"Achter me? Dat zijn 100 dwergen. Ze wachten op het raadsel dat ik zo ga vertellen."" /> "Achter me? Dat zijn 100 dwergen. Ze wachten op het raadsel dat ik zo ga vertellen."" />
Asset 14

Awkward i

Hard//hoofd gaat op 11 juni offline met een heus festival. Tot die tijd tellen we de weken af en introduceren heel uitgebreid en zorgvuldig een aantal van de artiesten, aan de hand van vaste vragen. Nog twee weken te gaan: koop snel je kaartje en check hier het volledige programma. Nu: awkward i!

Awkward i is het soloproject van Djurre de Haan, ook werkzaam als bassist van Alamo Race Track. Hij treedt sinds 2000 op als singer-songwriter en haalde in 2006 de finale van de Grote Prijs. In 2009 kwam dan eindelijk zijn soloplaat uit bij platenmaatschappij Excelsior: I Really Should Whisper. Het album werd veelvuldig geprezen, onder andere door 3voor12: "Awkward i maakt folkliedjes die je zelden zo mooi vindt in Nederland. Werkelijk elke noot klopt. I Really Should Whisper is een album dat elke spijker op de kop slaat." Momenteel werkt De Haan aan een opvolger.

Djurre de Haan (awkward i). Foto: Marc Driessen

Huh? Awkward i wat?
"Ja met het uitleggen van een tekst of titel heb ik altijd moeite. Ik zie het als mijn taak om iets moois te maken. Als ik zoiets ga verklaren zou ik met het tegengestelde bezig zijn. Maar goed, hier toch wat feiten:
1 Het is een woordspeling op de Engelse zegswijze '(to give somebody an) awkward eye'
2 "awkward" betekend ongemakkelijk
3 "i" betekent ik
4 Het is niet autobiografisch bedoeld."

Op welk nummer ben je het meest trots?
"Op de nummers die ik volgende week voor mijn tweede plaat ga opnemen. In het bijzonder op het nummer "Your Arrival".

Omschrijven wat er muzikaal gebeurt kan ik helaas niet, dat is een taak voor vergevorderde interdisciplinaire vertalers en dat ben ik niet. Tekstueel begint het nummer zo:

I dug a ditch for you to lie in
Flower garnish at your side
Put the coin beneath your tongue
So you can go back to where you're from

But I anticipate your arrival
for it's something I enjoy
and I know that if you get here
the arrival will be spoiled

Hoe het gaat klinken kun je half oktober 2011 horen."

Hoe werk je?
"Ik probeer niets te proberen. Soms lukt dat. Ik hoop erop dat het ongeveer 12 keer per jaar lukt."

Wat fascineert je?
"Het woord fascinerend. Ik vertrouw het niet. Ik ben bang dat het een huichelachtige term is. Misschien niet in zeer specifieke gevallen. Ik hoop ooit een van die gevallen te ontdekken, dan kan ik het woord eindelijk zonder wantrouwen gaan behandelen."

Wie zijn je helden?
"Bill Callahan, Cormac McCarthy."

Wat is dat achter je? Daar in de hoek?
"Dat zijn 100 dwergen, ze wachten op het raadsel dat ik zo ga vertellen: ze spelen er een hoofdrol in."

Wat verwacht je van 11 juni en wat kunnen wij van jou verwachten?
"Ik verwacht het einde van wereld. Jullie kunnen hetzelfde verwachten."

Awkward i staat op 11 juni op het grote podium. Bestel nu je kaartje in de voorverkoop.
www.facebook.com/awkwardi

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer