk verlangen geeft de eenzaamheid gehoor? Een kennis zegt tegen me: ‘Als je loslaat, heb je twee handen vrij.’ Ik krijg zin om hem een klap in zijn gezicht te geven.

Ik vraag me af: waarom ben jij nooit weggegaan? Waarom ben je altijd bij haar gebleven? En terwijl ik deze vragen stel, denk ik de antwoorden te weten: omdat we ons pas echt vrij en eenzaam kunnen voelen, als er iemand is die ons gevangenhoudt in liefde. Als er iets is waar wij in ons eentje aan kunnen ontsnappen.

Verlies trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan.

Liefs,

Eva

 

*Roland Barthes (1915 – 1980) was een invloedrijke en populaire Franse literatuurtheoreticus en filosoof wiens denken veel invloed heeft gehad op het (post)structuralisme. Tussen 1977 en 1979 hield hij een dagboek bij na het overlijden van zijn moeder. De aantekeningen zijn postuum gepubliceerd onder de titel Journal de deuil (2009).

Deze tekst is tot stand gekomen tijdens de jaarlijkse schrijfworkshop van Stichting Perdu onder leiding van Jeroen van Rooij.

Nooit Verzonden is een plek voor brieven die liggen te verstoffen in een bureaula, of misschien wel in obscure mapjes van een e-mail-account. In deze brieven is ruimte voor zelfreflectie, ongebreidelde kritiek en kwetsbaarheid. Klik hier voor andere brieven.

Mail

Eva van den Boogaard is literatuurwetenschapper, docent en onderwijsinnovator bij St. Joost School of Art & Design en eindredacteur bij Hard//hoofd. Haar verborgen talent is slapen en haar minder verborgen talent twijfelen. Ze rent graag langs de Vecht, zingt met karaoke het liefst George Michael en droomt van een Heilige Birmaan als huisdier.

Tessa van Vuren is een illustrator en 2D animator uit Utrecht. In haar werk vertelt ze graag over mensen, hun wereld, en emoties, vaak met haar eigen leven als inspiratie. Met een combinatie van analoge materialen en digitale technieken, maakt Tessa beelden waarmee ze een glimlach op het gezicht van de kijker wil toveren, en ze een stukje herkenning probeert te geven.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Hoe lang blijf je een vluchteling?

Hoe lang blijf je een vluchteling?

'Wat' ben je als je ergens niet thuishoort, maar ook niet terug kan naar je geboorteland? Ivana Kalaš onderzoekt het label 'vluchteling'. Lees meer

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus kan toch niet groeien in een zompig moeras? In dit essay schetst Jam een realistisch beeld van de autistische ervaring in een kapitalistisch systeem dat productiviteit als het hoogste goed beschouwt. Lees meer

Lieve buren

Lieve buren

Ze hebben dezelfde brievenbus en dezelfde supermarkt, maar Nienke Blanc vraagt zich in deze nooit verzonden brief af of dat het enige is dat ze met haar buren deelt. Lees meer

Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Jorne Vriens bezocht een tentoonstelling in Parijs en dit leidde tot een prachtige uiteenzetting over tekst, smartphones, connectie en fotografie. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

:Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

In dit persoonlijke essay ontrafelt Laura Korvinus de draden die haar met haar oma verbinden. Langs welke verhalen of assen kan verbondenheid tussen verschillende generaties ontstaan en worden vastgehouden? Deel 1. 
 Onderweg naar mijn grootouders glipt een herinnering mijn gedachten binnen. Op een oude video ben ik aan het spelen aan de rand van... Lees meer

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Aucke Paulusma ging op studiobezoek bij kunstschilder Koen van den Broek. In de hoop inspiratie op te doen voor zijn eigen kunstenaarscarrière, bespreken ze de kunst. Lees meer

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 7

Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje?

Waarom blijft prachtige kunst soms onbekend? Janke Boskma kreeg kippenvel van Sōsaku hanga en dook in de Japanse kunstgeschiedenis. Lees meer

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ettie reageert voor een laatste keer op een brief van Jochum, door te schrijven over verdriet, kwetsbaarheid, woede en het belang van actief luisteren. Lees meer

:'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

Juul Kruse bekijkt de Zomergasten-aflevering van Sana Valiulina, waarin zij bovenal probeert hoop te houden en overeind te blijven tegen de achtergrond van immer grimmig Rusland. Lees meer

Een excuus in een klein restaurant

Een excuus in een klein restaurant

Ettie schreef een brief aan Jochum, die hem ontroerde. Hij besloot een brief terug te sturen over excuses, ouders en wat het betekent om zowel een cis-man én queer te zijn. Lees meer

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Vorige week schreef Jochum een brief aan Ettie over zijn ervaring met queer-zijn, biseksualiteit en identiteit tijdens zijn jeugd. In deze brief reageert Ettie met haar eigen ervaring en vraagt ze zich af of iedereen queer zou kunnen zijn. Lees meer

De schipperende kameleon: zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

De schipperende kameleon: Zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

Eric van der Burg was op bezoek bij Zomergasten. Marthe van Bronkhorst geeft in dit artikel haar scherpe analyse op de aflevering. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - Brief 2

Wie wil nou een slachtoffer zijn?

Jochum ontving een brief van Ettie over zijn nooit-verstuurde brief aan zijn jeugdliefde. Ettie vindt dat Jochum de vrijheid van de queeridenteit niet goed beschrijft. Hij besluit Ettie een brief terug te sturen en op haar kritiek in te gaan. Lees meer

Word vóór 1 februari trouwe lezer en ontvang Hard//hoofd magazine ‘Ssst’ in maart!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Ssst’ verkennen we de (zelf)opgelegde stilte. Fluister je met ons mee? Word vóór 1 februari trouwe lezer voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart 120 pagina’s over de kracht, het geweld en de kwetsbaarheid van stilte op de mat. Veel leesplezier!

Word vóór 1 februari trouwe lezer