Asset 14

Gluren in Parijs

Alles vijf sterren: Telefoonnamen, vloerkleden en Parijs

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'Wat maakt je blij?'

Funda: gluren bij de buren
✩✩✩✩✩
Eva van den Boogaard

'Niets is zo leuk als bij mensen naar binnen gluren. Dat doe ik als ik in de schemering naar de supermarkt loop en me een hoedje schrik als iemand ineens van binnen naar buiten kijkt en met een ferm gebaar de gordijnen dichttrekt. Er zijn efficiëntere manieren om de voyeur uit te hangen, namelijk op Funda. Als je net zoals ik niet meteen in een spontane dip wilt belanden omdat je al dat moois toch nooit kan betalen, kun je gebruik maken van het Instagram-account Funda's Finest. Hierop zie je de meest geweldige (want: vreemde, ongelukkige, lelijke, mooie, afgeragde) taferelen in huizen die te koop staan. Zolders vol plastic zakken, te gekke badkamers, knalroze banken, hysterische vloerbedekking: het passeert allemaal de revue. Stillevens van het Nederlandse interieur om je gluurhart bij op te halen.'

Brassaï: meer dan zoete plaatjes van Parijs
✩✩✩✩✩
Anouk Evertse

'Hoewel ik Parijs misschien wel de mooiste stad ter wereld vind, was ik niet van plan om naar de expositie van Brassaï in Foam te gaan. Ik kende zijn bekendste foto’s: beelden in zwart en wit van de Seine bij nacht en geliefden in een bar. Mooi, maar niet heel spannend - Parijs heeft immers weinig nodig om goed op de foto te staan. De moeder van mijn vriend stelde voor om de expositie toch te bezoeken. Op donderdagavond bekeken we samen de nachtelijke portretten van Parijs, die meer bleken te bevatten dan opgedofte geliefden. Aan een bar zaten naakte vrouwen en langs de oever van de Seine lag een lijk. In het licht van de lantaarns leken de straten bijna iets duisters te hebben. De foto’s van Brassaï zijn gedurfder dan ik had gedacht, zeker voor beelden van bijna honderd jaar oud. Brassaï toont ons een stad die meer is dan een monument, maar ook een kunstenaar die oog heeft voor het donker.

Brassaï is nog tot 4 december te zien bij Foam.'

Alles vijf sterren: Telefoonnamen, vloerkleden en Parijs 2

Catastrophe: de schaamte voorbij
✩✩✩✩✩
Ruby Sanders

'Je hebt vast weleens iemand binnen een specifieke context ontmoet en in die hoedanigheid in je telefoon opgeslagen. Een eenmalig contact of iemand die je in maar één setting kan plaatsen (in mijn telefoon zie ik 'Remco kaartje Museumnacht', 'broer Vishal Suriname', 'Beth Book Club' en 'Joanie Hardlopen'). Dat wordt grappig als je iemand vijf jaar later nog steeds kent, vrienden bent geworden, of geliefden zelfs. In de Britse serie Catastrophe zet de lompe Rob onenightstand Sharon, die hij in een Londense bar ontmoet, in zijn telefoon als 'Sharon London Sex'. Dat verschijnt nog steeds op het schermpje wanneer zij 3,5 jaar later, zwanger van hun tweede, belt als de vliezen gebroken zijn. Dat hij niet kan opnemen omdat hij du moment wordt ontslagen vanwege een uit de hand gelopen flirt op zijn werk, is voor later zorg. Het uitgangspunt van Catastrophe is simpel: het nachtelijke avontuurtje van de grofgebekte Ierse lerares Sharon en de Amerikaanse ex-alcoholist Rob eindigt in een zwangerschap, Rob besluit te blijven en samen maken ze er het beste van. De grappen zijn soms flauw, vaak vies en alle personages zijn volkomen de schaamte voorbij. En toch is de serie oprecht, de emoties herkenbaar en de feilbaarheid van de karakters even grappig als ontroerend.'

Beeld:
1. Couple in a Café, near Place d'Italie, c. 1932 © Estate Brassaï Succession, Paris
2. Streetwalker, near Place d'Italie, 1932 © Estate Brassaï Succession, Paris

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #2 - Fictie en werkelijkheid

Waar ligt de grens tussen fictie en werkelijkheid, en hoe zet je die grens op spanning, zonder dat het saai of aanstellerig wordt? Lees meer

Column: Ik wens je alle goeds

Ik wens je alle goeds

Een afwijzing komt Eva koud op haar dak vallen. ‘Ik vond hem leuk, hij vond mij ook leuk, hij vond mij dus niet leuk, ik ben gewoon niet leuk genoeg.’ Lees meer

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode 1

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode

Als 'kritische kunstkoerier' neemt Marc Schoorl je mee door de kunstbijlage van zijn favoriete ochtendkrant. Lees meer

Nieuws in beeld: En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

Na twee jaar af en aan wel en geen onderwijs op school te hebben gehad, ervaren leerlingen dat er 'hiaten in hun kennis' zijn ontstaan. Lees meer

Koop de roze bril

Koop de roze bril

Lang geloofde Shulamit Löwensteyn dat een ingebouwd stapelbed de oplossing zou zijn voor al haar moeilijkheden. Had ze daar gelijk in? Een tip over tulpen, taart en het kopen van troost. Lees meer

Automatische concepten 73

Engeland is gesloten

Maar liefst 28.000 vluchtelingen staken in 2021 het Engelse Kanaal over, met gevaar voor eigen leven. Lees meer

Nieuwe coronificatie

Nieuwe coronificatie

Marthe van Bronkhorst opent het nieuwe jaar op poëtische wijze. Lees meer

Column: Het enige woord dat het omschrijft

Het enige woord dat het omschrijft

Het voorlopig laatste uitstapje naar de bios met haar vader krijgt voor Eva een duistere lading. Lees meer

Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #1 - Het Proces

In Verf op je Kleren onderzoekt schrijver en documentairemaker Tiemen Hageman alle aspecten van het creatieve proces. Hij gaat in gesprek met allerlei creatieve makers, over hun proces en hoe je dat nou eigenlijk doet, werk maken. In deze eerste aflevering: schrijvers Martijn Brugman en Merlijn Huntjens. Lees meer

Stop met schrijven!

Stop met schrijven!

Jens Meijen vergelijkt het schrijfproces met auto-onderhoud en weet hoe je als schrijver goed zorgt voor je mentale gezondheid. Wat heeft schrijven te maken met het worden van een popster en waarom moet je volgens Jens eerst stoppen met schrijven? Lees meer

Ballen en Engelen

Ballen en Engelen

Na een klassiek ongemakkelijke kerstborrel op kantoor gaat Sascha mee naar huis met Ariane van hr. Maar dan neemt de avond een griezelige onverwachte wending... Een kerstverhaal van Loren Snel. Lees meer

Op elk potje past een probleempje

Op elk potje past een probleempje

Waarom moeten lesbische relaties in films altijd zo tragisch afgelopen? Esther Lamberigts pleit voor een positiever beeld van queer levens in hedendaagse media. Lees meer

Kon je maar aanbeden worden

Kon je maar aanbeden worden

Hologrammen, goud licht en een religieus lam laten Marthe van Bronkhorst zich klein voelen tijdens een kerkbezoek. Lees meer

Nieuws in beeld: Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Vond de Chinese maanlander een hutje, een kleine triomfboog, of toch maar gewoon een grote rots? Lees meer

Wees talentloos

Wees talentloos

Tijdens een date raakt Wolter de Boer verwikkeld in een socratisch vraaggesprek rond talent. Een tip over het afschaffen van aanleg. Lees meer

Nieuws in beeld: Weg met het kerstpakket!

Weg met het kerstpakket!

Er zit zelden iets in waar je op zit te wachten, laat staan iets van kwaliteit. Lees meer

Over geluk is het moeilijk praten 2

Over geluk is het moeilijk praten

Filmmaker Agnès Varda was een uitgesproken feminist. Julia de Dreu zag in haar een geestdriftige, politiek geëngageerde vrouw. Maar Varda's film 'Le bonheur' lijkt een ode aan het traditionele huwelijksgeluk. Wat wilde ze ons vertellen met dit onuitgesproken drama? Lees meer

Masterclass

Een vrouw die met zichzelf in de knoop zit besluit om een masterclass acteren te volgen. Een kort verhaal door Renske van den Broek over opnieuw leren lopen, majorettemeisjes en vrede sluiten met wie je bent. Lees meer

Stemmen op je zestiende voor een sterkere democratie

Het is goed voor Nederland als zestienjarigen mochten stemmen, zegt Jazz Komproe. Lees meer

Ik sla een praatje op het Godenpad

Shimanto Reza gaat tegen zijn achterhoofdstem in en ontdekt de waarde van taboes. Lees meer