Asset 14

Laten we het over seks hebben

Column: Laten we het over seks hebben

Op een verjaardagsfeestje waar het dansen in de lucht hangt maar nog niet op de vloer is geland, hoor ik drie jongens over seks beginnen. Daar wil ik bij zijn. Ik pak een sigaret uit een glaasje dat op tafel staat en schuifel op het ritme van de muziek naar ze toe. ‘Het is het mooiste’, hoor ik een van de jongens beschonken zeggen, ‘als je even helemaal vergeet dat het neuken is wat je aan het doen bent.’

Ik vind dat er op deze wereld te weinig over seks wordt gepraat. Tijdens een vergadering op de middelbare school waar ik werk werd mij onlangs gevraagd om input voor een project-uur in de vierde klas. Toen ik seks(ualiteit) als thema opperde werd het weggewimpeld, terwijl me dat juist iets leek waar leerlingen nou ECHT wat over willen weten. Hoe kan het, denk ik wel eens, dat zo’n elementair onderdeel in een mensenleven in één lesje condoom-om-banaan en dwarsdoorsnede-van-vagina wordt afgedaan? Waarom zou je dingen bedekken en verzwijgen als ze zo leuk en interessant zijn? Zelf heb ik als puber in ieder geval veel te weinig over seks gepraat, dat durfde ik niet en niemand nodigde me ertoe uit. Om dat in te halen trek ik naar dit soort gesprekken als muggen naar stilstaand water.

‘Nog beter’, vult een andere jongen aan, ‘als het méisje even helemaal vergeet wat ze aan het doen is. Zo’n meisje dat een tikkie van de wereld is. Dat ze alles wat je doet ontvangt met zo’n blik van: wat gebéurt er met me.’ Ik krijg een vuurtje van een van de jongens. Hij buigt zich naar ons toe en fluistert: ‘Vrouwen zijn in principe het beste in vorm als ze zo tussen hun vijfde en zesde biertje zitten. Daarna kun je het net zo goed zelf doen.’ Een harde lach en een proostend gebaar naar mij: ‘Op hoeveel zit jij?’
‘Het beste in vorm?’ vraag ik. ‘Wat bedoel je daar precies mee? Zit daar nog iets speciaals achter? Of bedoel jij gewoon “neukbaar”?’

Ik moet denken aan een boek van Alice Munro, waarin zij haar hoofdpersonage – de jonge vrouw Del Jordan – over seks laat speculeren: ‘Seks leek me de complete overgave, niet van de vrouw aan de man maar van de persoon aan het lichaam, een daad van vertrouwen, vrijheid door nederigheid.’ Seks als vorm van onderwerping aan het lichaam, niet aan dat van een ander maar aan dat van jezelf. Het is een hoopvolle benadering maar de hoofdpersoon van Munro moet haar verwachting aanvankelijk laten varen. De eerste man die haar seksueel aanraakt is ruw en brengt haar bepaald niet in extase.

De jongens kijken me glazig aan. ‘Zo zo, one of the guys dit hoor’, zegt eentje tegen mij. ‘Alle vrouwen zijn toch in feite neukbaar?’ zegt een andere. ‘Als je het droog bekijkt zeg maar. Of nou ja, droog.’ Het lachen komt boven Rihanna’s Diamonds uit, waarvan net de eerste tonen klinken.
‘Ik had eens een meisje dat moest huilen bij d’r orgasme’, zegt de derde jongen, ‘dat was wel echt intiem enzo.’
‘LIKE DIAMONDS IN THE SKY’, zingt een vierde jongen die van achter aan komt zetten en ons naar een lege plek tussen de inmiddels voorzichtig dansende gasten duwt. Wacht, wil ik zeggen, wacht! Ik wil nog vragen wat ze vinden van mensen die hard to please zijn, of ze geil worden van een goed gesprek, of ze wel eens een trio hebben gehad, hoe hun eerste keer was, hoe vaak ze porno kijken, of ze zich daarvoor schamen, en waarom dan. Of ‘het beste in vorm’ voor hen net als voor Del Jordan voelt als een onderwerping aan zichzelf, als een daad van vertrouwen. En dan wil ik dat ze me al die dingen terug vragen. Maar iemand trekt aan mijn arm, er valt een glaasje sigaretten van een tafel en Rihanna shinet al te bright om elkaar nog goed te kunnen verstaan.

Mail

Iduna Paalman (1991) is al bijna vier jaar columnist voor Hard//hoofd. Haar poëziedebuut ‘De grom uit de hond halen’ verscheen in het najaar van 2019 bij Querido. Ze won er de Poëziedebuutprijs 2020 mee. Ze publiceerde onder meer in De Gids, De Revisor, De Groene Amsterdammer en NRC Handelsblad.

Tsjisse Talsma gaat het liefst met zijn schetsboek de wereld rond.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Sommige dagen kun je niet oplossen

Sommige dagen kun je niet oplossen

Twee geliefden die niet in elkaar opgaan blijven individuen en in Duo Penotti is eigenlijk best veel van jezelf terug te vinden. Marthe van Bronkhorst neemt een kijkje in haar ijskast, denkt na over wat je bewaart in je vriezer en komt tot de conclusie dat er voor sommige dingen geen oplossing bestaat. Lees meer

Hoe je de maanden op je knokkels telt en andere vragen

Hoe je maanden op knokkels telt en andere vragen

Voor welke simpele zaken heb jij nooit meer opnieuw naar uitleg durven vragen? Voor Vivian MacGillavry was het maanden tellen op haar knokkels. Maar toen ze dat aan een vriendin durfde op te biechten, ontdekte ze iets moois. Lees meer

Interfriention

Interfriention

Eva van den Boogaard viert een vriendschapsjubileum met vriendin I. en blikt terug op een andere vriendschap, die kort daarvoor ten einde moest komen. Lees meer

Tip van Else Boer Wees een meeloper

Wees een meeloper

Soms is een meeloper zijn gewoon een heel goed plan. Schrijver Else Boer legt uit waarom aan de hand van haar nieuwste niet-originele hobby: schaken. Lees meer

Zonder mijn moeder

Zonder mijn moeder

Het wel of niet aanschaffen van een kunstwerk voert Eva van den Boogaard terug naar tijden waarin ze nog niet alle beslissingen zelf nam. Lees meer

Column: In de kruipruimte

In de kruipruimte

In het huis dat Eva van den Boogaard bewoont, bevindt zich een kruipruimte dat de nodige vragen oproept. Lees meer

Column: Veelzeggende kiepau

Veelzeggende kiepauto

In haar laatste column op Hard//hoofd deelt Iduna Paalman een mistroostig inzicht: hoe beter we kunnen praten, hoe minder we kunnen zeggen. Toch brengt het haar tot een hartverwarmende conclusie. Lees meer

Schuldig

Schuldig

Marthe van Bronkhorst maakt een innerlijke reis om haar overleden grootvader te gedenken, die met andere bedoelingen naar Indonesië reisde dan zij lange tijd dacht. Lees meer

 Vergeet de zomer maar (niet)

Vergeet de zomer maar (niet)

Nu fysiek reizen wereldwijd onmogelijk is, rest de verbeelding: fotograaf Cleo Goossens neemt ons mee naar de zonnige uithoeken van onze fantasie. Lees meer

Column: Rommelklanken

Rommelklanken

Het vele videobellen van de afgelopen tijd doet Eva van den Boogaard de waarde inzien van zogenaamde 'rommelklanken'. Lees meer

Tip: Laat alles vallen 1

Laat alles vallen

Annelies van Wijk onderzoekt haar fascinatie voor alledaagse objecten die onverwacht te pletter vallen. Een tip om zelf ook eens als een brokstuk te gronde te gaan, wie weet welke schoonheid er nog oprijst uit de scherven. Lees meer

Column: Zolang je maar geen zware machines bedient

Zolang je maar geen zware machines bedient

Als kind vond Iduna Paalman opvatting dat slapen voor grote mensen was en zij het dus niet nodig had. Nog steeds probeert ze af te komen van haar vooroordeel dat alleen mensen die niet genoeg van het leven houden, van slapen houden. Lees meer

Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer

Tip: Tinder toch maar

Tinder toch maar

Nog geen jaar geleden schreef Emma Stomp de dating app af als een grabbelton zonder prijs. Maar na een succesvolle Tinder-date, slikt ze haar woorden weer in. Waar anders maak je in crisistijd kans op romantiek? Lees meer

De puinhopen van vier jaar Trump - een terugblik

De puinhopen van vier jaar Trump - een terugblik

Marthe van Bronkhorst ging langs in de crèche van het Witte Huis, om antwoord te vinden op de vraag: moeten we Donald nog vier jaar laten kleuteren? Lees meer

Vriendschapsparadox

Vriendschapsparadox

Tijdens een etentje met vrienden wordt Eva van den Boogaard geconfronteerd met de relativiteit van vriendschappen. Lees meer

Volg de voetnoot

Volg de voetnoot

Laat je ogen vaker afdwalen. Je raadt namelijk nooit welke parels van details er in de voetnoten verborgen liggen. Een tip van Wolter de Boer, die in de marge van zijn ‘imposter syndrome’ een vruchtbare lust voor details ontdekte. Lees meer

Alfa's en Omega's

Alfa's en Omega's

Marthe van Bronkhorst verkent de verhoudingen in het dierenrijk, waarin de mens als absolute alfa de wereld domineert. Lees meer

De geruchten zijn waar. Lees Hard//hoofd nu ook op papier!

Bestel op tijd je eigen exemplaar van de eerste editie, met als thema: ‘Ik’. We hebben drie covers ontworpen. Kies je favoriet.

Bekijk de covers