Asset 14

Ghanese bejaarden, politiek en een plastic trekker

Alles vijf sterren: IJzersterke duimen en Russische romantiek 1

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.

Eindredacteur Ruby vond de juiste muziek om zich mee af te sluiten van haar collegas
Wie op kantoor werkt, of om een andere reden uren achtereen met meerdere mensen in één ruimte zit, weet hoezeer ieders voorkeuren uiteenlopen. Over ramen (open of dicht), verwarming (aan of uit), maar vooral over muziek. Geen muziek? Verstikkende stilte, geratel op toetsenborden, ergerlijk gehoest. Wel muziek? De smaken lopen zo uiteen dat uiteindelijk voor een generiek genre wordt gekozen. Net toen de popmuziek me bijna te veel werd, kreeg ik een tip: Fuse ODG. De Brits-Ghanese Fuse, oftewel Richard Abiona, bracht eind 2014 zijn debuutalbum T.I.N.A. (‘This Is New Africa’) uit. Zijn opzwepende muziek – een mix van afrobeat en Britse hiphop – moet hard afgespeeld worden, oordoppen in dus. Ondertussen kun je kijken naar de bijpassende verslavende clips, voornamelijk geschoten in Ghana. Er wordt hypnotiserend goed gedanst, er zijn luipaarden en giraffen en Ghanese bejaarden die in pak thee drinken uit Brits servies. Alsof dat niet genoeg is heeft Fuse ODG zich – binnen de bredere TINA-beweging – tot doel gesteld ‘het bestaande wereldbeeld van Afrika, haar volk en diaspora te her-programmeren’. Mijn stem heeft-ie alvast.

Eindredacteur Sarah verdiepte zich met een podcast in het Oekraïnereferendum
Weet je nog, dat alles wekenlang alleen maar over het Oekraïnereferendum ging? Als je die ophef nog steeds niet helemaal begrijpt, ben je zeker niet de enige. Het referendum was officieel een burgerinitiatief en dus niet politiek gekleurd, maar dat er een politiek spel gespeeld werd, was vanaf het begin duidelijk. Maar hoe precies? Daarover gaat de podcast Referendum: Vloek of zegen? van NRCV-programma Brandpunt. Welke belangen waren er gemoeid bij de campagne? Was het doel van de initiatiefnemers echt om burgers meer inspraak te geven? Of was het toch vooral een middel om politiek te bedrijven? En waar kwam al het poen vandaan dat in de campagnes is gepompt?

In vier delen neemt journalist Laura Klompenhouwer je mee door het doolhof van belangenverstrengeling, geldstromen en geopolitieke spanningen rondom het referendum. Dat doet ze op zo'n manier dat je er niet alleen een stuk wijzer van wordt, maar ook nog eens het gevoel krijgt dat je naar een spannende whodunnit luistert. Een aanrader voor iedereen die eindelijk eens meer wil begrijpen van het Oekraïnereferendum, of überhaupt geïnteresseerd is in de zin en onzin van referenda. Leuk detail: in aflevering twee is een glansrol weggelegd voor oud-Hard//hoofdcolumnist Kasper van Royen.

Eindredacteur Tim Fraanje had wat af te reageren
Soms lijkt het leven één grote aaneenschakeling van frustraties en moet je gewoon even je agressie kwijt. Dat is heel normaal. Ik ben deze week voor de zoveelste keer voor mijn rijbewijs gezakt en de klassieke remedie 'diep ademhalen en tot tien tellen' helpt nu gewoon niet.

Gelukkig ligt op mijn slaapkamer een plastic speelgoedgeweer, dat ik eens bij de Action heb gekocht voor een feestje met cowboy-thema. Hoe ze dit voor 2 euro maken weet ik niet en het is waarschijnlijk geen fraai verhaal, maar het geweer maakt een geluidje als je de trekker overhaalt én als je doorlaadt. Net echt! Ik knal er even een paar keer mee in het rond en mijn frustratie verdwijnt. Ik adviseer iedereen die wel eens boos is, en vooral mensen met gewelddadige of terroristische neigingen, een plastic speelgoedgeweer te kopen. Probeer het eens, het lucht op en je doet er niemand kwaad mee.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Column: Inferno onder de roltrap

Inferno onder de roltrap

Een defecte roltrap op het station herinnert Eva eraan hoe ze als kind soms verborgen werelden en niet per se bestaande systemen waarnam. Lees meer

De nobele kunst van het missen

De nobele kunst van het missen

Marthe van Bronkhorst mist een hoop dingen in haar leven. Haarelastiekjes, de deuk in de bank die ze maakte in het vakantiehuisje, en ze kan maar niet vergeten dat Philip Freriks gestopt is met het journaal. (kom terug, Philip!). Maar waar komt dit missen vandaan?
Met (voor de laatste keer!) een illustratie van Jessica Bacuna. Lees meer

Column: Wasverzachter

Wasverzachter

Een fietstochtje met twee vrienden voert Eva naar een nieuwbouwwijk, waar het leven bij nader inzien toch zo slecht nog niet zou zijn. Lees meer

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar een kiezer wel

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar een kiezer wel

Marthe van Bronkhorst verdiept zich ter voorbereiding van de verkiezingen in de Archieven der Vergeten Partijen. Ook dit jaar zijn er maar liefst 37 verkiesbare partijen. Wie zijn hen voorgegaan, en zat er dan echt niet een bij die de tand des tijds had moeten overleven? Lees meer

Column: Dingen die we niet gehoord hebben

Dingen die we niet gehoord hebben

Een gehoorbeschadiging is wat Eva van den Boogaard met haar opa gemeen heeft. Verder weet ze niet veel over hem en zijn oorlogsverleden, behalve dat het opgelopen trauma ook zijn nageslacht raakte. Lees meer

Sommige dagen kun je niet oplossen

Sommige dagen kun je niet oplossen

Twee geliefden die niet in elkaar opgaan blijven individuen en in Duo Penotti is eigenlijk best veel van jezelf terug te vinden. Marthe van Bronkhorst neemt een kijkje in haar ijskast, denkt na over wat je bewaart in je vriezer en komt tot de conclusie dat er voor sommige dingen geen oplossing bestaat. Lees meer

Hoe je de maanden op je knokkels telt en andere vragen

Hoe je maanden op knokkels telt en andere vragen

Voor welke simpele zaken heb jij nooit meer opnieuw naar uitleg durven vragen? Voor Vivian MacGillavry was het maanden tellen op haar knokkels. Maar toen ze dat aan een vriendin durfde op te biechten, ontdekte ze iets moois. Lees meer

Interfriention

Interfriention

Eva van den Boogaard viert een vriendschapsjubileum met vriendin I. en blikt terug op een andere vriendschap, die kort daarvoor ten einde moest komen. Lees meer

Tip van Else Boer Wees een meeloper

Wees een meeloper

Soms is een meeloper zijn gewoon een heel goed plan. Schrijver Else Boer legt uit waarom aan de hand van haar nieuwste niet-originele hobby: schaken. Lees meer

Zonder mijn moeder

Zonder mijn moeder

Het wel of niet aanschaffen van een kunstwerk voert Eva van den Boogaard terug naar tijden waarin ze nog niet alle beslissingen zelf nam. Lees meer

Column: In de kruipruimte

In de kruipruimte

In het huis dat Eva van den Boogaard bewoont, bevindt zich een kruipruimte dat de nodige vragen oproept. Lees meer

Column: Veelzeggende kiepau

Veelzeggende kiepauto

In haar laatste column op Hard//hoofd deelt Iduna Paalman een mistroostig inzicht: hoe beter we kunnen praten, hoe minder we kunnen zeggen. Toch brengt het haar tot een hartverwarmende conclusie. Lees meer

Schuldig

Schuldig

Marthe van Bronkhorst maakt een innerlijke reis om haar overleden grootvader te gedenken, die met andere bedoelingen naar Indonesië reisde dan zij lange tijd dacht. Lees meer

 Vergeet de zomer maar (niet)

Vergeet de zomer maar (niet)

Nu fysiek reizen wereldwijd onmogelijk is, rest de verbeelding: fotograaf Cleo Goossens neemt ons mee naar de zonnige uithoeken van onze fantasie. Lees meer

Column: Rommelklanken

Rommelklanken

Het vele videobellen van de afgelopen tijd doet Eva van den Boogaard de waarde inzien van zogenaamde 'rommelklanken'. Lees meer

Tip: Laat alles vallen 1

Laat alles vallen

Annelies van Wijk onderzoekt haar fascinatie voor alledaagse objecten die onverwacht te pletter vallen. Een tip om zelf ook eens als een brokstuk te gronde te gaan, wie weet welke schoonheid er nog oprijst uit de scherven. Lees meer

Column: Zolang je maar geen zware machines bedient

Zolang je maar geen zware machines bedient

Als kind vond Iduna Paalman opvatting dat slapen voor grote mensen was en zij het dus niet nodig had. Nog steeds probeert ze af te komen van haar vooroordeel dat alleen mensen die niet genoeg van het leven houden, van slapen houden. Lees meer

Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer