Asset 14

O god, een sensibel type

Ik had een tijdje iets met een jongen die mij te positief vond. Hij zei: ‘Hoe kun je nou niet boos zijn?!’ Ik vroeg hem – we zaten ergens een biertje te drinken, ik denk dat het de tweede of derde date was – op wat voor boosheid hij precies doelde. Woede is er in vele soorten en maten, het is altijd belangrijk om goed te definiëren welk type je wilt hanteren.
De jongen zei: ‘Nou, gewoon, kwaadheid, schoppen! Ben jij niet compleet ontregeld als je de krant leest? Zou je dan niet à la minute minstens tien dure porseleinen serviezen zo klabam van een zeventiende verdieping willen duwen? Gewoon omdat het niet kán wat er allemaal in de wereld gebeurt?!’

Hij hijgde een beetje en er zat wat speeksel op zijn lip. Ik vond het waanzinnig sexy maar wist me gelukkig op tijd te herpakken. ‘Kijk,’ zei ik, ‘natuurlijk ben ik ontregeld. En geschrokken, elke dag, en als ik het echt allemaal binnen laat komen kan ik zo een nacht huilen. Maar dat is het dus: dan word ik verdrietig. Dan denk ik: al die boze en oneerlijke en egoïstische mensen. En dan denk ik: ik moet blijer zijn, en liever, en vriendelijker. En dan probeer ik blijer en liever en vriendelijker te zijn.’

Ik zag hem denken: o god. Zo’n sensibel type dat geen enkele strijdkreet geroepen krijgt omdat ze binnen de kortste keren ligt te wenen, want het komt allemaal te erg binnen.
Hij zei: ‘Je leek me anders een mondige vrouw.’
Ik zei: ‘Ik kan ook best ruzie maken.’
Hij zei: ‘Maar je zegt net dat je geen woede kent.’
Ik zei: ‘Ho ho, jongeman. Laat ik hier de Romeinse schrijver en filosoof Seneca citeren: “Wie niet boos kán worden is een dwaas, wie het niet wil is wijs.”’

Ik moet aan deze date denken wanneer ik deelneem aan een workshop die Van weerstand naar verbinding heet. Ik geef les aan pubers en dan krijg je vrij regelmatig met weerstand te maken, daarom zitten mijn collega’s en ik met onze opschrijfboekjes in de aanslag op het puntje van onze stoelen. De workshopleider – een innemende man die zowel vriendelijkheid als duidelijkheid uitstraalt (van het type ‘met mij valt niet te sollen’) – leert ons over de verschillende manieren van omgaan met conflict. Hij zegt: ‘Je hebt het kameleontype. Die is het constant met iedereen eens. Noteer het als je jezelf onder die categorie schaart.’
Ik twijfel.
Hij zegt: ‘Dan heb je het duiftype. Die stelt zich voortdurend als de zwakste op. Noteer het als je jezelf onder die categorie schaart.’
Ik twijfel.
‘Het stekeldiertype heeft een kwade en agressieve houding. Het mosseltype pantsert zich met zakelijkheid en nuchterheid. Het haastype ontwijkt de problemen. Waar het fazanttype de focus op anderen richt om zelf niet op te vallen, trekt het aaptype juist aandacht met grote verhalen en kabaal, en overschreeuwt daarmee de eigenlijke kwesties. Het mereltype wil almaar bemiddelen. En ten slotte het struisvogeltype, die zich het liefst uit de werkelijkheid terugtrekt. Noteer onder welk type je valt, mensen. Dan volgt zo dadelijk een oefening.’

Ik noteer merel-haas in mijn opschrijfboekje en kom tijdens de oefening tegenover een stekelvarken-aap terecht. We krijgen een conflictcasus en moeten daarover in discussie. De stekelvarken-aap steekt meteen van wal, en als ik mijn zegje heb gedaan zegt hij: ‘Gatver, wat ben jij positief.’

‘Als je niet boos bent op de wereld, ben je een naïeveling,’ zei mijn date in het café. Ik herinner me dat hij me begon te irriteren.
‘Als je boosheid ziet als criterium om wanorde en onrechtvaardigheid in de wereld te bestrijden ben je niet erg inventief,’ zei ik.
We keken elkaar een paar seconden strak en stil aan. Toen stond hij op. En of dat was om zijn jas aan te doen en te vertrekken, of om nog een biertje te halen, dat weten alleen hij en ik.

Mail

Iduna Paalman (1991) is al bijna vier jaar columnist voor Hard//hoofd. Haar poëziedebuut ‘De grom uit de hond halen’ verscheen in het najaar van 2019 bij Querido. Ze won er de Poëziedebuutprijs 2020 mee. Ze publiceerde onder meer in De Gids, De Revisor, De Groene Amsterdammer en NRC Handelsblad.

Tsjisse Talsma gaat het liefst met zijn schetsboek de wereld rond.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Terug naar het moezeum

Terug naar het moezeum

Culturele ruimte ‘moezeum’ is een relatieve nieuwkomer in het culturele landschap. Laura Korvinus en Jorne Vriens bezoeken de eerste tentoonstelling By the Way'. Waar er bij veel hedendaagse kunstinstellingen behoefte is om zich te engageren met maatschappelijke kwesties, maar het te vaak blijft bij goede bedoelingen, vinden ze in moezeum een voorbeeld van hoe het óók kan. Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Barcelona’s verboden kunstkabinet

Barcelona’s verboden kunstkabinet

Zoals dagtoeristen in Amsterdam naar het grachtenmuseum, het microbenmuseum en het hennepmuseum kunnen, heeft Barcelona een chocolademuseum, mummiemuseum en sinds vorig jaar ook: het Museum voor Verboden Kunst. Ferenz Jacobs bracht een bezoek en ontdekte al snel dat de werken uit deze privécollectie, afkomstig uit verschillende gebieden en tijdsperiodes, allen een gemeenschappelijke deler hebben: controverse. Lees meer

Verboden toegang 8

Verboden toegang

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In woord én beeld dicht Maaike Rijntjes over iemand die terugkeert naar het bungalowpark waar die opgroeide. Lees meer

Momentum

Momentum

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Sanne Lolkema dicht op drie levels over de prestatiemaatschappij: van micro-, naar macro- en mesoniveau. Lees meer

Herkauwen

Herkauwen

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tussen ongemak en walging in dicht Moni Zwitserloot over zowel baren als geboren worden: 'je kruipt uit je dode vel / naar buiten / de broeierige nacht in'. Lees meer

Podiumgeil

Podiumgeil

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Birsu Tamer schreef een tekst voor een acteur die als het monster van Frankenstein diens publiek bespeelt. Lees meer

Handleiding

Handleiding

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In 'Handleiding' schrijft Ettie Edens over eenzaamheid, identiteit en gezien willen worden - en over iemand die een muur van haar kamer verft en daar zo in doorslaat dat ze in de kamer verdwijnt. Lees meer

Pokon

Pokon

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Melanie Neeleman onderzoekt in haar poëzie de selectieve empathie die ze ervaart bij een bezoek aan een expositie van opgezette dieren, die allemaal op absurde wijze stierven.  Lees meer

De serre

De serre

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Johanna Loman schreef een verhaal over een jonge vrouw op een klimaatprotest: Wat als je wel moreel besef hebt, maar liever je kop in het zand steekt? Lees meer

Hertenkalf 2

Hertenkalf

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tessa van Rooijen dicht in dit vierluik over het aangaan van verbindingen en het dragen van een dood hertenkalf: 'jongens is het sexy om een dood hertenkalf in je lichaam te hebben?' Lees meer

De tondeuse

De tondeuse

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Jana Flekken legt in fragmenten de band en rolverdeling tussen ouders en hun kind vast, en hoe die verandert wanneer een van de ouders ziek wordt. Lees meer

Mijn huid een rekbare grens (Frontaal)

Mijn huid een rekbare grens

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In dit drieluik bevraagt Isa/Isa Bob van Rooy de kaders die er gesteld zijn rondom onze natuurlijke wereld. Bestaat er eigenlijk wel een verschil tussen zelf en natuur, of tussen plant en organisme? Lees meer

Whisper Heart, The Movie

Whisper Heart: the movie

Hoe ver ga jij voor De Ware? Anne Sikma onderzoekt in dit bloedstollende verhaal de grenzen op tussen fictie en realiteit. Ben je er klaar voor? Lees meer

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Lief kutland // Lancering 1

Kijk de lancering van 'Lief kutland' terug

Tijdens de lancering van het vijfde Hard//hoofd magazine, 'Lief kutland', plozen we dit neokoloniale stipje op de aardbol uit. Bekijk de registratie. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar