Asset 14

Bekentenissen van een burgermeisje

'Nu gaat het echte leven beginnen, meisje!' Aan de glimmende oogjes van mijn geschiedenisleraar te zien hield dat ‘echte leven’ meer in dan ik zelf op dat moment – net geslaagd voor mijn eindexamen – kon bevroeden. Het was 1964 en het enige waardoor mijn leventje tot dan toe was opgeschrikt waren de moord op Kennedy, de dood van onze buurman en de hit She loves you, yeah yeah yeah van The Beatles. Voor dat ‘echte leven’, waarin ik zou gaan studeren en op kamers wonen, was ik niet bepaald klaargestoomd. Het spreekwoordelijke ei kon ik nog niet eens bakken en van seks wist ik alleen dat je er zwanger van kon worden. En aangezien er op dat laatste zo ongeveer de doodstraf stond – niet alleen voor mij, maar voor de meeste meisjes uit die tijd - ging ik uit voorzorg aan de pil.

De cultuurshock was enorm. Alles wat me bekend en vertrouwd was, was plotseling ouderwets, truttig of burgerlijk. Met de raadgeving die mijn moeder me in mijn poëziealbum had meegegeven – ‘wees hulpvaardig en zachtaardig, dan vindt iedereen je aardig’- kwam ik niet ver, dat was duidelijk. Zelfs mijn geëmancipeerde tante Jo, ongehuwd en haar eigen kost verdienend, voldeed in mijn nieuwe milieu niet als rolmodel. Hier diende je zowel intelligent, goedgebekt als verleidelijk te zijn, met de klemtoon op het laatste. En als een meisje ‘nee’ zei, bedoelde ze natuurlijk ‘ja’.

Een krachtiger persoonlijkheid dan ik had zich anders, of juist helemaal niet aan de nieuwe mores aangepast. Ik ging, om niet uit de boot vallen, iemand spelen die ik niet was: een vlotte meid die er met haar minirokjes, zwartomrande ogen en bruine krullen uitzag als iemand die op alles uit was, behalve op het behalen van een academische titel. Natuurlijk trok ik daarom meer jongens en mannen aan dan me lief was.

De jaren zeventig braken aan. De zeden werden nog losser en in mijn kringen gold de onuitgesproken wet: wie nu nog ‘preuts’ is, is een hopeloze loser. Tijdens mijn eerste baantje, als receptioniste in het zogenaamde ‘artiestenkwartier’ bij de NOS, werd er om mij heen de godganselijke dag geflirt en in billen geknepen. Het hoorde bij de tijdgeest, niemand nam er aanstoot aan. Sterker nog: als een artiest, zanger of andere bekendheid niet met mij maar met mijn collega flirtte, vroeg ik me af wat er mis was met míj. Het idee dat ik minder grappig of sexy zou zijn, knaagde aan mijn zelfbeeld. Dus deed ik er nog een schepje bovenop. Als ik tenslotte ‘beet’ had, gaf dat een gevoel van triomf. Maar o wee als de heer in kwestie dan ineens méér wilde. Dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Pioniers waren we. Wij wilden ‘baas in eigen buik’ zijn en doorbraken het ene taboe na het andere, zonder precies te weten waar we naartoe wilden. Ik was niet het enige burgermeisje dat de femme fatale speelde.

We maakten brokken, allicht. Ik heb dure lessen geleerd. Met veel mannen was het leuk lachen en flirten. Anderen gingen daarin te ver. Ik hoop dat iedereen goed terecht is gekomen. Dat ben ik tenslotte ook.

Mail

Trudy Kunz werd in de jaren tachtig en negentig bekend door haar werk voor Libelle en Marie Claire. Voor Plus Magazine was zij bijna vijftien jaar columniste. Zij publiceerde meerdere interviewbundels en in 2013 verscheen haar eerste roman, Kroniek van een bange liefde. Als pensionado zonder pensioen verdeelt zij haar tijd, net als daarvoor, tussen schrijven, schilderen en ander (on)nuttigs.

Reinout Dijkstra is illustrator uit Zwolle. Hij maakt tekeningen, schilderingen, foto's en soms ook nog een klein tekstje. Zijn werk is geaard in zijn eigen ervaringen, hij geniet van dingen als lichtval, kleur en is niet vies van een grapje.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
 Kerkgangers gaan viraal

Kerkgangers gaan viraal

Voor fervente kerkgangers is het te hopen dat het virus zich deze maand niet van zijn vrome kant laat zien. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Niet direct vangbaar

Niet direct vangbaar

Deze week worden onze redacteurs blij van de lokale Perzische supermarkt, een tentoonstellingsruimte die er nu nog is en unnanaaanikotoq. Lees meer

Het Waait

Het Waait

'Een groot gedeelte van ouder zijn is voor mij niet begrijpen waarom iedereen hetzelfde klinkt.' Daniëlle Zawadi onderzoekt in deze poëtische monoloog de eenzaamheid van in het midden staan, het begrip Sonder en hoe je moet praten met een zielenknijper. Lees meer

Alfa's en Omega's

Alfa's en Omega's

Marthe van Bronkhorst verkent de verhoudingen in het dierenrijk, waarin de mens als absolute alfa de wereld domineert. Lees meer

Het Vertrek (2) - Alles brokkelt

Het Vertrek (2) - Alles brokkelt

Klankkunstenaar Marieke van de Ven wekt met audio bestaande en imaginaire plekken tot leven. Ze maakte een podcastserie over vertrekken: betekent vertrekken weggaan, of juist ruimtes om je in thuis te voelen? Vandaag de tweede aflevering. Lees meer

 Kolven tegen corona

Kolven tegen corona

Vanaf volgende week wordt de moedermelk van zo'n 7500 oud-coronapatiënten opgehaald. Die bevat antistoffen, en is dus een perfect ingrediënt in - bijvoorbeeld - ijsjes! Lees meer

 1

Eenzaamheid ontleden in 'A-Lonely Show'

Met de pop-uptentoonstelling ‘A-Lonely Show’ nodigen Ka-Tjun Hau en Nanine van Smoorenburg ons uit om van een afstand te reflecteren op onze eigen eenzaamheid. Roos Wolthers nam de uitnodiging aan en zag: ‘A-Lonely Show’ deed veel meer dan eenzaamheid in beeld brengen. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Proeven en zien

Proeven en zien

Deze week worden onze redacteurs (en een spontane inzender) blij van pittige patat, een dansdocumentaire en het laatste nummer van een kunstmagazine. Lees meer

Vacature Chef Kunst 1

Hard//hoofd zoekt kunstcritici!

Krijgt jouw toetsenbord ervanlangs, elke keer dat je een expo of voorstelling hebt bezocht? Lees meer

Schrödingers Donnie

Schrödingers Donnie

De dood van Eva's kat Donnie beweegt haar tot filosofisch mijmeren over een natuurkundig experiment. Lees meer

 Inktviswijsheid

Inktviswijsheid

Gaat de inktvis ons een pijnstillend medicijn leveren, beter leren plannen of de oorzaken van autisme blootleggen? Lees meer

Trialoog: Antebellum

Antebellum

Onze redacteuren durfden het aan om de horrorfilm Antebellum te gaan zien. Ze hopen op een golf aan sociaalbewuste horror, maar twijfelen of deze film een van de klassiekers van die stroming wordt. Lees meer

Alles Vijf Sterren: 34

Als het regent

Deze week geven onze redacteurs tips voor druilerig weer. Lees meer

Kind zonder uitknop

Kind zonder uitknop

Frederike Luijten schreef een experimentele reeks gedichten over ADHD, waarin mensen in bomen veranderen en lucky paper stars vouwen als oplossing voor hun angsten. Lees meer

Column: Boomstronk-achtig

Boomstronk-achtig

‘Is dit een gouden match of settelen we voor less omdat we te druk en niet wanhopig genoeg zijn om verder te zoeken?’, vraagt Iduna Paalman aan haar geliefde. Lees meer

Oproep: Hard//hoofd zoekt opiniemakers!

Hard//hoofd zoekt opiniemakers!

Voor de vaste rubriek Hard//talk zijn wij op zoek naar scherpe schrijvers met een mening die durven te verrassen en weten te overtuigen. Lees meer

Het Vertrek (1) - Het Raam 1

Het Vertrek (1) - Het Raam

Klankkunstenaar Marieke van de Ven wekt met audio bestaande en imaginaire plekken tot leven. Ze maakte een podcastserie over vertrekken: betekent vertrekken weggaan, of juist ruimtes om je in thuis te voelen? Vandaag de eerste aflevering. Lees meer

Tip: Bereken je deadline

Bereken je deadline

Else Boer kreeg een deadline opgelegd waar niet alleen een kersverse roman uit voortkwam, maar ook een ontnuchterend inzicht. Een tip over stilstaan bij je eigen sterfelijkheid. Lees meer

 Zij kozen níet voor deze mannen

Zij kozen níet voor deze mannen

Over iets meer dan vijf weken mogen de Amerikanen ja zeggen tegen een van deze mannen. Illustrator Veerle van der Veer toont ons de mensen die dat eerder níet deden. Lees meer

Faust [working title] (foto door Michel Schnater) door

De opera Faust [working title] doorbreekt de stilte in corona-tijd

Iris Blaak liet zich meevoeren door 'Faust [working title]' van De Nationale Opera en interviewde de makers: Manoj Kamps en Lisenka Heijboer Castañón. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan