Asset 14

Van Nederlandse bodem

Alles vijf sterren: IJzersterke duimen en Russische romantiek 1

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.

Werken op de Parade: Jaarlijks de bubbel in
✩✩✩✩✩
Yentl van Stokkum

'De afgelopen weken ben ik weg geweest. Niet weg zoals we weg zijn wanneer we op vakantie gaan, niet verstopt onder dekens: ik bevond mij in de vredige Parade-bubbel. Al enkele jaren werk ik in de zomer op dit rondtrekkende theaterfestival. Ik tap er bier, schenk charmante vormpjes in de koffie en bezoek in mijn vrije tijd zoveel mogelijk voorstellingen. De Parade is een kleurig tentdorp waardoor je als medewerker het terrein stiekem liever niet verlaat, omdat dan pas opvalt hoeveel grijstinten er in onze steden zijn. De ervaring grenst aan een cultuurshock. Het terrein oplopen daarentegen voelt als thuiskomen. Er zijn vrienden die ik alleen op dit festival zie, toch voer ik met hen de meest innige gesprekken, wat een seizoensgebonden familiegevoel oplevert. Wanneer we elkaar gedurende het jaar in de “echte wereld” toevallig tegenkomen gaat dat als volgt:

1. Het oplichten van gezichten.
2. Knuffelen.
3. Vragen hoe het gaat etc.
4. “Ga je de komende zomer werken? En zo ja, welke steden?”
5. Opluchting of teleurstelling afhankelijk van het antwoord.
6. Het afscheid gaat gepaard met knuffelen en handen vastpakken.
7. Naar de Parade verlangen.'

De paraplu: Redding van de Nederlander
✩✩✩✩✩
Tim Fraanje

'De mens is op aarde om te lijden en de Nederlander nog wel het meest van iedereen. Dat lijkt soms zo, in ieder geval, als het weer eens keihard regent en je naar buiten moet terwijl je net je coupe zorgvuldig in de plooi gelegd hebt. Deze week liep ik weer eens te balen als een verzopen hond, diep weggedoken in mijn kraag, slierten haar in mijn ogen en mijn zure gezicht op het overstroomde trottoir gericht.

Toen ik even opkeek om te checken of ik kon oversteken, kwam er vanaf de andere kant van de straat een vrouw aangehuppeld, glimlachend, stralend en met zachte krullen die speels heen en weer waaiden. Droge krullen, ze had een paraplu. Een paraplu opsteken als het regent is net als een aspirientje als je een kater hebt. Het voelt als valsspelen, maar het kan gewoon. Lang niet al het menselijk lijden is onoverkomelijk. Ik moest de neiging bedwingen om er meteen een aan te schaffen bij een opportunistische kruidenier die alleen bij slecht weer hondslelijke exemplaren verkoopt à acht euro per stuk, maar de volgende keer dat het regent zorg ik zeker dat ik een paraplu heb. Ik kan het iedereen aanbevelen.'

Stippenlift: Depriwave om op te dansen
✩✩✩✩✩
Anouk Evertse

'Hard//hoofd weet wat goed is: een jaar geleden, nog voor de komst van deze rubriek, stond Stippenlift al met een kerstversie van een van zijn nummers in de puddingtrialoog. Ik ben redacteur Lisanne van Aert heel erg dankbaar want 'Huilen' bleek perfect te passen bij mijn door hartzeer gekwelde winter. Hele dagen luisterde ik naar Gemiste Kansen. ‘Huilen’ bleef favoriet, maar ook ‘Hoofdpijn’ en ‘De Leegte’ leken speciaal voor mij geschreven te zijn. Stippenlift begreep mij.

Twee weken geleden was de lancering van het Hard//hoofd zomerboek en tijdens het feestje zou niemand minder dan Stippenlift komen optreden. Helaas kon ik er niet bij zijn - een behoorlijk gemiste kans.

Wie Stippenlift nu pas ontdekt en hem dus ook tot nu toe heeft moeten missen, hoeft niet te treuren: na Gemiste Kansen, Vol. 1 volgden afgelopen jaar Vol. 2 en Vol. 3. Ik stel voor dat je nu een van zijn nummers aanzet. Tip: ‘Euthanasie’. Heb je ooit een nummer over euthanasie gehoord waar je zo goed op kunt dansen? De treurige teksten van Stippenlift lijken totaal misplaatst bij de vrolijke deuntjes, maar juist daarom werkt het. Gemiste Kansen is de beste manier om je verdriet te vieren.'

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

:Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

De Stoute Stift is de gloednieuwe illustratiewedstrijd van deBuren, Stripgids, Hard//hoofd en Stichting Nieuwe Helden. Meedoen? De deadline is 1 mei 2024 (10:00). Lees meer

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva nodigt twee vrienden uit om bij haar te komen eten. Ze hoopt dat dit het begin zal zijn van een nieuwe vriendengroep. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn 1

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Marthe van Bronkhorst bekijkt hypocrisie als spectrum: hoe hypocriet ben jij op een schaal van Frans Bauer tot Johan Derksen? Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

In je eentje achterblijven

In je eentje achterblijven

Als vriendin K. op een date gaat, denkt Eva van den Boogaard na over hun onuitgesproken pact. Zo lang ze beiden ongelukkig in de liefde zijn, hebben ze elkaar. Maar wat als er iemand dat pact uitstapt? Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Fatma Shanan: de lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn 1

Fatma Shanan | De lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn

Een oase van rust midden in Berlijn. De kleine geschilderde landschappen en zelfportretten in de natuur van Fatma Shanan (1986, Israël) komen goed tot hun recht in de expositieruimte van Dittriech en Schlechtriem. De tentoonstelling ‘The Inn River’ bestaat uit een bescheiden aantal van negen schilderijen. Aucke Paulusma laat zien dat een aandachtige observatie loont, maar dat de schilderijen laten niet per se een vrolijke indruk achterlaten. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Geld lenen

Geld lenen

‘Het spijt me,’ zeg ik. ‘Voor dit alles.’ Ik gebaar om me heen. ‘Voor Nederland.’ In deze column van Anne Schepers ontmoeten twee vrouwen, die uitkijken naar hun avond in een wijnbar, een man die een treinkaartje naar Ter Apel bij elkaar probeert te sprokkelen. Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer