Asset 14

Oude vos

Column: Oude vos

Ze stond midden in de Beurs van Berlage. Op gympen, in zwarte skinny jeans en gehuld in een vorstelijke bontjas die bijeen werd gehouden door een stoere riem. Rondom haar moderne kunst. Vanuit een van de nissen van de expositie observeerden drie paar ogen het meisje op de oude beursvloer. ‘Ze heeft hem geërfd,’ zei een jonge vrouw, ‘ik geloof van een oma.’ ‘Dan mag het toch?’ vroeg haar vriendin en keek twijfelend opzij. ‘Natuurlijk,’ zei de eerste met een ferme knik.

Het was onduidelijk wie van deze drie hier exposeerde, maar veel aanloop was er niet - ik was hun enige bezoeker op dat moment, dus het meisje in bont had de volle aandacht. ‘Ik vind dat je oude bontjassen gewoon moet dragen,’ zei nu de derde aanwezige in de nis, een jongeman die begerig naar de bontjas keek. ‘Ik vind het mooi, bont.’ Hij pauzeerde even en zei toen bedachtzaam: ‘Als zo’n jas uit de familie komt hoort hij eigenlijk gewoon bij je. Dan is het je dna.’

De jonge vrouwen knikten. Een van hen ging wat meer rechtop zitten: ‘Ik heb op zolder ook een bontjas. Ook van een oma. Mijn moeder heeft hem volgens mij nooit aangehad. Ik ga hem morgen meteen opzoeken en ik trek hem aan ook.’ Ik liep net achter haar langs en kon het niet laten: ‘Als dat geen hergebruik is, dan weet ik het ook niet meer.’
Ze keek me bijna dankbaar aan.

Ik heb ook een bontjas, een prachtige rode vos die van mijn schoonmoeder is geweest. Hij is van omstreeks 1920 en ging van generatie op generatie. De jas staat prachtig bij mijn grijze haar en zit alsof-ie voor mij is gemaakt. Toch twijfelde ik jarenlang of ik hem wel kon dragen. Ik trok hem in heel koude winters wel eens aan naar de krant, tot grote gruwel van jonge collega’s. 'Loes toch!' riepen ze dan: 'Neeee, die is toch niet echt, he?' 'Hartstikke echt', zei ik dan, 'allemaal vosjes die honderd jaar geleden tuberculose hadden. Mooi hè, probeer maar even.'

Nog niet zo lang geleden werden bontdragers op straat bejaagd door jouwende dierenactivisten met spuitbussen verf: ‘Tweedehands jas, tweedehands jas’. Ze verspreidden foto’s van benauwd gekooide dieren op fokkerijen, gasinstallaties en bloederige vilscènes. Het nekte de Nederlandse bontindustrie. Bont verdween uit de modeateliers, de koningin mocht het niet meer dragen (o, o, wat die allemaal in de kast moest laten hangen), alleen sadistische viespeuken droegen bont.

Maar afgelopen week zag ik in Amsterdam weer een bontjas. Een korte, dit keer, boven een mini-jurkje en een paar zware laarzen, helemaal vintage. Het tij keert. Het is toch ook wel erg zonde dat op zolders en in tweedehands winkels rekken vol bontjassen verpieteren tussen de mottenballen. Milieuvriendelijker dan de oude bontjas kun je toch nauwelijks verzinnen. Je doet er generaties mee, en je hoeft niet elke winter naar H&M of Zara om jasjes te kopen die in elkaar zijn gezet door zielige kindjes in lagelonenlanden, in brandgevaarlijke ateliers waar het daglicht nooit komt.

Dus doe die oude vos van oma eer aan, draag hem. En borduur zelf een mooi glanzend labeltje voor op de kraag met de tekst: vierde generatie.

Mail

Loes de Fauwe is journalist en oud-verslaggever van Het Parool. Ze publiceerde twee boeken, Kasba Holland (met Arthur van Amerongen) en Een moeilijke jeugd. Sinds Loes afscheid nam van de krant verheugt ze zich in haar bestaan als gepensioneerde. Zonder plichten, zonder wekker, maar nog steeds met een nieuwsgierige blik op de wereld.

Lisa-Marie van Barneveld is editorial illustrator. Ze houdt van korte deadlines en moeilijke onderwerpen. Haar geheime superkracht is meer verf op haar handen/kleren/tafel/kat krijgen dan op het papier.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Dunne intellectuele belangstelling

Dunne intellectuele belangstelling

Michiel Cox is vastbesloten om als docent aan zijn mbo-studenten meer dan alleen praktische kunde over te dragen. Hoewel studenten zijn lessen mild spottend een ‘zitvak’ noemen, merkt Cox dat bij sommigen intellectuele nieuwsgierigheid opbloeit, ondanks de lage verwachtingen van de buitenwereld. Lees meer

How can I make this about me? 1

How can I make this about me?

Marthe van Bronkhorst staat stil bij een jaar genocide en pleit ervoor om het meer over onszelf te laten gaan: 'Die dode Palestijnen hadden jouw kinderen kunnen zijn.' Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De man die geen vragen stelt

De man die geen vragen stelt

Aisha's single, hetero vriendinnen worden op dates overspoeld door dominante sales pitches. Stel een vraag, lieve man, stel een vraag! Lees meer

Levensweg

Levensweg

Als Aisha een trouwerij op een Limburgse boerderij bezoekt, mijmert ze ineens over haar eigen bruiloft. Ach, trouwen is niks voor haar. Toch? Lees meer

Marktplaatsgekkies

Marktplaatsgekkies

Marthe van Bronkhorst besluit de relatiemarkt opnieuw te betreden en vraagt zich af: ben ik een koopje, of een langetermijn-investering? Lees meer

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar