Asset 14

Zoveel wilder dan zij

Alles vijf sterren: IJzersterke duimen en Russische romantiek 1

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.

Francis Bebey: Vlijmscherp protestlied
✩✩✩✩✩
Daan Steinebach

'Pas stuurde een vriendin me The Coffee Cola Song van Francis Bebey. Niet vaak werd ik zo vrolijk van muziek met zo’n scherpe tekst. Er zijn mensen in de stad, zingt Bebey, hele gekke mensen. Ze drinken coffee cola ‘…and they think we are wild/Just because we don’t use any money.’.

Wat begint met de vrolijkste openingsnoten die ik ken, is een vlijmscherp protestlied. De coffee cola-drinkers dromen volgens Bebey alleen maar over geld en oorlog. Geboren in 1929 in Douala, Kameroen, werd hij opgeleid in de Verenigde Staten en aan de Sorbonne in Parijs, waar hij bleef. Daar versloeg hij als radiojournalist zowel Frankrijk als Afrika en schreef hij poëzie en boeken. Altijd bleef hij zijn afkomst trouw en terwijl hij pionierde met synthesizers zou Kameroen altijd hoorbaar blijven in zijn muziek. Het resultaat is eindeloze vrolijkheid met een serieuze ondertoon. Als Francis Bebey in mijn oor zingt: ‘Then, you discover how savage they are, so much wilder than we’, heb ik de neiging hem te geloven. Wilder dan Francis Bebey zijn we bijna allemaal.'

One Love Manchester: Tienerzalf op de wonden
✩✩✩✩✩
Jozien Wijkhuijs

'Tijdens één van mijn minstens twintig gesprekken over One Love Manchester deze week, zei een vriend: 'En trouwens, ik weet niet of dat hele benefietconcert door een slimme marketeer bedacht is of niet, maar het netresultaat is wel dat ik veel meer respect heb voor Ariana Grande'. Ik vond het een scherpe observatie, maar hoop toch stiekem dat de optredens die ik al dagen bekijk, allemaal zo puur en spontaan zijn als ze er uitzien. Ik geniet er namelijk intens van, op de glazuurvernietigende manier waarop je van benefietconcerten kan genieten.

Het is de onschuld op de gezichten van de tienermeisjes, de tranen van Ariana, de 23-jarige popzangeres die er twee weken later toch mooi maar weer staat, de aantrekkelijke schorre stem van Miley Cyrus, die ook nog eens een briefje met de tekst van Don't dream it's over op het podium heeft verstopt. En dat ik met het eindeloos streamen van One Last Time bijdraag aan dat Ariana het nummer voor de tweede keer in de hitlijsten heeft staan, neem ik dan maar voor lief. Als het allemaal door een slimme marketeer is bedacht, dan weet die marketeer nu even precies wat de wereld nodig heeft.'

Henk van Straten over seks: buiten de geordende paden
✩✩✩✩✩
Suzanne Schönbeck

'Ik lees graag Henk van Straten. Voor wie hem nog niet kent: op zijn website kun je elke week wel een paar mooie stukjes van zijn hand lezen. Soms schrijft hij ook voor de krant; zo was er deze week in Tijd (het zaterdagmagazine van Trouw) een verhaal te lezen over zijn libido, seksuele contacten en masturberen.

Dit verhaal leidde tot lezerswoede en de hoofdredacteur (die kennelijk niet alles leest voordat het ter perse gaat) liep bij nader inzien ook niet zo weg met het stuk. De chef van Tijd, die het stuk van Van Straten heeft goedgekeurd voor plaatsing, verdedigt haar keuze door te zeggen dat zij in het blad ‘allerlei manieren van leven’ aan bod wil laten komen en dat schrijven over seksualiteit ‘buiten de voor sommigen geordende paden’ moet kunnen. Masturbatie is kennelijk een levensstijl die sommige mensen vreemd is. En zelfbevrediging ligt dus niet binnen de geordende paden. Ik mag hopen dat de uitspraken van de chef ironisch zijn om de kleinburgerlijke hypocrisie van de woedende lezer te onderstrepen. Ik moest er ieder geval smakelijk om lachen.'

Beeld: Youtube-video bij Coffee Cola van Francis Bebey

.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomChef Magazine
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Vriendschapsverdriet

Vriendschapsverdriet

Marthe van Bronkhorst worstelt met de abrupte beëindiging van een vriendschap. Lees meer

Automatische concepten 86

De lelijke waarheid van het wachten

Wachten is niet Eva's sterkste kant, zeker wanneer er hartstocht in het spel is. Lees meer

22 dingen om te onthouden uit 2022

22 dingen om te onthouden uit 2022

Marthe van Bronkhorst combineert plaktivisten, het WK en boze boeren in haar muzikale terugblik op 2022. Lees meer

Automatische concepten 84

Het probleem van degenen met een baarmoeder

Eva denkt terug aan alle keren dat haar bedpartners ervan uitgingen dat zij wel maatregelen zou treffen ter voorkoming van een zwangerschap. Lees meer

Automatische concepten 83

Je bent onironisch goed

Een muzikaal jaaroverzicht drukt Marthe van Bronkhorst met haar neus op het feit dat ze een onironische wansmaakhebber is. Lees meer

Mensen uit een ander leven

Mensen uit een ander leven

Tijdens een schrijfretraite op het Noord-Franse platteland ontmoet Eva van den Boogaard twee mensen met wie het meteen klikt. Maar zo snel het contact was gelegd, zo snel is het weer verbroken bij het afscheid. Of ziet ze ze nog terug? Lees meer

Column Marthe

De liefde tegen het systeem

Kan de liefde alle verschillen tussen mensen overwinnen? Marthe van Bronkhorst betwijfelt het na een vurig debat tijdens een date. Lees meer

Monddood

Schrijven is eigenlijk monddood maken

Je kan altijd over de rug van de ander schrijven, toch? Marthe van Bronkhorst raakt hierover in discussie op een literaire avond die steeds absurdistischer wordt. Lees meer

Een docent met een lichaam

Een docent met een lichaam

Ook wanneer Eva voor de klas staat is ze in de eerste plaats een mens met een lichaam dat behoeftes kent. Maar dat blijkt minder vanzelfsprekend dan het lijkt in het onderwijs. Lees meer

Stadsmens (v, jong, cynisch) zoekt boer

Stadsmens (v, jong, cynisch) zoekt boer

Marthe van Bronkhorst wordt in een sprookjesachtig eilanddorp geconfronteerd met haar cynisme. Lees meer

Een mens zoals alle anderen

Een mens zoals alle anderen

Eva probeert zich in de metro te gedragen op een manier die voor normaal moet doorgaan, maar dat valt nog niet mee. Lees meer

Dé vluchteling bestaat niet

Dé vluchteling bestaat niet

Marthe van Bronkhorst hoort bij de huisartsenpraktijk verhalen van vluchtelingen. Ze raakt gefrustreerd, omdat de politiek niet ziet 'dat een individu meer is dan twee vierkante meter ruimte en een lichaam dat gevoed moet worden'. Lees meer

Column: Objectief gelukkiger met onszelf

Objectief gelukkiger met onszelf

Ook op vakantie blijkt de tijd niet stil te staan, merken Eva en haar vrienden in Zuid-Frankrijk. Gelukkig gaan ze er qua uiterlijk alleen maar op vooruit, vindt één van hen. Lees meer

Wanneer je jezelf vergeet

Een klein beetje Selbstvergessenheit

Jezelf vergeten in een relatie, wat betekent dat eigenlijk? Marthe van Bronkhorst worstelt met hoe ze is veranderd door een geliefde. Lees meer

Als cavia's in de val

Als cavia's in de val

Marthe van Bronkhorst wil niet meer vliegen maar loopt tegen allerlei problemen aan als ze een duurzame vakantie probeert te boeken. Lees meer

Worden wie ik eigenlijk ben voor 150 euro

Worden wie ik eigenlijk ben voor 150 euro

Wat zegt het huis waarin je woont, en de meubels erin, over jou? En ben je in een ander huis, tussen andere spullen, nog wel precies dezelfde persoon? Eva past deze zomer op wat woningen van bekenden en onderzoekt wat ze beleeft. Lees meer

Woordenboek der Obscure Melancholieën

Woordenboek der Obscure Melancholieën

De schaamte en toch het gemis wanneer je in je oude dagboek je zorgen terugleest - waarom is er geen woord voor dat gevoel? Marthe van Bronkhorst bedenkt daarom een woordenboek voor melancholische emoties. Lees meer

De onwerkbare

De onwerkbare

Dit is het derde en tevens laatste deel van een serie columns/korte verhalen waarin Jorik Amit Galama sociaal-ecologische thema’s benadert via persoonlijke ontmoetingen. Seksualiteit, marginalisering, magie en trauma blijken hierbij geregeld op intieme wijze met elkaar verweven. Lees meer

Voor niemand vindbaar

Voor niemand vindbaar

Het kan fijn zijn als je familie aan je denkt wanneer je er niet bent. Maar voor af en toe onvindbaar zijn is ook iets te zeggen, vermoedt Eva tijdens een werkbezoek aan de Estse hoofdstad Tallinn. Lees meer

Je plaats op de weg 

Je plaats op de weg 

Dit is het tweede deel van een serie columns/korte verhalen waarin Jorik Amit Galama sociaal-ecologische thema’s benadert via persoonlijke ontmoetingen. Seksualiteit, marginalisering, magie en trauma blijken hierbij geregeld op intieme wijze met elkaar verweven. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Sluit je nu aan en ontvang jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel