Asset 14

De jaren '20: brullen tot we gehoord zijn

Column: De jaren '20: brullen tot we gehoord zijn

Zoals velen startte ik ons nieuwe decennium vol mooie plannen en goede hoop: dronken proostte ik op de toekomst die altijd onzeker is, maar toch nooit echt vreselijk zou kunnen zijn. Terwijl ik riep dat ik naar Rotterdam ging verhuizen, eindelijk burlesqueles ging nemen en alle datingapps de deur zou wijzen (flirten in het wild, veel leuker!), en mijn vrienden mij bemoedigend toejuichten, was de pandemie die roet in het eten zou komen gooien zich al stilletjes aan het verspreiden.

Ik volgde één fysieke burlesqueles, inclusief glitters en veren, en was vanaf toen veroordeeld tot mijn scherm om deel te kunnen nemen aan een online dansklasje. Met een dermate mistig zicht op de toekomst, merkte ik op dat ik wat vluchtgedrag in de richting van het verleden ging vertonen. Meestal is de vorige eeuw niet de meest voor de hand liggende plek om te rade te gaan voor troost en hoop, maar bij de jaren '20 ligt dat anders.

Hoewel ik me in 5 vwo met frisse tegenzin door The Great Gatsby heen ploegde, bleek ik later een latente liefde te ontwikkelen voor the roaring twenties. Nu ik lange, dunne sigaretten rook en in een monument uit 1922 woon, vraag ik me af of ik misschien een soort heimwee heb naar die jaren '20 van de vorige eeuw.

’s Avonds in bed mijmer ik over rokerige jazzbars, glitterjurken met uitgesneden blote ruggen en overdaad in allerlei vormen

’s Avonds in bed mijmer ik over rokerige jazzbars, glitterjurken met uitgesneden blote ruggen en overdaad in allerlei vormen. In het bleke licht van mijn beeldscherm, gehuld in een verfrommelde pyjama, kijk ik naar levendige cabaretvideo’s op YouTube en foto’s van elegante art-decohuizen in Brussel. Ik ken die tijd slechts via beelden, muziek, dans en architectuur; via alles eigenlijk wat ervan over is.

Het is me niet ontgaan dat aan die weelde uit de jaren '20 een pandemie voorafging. COVID-19 is al vaak vergeleken met de Spaanse griep die de wereld toen teisterde. Onze jaren '20 zijn zojuist weer begonnen, en deze eeuw lijken ze meedogenloos af te trappen. De wereld is wel weer roaring, maar niet zoals honderd jaar geleden. Nu brult de klimaatcrisis, brullen we tegen racisme, voor de zorg, tegen bonussen, voor duurzaamheid. Uit verzet tegen machteloosheid, maar ook in naam van de revolutie, waar het toch de hoogste tijd voor is geworden.

Onze jaren '20 duren nog dik negen jaar. Het lijken negen onzekere jaren, waarin ik toegewijd blijf meebrullen. Laten we onszelf wakker schudden, maar ’s nachts dromen van zorgelozer feesten later in dit decennium, van goed gesneden pakken en boa’s en cocktails. Of gewoon van het moment waarop de cabaretvideo’s tot leven komen in een danszaaltje, de statige huurwoningen in de maasstad open zijn voor bezichtiging, ik de spiegelselfies van potentiële partners weer meteen naar links swipe. En dat alles in een wereld waarin we zoveel gebruld hebben dat we eindelijk worden gehoord.

Mail

Eva van den Boogaard is docent en onderwijsinnovator bij AKV|St.Joost, columnist bij Argus en eindredacteur bij Hard//hoofd.

Femme ter Haar is illustrator en animator. Ze fietst rond door haar woonplaats Utrecht met een schetsboek vol krabbels en een hoofd vol ideeën. In haar werk zoekt ze naar manieren om juist datgene dat moeilijk onder woorden is te brengen te verbeelden, om zo de onbegrijpelijke wereld om haar heen iets beter te begrijpen.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Vriendschapsparadox

Vriendschapsparadox

Tijdens een etentje met vrienden wordt Eva van den Boogaard geconfronteerd met de relativiteit van vriendschappen. Lees meer

Volg de voetnoot

Volg de voetnoot

Laat je ogen vaker afdwalen. Je raadt namelijk nooit welke parels van details er in de voetnoten verborgen liggen. Een tip van Wolter de Boer, die in de marge van zijn ‘imposter syndrome’ een vruchtbare lust voor details ontdekte. Lees meer

Alfa's en Omega's

Alfa's en Omega's

Marthe van Bronkhorst verkent de verhoudingen in het dierenrijk, waarin de mens als absolute alfa de wereld domineert. Lees meer

Schrödingers Donnie

Schrödingers Donnie

De dood van Eva's kat Donnie beweegt haar tot filosofisch mijmeren over een natuurkundig experiment. Lees meer

Column: Boomstronk-achtig

Boomstronk-achtig

‘Is dit een gouden match of settelen we voor less omdat we te druk en niet wanhopig genoeg zijn om verder te zoeken?’, vraagt Iduna Paalman aan haar geliefde. Lees meer

Tip: Bereken je deadline

Bereken je deadline

Else Boer kreeg een deadline opgelegd waar niet alleen een kersverse roman uit voortkwam, maar ook een ontnuchterend inzicht. Een tip over stilstaan bij je eigen sterfelijkheid. Lees meer

Automatische concepten 46

Demoontjes

Marthe van Bronkhorst laat haar demoontjes uit. Dat scheelt, want dan hoeft ze ze even niet zelf te dragen. Lees meer

Fantoompijn Evangeline Habarurema

Fantoompijn

Alle dingen gaan voorbij, de mooiste, maar ook de pijnlijkste dingen. Een troostvolle tip voor iedereen die verliest en rouwt, en het officiële Hard//hoofd-debuut van schrijver en illustrator Evangeline Agape. Lees meer

Als het doek valt

Als het doek valt

De gevoelens van heimwee waardoor Eva als kind geteisterd werd, ervaart ze als volwassen vrouw van tijd tot tijd nog steeds. Lees meer

 Samen alleen op de wereld

Samen alleen op de wereld

Speciaal voor de Heimweek delen tien fotografen beelden die hen doen terugverlangen naar een plek of een moment in hun leven. Het resultaat is een uniek inkijkje in de diversiteit van heimwee en nostalgie; misschien wel de allerindividueelste emoties. Lees meer

Slentermijmeringen uit Oxford

Slentermijmeringen uit Oxford

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneken Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Oxford. Lees meer

Komt een gangster bij de dokter

Komt een gangster bij de dokter

Nu ze zelf psycholoog is, kijkt Marthe van Bronkhorst heel anders naar een van haar favoriete series. Lees meer

Column: Een Bert of een Ernie

Een Bert of een Ernie

Eva van den Boogaard is met vrienden op vakantie in de Ardèche. Liggend bij het zwembad stelt één van haar vrienden een vraag die in alle eenvoud doet nadenken over de groepsverhoudingen. Lees meer

Column: Volhouden stoppen volhouden 3

Volhouden stoppen volhouden

Iduna Paalman bezoekt haar zieke hond, en hoort haar 's nachts onrustig ademen. 'Ze jankt een beetje, dat doen honden als ze dromen. Of heeft ze pijn?' Lees meer

Complete overgave

Complete overgave

Marthe van Bronkhorst liet zich meevoeren door de Waddenzee - om zichzelf te herontdekken. De rustgevende bezigheid maakt haar al snel doodsbenauwd. Lees meer

Slentermijmeringen uit Brussel

Slentermijmeringen uit Brussel

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneke Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Brussel. Lees meer

Onder de vraagprijs

Onder de vraagprijs

Vragen als ‘Wat doe jij nu?’ en ‘Waar woon je tegenwoordig?’ bezorgen Eva van den Boogaards vriend M. een rood hoofd en het gevoel te willen verdwijnen. Zij snapt hem maar al te goed. Lees meer

Slentermijmeringen uit Rotterdam

Slentermijmeringen uit Rotterdam

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneke Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Rotterdam. Lees meer

Column: Vervuilde idylle

Vervuilde idylle

Iduna Paalman belt vanuit de camping in Frankrijk met haar oma. Net daarvoor las ze nog in de dichtbundel van de Duitse Monika Rinck. Lees meer

Slentermijmeringen uit Londen

Slentermijmeringen uit Londen

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneke Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Londen. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan