nieuwsbrief
Asset 14

De beleids​medewerker

Campagnedieren (II): De beleids​medewerker

Het is verkiezingstijd, de campagnemolen draait op volle toeren. We kennen de gezichten van de lijsttrekkers en aan hun versierpogingen valt niet te ontsnappen. Maar achter Mark, Jesse en Kees schuilt nog een andere wereld: die van de ‘chef online’, de ‘medewerker cluster strategie’ en de ‘adviseur lokale afdelingen’. Wie zijn de mensen achter deze onmogelijke functietitels, en waarom zijn ze belangrijk? Deel 2: Eline van den Bosse (1991), Financieel beleidsmedewerker bij de Tweede Kamerfractie van de SGP.

Mail

‘In de campagnetijd weet ik aan het begin van een werkdag nooit precies wat me te wachten staat', vertelt Eline als ik haar op een zaterdagochtend spreek op Skype. ‘Het gebeurt nogal eens dat Kees van der Staaij bijvoorbeeld ineens binnen komt lopen en zegt: "Eline, Nieuwsuur komt straks langs, die wilden nog even doorpraten over Defensie. Hoe zat het nu ook alweer met de plannen van de VVD? Die gingen toch zo langzaam investeren dat we in dat tempo pas in 2070 op de NAVO-norm zitten?" Dan bestaat mijn werk dus uit het keurig narekenen daarvan, want iedereen is bang voor de factcheckers.’

Wie bij de Tweede Kamer alleen aan de Kamerleden denkt heeft het mis: achter de schermen zijn het de beleidsmedewerkers die er de dienst uitmaken. Eline is met haar 25 jaar de jongste vaste medewerker van de SGP, toch is ze verantwoordelijk voor een van de zwaarste portefeuilles: Financiën.
Eline:'We zijn een kleine fractie, dat betekent dat de beleidsmedewerker in verhouding een heel belangrijke rol heeft. De werkzaamheden wisselen enorm: van speeches schrijven tot moties en amendementen maken.' Het onzichtbare van haar rol is ook precies wat haar bevalt aan dit werk: ‘Als beleidsmedewerker zit je altijd dicht op het vuur, je houdt je met de inhoud bezig, en hebt daarmee ook behoorlijk veel invloed. Maar ik kan de toespraken die ik schrijf lekker meegeven aan het Kamerlid, die hoef ik niet zelf te houden.’

'Iedereen is bang voor de factcheckers'

Ook in campagnetijd is Eline's invloed achter de schermen groot: ‘Mijn belangrijkste klus was het doorrekenen van het verkiezingsprogramma voor het CPB', vertelt ze. 'Maar je bent bijvoorbeeld ook betrokken bij de stemwijzers. Dat is zeker voor kleine partijen een heidens karwei. Alleen StemWijzer levert namelijk al 160 stellingen aan, die allemaal voorzien moeten worden van een positionering en de onderbouwing daarbij. Heel goed natuurlijk, want je wilt niet dat partijen loze beloftes doen. Maar het zijn zulke specifieke stellingen, die staan nooit allemaal specifiek in het partijprogramma. Dan moet ik dus ook allerlei moties en amendementen aanleveren om te laten zien: dit is echt wat ik vind. En dat is alleen nog maar de StemWijzer, dan heb je ook nog het Kieskompas, het ZZP KiesKompas, enzovoorts.'

Dat religie het beleid dat Eline voor de SGP maakt beïnvloedt, is onvermijdelijk. Eline:'Het is een illusie om te denken dat je ergens neutraal in staat. Iedereen werkt vanuit een bepaalde ideologie. Je gaat voor waar je in gelooft, dat geldt ook voor mij. Ik houd me weinig bezig met ethische thema’s, maar ook bij belastingen kom je grote verschillen in opvattingen tegen. Uitgangspunt is voor mij dat ik het goede van links en rechts wil combineren: zorg dragen voor de zwakkeren, maar ook het belonen van arbeid en ondernemerschap.’

Beeld: Tweede Kamer der Staten Generaal. Den Haag, 1937. Nationaal Archief, Collectie Spaarnestad.

Sarah van Binsbergen is Hard//hoofdredacteur, antropoloog, journalist. // sarah@hardhoofd.com

Lees verder

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Beeldbrekers (VI): 'Wat betekent het om mens te zijn in een wereld van objecten?'

'Wat betekent het om mens te zijn in een wereld van objecten?'

Op de Dutch Design Week staat dit jaar de maakbaarheid van toekomst centraal. Tom Loois, een van de curatoren van de tentoonstelling ‘The Object Is Absent’, over hun tentoonstelling zonder objecten. Lees meer

Beeldbrekers (V): Het verbindende museum

'We willen kunst niet als iets ingewikkelds zien'

Stedelijk Museum Schiedam zoekt contact met de Schiedammers. Door van Schiedam een museum voor Schiedam te zijn, vielen ze in de prijzen. Sophie van Lawick van Pabst sprak met Catrien Schreuder en Colin Huizing over het museum als verbindende kracht. Lees meer

Beeldbrekers (IIII):'Musea bezoeken is net als goede wijn drinken: je moet het leren.'

'We gaan niet alleen naar het museum om vermaakt te worden.'

In gesprek met Letty Ranshuysen over publieksonderzoek in musea, incrowd en gebloemde olifanten. Lees meer

Compromisloze solidariteit 1

Compromisloze solidariteit

'Mensen vragen wel eens: wat lost het op om te gaan demonstreren.' Lees meer

Beeldbrekers (III): 'Niet iedereen heeft het lichaam waarop musea ingericht zijn'

'Niet iedereen heeft het lichaam waarop musea ingericht zijn'

In gesprek met Marleen Hartjes, programmacoördinator bij het Van Abbemuseum, waar ze met ‘Onbeperkt Van Abbe’ programma’s organiseert voor mensen met een beperking. Lees meer

Ik ben eigenlijk net Karel Appel

Ik ben eigenlijk net Karel Appel

Schrijver Ferry Wieringa kruipt in de huid van Jan, de bloemverkoper op het Stadionplein in Amsterdam, die na 32 jaar moet wijken voor een herinrichting. Lees meer

'Het gaat me alleen maar om de kwaliteit' 3

'Het gaat me juist om kwaliteit'

In gesprek met Valeria Napoleone, kunstverzamelaar en weldoener van hedendaagse vrouwelijke kunstenaars. Lees meer

Beeldbrekers (I): 'Musea, onderschat je bezoeker niet’

'Musea, onderschat je bezoeker niet’

Hard//hoofd interviewt beeldbrekers: mensen die het kunst- en cultuurveld openbreken en de spelregels veranderen. Aflevering één: in gesprek met projectmanager bij N8 Aron Eilander. Lees meer

 'Het moet een beetje ongemakkelijk worden'

'Het moet een beetje ongemakkelijk worden'

Een interview met de Pakistaans-Nederlandse animator Faiyaz Jafri, 'artist in focus' op het KLIK Amsterdam Animation Festival. Lees meer

De vermenselijking van dingen 1

De vermenselijking van dingen

Zijn filosofen kunstenaars of zijn kunstenaars filosofen? Of geen van beide? In dit interview met Hella Godee en René van Bakel van Collectief Walden onderzoekt student filosofie en beeldmaker Jente Hoogeveen deze vraagstukken. Lees meer

'Het begrip 'vrouwelijkheid' is rekbaarder dan mensen denken' 1

'Het begrip 'vrouwelijkheid' is rekbaarder dan mensen denken'

Een gesprek over JUCK, feminisme, provocatie en publieke ruimte. Lees meer

'Wij hebben een bloedhekel aan concessies doen' 3

'Wij hebben een bloedhekel aan concessies doen'

Jente Hoogeveen onderzoekt het gebied tussen kunst en filosofie. Deel II: Op bezoek bij architectuurstudio RAAAF. Lees meer

Hoe doe je alles? 2

Hoe doe je alles?

Een gesprek met de veelzijdige ontwerpstudio Job, Joris & Marieke over technologie, de toekomst, samenwerking en makerschap. Lees meer

Campagnedieren (III): De publieks​voorlichter

De publieks​voorlichter

Wie zijn de stile krachten achter de verkiezingscampagnes? Deel (III): Martine van Bemmel, publieksvoorlichter bij D66. Lees meer

Campagnedieren (I): De grassroots-manager 1

De grassroots-manager

Een kijkje achter de schermen bij de mensen die de verkiezingsmolen draaiende houden. Deel I: Leon Boelens, grassrootsmanager bij GroenLinks. Lees meer

Geschiedenis in ontwikkeling

Geschiedenis in ontwikkeling

History In Progress Uganda is in 2011 geïnitieerd door de Nederlandse fotografe Andrea Stultiens en kunstenaar Rumanzi Canon, die in Oeganda woont en werkt. HIPUganda verzamelt en publiceert foto’s uit (privé)collecties en archieven in en over Oeganda. Aan de hand van foto’s maakt HIPUganda het mogelijk voor zijn publiek om zich tot de geschiedenis van Oeganda... Lees meer

Een gesprek met Kronos Quartet

Een gesprek met Kronos Quartet

Het wereldberoemde Kronos Quartet is dit jaar artist in residence in het Holland Festival met twee concerten, een workshop/talkshow en een Listening Party. Vincent Kouters had een gesprek met David Harrington, oprichter en eerste violist van het strijkkwartet. Het Kronos Quartet is een van de bekendste en meest gevraagde strijkkwartetten ter wereld. De helft van het... Lees meer

 ‘Ik moest mijn familie opgeven om mezelf te kunnen zijn’

‘Ik moest mijn familie opgeven om mezelf te kunnen zijn’

Jantine Wijnja interviewt mensen die zonder papieren in Nederland wonen over hun leven, angsten en dromen. Deel zes: Mina (24) kon in haar geboorteland Sierra Leone niet uitkomen voor haar seksuele geaardheid, en bouwt in Nederland aan een nieuwe toekomst. Lees meer

 'Dat je een probleem hebt, mag niet betekenen dat je leven stopt'

'Dat je een probleem hebt, mag niet betekenen dat je leven stopt'

Jantine Wijnja interviewt mensen die zonder papieren in Nederland wonen over hun leven, angsten en dromen. Deel vijf: Idris (24) uit Soedan leerde in vreemdelingendetentie om Nederlanders beter te begrijpen. Lees meer

 'Deze tijd leert me om dicht bij de zwakken te zijn'

'Deze tijd leert me om dicht bij de zwakken te zijn'

Jantine Wijnja interviewt mensen die zonder papieren in Nederland wonen over hun leven, angsten en dromen. Deel vier: een student uit Congo (27) leerde door zijn situatie wat het betekent om kwetsbaar te zijn. Lees meer

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5