Asset 14

Confrontatie alom

Alles vijf sterren: 11

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'Wat maakt je blij?'

Urlaub: onthaasten gone wrong
✩✩✩✩✩
Julia de Dreu

'Daar zit ik dan, in het huis van mijn ouders in Zeeland, in zelfopgelegd isolement, te proberen zo goed mogelijk te onthaasten.

Ik moet denken aan Urlaub, de nieuwe voorstelling van het Rotterdamse theatercollectief Urland. Specifiek de woorden ‘Back to nature, motherfuckers, let the mindfulness begin’ herhalen zich in mijn hoofd. De personages in Urlands ‘italo-disco-recreatiehorror’ gaan namelijk ook back to nature, en wel naar een afgelegen huisje in de sneeuw, om te ontsnappen aan de hyperactieve samenleving. Door alle prikkels radicaal uit hun leven te weren, denken zij hun millennialproblemen van zich af te kunnen schudden.

Het blijkt een vergissing.

De onheilspellende soundscape, de vervreemdende manier van communiceren (de personages playbacken een soapserie-achtige taal), maar vooral de aanwezigheid van een bijl (‘om hout mee te klieven’): je weet dat deze trip alles behalve healing gaat zijn. Je weet alleen nog niet hoe, en wanneer, het mis zal gaan. Uiteindelijk gebeurt het dan toch nog op een manier die je niet zag aankomen. In de daarop volgende scènes wordt het decor afgebroken en staat alleen de voordeur, la porta metaforica, overeind. Het vakantiehuisje heeft plaatsgemaakt voor ‘het niets’, waar gefilosofeerd wordt over het nihilisme van oervader Nietzsche.

Urlaub is een inspirerende samenkomst van thrillertheater, bevlogen maatschappijkritisch engagement, en cynische zelfspot. Bovendien is de link naar je eigen leven en bijbehorende millennialproblematiek makkelijk gelegd, bijvoorbeeld wanneer de stilte zich aan je opdringt in Zeeland.

Urlaub speelt nog in Tilburg, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.'

 

FOAM: Tyler Mitchell
✩✩✩✩✩
Sarah van Binsbergen

'Zo gaat het meestal: je weet pas dat je iets nog nooit hebt gezien op het moment dat je het ziet. De beroemde woorden van Joni Mitchell, maar dan omgekeerd, zeg maar. Zo voelde ik me in ieder geval afgelopen weekend in FOAM Fotografiemuseum in Amsterdam, oog in oog met het prachtige werk van een naamgenoot van Joni: fotograaf Tyler Mitchell.

Mitchell, pas 24 jaar oud, werd wereldberoemd dankzij de coverfoto voor de Amerikaanse Vogue die hij schoot van Beyoncé. De foto's in I can make you feel good stralen een zelfde soort ingetogen, ontspannen zorgeloosheid uit als die covershoot. Mitchell wilde een wereld oproepen die hij kende van de foto’s van fotografen als Ryan McGinley, van mooie, jonge mensen die door de natuur hollen en een soort utopische vrijheid beleven. De modellen op zijn foto’s liggen in het park, picknicken, dartelen rond in een wereld vol zachte snoepkleuren. Maar er is een verschil met de foto’s van McGinley en eigenlijk alle foto’s die je ooit in dit genre hebt gezien: de modellen op Mitchells foto’s zijn zwart.

Het hoogtepunt van de expositie is een video die op het plafond van een van de zalen wordt geprojecteerd, van een groep jongens, een jaar of zestien, die de meest onschuldige dingen doen: ze spelen tikkertje, zitten op de schommel, of fietsen door hun buurt, handen van het stuur, ogen dicht. Ze doen niet overdreven uitbundig, glimlachen amper, en toch komt hun kinderlijke plezier als een mokerslag binnen. Misschien is dat wel wat de foto’s zo bijzonder maakt: de modellen hoeven niemand te overtuigen van hoe vrij ze zijn, ze zijn er, voor zichzelf.

Tyler Mitchell: I Can Make You Feel Good is nog tot 5 juni te zien bij FOAM Fotografiemuseum Amsterdam.'

Alles vijf sterren: 10

 

Beeld:
1. Tyler Mitchell, Untitled (Two Girls Embrace), 2018
2. Tyler Mitchell, Untitled (Hat), 2018

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomChef Papier
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Hard//hoofd zoekt eindredacteuren! 2

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren!

Hard//hoofd is op zoek naar scherpzinnige eindredacteuren (fictie/non-fictie) die ons tijdschrift structureel willen komen versterken. Lees meer

Automatische concepten 81

Een extatische ruimte-odyssee

'In the 30th century, everybody wants to come.' Maar wat als je van het ene op het andere moment niet meer klaar kunt komen? Lees meer

Meander (maar ook weer wel)

Meander (maar ook weer wel)

In het park achter het huis van haar ouders staat een plakkaatje met een gedicht van Marte Hoogenboom, dat ze schreef toen ze nog anders heette. Zo nu en dan gaat ze erlangs om het te herlezen, maar of ze er ooit écht naar terug kan? Lees meer

Mensen uit een ander leven

Mensen uit een ander leven

Tijdens een schrijfretraite op het Noord-Franse platteland ontmoet Eva van den Boogaard twee mensen met wie het meteen klikt. Maar zo snel het contact was gelegd, zo snel is het weer verbroken bij het afscheid. Of ziet ze ze nog terug? Lees meer

Over racistisch politiegeweld zing je geen aria’s – of wel?

Over racistisch politiegeweld zing je geen aria’s – of wel?

Het publiek bij de allerlaatste voorstelling van Blue, over racistisch politiegeweld, hoefde niet verteld te worden hoe hyperactueel de voorstelling was die ze zagen. Lees meer

Column Marthe

De liefde tegen het systeem

Kan de liefde alle verschillen tussen mensen overwinnen? Marthe van Bronkhorst betwijfelt het na een vurig debat tijdens een date. Lees meer

:Postbode Dirk: ‘Als ik later thuiskwam, maakte dat geen reet uit’ 1

Postbode Dirk: ‘Als ik later thuiskwam, maakte dat geen reet uit’

Als sorteerder bij PostNL werd kunstenaar Monica Overdijk gegrepen door de bravoure en no-nonsensementaliteit van haar collega's. Ze portretteerde zeven van hen. Dit is een deel van het verhaal van Dirk. Lees meer

Afscheidsrede: ‘Hard//hoofd is een vrije ruimte, niet een vrije markt’

‘Hard//hoofd is een vrije ruimte, geen vrije markt’

Marte Hoogenboom blikt terug op haar tijd als hoofdredacteur van Hard//hoofd. Na tweeënhalf jaar dienst vraagt ze zich nog steeds af wat Hard//hoofd eigenlijk is. Lees meer

:Postbode Mustafa: ‘Ik wil dat ze van mij zeggen: jij bent een harde werker’ 1

Postbode Mustafa: ‘Ik wil dat ze van mij zeggen: dat is een harde werker’

Als sorteerder bij PostNL werd kunstenaar Monica Overdijk gegrepen door de bravoure en no-nonsensementaliteit van haar collega's. Ze portretteerde zeven van hen. Dit is een deel van het verhaal van Mustafa. Lees meer

Van 0-en en 1-en of: waarom ik me eindelijk programmeur durf te noemen

Van 0'en naar 1'en, of: waarom ik me eindelijk programmeur durf te noemen

Als schrijver die 'iets' met computers doet, krijgt Marten Hoekstra vaak de vraag wat dat werk precies inhoudt. In dit essay onderbouwt hij de kracht achter dit ambacht. Lees meer

Monddood

Schrijven is eigenlijk monddood maken

Je kan altijd over de rug van de ander schrijven, toch? Marthe van Bronkhorst raakt hierover in discussie op een literaire avond die steeds absurdistischer wordt. Lees meer

Postbode Bas: ‘Advocaten en ondernemers hebben het voor elkaar. Ik verdien 13 euro per uur’

Postbode Bas: ‘Advocaten en ondernemers hebben het voor elkaar’

Als sorteerder bij PostNL werd kunstenaar Monica Overdijk gegrepen door de bravoure en no-nonsensementaliteit van haar collega's. Ze portretteerde zeven van hen. Dit is het verhaal van Bas. Lees meer

Een docent met een lichaam

Een docent met een lichaam

Ook wanneer Eva voor de klas staat is ze in de eerste plaats een mens met een lichaam dat behoeftes kent. Maar dat blijkt minder vanzelfsprekend dan het lijkt in het onderwijs. Lees meer

Nieuws in beeld: De macht van het volk

De macht van het volk

De beelden die uit Iran naar buiten komen zijn schaars. Dat raakt illustrator Pirmin Rengers, die een wereld gewend is waarin media volledig worden gedomineerd door beeld. Lees meer

Stemvorken

Stemvorken

Hoe onderzoek je lesbische aantrekking als je eerste kennismaking daarmee porno is, gericht op een mannelijke fantasie? Met ‘Stemvorken’ won Leonore Spee Het Rode Oor 2022, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Ongewerveld

Ongewerveld

Kan erotiek ook schuilen in pijn, verdriet en kwetsbaarheid? Met ‘Ongewerveld’ won Jori(k) Amit Galama de juryprijs van Het Rode Oor 2022, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Stadsmens (v, jong, cynisch) zoekt boer

Stadsmens (v, jong, cynisch) zoekt boer

Marthe van Bronkhorst wordt in een sprookjesachtig eilanddorp geconfronteerd met haar cynisme. Lees meer

Een mens zoals alle anderen

Een mens zoals alle anderen

Eva probeert zich in de metro te gedragen op een manier die voor normaal moet doorgaan, maar dat valt nog niet mee. Lees meer

Dé vluchteling bestaat niet

Dé vluchteling bestaat niet

Marthe van Bronkhorst hoort bij de huisartsenpraktijk verhalen van vluchtelingen. Ze raakt gefrustreerd, omdat de politiek niet ziet 'dat een individu meer is dan twee vierkante meter ruimte en een lichaam dat gevoed moet worden'. Lees meer

De bomen in Roemenië zijn ook vaderloos 2

De bomen in Roemenië zijn ook vaderloos

'ik miste collectieve haast / treinen waar de airco nooit gewerkt heeft / de eenheid die in eenzaamheid zit'. In gedichten die geuren naar 'oostblokstank' onderzoekt Francesca Birlogeanu vervreemding en verdwenen vaders. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Sluit je vóór 1 januari aan en ontvang jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel