Asset 14

De avonturen van Kip en Vos bij het Prikkeldraadhek

De avonturen van Kip en Vos bij het Prikkeldraadhek

‘Wat doe je bij dat hek, Vos?’ vroeg Kip.
‘Bewaken,’ zei Vos.
‘Tegen wie?’ vroeg Kip.
‘Tegen jullie,’ zei Vos, ‘we denken dat jullie een gevaar zijn voor de vos-veiligheid.’
‘Wat?’
‘Dat haantje van jullie wil oorlog. Wij vossen moeten onszelf beschermen.’ Voor de zekerheid deed hij een plasje tegen zijn kant. ‘Je weet maar nooit.’
‘Maar wij zijn veel kleiner dan jullie,’ riep Kip omhoog naar Vos, ‘en jullie hebben vlijmscherpe tanden om ons elk moment mee te bijten. Wij hebben alleen veren.’
‘Onzin,’ lachte Vos met zijn mond vol tanden. ‘Jullie kunnen pikken.’
‘Pikken en bijten zijn heel anders. Zeg nou eens,’ zuchtte Kip, ‘Wat is de échte reden dat je bij het hek ijsbeert, Vos?’
‘Jullie zijn over het hek heen gevlogen. Onze vrouwtjes en welpen zijn doodsbang.’
‘Nee hoor,’ Vossin mengde zich in het gesprek. ‘Het spijt me buurvrouw. ’t Is mensbrutaal. Hij is in de rui, en sinds z’n staartje zo kromp is hij heel territoriaal geworden.’
‘Wij kunnen niet eens zo ver vliegen,’ zei Kip. ‘We zijn Kippen. We wíllen helemaal niet vliegen.’
‘Kipnieuws,’ gromde Vos. ‘Ik vertrouw dat niet.’
Ze zwegen even en keken naar de lucht. Er was geen kip te zien. Wel hoorden ze het geluid van vallende bomen.
‘Vos?’ zei Kip.
‘Ja?’
‘Even eerlijk. Jullie hebben al zó’n groot stuk land, wij hebben alleen maar deze kippenren. Waarom krabbelen jullie aan het hek?’
Vos dacht even na. ‘Voor de vrede.’
‘Kom op Vos. Geef nou gewoon toe dat je je verveelt en honger hebt.’
‘Ik verveel me helemaal niet. Leve Vosland.’
‘Vos, laat dat hek nou staan. We zijn altijd goede buren geweest.’
‘Mmpfff.’
‘Denk aan al die leuke herinneringen! De woestijnmuizenplaag! We hebben ze samen buiten gehouden.’
‘Ja, ja. Maar,’ jankte Vos, ‘Waarom staat het hek er eigenlijk?’
‘Dat is zo gegroeid.’ wist Kip zeker.
‘Hekken kunnen niet groeien. Hekken zijn gemaakt.’
‘Nietes. Gegroeid. Zo, uit de grond, als een boom.’
Vos keek gewiekst. ‘Dus overal waar ik een zaadje plant, kan ik een hek laten groeien?’
‘Ja. Maar wacht even, Vos wat doe je?’
‘Ik maak een hek.’ zei Vos plotseling. Hij groef zich onder het hek door en deed een plasje middenin de kippenren. ‘Hier.’
‘O nee.’
‘En daar een hekje.’
‘Hoor je dat, Vos? Een boom, die boom wordt omgezaagd!’
‘En daar nog een hekje.’
‘Kijk, daar! Bam! Vos, moet je nou kijken! O, wat een ramp.’
‘Ik kan niet kijken, ik heb het te druk met hekwerk van de ren verstevigen.’
‘Vos…’
‘Leve Vosland.’
‘Vos, er is geen ren meer…’
‘Leve Vosland!’

 

Boemerang

 

Een kind

gooit een boemerang, een hond rent, de boemerang

schiet door de spijlen van het park, straatlantaarnverlichte dagen

blijft weg

in het niets, het niets achter het hek

ver voorbij het speldenkussen van zijn leven, moeder zegt

er is niets aan te doen, er is daar niets

maar wie voorjaar zaait zal najaar oogsten

ver voorbij dit zonberoerde land waar het rubbertegels regent

en de kinderen niet stuiteren maar vallen als dominostenen

 

en de boemerang wordt een granaat

een kind vangt een granaat, gooit een slingerworp

de hond

wordt een amfibie

een spijl een prikkeldraad, weggecamoufleerde nachten

bang, een boemerang

 

de boemerang wordt een helikopter

de moeder een negotie

het kind nog voor twaalven man

het zoekspel wordt een expeditie

en de tikker wordt voorbijgerend door de dood

bang, een boemerang

 

het park wordt een slingerpad

wordt een slingerplant, de rubbertegel barst

de hond wordt de brenger van de boodschap

en de boodschap uit zijn bek gerukt, wie is er

bang, een boemerang

maar wie voorspoed zaait zal de terugslag oogsten

iemand gooit opnieuw

vang dan, vang

vang dan, vang!

Mail

Marthe van Bronkhorst (zij/haar) is schrijver, theatermaker en psycholoog en studeerde aan de VU Amsterdam en Harvard Medical School. Ze schreef voor onder meer Theater Ins Blau, Sonnevanck, Over het IJ festival, Kluger Hans, Meander, De Revisor en werkt aan een roman over duikers bij uitgeverij De Geus.

Hanneke Rozemuller (1998) is beeldedacteur bij Hard//Hoofd en illustrator. Met dromerige scenes met veel textuur en een beetje absurdisme wil ze een nieuw esthetisch laagje aan verhalen geven.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Dunne intellectuele belangstelling

Dunne intellectuele belangstelling

Michiel Cox is vastbesloten om als docent aan zijn mbo-studenten meer dan alleen praktische kunde over te dragen. Hoewel studenten zijn lessen mild spottend een ‘zitvak’ noemen, merkt Cox dat bij sommigen intellectuele nieuwsgierigheid opbloeit, ondanks de lage verwachtingen van de buitenwereld. Lees meer

How can I make this about me? 1

How can I make this about me?

Marthe van Bronkhorst staat stil bij een jaar genocide en pleit ervoor om het meer over onszelf te laten gaan: 'Die dode Palestijnen hadden jouw kinderen kunnen zijn.' Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De man die geen vragen stelt

De man die geen vragen stelt

Aisha's single, hetero vriendinnen worden op dates overspoeld door dominante sales pitches. Stel een vraag, lieve man, stel een vraag! Lees meer

Levensweg

Levensweg

Als Aisha een trouwerij op een Limburgse boerderij bezoekt, mijmert ze ineens over haar eigen bruiloft. Ach, trouwen is niks voor haar. Toch? Lees meer

Marktplaatsgekkies

Marktplaatsgekkies

Marthe van Bronkhorst besluit de relatiemarkt opnieuw te betreden en vraagt zich af: ben ik een koopje, of een langetermijn-investering? Lees meer

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar