Waar het in Europa echt om draait." /> Waar het in Europa echt om draait." />
Asset 14

De blazers van Merkel

De blazers van Merkel, de meisjes van Berlusconi, de lach van Rutte en de handtasjes van Carla Bruni... Met de website The Spectacle of the Tragedy vertelt ontwerper Noortje van Eekelen het verhaal achter de symbolen uit de Europese politiek.

Wat in Brussel wordt besloten, blijft niet in Brussel. De Europese regelgeving werkt door tot op het zuidelijkste eilandje van Griekenland en tot in het kleinste dorpje van Gallië. Of de EU nu een idealistisch verbond is of een economische constructie, haar bestaansrecht ontleent ze aan het vertrouwen van de Europese burger. Wanneer dat ontbreekt kan het overkoepelende politieke systeem moeilijk functioneren. De leiders van Europa doen er dan ook alles aan om glimlach in plooi te houden. Crisis? Hoezo?

 

Europa verkeert in een lastige situatie. De munt die voor eenheid en economische voorspoed had moeten zorgen, drijft landen vandaag de dag juist verder uit elkaar. Sterke, Noord-Europese landen willen niet opdraaien voor de financiële rampspoed in het zuiden, maar gluren ook met argusogen in elkaars huishoudboekjes. De neuro is niet zomaar een kreet uit het verkiezingsprogramma van Hero Brinkman. Deze denkbeeldige munt werd de afgelopen tijd al in verschillende (welvarende) landen ter sprake gebracht. Het onderstreept nog maar eens hoezeer de unie door de economische crisis ontwricht geraakt is. Met man en macht proberen Europese leiders deze tegengestelde belangen om te smelten tot verdragen en conventies. Europese beslissingen die grote gevolgen hebben op nationale schaal. Maar hoewel de betrokkenheid en het vertrouwen van de burgers noodzakelijk is voor de daadkracht van Europa, is de communicatie vanuit dit politieke systeem ambigu en onduidelijk, en bovendien verdacht positief.

 

 

In dagbladen, op televisie en op het internet worden we doodgegooid met nieuws uit Europa. Maar waarvoor staat die IKEA-blauwe boodschap met gele sterretjes eigenlijk? Wat zegt die politieke glimlach, dat staatsbezoek en het gezamenlijk kijken naar een Champions League finale? In haar berichtgeving probeert Europa ten alle tijden gecontroleerd en uniform over te komen. De communicatie is echter zo overdadig dat dit niet zorgt voor transparantie maar juist voor vertroebeling. De politieke elite slaagt er niet in de burgers te betrekken bij hun onduidelijke systeem. Misschien is dat juist de bedoeling. Misschien is dat precies waarom Sarkozy telkens zo ontluikend glimlacht en wie weet wat voor een masterplan er zit achter de kleurkeuze van Merkels blazers.

 

Ontwerper Noortje van Eekelen legde een archief aan over de financiële crisis. Ze verzamelde artikelen en beeldmateriaal van de huidige politieke elite van Europa. Informatie uit de media die voor iedereen beschikbaar is. Door de beelden naast elkaar te zetten en op een website te presenteren, vertelt Noortje echter een nieuw verhaal. Op de website The Spectacle of the Tragedy wordt de informatie in een nieuwe context getoond. Door de hoofdrolspelers te isoleren en zo hun mediagedrag te observeren, legt Noortje pijnlijk bloot wat zo vaak onbelicht blijft. Ze toont de symbolen van de Europese politiek. Elementen die de leiders keer op keer inzetten. De collectie blazers van Merkel, een stalenkaart aan kleuren maar altijd dezelfde schnitt. Wat zegt dat over haar standvastigheid, haar politieke stijl? Of de meisjes van Berlusconi, pas nu ze naast elkaar staan, vertellen echt iets over hun minnaar. De lach van Rutte en een inventarisatie van minister-presidenten die tijdens de eurocrisis niet herkozen werden of vervroegd ontslag indienden. De website is een compilatie van informatie over de grote Europese Show. De onmiskenbare neergang van de euro als gevolg van onduidelijke financiële transacties en menselijk falen wordt visueel uiteengezet. Een verhaal dat de Europese top ongetwijfeld probeert te verhullen. De serie snapshots getiteld The German French Affair illustreert dit misschien wel het best. De begroetingen tussen Sarkozy en Merkel lezen als de fotoroman. Een verstandshuwelijk dat zich langzaam maar zeker ontwikkelt tot romantische affaire. 'Ach Sarko, so schön das du wieder da bist...' fluisterde ze.

--

The Spectacle of the Tragedy is het afstudeerproject van Noortje van Eekelen (1982) van haar studie aan het Sandberg Instituut Amsterdam, Master of Design Department.

Mail

Maartje Smits Maartje Smits is schrijvend detective en imker. In 2015 verscheen haar dichtbundel Als je een meisje bent bij uitgeverij De Harmonie.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
hoofstuk Leonieke Baerwaldt Bouw zandkastelen debuutroman schrijven zand

Bouw zandkastelen

In dit Hoofd//stuk helpt debutant Leonieke Baerwaldt je op weg in het woud van schrijven aan je debuut. Romanschrijven begint vaak als zoektocht naar zand. Lees meer

Luister Even: Ik hoor ze zingen

Ik hoor ze zingen

In de rubriek Luister Even vragen we Hard//hoofd-makers om een kort stukje audio te maken over de toekomst. Het is een proeftuin voor het maken van audio, maar ook voor onze werkelijkheid. De tweede aflevering is van Nora van Arkel, over dansen voor de wereld, de toekomst en elkaar. Lees meer

Nestelen

Nestelen

In de serie Natuurgeweld maakt schrijverscollectief Wildgewelf verhalen bij een zoekplaat van Emile Weisz. Welke verhalen weet jij te vinden? Odette van Heesbeen vertelt over een godswonder, pukkelarmen en uitgroeien tot wie je hoort te zijn. Lees meer

Nieuws in beeld: Wie vreet daar van de veluwe?

Wie vreet daar van de veluwe?

Om jonge kastanjes op jonge leeftijd te beschermen tegen hongerige dieren, worden de boompjes op de Veluwe ingepakt in plastic kokers. Maar zodra ze daar bovenuit groeien, slaan de herten aan het peuzelen. Lees meer

Alles Vijf Sterren: De simpele dingen

De simpele dingen

Onze redacteurs werden blij van lekker wegdommelen, een simpele maaltijd en eerherstel voor een jeugdslechterik. Lees meer

Pas op voor het valse underdogeffect

Pas op voor het valse underdogeffect

Waar komt toch de behoefte om wangedrag van publieke figuren te relativeren vandaan? En om ze zelfs als slachtoffers te gaan zien? Volgens Marthe van Bronkhorst zeggen we al veel te snel 'laat ze nou, ze zijn al genoeg gestraft’. Lees meer

Vlindervleugels

Vlindervleugels

In de serie Natuurgeweld maakt schrijverscollectief Wildgewelf verhalen bij een zoekplaat van Emile Weisz. Welke verhalen weet jij te vinden? Tessa van Rooijen vertelt over het verder woekeren van een lichaam en naar huis willen onder een regendouche met warm water en lavendelzeep. Lees meer

Automatische concepten 72

Geeft dit vaccin malaria de doodsteek?

Een 'historisch moment' in de strijd tegen malaria. Lees meer

Menstruatieverlof. Waarom niet?

Menstruatieverlof. Waarom niet?

Menstruatie is nog altijd een taboe-onderwerp, ziet Stefanie Gordin. Terwijl praten over je cyclus kan leiden tot beter welzijn en een betere gezondheid. Én tot betere arbeidsomstandigheden. Hoog tijd om het serieus te hebben over de baten van menstruatieverlof. Lees meer

Column: Tegen vrienden zeg ik nooit goed 'doei'

Tegen vrienden zeg ik nooit goed 'doei'

Over de dood van haar grootouders dacht Eva van den Boogaard vroeger wel na, maar over die van een goede vriend? Lees meer

Overgangsperiode

Overgangsperiode

In de serie Natuurgeweld maakt schrijverscollectief Wildgewelf verhalen bij een zoekplaat van Emile Weisz. Welke verhalen weet jij te vinden? Frederike Luijten vertelt over uitgedroogde dijen en het krijgen van een nieuw lichaam. Lees meer

Nieuws in beeld: Huisje, droompje, beestje

Huisje, droompje, beestje

Is ons jarenlang een uitgewoond sprookje verkocht? Lees meer

Oproep: Stuur je pitch in voor Hard//hoofd Magazine #2!

Stuur je pitch in voor Hard//hoofd Magazine #2!

De redactie van Hard//hoofd is naarstig op zoek naar jouw interpretatie bij het thema van de tweede editie van Hard//hoofd Magazine: Rituelen! Stuur uiterlijk 31 oktober je pitch in. Lees meer

Filmtrialoog: Another Round

Another Round

Thomas Vinterberg zet in Another Round een ongeloofwaardig gegeven op een geloofwaardige manier neer, volgens onze redacteurs. Lees meer

Hard//hoofd presenteert - Dat dus.

Hard//hoofd presenteert... dat dus.

Hard//hoofd presenteert met trots: dat dus., een podcast in samenwerking met De Nieuwe Oost | Wintertuin, het Letterenfonds en Schakel025. Dat dus. is fictie voor mensen die van keukentafelpodcasts houden, over drie vrienden die het gevoel hebben een belangrijke les in volwassen-zijn te hebben gemist. Lees meer

Korfgeest 2

Korfgeest

In de serie Natuurgeweld maakt schrijverscollectief Wildgewelf verhalen bij een zoekplaat van Emile Weisz. Welke verhalen weet jij te vinden? Tim Bongaerts maakte een web van woorden om in te vallen en te wachten op de zondvloed. Lees meer

Nieuws in beeld: Homo homini lupus

Homo homini lupus

Sebastian Eisenberg volgt het nieuws van wolvin Noëlla en haar pups op de voet. Lees meer

Alles Vijf Sterren: 52

Gelukkig groeien we op

Deze week worden onze redacteurs blij van opgroeien, dansen en goede voorbeelden. Lees meer

Je wordt niet thuisgebracht

Je wordt niet thuisgebracht

Een kort verhaal over Passoã, natte patat op de grond van het zwembad, ontsnappingsplannen en verlangens die schuren als zand. Lees meer

Achtbaantester 1

Achtbaantester

Marthe van Bronkhorst hangt op de kop in een looping en weet één ding zeker: achtbanen worden alleen spannend als ze een goed verhaal hebben. Lees meer