Asset 14

Zet zo’n lolbroek voor aap

Een vriendin van me stond bij de dorpsslager in de rij toen de slager een van zijn medewerksters een klap voor haar kont gaf. Wat zonder de #MeToo-discussie nooit was gebeurd, gebeurde nu wel. Een oudere heer zei luid: ‘Ho, ho.’
De slager keek op, zweeg even en riep toen: ‘Me too!’
In de winkel werd gelachen, maar de blikken gingen ook over en weer. Tot de slager zei: ‘Maar ik ken haar al twintig jaar hoor.’
Alsof hij daarmee een eigendomsrecht over de billen van zijn personeel had.
‘Dan helemaal’, klonk uit de klanten.
Het werd een ongemakkelijke situatie. De medewerkster bleef stil en concentreerde zich op het snijden van beleg.

Ik denk niet dat slager het nog eens doet.

Het was helemaal niet mijn plan om het er ook nog eens over te hebben. Maar het verhaal van de slager deed me anders besluiten.
Want wat gebeurde daar? Publieke schaamte. En daar hebben we iets te pakken.

In de #MeToo-discussie is het hele spectrum van seksueel misbruik wel aan de orde geweest. Het gaat mij nu even om de ‘lichte’ incidenten, om al die verhalen waarin intimidatie een rol speelde en waar betrokken meisjes en vrouwen op dat moment geen raad mee wisten.

Ongewenste intimiteiten, seksuele intimidatie en machtsmisbruik zijn van alle tijden. Ik wil niemand de moed ontnemen, maar verdwijnen zal het niet.
Elke vent weet wel wat hij doet als hij het meisje of de vrouw naast zich ongevraagd aanraakt op een dubieuze manier. Zo voelt ook elke vrouw precies aan wat de intentie is wanneer een collega, buurman, chef, docent over haar heen hangt en op de verkeerde plek over haar rug wrijft, of een hand op haar bovenbeen legt.

Allemaal enorm gênant, dat zeker. En het zijn dan de vrouwen die schaamte voelen, dat snap - en ken - ik ook.
Maar het grote raadsel vind ik toch dat zo veel vrouwen hun mond houden. We kunnen beter nadenken over efficiënte reacties.

Want wat is effectiever dan in de volle kantoortuin, lerarenkamer, kantine eens flink hard te zeggen: 'Wel godverju, meneer Huisman, blijf met je handen van me af.'
Reken maar dat het gezelschap opkijkt.
Als het heel erg is, kun je iemand ook gewoon een klap geven, nog schaamtevoller voor de man in kwestie.
Ik heb het een keer gedaan. Het ging toen niet om iets seksueels, wel om de agressie van een collega die een betoog onderstreepte met net iets te harde klapjes op mijn wang. Aanvankelijk liet ik het gaan, maar later ben ik naar hem toegelopen om hem te zeggen dat hij dat niet nog eens moest doen. ‘Bedoel je dit?’ vroeg hij, en tikte opnieuw. En toen haalde ik uit. Zijn bril vloog af en de redactiezaal viel stil. Iedereen keek.
Na dergelijke daadkracht voel je je erg tevreden, neem dat van mij aan.

De #MeToo-campagne heeft het onderwerp overal op tafel gebracht, werkelijk iedereen weet ervan. Schaamtevol wegstoppen helpt niet en hoeft ook niet. Integendeel. Eigenlijk is dit een uitgelezen moment om het roer om te gooien.

Dus wees even flink en zet zo’n lolbroek met losse handjes voor de groep en met luide stem maar voor aap.

Mail

Loes de Fauwe is journalist en oud-verslaggever van Het Parool. Ze publiceerde twee boeken, Kasba Holland (met Arthur van Amerongen) en Een moeilijke jeugd. Sinds Loes afscheid nam van de krant verheugt ze zich in haar bestaan als gepensioneerde. Zonder plichten, zonder wekker, maar nog steeds met een nieuwsgierige blik op de wereld.

Daphne Prochowski is een illustrator uit Groningen. Haar werk is te omschrijven als kleurrijk en verhalend.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Automatische concepten 46

Demoontjes

Marthe van Bronkhorst laat haar demoontjes uit. Dat scheelt, want dan hoeft ze ze even niet zelf te dragen. Lees meer

 The Notorious RBG is niet meer

The Notorious RBG is niet meer

Illustrator Pirmin Rengers maakte dit prachtige portret ter ere van Ruth Bader Ginsburg, de Amerikaanse opperrechter die afgelopen vrijdag overleed. Lees meer

In ‘Adult Alternative’ verleggen transgender modellen de grenzen van het begeerlijke

In ‘Adult Alternative’ verleggen transgender modellen de grenzen van het begeerlijke

Met Adult Alternative, ‘de eerste erotische fototentoonstelling met transgender, intersekse en non-binaire modellen ooit’, wil Pride Photo Nijmegen een taboedoorbrekende expo neerzetten. Die belofte wordt slechts ten dele waargemaakt, zag Marte Hoogenboom – al is ook dat de moeite waard. Lees meer

Heimweek Mixtape

Heimweek Mixtape

Heimwee kan niet zonder muziek, en een themaweek niet zonder mixtape. Traditiegetrouw sluiten we onze themaweek af met liedjes gekozen door redacteuren. Lees meer

Heimwee is de wreedste pijn

Heimwee is de wreedste pijn

Is heimwee vertaalbaar? Marthe van Bronkhorst reflecteert op de emotie in haar vertalingen van drie romantische dichters die zeer onder hun heimwee leden. Lees meer

Ter Reparatie

Ter Reparatie

Soms past toch niet alles op de manier waarop je het je had voorgesteld. Vrienden doen alles voor elkaar, toch? Een kort verhaal over elkaar net missen, drie vrienden en een paarse trui. Lees meer

 'Zijn we al thuis?' vragen 14.000 vluchtelingen in Nederland

'Zijn we al thuis?' vragen 14.000 vluchtelingen in Nederland

Maar liefst 14.000 asielaanvragen zouden nog voor het eind van 2020 behandeld moeten zijn, zo is de doelstelling van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Lees meer

Nostalgische saus

Nostalgische saus

Onze maatschappij kent momenteel veel nostalgische oplevingen. Kunstenaar Sandra Mackus betrapt zichzelf erop dat ze in haar werk ook met het verlangen naar vroeger speelt. Hoe blijft ze authentiek en oprecht? Haar recept is verbluffend simpel. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Nieuwe nostalgie 1

Nieuwe nostalgie

Normaal gesproken vragen wij onze redacteuren: wat maakt je blij? Tijdens de Heimweek: wat maakt je nostalgisch? Lees meer

Heimwee in het Heilig Land - een triptiek 1

Heimwee in het Heilig Land

Lies Defever passeerde de muur tussen Israël en Palestina, en ontmoette twee volken met heimwee naar de toekomst. Lees meer

Fantoompijn Evangeline Habarurema

Fantoompijn

Alle dingen gaan voorbij, de mooiste, maar ook de pijnlijkste dingen. Een troostvolle tip voor iedereen die verliest en rouwt, en het officiële Hard//hoofd-debuut van schrijver en illustrator Evangeline Agape. Lees meer

Als het doek valt

Als het doek valt

De gevoelens van heimwee waardoor Eva als kind geteisterd werd, ervaart ze als volwassen vrouw van tijd tot tijd nog steeds. Lees meer

 Samen alleen op de wereld

Samen alleen op de wereld

Speciaal voor de Heimweek delen tien fotografen beelden die hen doen terugverlangen naar een plek of een moment in hun leven. Het resultaat is een uniek inkijkje in de diversiteit van heimwee en nostalgie; misschien wel de allerindividueelste emoties. Lees meer

Over nostalgie en camp - smijt je waardeloze parels uit het raam

Over nostalgie en camp - smijt je waardeloze parels uit het raam

Wat hebben nostalgie en camp met elkaar van doen? Rijk Kistemaker kwam erachter dat deze twee fenomenen nauwer verbonden zijn dan we in eerste instantie misschien denken. Een essay over de troost van het abjecte en de overdaad, van schorseneren en Meryl Streep, van de glitters en parels in een gezamenlijke queercultuur. Lees meer

Nog even, langzaam

Nog even, langzaam

Soms heb je heimwee naar dingen die er nog zijn. Nora van Arkel schreef een gedicht over heimwee naar een relatie die nog niet voorbij is: 'hier, fluister ik maar alles / wat ik voel is morgen'. Lees meer

Wanneer zwaartekracht zich omdraait

Wanneer zwaartekracht zich omdraait

Imme lijdt aan gemis. Ze heeft houvast nodig. Maar hoe ziet dat eruit? Een evocatief verhaal over troost en verlangen van kunstenaar Sanne van Balen. Lees meer

Redactioneel

Hard//hoofd doet of ze thuis is

Hard//hoofd nodigt je van harte uit: doe alsof je thuis bent in deze heimweek. Wat betekent thuis zijn in tijden van pandemie? Of voor mensen die een plek zoeken om veilig te leven, maar daarvoor op de vlucht moeten? Hoe inspireert heimwee de kunstenaar? Het wordt een week om naar terug te verlangen. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Strijdbaarheid (en wiskunde)

Strijdbaarheid (en wiskunde)

Deze week worden onze redacteurs blij van strijdbaarheid en een online tentoonstelling in New York. Lees meer

Morgen ruikt naar tijgers

Morgen ruikt naar tijgers

Een tijgerbrood, een zoektocht en een verzameling geurzakjes. Zullen Jefta en Ellis vinden waar ze naar op zoek zijn? Een voorpublicatie uit het afstudeerwerk van Francis Nagy. Lees meer

Fossil Free Culture NL over een Museumplein zonder Shell  1

In de kunst is Shell niet welkom, zegt Fossil Free Culture NL

Bedrijven als Shell hebben in de cultuursector nog een dikke vinger in de pap. Een gesprek met de kunstenaars-activisten van 'Fossil Free Culture' over artwashing, politieke kunst en feminisme in tijden van klimaatontwrichting. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan