Asset 14

De on//smakelijke week: Deegman

:De on//smakelijke week: Hoe je spijt kan loslaten (werktitel) 2

Zuiver je van jouw on//smakelijke emoties met een literaire meditatie door Kiriko Mechanicus. Op het menu: spijt. Kneed alle spijt die je voelt tot een deegman, voordat je hem op 220 graden in de oven bakt. Eet smakelijk!

Deegman

VOORBEREIDING

Ik zou je graag willen vragen om deze meditatie te volgen op een moment dat je hier tijd voor hebt.

Deze meditatie vergt namelijk het maken van brooddeeg.

Haast is geen ingrediënt van dit recept.

Deze meditatie kan je alleen volgen, maar ook in gezelschap.

Het is echter geen gezellige aangelegenheid,

dus dan weet je dat.

Heb je geen broodingrediënten tot je beschikking?

Dan kan je bijvoorbeeld een T-shirt gebruiken om in te kneden.

Imagination is the beginning of creation.

Voordat de meditatie begint, maken we een deeg.

De gebruikelijke ingrediënten voor een simpel witbrood zijn:

200 gram bloem

7 gram gist

300 milliliter lauw water

een beetje zout

en een oven.

Voel je vrij om hierin te variëren of van af te wijken.

Dit is jouw brooddeeg en jouw meditatie.

Zet dit geluidsfragment even op pauze, maak het deeg

en kom weer terug wanneer je een deegbal hebt waar je tevreden mee bent.

BROODMEDITATIE

Welkom bij de broodmeditatie.

Ik zou je graag willen uitnodigen om op de grond te zitten in een positie

die voor jou comfortabel voelt.

Laat het deeg in je handen rusten.

Ik zou je graag willen vragen om even kennis te maken met je deeg.

Stel jezelf even voor, hardop of telepathisch en geef een aai over haar denkbeeldige bol.

Ik wil je vragen om je ogen te sluiten en ze gedurende de meditatie gesloten te houden.

Zit je goed?

Neem een diepe inademing.

En adem weer uit.

Adem in.

Adem uit.

Adem in en probeer bij je volgende uitademing de lucht uit je longen aan je deeg te geven.

Adem in.

En dan langs je nek,

schouders,

armen,

palmen,

vingers, deeg.

Adem in.

Adem uit.

Je deeg heeft dankzij jou nu haar eerste inademing mogen voelen.

Dank je wel.

You are the creator of your first deegman.

Deegman kleeft.

En dat deegman kleeft, maakt dat ze andere klevende bollen in jouw lichaam makkelijk kan detecteren.

Noem het magnetisch of pathetische binding, if you will .

Bollen die niet rollen kunnen, hopen zich namelijk op in jouw lichaam.

Zoals spijt, bijvoorbeeld.

Spijt heeft een hele sterke tendens om vast te blijven plakken in jouw binnenwanden.

Ik wil je vragen om rustig in deegman te kneden.

en de spijt in jouw lichaam te detecteren.

Misschien rust de bal zich in je voeten, van een beweging die je hebt gemaakt,

of juist in je enkels is blijven hangen.

Een toereiking die is gaan slapen in je buik,

of een gedachtebol naar het verleden, groeiend in je achterhoofd.

Een angstdeken dat je in je huid hebt verstopt.

Woorden die in je keel zijn blijven hangen en niet naar buiten durven.

Of zit het in je schouder?

In je nek?

Of hart?

Neem even de tijd om te voelen waar je klem zit.

Probeer die plek een beetje te bewegen.

Rol vanuit je spijtbol en kijk of je de lading een beetje kan verschuiven richting deegman.

Rol de spijt uit je lijf en voel hoe die als vanzelf naar het deeg toe glijdt.

Knijp in deegman.

Houd deegman in één hand vast en knijp haar uit tussen je vingers.

Kneed.

Bijt met je handen.

Kneed haar los.

Kneed jezelf los.

Geef haar je alles.

Stop.

Dat was lekker he?

Laat maar even met rust.

Laat deegman maar even slapen in je handen.

Gist is een eencellig eukaryote micro-organisme dat behoort tot het rijk van de schimmels.

En in tegenstelling tot bacteriën bezit gist een celkern, net zoals wij.

De gist in jouw deeg is nu al enige tijd aan het leven.

Wat betekent dat jouw lichaamswarmte en jouw aanraking en jouw zuurstof ervoor zorgen

dat dit deeg langzaam transformeert in iets anders.

Deegman groeit in jouw handen.

Hoe vriendelijk!

Maak een zachte bol van deegman.

En druk heel voorzichtig met beide duimen een klein, zacht,

vriendelijk kuiltje in het midden.

Een kuiltje waar je in zou kunnen liggen.

Creëer met je duimen genoeg ruimte voor jezelf, zodat je zelf in de deegkuil zou kunnen zitten.

Voel hoe je vanuit je duimen steeds meer deeg om je lichaam heen voelt vallen.

Toe maar.

Het kan even duren, maar op een gegeven moment voel je dus dat het deeg zich steeds meer

om je lichaam heen vouwt, totdat je er zelf in kan liggen.

Je voelt dat het deeg je lichaamsgroeven vult.

En voel ook hoe je zachtjes wordt opgetild.

Het voelt zwaar en zacht.

En er vormt zich een mal om je heen, in de vorm van jouw lichaam, dat met je meeademt.

Blijf hier maar even wonen, op bezoek in de baarmoedervormige deegwolk van deegman.

Rust in haar zachte deegbillen.

Speel als je wil een liedje op het piano-deeg.

Jouw moeder, en alle moeders uit het verleden en de oudheid,

hebben deze baby’s gebaard. Tarwe gemalen, de warmte van hun lichaam in het deeg gevouwen

en deegman gedeeld.

Thanks moeders, en deegman

dat jullie onze bollen er uitrollen.

Masseer het deeg met je vingertoppen los en maak een klein gaatje

waar je je hoofd doorheen kunt insteken.

Rol met je nek en je schouders en stap rustig uit je zelfgevormde spijt-vagina

wanneer je hier ready voor bent.

We zijn bijna tot het einde gekomen van deze meditatie.

Kneed je deeg weer een beetje los, want ze heeft al veel moeten doen.

Want voor haar final form wil ik je uitnodigen om haar tot een drol te rollen.

Creëer met je handen een roze, vriendelijke ruimte waar de slang in kan wonen.

Jouw handen zijn de darmen van jouw slingervormige spijt.

Deeg wordt brood, wordt massa, wordt uitwerpsel.

Imagination is the beginning of creation.

Maak een drolvorm waar je zelf tevreden mee bent.

Open rustig je ogen, met je ogen geloken richting de grond.

Kijk even naar jouw spijtkleurige deeg.

En bedank haar maar, met woorden of wederom telepathisch.

Je kan ervoor kiezen om je brood te bakken en in je darmen te laten nestelen

en vervolgens voor altijd gedag te zeggen.

Doe wat het beste voelt voor jou.

Dank je wel dat je hebt meegedaan aan deze meditatie.

 

Dit verhaal is onderdeel van De on//smakelijke week (themaweek).

Mail

Kiriko Mechanicus (zij/haar, 1995) is documentairemaker, culinair historicus en schrijver. Ze schrijft verhalen over al hetgeen we als mensen in onze monden stoppen (tomaten, woorden, lichaamsdelen etc.). Daarnaast maakt Kiriko podcasts, theater, gastronomische kunst, schikt ze bloemen en ontwikkelt ze nieuwe gerechten. Ze wordt het gelukkigst wanneer deze elementen allemaal tegelijkertijd samenkomen.

Sosse Serpenti (2001) is een illustrator en beeldmaker die zich bezighoudt met mensen en de diverse werelden waarin zij zich bevinden. Vanuit antropologisch, journalistiek en persoonlijk perspectief, benadert zij subculturen en legt haar ondervindingen daar vast. Momenteel is ze gefascineerd door het gesloten bestaan van de huisvrouw.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Verboden toegang 8

Verboden toegang

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In woord én beeld dicht Maaike Rijntjes over iemand die terugkeert naar het bungalowpark waar die opgroeide. Lees meer

Momentum

Momentum

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Sanne Lolkema dicht op drie levels over de prestatiemaatschappij: van micro-, naar macro- en mesoniveau. Lees meer

Herkauwen

Herkauwen

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tussen ongemak en walging in dicht Moni Zwitserloot over zowel baren als geboren worden: 'je kruipt uit je dode vel / naar buiten / de broeierige nacht in'. Lees meer

Podiumgeil

Podiumgeil

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Birsu Tamer schreef een tekst voor een acteur die als het monster van Frankenstein diens publiek bespeelt. Lees meer

Handleiding

Handleiding

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In 'Handleiding' schrijft Ettie Edens over eenzaamheid, identiteit en gezien willen worden - en over iemand die een muur van haar kamer verft en daar zo in doorslaat dat ze in de kamer verdwijnt. Lees meer

De serre

De serre

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Johanna Loman schreef een verhaal over een jonge vrouw op een klimaatprotest: Wat als je wel moreel besef hebt, maar liever je kop in het zand steekt? Lees meer

Hertenkalf 2

Hertenkalf

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tessa van Rooijen dicht in dit vierluik over het aangaan van verbindingen en het dragen van een dood hertenkalf: 'jongens is het sexy om een dood hertenkalf in je lichaam te hebben?' Lees meer

De tondeuse

De tondeuse

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Jana Flekken legt in fragmenten de band en rolverdeling tussen ouders en hun kind vast, en hoe die verandert wanneer een van de ouders ziek wordt. Lees meer

Mijn huid een rekbare grens (Frontaal)

Mijn huid een rekbare grens

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In dit drieluik bevraagt Isa/Isa Bob van Rooy de kaders die er gesteld zijn rondom onze natuurlijke wereld. Bestaat er eigenlijk wel een verschil tussen zelf en natuur, of tussen plant en organisme? Lees meer

Whisper Heart, The Movie

Whisper Heart: the movie

Hoe ver ga jij voor De Ware? Anne Sikma onderzoekt in dit bloedstollende verhaal de grenzen op tussen fictie en realiteit. Ben je er klaar voor? Lees meer

Voorland

Voorland

Hoe ga je om met de grote kans dat je, net als vele vrouwen in je familie, jongdementie zal krijgen? Yanaika Zomer bereidt zich voor in de vorm van een gedicht. Lees meer

Doorlaatbaar 1

Doorlaatbaar

Een jonge vrouw is mantelzorger voor haar moeder. Dit verhaal van Siska van Daele beschrijft de grens tussen hun binnen- en buitenwereld: binnen lijkt de tijd stil te staan, terwijl buiten alles doorraast. Lees meer

Lieselot 1

bloedbanen

‘Jij bént geen lijf, je hébt er een,’ stelt de therapeut in het buurthuis. Kan de ik-persoon geholpen worden? Met ‘bloedbanen’ won Sandro van der Leeuw de juryprijs van Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Lieselot

Lieselot

Twee vrouwen in een verzorgingstehuis hebben een afspraakje - maar zal de ander wel komen? Met ‘Lieselot’ won Sanne Otten Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Ondergang / Opkomst

Ondergang / Opkomst

Wat als Pangea opnieuw ontstaat en de wereld weer één land wordt? In haar beeldende gedichten fantaseert Sanne Lolkema over nieuwe en oude werelden, systemen en cirkels. Lees meer

misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

Misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

De tedere poëzie van Hilde Onis meandert langs beeldhouwers, honden met mannen-angst en verse gedachtestreepjes, en mondt uit in een zee van beelden, waarin ook de vergankelijkheid niet ongezien blijft. 'dat het beest zich meteen op me wierp / zie ik als bewijsvoering / voor dat wat uitblijft' Lees meer

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

"Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën" is een driedelige reeks gedichten van Trijntje van de Wouw die op een humoristische manier zwaardere thema's aan weet te snijden. Lees meer

Niet aan denken

Niet aan denken

Aan de feesttafel zoekt Aafke van Pelt tussen de koetjes en kalfjes naar het contrast, de diepere laag in het banale. Lees meer

Galatea 1

Galatea

Een bezoek aan een Airbnb aan zee blijkt ook een bezoek aan asfalt, beton en een cementfabriek te betekenen. Andrea Koll plaatst dit beeld in dit door haar zelf geïllustreerde, tweestemmige gedicht tegenover het beeld van de door Pygmalion uit ivoor gemaakte Galatea. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar