Asset 14

Tafelmanieren

‘‘Met z’n allen aan tafel, het zorgt ervoor dat de maaltijd niet uitsluitend brandstof voor het lichaam is.’’ De pedagoog spreekt de kromme zin vol overtuiging uit. We zappen snel verder naar een volgend kanaal, terwijl de borden onze schoten verwarmen.
‘‘Is het al tijd voor deeweedeedee?’’ vraag ik.
‘‘Eerst nog even boulevard,’’ zegt mijn bankgenote.
Vanuit haar kinderstoel katapulteert onze dochter een klodder hutspot naar het scherm.
‘‘Niet met je eten spelen,’’ zeg ik afwezig. De rode smurrie druipt langs het gezicht van Badr Hari.
‘‘Vind ik niet lekker,’’ verklaart Annika haar daden.
Omdat ze de ‘r’ nog goed niet uit kan spreken, klinkt het extra verwend.
‘‘Je hebt nog geen hap geproefd,’’ vermaant haar moeder.
‘‘Kinderen in Afrika zouden het van Badrs gezicht aflikken,’’ doe ik leuk.
‘‘Hij heeft natuurlijk wel gelijk,’’ wordt mijn grap genegeerd.
‘‘Wie? Badr?’’
‘‘Nee, die man op Nederland 1. We kunnen het niet meer maken om voor de buis te schranzen. We zijn toch geen aso’s? Het is niet goed voor Annika’s ontwikkeling. Ze speelt met haar eten, omdat het eten hier niet serieus genomen wordt. En eten is een serieuze zaak. Het is toch te zot voor woorden: we hebben een prachtige tafel en zitten er nooit aan.’’
‘‘Omdat hij vol ligt met papieren.’’
‘‘Die kunnen opgeruimd worden. Het leven is minder ingewikkeld dan je denkt.’’
We zwijgen onze borden leeg, terwijl John van den Heuvel een onsamenhangend verhaal vertelt dat Albert aangrijpend lijkt te vinden. Naast ons wordt om warme melk geschreeuwd en om ons heen raakt de huiskamer gedecoreerd met platgestampte wortels.

Wanneer alle papieren in lades zijn opgeborgen, blijkt de tafel gigantisch te zijn. Ik heb gedekt, met servetten en placemats en kaarsen.
‘‘Ben je bang dat de elektriciteit uit gaat vallen?’’ vraagt mijn eega wantrouwend. Ze is net thuisgekomen van haar werk.
‘‘Het is ook nooit goed. Ik heb de hele dag staan opruimen en koken, omdat jij zonodig iets te lang moest blijven hangen op Nederland 1.’’
‘‘Sorry, liefste. Het is gewoon een hele overgang, ik moet daar ook aan wennen. Maar dit is precies wat ik wilde. Dit is wat het beste is voor ons gezin.’’
‘‘Wat is dat?’’ vraagt Annika. Ze is net opgehaald uit de crèche.
‘‘Wat?’’ vragen haar ouders in koor.
‘‘Dat,’’ ze wijst naar de tafel.
‘‘Dat is...’’ ik kijk om mij heen, alsof we afgeluisterd zouden kunnen worden. En dan fluister ik: ‘‘dat is onze tafel.’’

Ik heb een spinazietaart met spekjes gemaakt, omdat iedereen in dit huis daar gelukkig van wordt.
Annika eet opvallend geconcentreerd en netjes. Ze kijkt bij elke hap alsof ze alle smaken tot zich door laat dringen.
‘‘Hoe was jouw dag vandaag?’’ vraag ik aan mijn vrouw, terwijl ik haar glas bijschenk.
‘‘Och, ja. Wel prima eigenlijk. Dat vraag je anders nooit. Ik vind dit lastig hoor.’’
‘‘We moeten het toch ergens over hebben.’’
Twee minuten lang is het doodstil in huis.
Dan kijkt Annika haar tafelheer en -dame triomfantelijk aan en zegt: ‘‘Dit is... De Wereld Draait Doorrrrrrrrr.’’ Het is de perfecte imitatie van een Matthijs van Nieuwkerk die nog op zijn ‘r’ moet oefenen.

Omdat Kaspers vaste illustrator Gino Bud Hoiting deze week per abuis op Art Basel in Miami is beland, staat op de voorpagina een beeld van Kasper, Kaspers tafel en de staart van Muis uit de onvolprezen Verfilmde SMS.

Mail

Kasper van Royen is Hard//hoofd-redactielid, is naast vader ook filosoof, ex-docent, ex-dichter, ex-echtgenoot, popfetisjist en postbode.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Speaker

Speaker

Tijdens het installeren van een dichtende speaker aan de rand van een weiland, wil Werner zich niet vergelijken met kunstenaar Guido van der Werve, maar veel resoneert. In EYE is nog tot 29 mei een tentoonstelling te zien van Van der Werve. Hij leerde Werner over de kansen in melancholie. Lees meer

Dit is geen NFT, maar een simpele jpeg - weliswaar zonder uitstoot

Ook feministische NFT’s zijn een aanslag op het milieu

Feministisch platform The TittyMag wil het NFT-aanbod diverser maken. Kan het platform die markt niet beter links laten liggen? Lees meer

 1

Vat het nou alsjeblieft niet persoonlijk op

Corona lijkt alweer bijna iets uit het verleden maar de financiële effecten ervan zijn nog steeds voelbaar in de culturele sector. Vivian Mac Gillavry blikt terug op een periode waarin bestuurders kunstenaars zonder schuld of schaamte voor de bijl gooiden. Lees meer

Slachtoffers van zinloos gekwel

Slachtoffers van zinloos gekwel

Marthe van Bronkhorst buigt zich met verbazing over wat mensen bereiken in een sportschool: "Duizend uur spieren trainen en ze nooit inzetten in het gevecht. Honderd keer gooien en nooit iets raken: lang leve de nutteloosheid." Lees meer

Interview met kunstenares Nina Goedegebure

'In ziekenhuizen moet je ook naar kunst kunnen kijken en koffiedrinken'

Interview met kunstenares Nina Goedegebure over hoe ze houvast vond in de ziekenhuisgalerie en daar een boek over maakte. Lees meer

 1

Pim Fortuyn, aartsvader van conservatieve camp

Twintig jaar na de moord op Pim Fortuyn is camp een belangrijk onderdeel van extreem-rechtse politiek geworden. Hoe komt de bal weer bij 'ons' te liggen? Lees meer

Dit is geen ode 2

Dit is geen ode

'In dit land word je aan stukken gescheurd. / Ik verzamel jouw gescheurde stukken vlees. / Ik bak je op 200 graden. / Ik deel je uit.' In harde dichtregels verkent Shabnam Baqhiri hoe het is om je echt aan te passen en waarom dit soms noodzakelijk en juist goed is. Lees meer

Column: Een nog onbekend familielid

Een nog onbekend familielid

De ouders van Eva lijken de geboorte van een nieuw familielid te beschouwen als een vrijbrief om wel erg persoonlijke vragen op hun dochter af te vuren. Lees meer

Nieuws in beeld: Voor de klas? Mij niet gezien!

Voor de klas? Mij niet gezien!

Tien jaar geleden waren er zo'n 3000 à 4000 docenten nodig. Vorig jaar 18.000. Lees meer

Nieuws in beeld: Steek je hand op als ook jij...

Steek je hand op als ook jij...

De politie registreerde bijna 40 procent meer gevallen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Lees meer

Train je ego (maar zorg dat het tegen een stootje kan) 1

Train je ego (maar zorg dat het tegen een stootje kan)

Luuk Schokker leerde dat een groot ego bij het schrijven geen overbodige luxe is. Je onzekerheid omarmen maar tegelijkertijd een ego kweken. Hoe doe je dat? Luuk legt het uit. Lees meer

A Sacred Slut_Daan Timmer_Lena Plantinga

A Sacred Slut

Je bent vrouw, het is zomer en je wil wat. Klaarkomen, bijvoorbeeld. In dit broeierige nieuwe kortverhaal van Lena Plantinga speelt een jonge vrouw met zichzelf en het lot. Een verhaal over zoeken naar je seksuele zelf, en haar aantreffen onder het juk van je seksuele verleden. Lees meer

Koningen van de dansvloer 2

We zijn allemaal koningen en lakeien

Marthe van Bronkhorst vraagt zich af waarom zoveel mensen dol zijn op het koningshuis: "Ik heb de Oranjes nog nooit op één originele gedachte of uitzonderlijk talent kunnen betrappen. Waarom willen we dan toch zo graag klappen, juichen, buigen?" Lees meer

drie figuren zitten voor een groot raam aan een tafeltje iets te drinken, twee van de figuren zitten op een stoel, een van de figuren zit in een rolstoel

Het café

Rolstoelen en sigaretten, is er meer te beleven in een revalidatiecentrum? In de columnreeks “De Revalidanten” neemt Tiare van Paridon ons mee in haar angsten en ontdekkingen als revalidant. Ze beschrijft vijf weken lang haar groeiende gewaarwording van een weigerachtig lichaam en wat het betekent om buiten de veilige muren van het centrum een fysieke beperking te hebben. Deze week het laatste deel: over het belang van fysieke toegankelijkheid. Lees meer

Vrouwen van kleur! Stop met uitblinken en sluit je aan bij de dutjesrevolutie! 1

Vrouwen van kleur! Stop met uitblinken en sluit je aan bij de dutjesrevolutie!

Bij uitstek vrouwen van kleur gaan onderdoor aan de hoge eisen die hun werkomgevingen aan hen stellen, omdat ze constant moeten bewijzen even harde werkers te zijn als hun witte mannelijke collega's door veel meer dan hen te doen. Tijd dus om eens languit dwars te zitten: tijd voor de dutjesrevolutie! Lees meer

Nieuws in beeld: Als de prijzen de frituurpan uit rijzen

Als de prijzen de frituurpan uit rijzen

Consumenten zitten in de patatten. Lees meer

Een lichaam dat liefde opwekt

Een lichaam dat liefde opwekt

Een fragment uit Emy Koopmans 'Tekenen van het universum' over een lichaam dat gelooft dat het moet krimpen om het waard te zijn te worden liefgehad. Lees meer

een persoon duwt een rotsblok een berg op terwijl die ingehaald wordt door iemand op een fiets

Hoop

Rolstoelen en sigaretten, is er meer te beleven in een revalidatiecentrum? In de columnreeks “De Revalidanten” neemt Tiare van Paridon ons mee in haar angsten en ontdekkingen als revalidant. Ze beschrijft vijf weken lang haar groeiende gewaarwording van een weigerachtig lichaam en wat het betekent om buiten de veilige muren van het centrum een fysieke beperking te hebben. Deze week deel IV: over Sisyphus als raadgever. Lees meer

De twee realiteiten van Rusland

De twee realiteiten van Rusland

Russische feministen blijven onder grote druk van het regime nieuwe vormen van activisme bedenken. Een interview met drie anti-oorlogsactivisten. Lees meer

Column: Feestjes waar je niemand kent

Feestjes waar je niemand kent

Feestjes waar ze niemand kent vergen enige moed van Eva om naartoe te gaan, maar hebben tegelijkertijd hun voordelen. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd! 

Als je je nu aansluit, dan ontvang je jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars. Meld je vóór 1 juni aan en ontvang deze zomer al je eerste kunstwerk én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel